paard ijzers sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:08

Kelan schreef:
ja die heb ik daar besteld (woensdag voor Kerst besteld, vrijdag 2 januari werd het verstuurd, gisteren (dinsdag) had ik het binnen.

Daar staat ook hoe je het meet, welke maat je nodig hebt: https://www.schneefeder.at/english/how- ... ight-size/

wel even goed opletten dat je qua pinnen/gaten voor NL de 3/8 nodig hebt qua maat.

Wij hadden Small nodig; en dit was mijn bestelling:

1 x "1 Package Snow Feathers á 4 pieces, BLUE 3/8 und M10 Small" : 50,00 €
4 x "1 piece Paddock Studs 3/8" (Einzelpreis 3,00 €): 12,00 €

Dank je! Ik heb ze zojuist besteld. Zal deze sneeuwronde niks meer worden, hij krijgt de 17e pas nieuwe ijzers met stiftgaten, maar dan heb ik ze maar in huis...

Floko

Re: paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:46

Ik wilde nu die sneeuwveren bestellen maar de kalkoenen 3/8e zijn uitverkocht..
Had jij die nog wel Carina?

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:13

Ik ben tot nu toe heel tevreden over de sneeuwringen van de kramer. Ze zitten er nu een week in en doen hun werk prima. Soms lichte klonten maar die vallen er ook weer snel uit.

Denk wel dat we volgend jaar voor dubbelop gaan: sneeuwzooltjes en kalkoen gaten zodat we ook gewoon veilig naar het bos oid kunnen.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:07

Floko schreef:
Ik wilde nu die sneeuwveren bestellen maar de kalkoenen 3/8e zijn uitverkocht..
Had jij die nog wel Carina?

Nee, waren uitverkocht. Heb bij Equinics 5mm kalkoentjes besteld.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:06

Oh goed te horen dat dat ook kan!

Als er collectief besteld wordt hou ik me aanbevolen.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:18

EMS ruitersport heeft de sneeuwveren weer te koop zag ik op facebook

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 23:00

Het schiet me net te binnen. Voor de RX’en werd er play-doh (ja de klei voor kinderen) in de hoeven van mijn paard gedaan en ondanks dat het toen nat was kregen we dat spul er amper uit. := en die heeft geen ijzers waar het zich wat in kan ‘hechten’.

Als je play doh er in kan steken dat de sneeuw niet meer achter/onder de ijzers kan en dan eventueel een laag vaseline zou dat misschien nog wel kunnen blijven zitten.

Een stalklant wil het proberen. Als het werkt zal ik het hier posten.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:18

Die klei is wel een stuk goedkoper dan Hufflederkit.
Ben ook benieuwd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 22:34

De sneeuw is alleen weg bij ons nu. :+ morgen hebben we mogelijk nog een laagje sneeuw… het blijft iig wel de hele dag zitten met regen. :=

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 12:57

swatch schreef:
Ben ook benieuwd!

Hufflederkit is niets anders dan protoplast volgens mij. Ik weet niet of ik hier een link mag delen, maar op de website van protoplast is een zakje met 250 gram 20 euro, en een zakje van 500 gram 30 euro. Ik denk dat 250 gram voldoende is voor 4 paardenhoeven.

Snowguard, wat ook protoplast is, zegt bijvoorbeeld dat 75 gram ruim voldoende is voor 1 hoef, dus dan zou 250 gram voldoende moeten zijn voor 4 hoeven en dus veel voordeliger.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:32

Op de site van protoplast staat 100g per hoef aangegeven geloof ik maar ik heb 4 voeten gedaan met 250g en ik had over. Waren wel duplo's dus kleinere gaten dan ijzers, maar had het best dik gedaan, te dik denk ik. Zit nog muurvast nu. Maar heb er nog geen hoevenkrabber tussen gezet. Wacht nog even tot de vorst echt weg is met die poging.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:29

K_H_W_P schreef:
swatch schreef:
Ben ook benieuwd!

Hufflederkit is niets anders dan protoplast volgens mij. Ik weet niet of ik hier een link mag delen, maar op de website van protoplast is een zakje met 250 gram 20 euro, en een zakje van 500 gram 30 euro. Ik denk dat 250 gram voldoende is voor 4 paardenhoeven.

Snowguard, wat ook protoplast is, zegt bijvoorbeeld dat 75 gram ruim voldoende is voor 1 hoef, dus dan zou 250 gram voldoende moeten zijn voor 4 hoeven en dus veel voordeliger.

De verpakkingen van de Kramer zijn wel wat groter zag ik, 140 gram per stuk. Daar krijg je ook goed de hele hoef mee gevuld. 250 gram voor vier hoeven lijk me dus wel weinig? Ik heb zelf liever dat de hoef zoveel mogelijk is opgevuld.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:44

Als je de hele hoef vol doet met protoplast dan ga je dat er niet meer uit krijgen. Dat is gewoon plastic dus dat krijg je er niet uit meer dan.

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:50

Ik heb het uit de hoef gekregen door de hoeven 1 voor 1 in warm water te zetten, waardoor het weer zacht genoeg werd om het eruit te halen. Wel een gedoe en duurde lang, ben in totaal ong een uur bezig geweest.

Ik las hierboven ook nog de tip om het met een verf/hitte pistool te doen of verwarmen met een föhn. Maar je hebt gelijk, de hoef moet niet helemaal vol. Een klein laagje is genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:58

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:33

Ik heb op 3 van de 4 hoeven een goede uitsparing waar de hoevenkrabber onder kan. Maar ik stond alleen en dat was best onhandig dus had te veel per hoef en kon het niet goed meer minderen zonder extra paar handen dus heb het het er gewoon maar vrij dik in geduwd. Jammer dan als het er niet meer uit komt. Over een kleine 3 weken is de smid er dus dan komt het er sowieso uit. :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:40

MarloesHJ schreef:
Als je de hele hoef vol doet met protoplast dan ga je dat er niet meer uit krijgen. Dat is gewoon plastic dus dat krijg je er niet uit meer dan.

De hoeflederkit wel hoor! Vanmiddag nog gelukt :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:11

Oh dat zou kunnen hoor! Dan zit daar het prijsverschil in denk ik. Er werd hier gezegd dat het hetzelfde was, maar niet helemaal dus

PiekosjjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:14

Celebi schreef:
Op de site van protoplast staat 100g per hoef aangegeven geloof ik maar ik heb 4 voeten gedaan met 250g en ik had over. Waren wel duplo's dus kleinere gaten dan ijzers, maar had het best dik gedaan, te dik denk ik. Zit nog muurvast nu. Maar heb er nog geen hoevenkrabber tussen gezet. Wacht nog even tot de vorst echt weg is met die poging.

Even heel random maar als je Duplo's hebt, hoef je helemaal niks in de hoeven te doen. Ze houden alle sneeuw tegen zonder extra sneeuwringen oid. Wij hebben hier in Zweden 50 cm sneeuw en nog geen enkele dag heeft mijn paard ook maar een vlok sneeuw vast gehad in de ijzers :D

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:51

Ik heb al van alles geprobeerd. Nu ook maar Protoplast besteld, kijken of dat wel goed werkt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:58

Mijn smid had de sneeuwringen uit de Duplo's gesneden omdat we beide nog laaang geen sneeuw zouden verwachten. We waren allebei vergeten dat de duplo's 2 rondes mee gingen en we dan mid winter zaten. :')

Stalgenootje van me zei dat er wel ijsvorming was de eerste dag sneeuw dus heb daar maar op vertrouwd en toen de protoplast erin gedaan. Had het toch liggen. En daarmee heb ik heerlijk door de sneeuw kunnen wandelen. Iedere zoveel stappen vormde er wel wat ijs, maar dat liep hij er binnen 2 passen ook weer vanaf. Ging prima. Weet niet zeker hoeveel ijsvorming er was geweest zonder de protoplast maar heb me nu in ieder geval geen moment zorgen gemaakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:58

Pally schreef:
Ik heb al van alles geprobeerd. Nu ook maar Protoplast besteld, kijken of dat wel goed werkt.

Dat zijn korrels toch? Hoe doe je dat dan?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:10

Heet water erbij, kneedbaar in de hoef verdelen en afkoelen laten ? Zoiets?
Duurt dat niet lang per hoef? En dat laat je er dan in ?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:14

Water uit de waterkoker erop, dan wordt het in een aantal minuten kneedbaar. Dan maak je er alvast een beetje een plak van en doe je het onder de hoef en goed aandrukken onder de rand van het ijzer. Zeker met deze temperaturen is het binnen een aantal seconden al hard aan het worden en als je de hoef op de grond zet is het na een paar minuten keihard al. De eerste keer is het misschien wat klungelen maar in principe als je van te voren al weet hoeveel er per hoef nodig is en dat bereid je voor (de korrels heb ik thuis al laten weken en tot 4 gelijke plakken gekneed en ze gekleurd met een kek kleurtje), dan ben je zo klaar met 4 hoeven. Het erin doen is echt een paar tellen werk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:15

Mijn post hierboven laat zien hoe het moet