Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:53

996981 schreef:
henshem schreef:
Er is nog iemand heel stellig in dit topic.

Met het verschil dat ik wel onderbouw ;)

Je schrijft hiervoor dat maagzweren niet of nauwelijks ‘s nachts kunnen ontstaan. Mijn onderbouwing dat dit wel gebeurt, staat onder andere op de website van Paardendokters.nl

‘Een wild steppe paard dat de hele dag kan grazen, heeft het paard van nature een voortdurende productie van maagsappen/zuur voor de spijsvertering. Dit betekent continu, 24 uur per dag en 7 dagen in de week een productie tot 9 liter zure vloeistof per dag.’

En ook:
‘ Het voldoende frequent voeren van ruwvoer is echt een belangrijk middel om bij gevoelige paarden maagzweren te voorkomen omdat hierbij optimaler gebruik kan worden gemaakt van de speekselproductie. Bij voorkeur zien we graag dat paarden minimaal 3 keer, verdeeld over de dag, echt voldoende ruwvoer gevoerd krijgen. Zeker voor paarden op vlas of houtvezel is het van belang dat er op tijd weer wat te knabbelen is. Slowfeeders kunnen het paard langer bezig houden.

Bij voer moet niet alleen aan maagzweren gedacht worden maar vooral ook aan de behoefte van een individueel paard. Net als bij mensen zijn er grote verschillen tussen paarden in de aanleg snel te dik of te dun te zijn. De ene sport graag veel, de andere niet. Het is het beste om talenten voor dikworden ander hooi te geven dan paarden die hoog in beweging staan of van nature het postuur hebben van een frans frietje.

Overgewicht bij paarden is veel gevaarlijker dan bij mensen, omdat we weten dat paarden met overgewicht gemiddeld sneller hoefbevangen gaan raken. Hoefbevangenheid kan zo pijnlijk worden dat iedere vorm van pret in het leven weg zakt. Daarom zijn wij er geen voorstander van, ieder paard onbeperkt te laten eten, zeker niet als paarden via hun omvang al laten zien dat ze in een serieus verhoogde risico zone komen. ‘

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:34

henshem schreef:
Je schrijft hiervoor dat maagzweren niet of nauwelijks ‘s nachts kunnen ontstaan. Mijn onderbouwing dat dit wel gebeurt, staat onder andere op de website van Paardendokters.nl

‘Een wild steppe paard dat de hele dag kan grazen, heeft het paard van nature een voortdurende productie van maagsappen/zuur voor de spijsvertering. Dit betekent continu, 24 uur per dag en 7 dagen in de week een productie tot 9 liter zure vloeistof per dag.’

En ook:
‘ Het voldoende frequent voeren van ruwvoer is echt een belangrijk middel om bij gevoelige paarden maagzweren te voorkomen omdat hierbij optimaler gebruik kan worden gemaakt van de speekselproductie. Bij voorkeur zien we graag dat paarden minimaal 3 keer, verdeeld over de dag, echt voldoende ruwvoer gevoerd krijgen. Zeker voor paarden op vlas of houtvezel is het van belang dat er op tijd weer wat te knabbelen is. Slowfeeders kunnen het paard langer bezig houden.

Bij voer moet niet alleen aan maagzweren gedacht worden maar vooral ook aan de behoefte van een individueel paard. Net als bij mensen zijn er grote verschillen tussen paarden in de aanleg snel te dik of te dun te zijn. De ene sport graag veel, de andere niet. Het is het beste om talenten voor dikworden ander hooi te geven dan paarden die hoog in beweging staan of van nature het postuur hebben van een frans frietje.

Overgewicht bij paarden is veel gevaarlijker dan bij mensen, omdat we weten dat paarden met overgewicht gemiddeld sneller hoefbevangen gaan raken. Hoefbevangenheid kan zo pijnlijk worden dat iedere vorm van pret in het leven weg zakt. Daarom zijn wij er geen voorstander van, ieder paard onbeperkt te laten eten, zeker niet als paarden via hun omvang al laten zien dat ze in een serieus verhoogde risico zone komen. ‘

Dat klopt. Uit onderzoek blijkt dat paarden die nachts geen ruwvoer krijgen minder irritatie hebben dan paarden die overdag nauwelijks tot niks krijgen. Dit komt omdat paarden nachts meer rusten. Doordat ze meer rusten, “klotst” het maagzuur minder dan wanneer ze overdag niks krijgen en wel actiever zijn.

Daarnaast is er onderbouwing uit onderzoek én expert-advies dat paarden niet te lang (≥ 4–6 uur) zonder ruwvoer zouden moeten staan om het risico op maagzweren te beperken 4-6 uur is veilig. Daarna ontstaat een groter risico, wat niet betekent dat het paard direct vol zweren zit na 7 uren niets gegeten te hebben. Zeker nachts blijkt dat mee te vallen. Is het beter om een paard continu ruwvoer (hooi of stro) aan te bieden? Natuurlijk! Maar dat is niet altijd mogelijk om uiteenlopende redenen en dus niet per direct schadelijk voor het paard.

TS stelt dat iedere paard 24/7 beschikking moet hebben over hooi. Er is echt geen onderzoek dat die stelling onderbouwt. De onderzoeken die er zijn zeggen dat 4-6 uur veilig is en spreekt over ruwvoer. Hieronder valt ook gras, luzerne en stro.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:42

996981 schreef:
Dat klopt. Uit onderzoek blijkt dat paarden die nachts geen ruwvoer krijgen minder irritatie hebben dan paarden die overdag nauwelijks tot niks krijgen. Dit komt omdat paarden nachts meer rusten. Doordat ze meer rusten, “klotst” het maagzuur minder dan wanneer ze overdag niks krijgen en wel actiever zijn.

Ik vraag me af of dit dan ook geldt voor paarden die 24/7 buiten met een inloopstal staan. Mijn paarden rusten 's nachts namelijk niet meer dan dat ze overdag doen.

Ik heb jarenlang onbeperkt gevoerd uit slowfeeders, maar mijn 2 huidige paarden bleven toch standaard te dik. En ik voer vrij arm hooi, in die zin dat ik flink bij moet voeren om aan de benodigde vitaminen/mineralen te komen. Nóg armer hooi kon ik niet vinden. Ik ben daarom nu overgegaan op een hooivoerautomaat, 8x per etmaal een voerbeurt. Het geeft mij veel rust en ook veel meer controle over hun intake, zonder dat ik aan huis gebonden ben.

Ik vond het ruwvoerbeleid ook altijd één van de stressvolste dingen in pension. Ik woon in een vrij traditionele regio waar veel stallen nog aan 2x per dag een pluk hooi doen.

996981

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Zo’n automaat lijkt mij ook top. Sws zijn er tegenwoordig steeds meer goede oplossingen voor het aanbieden van ruwvoer :j jammer dat je paarden op onbeperkt te dik werden. Je ziet en hoort het toch echt veel.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:59

En dat staat ook niet in het stuk dat ik aanhaal daar staat dat paarden 24 uur per dag maagzuur aanmaken en niet dat ze ‘s nachts minder aanmaken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:02

henshem schreef:
En dat staat ook niet in het stuk dat ik aanhaal daar staat dat paarden 24 uur per dag maagzuur aanmaken en niet dat ze ‘s nachts minder aanmaken.

Waar schrijf ik dan dat er nachts minder maagzuur wordt aangemaakt?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:05

996981 schreef:
henshem schreef:

Waar schrijf ik dan dat er nachts minder maagzuur wordt aangemaakt?

Je schrijft dat ze rusten en minder ruwvoer nodig hebben. Dat is dus niet zo omdat de productie van maagzuur gewoon doorgaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:16

henshem schreef:
Je schrijft dat ze rusten en minder ruwvoer nodig hebben. Dat is dus niet zo omdat de productie van maagzuur gewoon doorgaat.

De maagzuur productie wordt niet minder (dat schrijf ik ook nergens) maar doordat er op stal minder bewogen wordt klotst het minder tegen de maagwand. Onderin is de maag een stuk minder gevoelig. Als je wil beperken op ruwvoer kun je dit beter nachts dan overdag doen. Tussen 03:00 en 09:00 daalt het PH sws. Ongeacht of ze wel of geen voer tot hun beschikking hebben. Dit komt omdat paarden dan vaak rusten.

De nachtelijke dip: Tussen 03:00 en 09:00 uur rusten veel paarden meer en eten ze minder. Zonder de constante aanvoer van vezels en speeksel wordt de maaginhoud extreem zuur.
Gevaar voor zweren: Bij een lege maag kan het zure vocht (pH < 4) tegen de onbeschermde bovenkant van de maag spatten, wat de belangrijkste oorzaak is van maagzweren.

Als je dat leest is het vooral belangrijk dat het paard avonds/begin nacht nog kan eten en vroeg in de ochtend ruwvoer krijgt en eet vóór hij gaat bewegen. Mooiste is natuurlijk als er wel altijd ruwvoer tot beschikking is, maar dit is om uiteenlopende redenen niet altijd haalbaar en dus ook niet per definitie erg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Wat vaak vergeten wordt, is dat het type hooi bij het type paard moet passen, dat het paard alle voedingsstoffen uit het beschikbare voer moet kunnen halen en dat de afvalstoffenverwerking in het lichaam en de hoeveelheid beweging op orde moet zijn. Als dit klopt kunnen ook koudbloeden op onbeperkt hooi.
Mijn Haflinger komt uit de meer traditionele wereld en heeft behoorlijk voernijd, juist zonder hooi staan geeft haar stress. Ik heb arm hooi, afwisselende grassoorten, met de juiste aanvullingen nu heeft ze geen overgewicht en stopt ze gerust met hooi eten, maar dat is dan wel haar eigen keuze en niet omdat het op is. Er is hooi op 4 plekken voor 2 paarden, ze blijven bewegen op zoek naar de lekkerste plukjes en we vullen 2 x per dag aan, daarnaast als ik er ben een bakje ‘krachtvoer’. Eerder was ze wel veel te dik, het juiste hooi is hierin echt het belangrijkste, en dat is soms wel een stress factor voor mezelf :+

Hier staan ze dus niet op stal dus het klotsende maagzuur is s nachts niets anders dan overdag.