Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:14

Wij konden kiezen: paspoort in kast of in kluis bij staleigenaren thuis. Ik koos 2de optie. Toen ik een keer weg moest kon de staleigenaar het paspoort niet vinden. Allebei nogmaals gezocht en lag het in haar privekluis met paspoorten van (overleden) paarden. Ondanks dat het even vervelend was, er geen problemen van gemaakt en toen ik weer terug was heb ik het paspoort weer ingeleverd. Want als ik kan vertrouwen dat mijn paard daar staat en goed verzorgd wordt, moet ik mij dan druk maken over een papiertje?

De mensen die het in hun kast hadden gingen veel vaker weg met het paard.

En als het paspoort wel weg was had ik een duplicaat aangevraagd.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 12:28

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Wat zijn hierin mijn rechten? Ik ben in staat om morgen de politie te bellen (uiteraard het 0800 nummer) als het paspoort niet in mijn kast ligt, maar sta ik dan in mijn recht?

Maar als ik deze felheid lees, waar zou het dan misgaan in de communicatie?

Ja zou ik stalhouder zijn wist ik het wel.

Dan had ze per direct het paspoort. Plus de pony. Nu. Buiten in de berm.
Mensen die meteen gaan schreeuwen over rechten terwijl ze zelf fout zitten betreft wie het paspoort hoort te hebben..

Pas een paar maanden staan als eigenaar.

Dan zou ik nu graag de andere kant weten.

Lijkt me heel interessant.

Ik wil hier even persoonlijk op reageren.

Ten eerste klinkt dit bericht heel naar. Ja, ik ben een paar maanden eigenaar van deze pony, maar deze pony verzorg ik al bijna 9 jaar. De afgelopen jaren heb ik veel meer zorg voor deze pony op mij genomen omdat de oude eigenaresse door omstandigheden dit niet kon. We staan al bijna 4 jaar op deze plek en heb daardoor ook nooit het paspoort van mijn pony in handen gehad.

We lopen al maanden tegen het feit aan dat de gezondheid van pony in het geding komt, dit is meermaals met de staleigenaar gecommuniceerd, ik heb meegezocht en meegedacht naar een oplossing maar alles wat ik (en andere stalgenoten) Benoem wordt in de wind geslagen en genegeerd. Daarnaast wordt er niets vanuit de staleigenaar gecommuniceerd. Dus nee, wij staan niet maar een paar maanden op deze stal en er speelt veel meer dan ik hier op Bokt gooi.

Ik ben iemand die ontzettend open is, je kan mij altijd benaderen en ik zal altijd normaal antwoorden en helpen daar waar nodig. Maar dat geduld is ook een keer op. Zeker als je keer op keer je zorgen uit en deze zorgen niet serieus genomen worden en hier de gezondheid van mijn dier onder lijdt.

Jouw mening mag er zeker zijn, maar je weet maar een fractie van alle problemen die zich afspelen.

Ik laat het voorlopig hierbij en kom met een update zodra de pony is verhuisd. Ik heb momenteel genoeg stress om mee te dealen.

Iedereen in ieder geval bedankt voor alle reacties, ik lees ze allemaal en heb echt overal iets aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:38

Dat zeg ik, staan als eigenaar, en ik zeg niet aanwezig op stal oid, want ik las dat het eerder je verzorgpaard was.
Dus wat ik schreef is correct.

Maar als een nieuwe eigenaar, binnen een paar maand gaat zeggen; "wat zijn mijn rechten.." dan kan ik je zeggen dat je stalhouder daar niet meer meegaander van word. Want jij bent eigenaar, geen verzorger.
En dat word wel degelijk anders gezien, want een uiting van een eigenaar die de huurovereenkomst heeft meer lading. Dus je gooit zo je glazen een stuk verder in met zulke grote uitingen.

Dat wil je misschien niet inzien en kun je naar vinden van mij. Dat mag.
Maar kijk eerst eens naar je eigen aandeel in dit hele gebeuren, waar zoals je kon lezen al helemaal zelf de verkeerde conclusie hebt getrokken in waar het paspoort moet zijn.

Daarnaast ben je woest over dat een andere pensionklant andere dingen moet doen dan jij. En weet je, de vereenkost tussen die mensen en de staleigenaar, gaan jou gewoon niet aan.
Vergeet niet, dat soort dingen spelen mee in hoe er ook richting jou word gecommuniceerd.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-01-26 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:44

@Duopenottie Doe 's lief!
Als je altijd verzorger bent geweest dan weet je vaak niet precies hoe het werkt als eigenaar. Waarschijnlijk gaan ze beiden niet vrijuit.
Gauw verhuizen en opnieuw beginnen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:50

amke1305 schreef:
Als je altijd verzorger bent geweest dan weet je vaak niet precies hoe het werkt als eigenaar. Waarschijnlijk gaan ze beiden niet vrijuit.

Ik ben lief, want geef haar belangrijke bewustwording

Dan moet ze niet gaan blazen, maar misschien eens inzien dat ze zelf ook een aandeel heeft..
Zoals je zegt, beide niet vrijuit. Nu is het alleen maar wat zijn mijn rechten want de stalhouder dit en dat.

Wat ik dus schreef, zou nu de andere kant wel eens willen zien.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 12:52

DuoPenotti schreef:
Dat zeg ik, staan als eigenaar, en ik zeg niet aanwezig op stal oid, want ik las dat het eerder je verzorgpaard was.
Dus wat ik schreef ik correct.

Maar als een nieuwe eigenaar, binnen een paar maand gaat zeggen; "wat zijn mijn rechten.." dan kan ik je zeggen dat je stalhouder daar niet meer meegaander van word. Want jij bent eigenaar, geen verzorger.
En dat word el degelijk anders gezien. Dus je gooit zo je glazen een stuk verder in met zulke grote uitingen.

Dat wil je misschien niet inzien en kun je naar vinden van mij. Dat mag.
Maar kijk eerst eens naar je eigen aandeel in dit hele gebeuren, waar zoals je kon lezen al helemaal zelf de verkeerde conclusie hebt getrokken in waar het paspoort moet zijn.

Oh absoluut niet. Het paspoort moet aanwezig zijn bij het paard, er is geen verplichting dat de stalhouder de paspoorten moet hebben. Dat staat nergens. Ik heb mijn onderzoek zeker gedaan voor ik hier postte. Gevalletje Niet Invullen Voor Een Ander.

Verder heb je oprecht geen idee van wat er allemaal speelt, wat ik al heb geprobeerd en wat ik al heb gedaan om deze escalatie te voorkomen. Dat jij dat niet in wil zien is ook jouw goed recht, maar je bent hier nu wel ook uitspraken aan doen over mij die ik niet waardeer en die absoluut niet waar zijn. Daar val ik over. Je hebt ook zeker goede punten benoemd en daar ben ik ook blij mee. Maar de manier hoe jij mij, wellicht onbewust, neerzet vind ik te ver gaan, want zo ben ik niet.

Laat duidelijk wezen dat ik alles eraan gedaan heb om het niet zo ver te laten komen en dat dit absoluut niet mijn keuze is geweest.

amke1305 schreef:

De laatste 4 jaar als verzorger hebben de oude eigenaresse en ik het grotendeels samen gedaan, dus weet heel goed wat het inhoudt om eigenaar te zijn, maar wij (oude eigenaresse en ik) hebben dit ook nog nooit meegemaakt, vandaar de vraag op Bokt.

De verhuizing is gelukkig al gepland en we zijn al hard aan het aftellen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 12:59

De paspoorten MOETEN óp de locatie zijn waar het apard verblijft. Het is logisch dat de stalhouder dit heeft want bij controle krijgt die de boete. Wel moet het paspoort altijd beschikbaar zijn wanneer een arts komt enten of wanneer het dier de locatie verlaat.

hier liggen ze gewoon in een lockerkast, iedereen zijn eigen locker waar het inlkgt e de stalhouder heeft een masterkey. Zo kan iedere eigenaar bij zijn eigen paspoort en de stalhouder kan erbij bij controle of wanneer er een arts bv alles komt enten. Het kan zo simpel zijn....

T: wacht gewoon af tot je vertrekt, dan krijg je vast je paspoort en is het klaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:03

Moderatoropmerking:
Dit bericht is na overleg verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 21-01-26 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zie opmerking

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 13:08

Moderatoropmerking:
Dit bericht is na overleg verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 21-01-26 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: z

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:14

Prima, reageer je fijn niet. :D

En ik hoef niet te weten wat er allemaal speelt. Want dat is niet relevant.
Ik reageer op wat je hier zegt en dat je in de stress zit over een feit in de toekomst.
En dit topic pas relevant gaat zijn als je het werkelijk niet mee krijgt...

En alle termen van hij moet dit inmijn kast leggen, en sta ik in mijn recht en dan bel ik de politie, nogal fout van jou kant uit zijn bedacht.

Nou we horen het dan wel als het zover is.

Succes :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:58

Citaat:

8)7

Bij sommigen vraag ik me af of echt ze niks beters te doen hebben dan de hele tijd met een belerend vingertje anderen de les lezen. Op internet nog wel. :')

TS, lekker je pony verzorgen en proberen de sfeer normaal te houden, ik weet zeker dat het paspoort klaar ligt op de dag van vertrek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:07

Gulpje schreef:
Citaat:

8)7

Bij sommigen vraag ik me af of echt ze niks beters te doen hebben dan de hele tijd met een belerend vingertje anderen de les lezen. Op internet nog wel. :')

TS, lekker je pony verzorgen en proberen de sfeer normaal te houden, ik weet zeker dat het paspoort klaar ligt op de dag van vertrek.

En de volgende stalhouder wil het paspoort waarschijnlijk ook weer hebben....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:02

Het is toch wel raar. Een pensionstalling is een soort hotel. Als je als mens incheckt in een hotel moet je je paspoort tonen en ze mogen een kopie maken maar ze mogen het niet innemen. Alhoewel sommige hotels dat willen, wordt daar altijd voor gewaarschuwd .Het paspoort hoort bij de persoon of het paard waar het van is ja. Maar niet bij de hotelier of stalhouder die geen eigenaar is .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:17

anjali schreef:
Het is toch wel raar. Een pensionstalling is een soort hotel. Als je als mens incheckt in een hotel moet je je paspoort tonen en ze mogen een kopie maken maar ze mogen het niet innemen. Alhoewel sommige hotels dat willen, wordt daar altijd voor gewaarschuwd .Het paspoort hoort bij de persoon of het paard waar het van is ja. Maar niet bij de hotelier of stalhouder die geen eigenaar is .

Hotels doen dat omdat ze wettelijk moeten registreren wie daar 's nachts verblijft.

Paardenpaspoorten hebben een uitgebreidere functie:

Paardenpaspoorten moeten op stal blijven omdat ze essentieel zijn voor identificatie, voedselveiligheid en ziektebestrijding, en altijd beschikbaar moeten zijn voor controles, vaccinatiebewijs en het vastleggen van medicatie, zeker bij uitbraken van ziektes of transport.

En daarom moet de stalhouder ze hebben en is hij er ook verantwoordelijk voor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:28

Is dat in Nederland dan anders of strenger dan België?

Toen ik mijn draver nog had en deze gestald stond waar ik de tinkerkruising kocht heb ik het paspoort nóóit afgegeven, sterker nog die lag thuis dus zelfs niet op stal.
Er zijn controles geweest maar er is nóóit moeilijk gedaan dat het paspoort er niet was, ze hebben een chipreader mee en kunnen zo controleren of paard geregistreerd is onder die stal en in de Belgische databank.

Bij andere stallingen heb ik ook nooit het paspoort moeten afgeven. Bij ene volstond een kopie van enkele pagina's oa idd inentingenpagina.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-01-26 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:29

Lieve TS, laat je niet op de kast jagen door diegene die niets beters te doen hebben dan anderen op een heel onaangename manier betweterig toe te spreken.

Ja dat paspoort hoort daar te zijn, maar ik kan me zo goed voorstellen dat als je al het eea aan ellende hebt meegemaakt je er weinig vertrouwen in hebt.
Belangrijkste is dat jullie daar straks weggaan. Dat paspoort komt ( uiteindelijk ) wel bij jou terecht.
Er zijn geweldige stalhouders maar ook een aantal die niet de sociale en communicatieve vaardigheden hebben om met mensen om te gaan. Veel daarvan zijn wel heel goed met dieren , dus dan neem je dat excentrieke er met liefde bij.
En soms is het gewoon en niet goed voor het paard en niet voor de eigenaar en dan is het prima om te vertrekken. Je bent klant, het is een zakelijke overeenkomst . Geen relatie ...
En sommige stalhouders hebben daar moeite mee. Die nemen het heel heel persoonlijk als je weggaat.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:47

Het is natuurlijk enorm vervelend dat je in deze situatie zit. Maar zolang je je paspoort krijgt op de dag van vertrek is er toch niets aan de hand?
Als er echt zoveel gebeurt is verwacht ik dat van beide kanten het vertrouwen weg is.
Mocht je op de dag van vertrek geen paspoort krijgen dan gewoon de politie bellen. Vervelend maar dan blijkbaar toch nodig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:01

Het is ook iets dat steeds strenger wordt. En het moet ondertussen algemeen bekend zijn dat de boetes niet mis zijn.
Ik schrik er van dat men de basis kennis niet heeft.

Kijk ook naar de steeds meer uitgebreide mest info. Registeren op ubn. Het is allemaal keihard in ontwikkeling.

Oke dit was een beetje off topic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:33

Gulpje schreef:
Citaat:

8)7

Haha
nee ik heb niks beters te doen.
En ja juist op internet, want je zou het hele land door moeten zeg, terwijl e regels gelijk zijn

En hoe fijn dat er mensen zijn die inderdaad de tijd en de moeite nemen om de juiste informatie te verstrekken.

anjali schreef:

Want dit klopt niet.

En als dat blijkbaar niet duidelijk is zal herhaling blijkbaar nodig zijn.
Want zulke post zijn hoogstens verwarrend voor ts.

janderegelaa schreef:
En de volgende stalhouder wil het paspoort waarschijnlijk ook weer hebben....

Precies, en krijgen we dan weer een topic, ik wil het in mijn kastje hebben, wat zijn mijn rechten ik bel de politie?
En wat moraalridders die dan zeggen, ohjee belerende vingertjes, terwijl het gewoon de wettelijke feiten zijn die je benoemd.
Maar we moeten blijkbaar van hoog van de toren blazende ts zeggen oooh wat erg... knuffel en aai.
Voor een geval wat nog niet heeft plaats gevonden...
Dat lijkt men ook te vergeten, een topic dat naar is tegen de stalhouder, terwijl niet bewezen is dat hij het paspoort niet mee geeft.
Maar als je dan zonder knuffels op ts reageert ben je wel een boeman... nee zoals zij over de stalhouder spreekt is wel oke dan?

Cioccolato schreef:
Het is ook iets dat steeds strenger wordt. En het moet ondertussen algemeen bekend zijn dat de boetes niet mis zijn.
Ik schrik er van dat men de basis kennis niet heeft.

Kijk ook naar de steeds meer uitgebreide mest info. Registeren op ubn. Het is allemaal keihard in ontwikkeling.

Oke dit was een beetje off topic.

Precies, geen basiskennis, wel een grote mond...

En inderdaad het word steeds strenger.
Paarden zijn vee en zo worden ze ook gezien. Kunnen wij paardenmensjes anders voelen, dat is het dan nog toch niet :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:42

Ik ben al even uit de pensionstallen. Maar wat nou als je zeer fanatiek wedstrijdruiter bent en het paspoort misschien wel elke week 1 a 2 keer nodig hebt voor de wedstrijden? Vraag je dan elke week, elke keer als je het erf verlaat met paard, het paspoort aan de staleigenaar?
Ik zou helemaal tureluurs worden als meerdere klanten wekelijks aan de deur kwamen voor het paspoort..
Of ligt het bij iedereen op een centrale plek waar iedereen (stalhouder en jij zelf) bij kan doormiddel van een loper ofzo?

Ik zou zelf ook echt niet blij zijn als mijn paspoort in huis ligt bij de stalhouder achter slot en grendel. Ik wil gewoon er bij kunnen wanneer ik wil en niet constant om toestemming vragen van een document wat bij mijn eigen paard hoort die ik zelf betaald heb.

Toen ik nog op een stalling stond lagen de paspoorten in een kast waar iedereen hem gewoon kon pakken wanneer die hem nodig had

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:48

Ik ken sportstallen waar de mensen ieder een eigen klein kluisje hebben.
Daar kunnen stalgenoten niet in.
De pensionhouder wel.

Op een stal waar er weinig gereisd word zal het inderdaad sneller bij de houder binnen liggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:52

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:57

anjali schreef:

Het is geen hotel, het is de woning van het paard.

En een groot verschil is dat een mens zelf zijn eigen paspoort kan beheren als identificatie document, een paard heeft geen binnenzak waar je het paspoort inschuift en dus zal de wettelijke houder van dat moment (stalhouder dus, op het moment dat je paard daar gewoon op stal of in de wei/paddock staat) zich moeten ontfermen over het identificatie document van het paard.

Een paspoort is daarnaast geen eigendomsbewijs.
De houder van het paard moet het paspoort kunnen tonen, de stalhouder is dat, zolang het paard op zijn stalling woont (wanneer je het paard op een trailer zet, is de chauffeur op dat moment de wettelijke houder, komt die weer thuis op stal, is de stalhouder weer ee houder, maar komt die bij de dierenkliniek en moet die daar overnachten, dan is de dierenarts de houder en moet het paspoort daar zijn).

Je bent als eigenaar alleen de houder van je paard als je de "woning" van je paard in eigen beheer hebt.
Anders ben je wel de eigenaar, maar niet de wettelijke houder.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:58

Het probleem is ook niet dat je als stalhouder het paspoort beschikbaar moet hebben bij een controle, dat is duidelijk. Maar als eigenaar/verzorger van het paard moet je het ook beschikbaar hebben op het moment dat je met de trailer op pad wil, ergens anders wil overnachten met paard of de dierenarts op bezoek krijgt. Ook dat is wettelijk geregeld en daar moet een stalhouder ook gewoon aan mee werken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:09

Miran schreef:
Het probleem is ook niet dat je als stalhouder het paspoort beschikbaar moet hebben bij een controle, dat is duidelijk. Maar als eigenaar/verzorger van het paard moet je het ook beschikbaar hebben op het moment dat je met de trailer op pad wil, ergens anders wil overnachten met paard of de dierenarts op bezoek krijgt. Ook dat is wettelijk geregeld en daar moet een stalhouder ook gewoon aan mee werken.

klopt :j

En daarom is die topic vooralsnog, en hopelijk voor altijd, voorbarig.
Want ts is nog niet vertrokken en de stalhouder heeft nog niet, niet meegewerkt.