Paarden houden op +/- 2500m2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:18

Ts dat moet echt prima kunnen hoor. Ik heb 1500 m2 bij mijn huis, daar zou ik ook makkelijk 2 D pony's kunnen houden. Ik denk niet dat ik dan genoeg gras zou hebben, dus moet dan wel hooi voeren, maar het kan zeker.
Ware het niet dat ik nog een hobby heb, namelijk eetbare tuinen, dus mijn hele perceel staat vol met eten. Maar reken maar dat het prima zou kunnen. Mijn schuur is 140 m2, daar kunnen makkelijk stallen in plus hooi opslag. Het huis staat er natuurlijk nog, en een oprit. Maar dat wat er overblijft is meer dan genoeg. Daar kunnen ze een heel best sprintje op trekken. Bovendien kun je ook nog een track in een rondje aanleggen, en dan evt een weilandje in het midden zodat ze ook een beetje kunnen grazen in de zomer

Hieronder even voor het idee van het perceel. Zitten aan het eind ook foto's tussen van toen ik er kwam wonen, toen ik het nog volledig gras was, en ook foto's van de eerste jaren. En dan staat de hele voortuin en het erf er nog niet eens op, kun je nagaan. Echt, je kunt makkelijk 2 D pony's op 1500 m2 houden, en dan zullen ze een heel gelukkig leven kunnen hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FleurVP

Re: Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:31

Ik snap opzich dat een sprintje kunnen trekken fijn is, maar ik denk dat 24/7 beweging op een kleiner stuk uiteindelijk belangrijker is. Mijn oude paard kreeg in en box van 3 bij 3 snachts stalbenen, stond overdag op de wei. Aan huis heeft hij 6 weken boxrust gehad (koliekoperatie) in een stal van 4 bij 6.5

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:58

Zelfs de oudere paarden (23+)bij mij waren dagelijks wel gek aan het doen, sprintjes trekken, bokken, rollen, samen donderjagen. Ook stonden ze wel ergens te slapen of lagen ze op hun vaste plek te slapen, rondscharrelen, het waterpunt was bij mij wel ergens anders dan daar waar het gras of het hooi was dus lopen moesten ze sowieso wel. Hoe meer ruimte hoe prettiger vind ik persoonlijk, zeker ook om voor jezelf het onderhoud makkelijker te maken en de impact op een eventuele weide is dan ook minder als bij een heel klein stukje. Maar we hebben het niet allemaal voor het zeggen. Ik vond mijn oppervlakte voor 2 paarden net klein zat eigenlijk maar dat is geheel persoonlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:14

Popstra schreef:
Ze kan dr ponys ook in 100x100 zetten echter blijven ze hetzelfde doen namelijk beetje hangen de ganse dag!
Ken geen 1 paard die heel de dag door loopt te bokken en te sprinten. Ook niet op de wei.
Het is ff en dan stil staan vreten. Hoe groot de paddock ook moge zijn

De hele dag? Nee dat niet inderdaad.

Maar hier gaat zelfs onze bijna 30 jarige in de winter nog om de dag flink tekeer in onze grote wei. Echt voluit van voor naar achter. Daarbij is al die extra ruimte fijn voor hem omdat hij dan nog gewoon met de rest mee kan doen zonder onder de voet te worden gelopen door onze andere 2 die een stuk vlugger en atletischer zijn.
Stilstaan doen ze op gras sowieso niet. Dat is continu hapje stapje.

Het zal je echt verbazen hoeveel een paard beweegt als ze maar steeds voldoende oppervlakte hebben en een reden hebben om ergens heen te gaan. Of die reden nou eten is, of een andere uitzicht.

Overigens is lekker werken met de paarde natuurlijk top. En dat is zeker een waardevolle toevoeging. Maar inderdaad compleet niet hetzelfde. Ik zie die vrije ravot momenten echt wel als een heel waardevolle voor ze.
Hebben ze bij mij weer de mazzel dat ze dat allemaal krijgen. incl af en toe even lekker losgaan in het bos.

En dat het op andere plekken minder is? Tsja, daar ben ik niet verantwoordelijk voor.

Overigens: TS, zeker niet naar jou bedoelt. Je informeert je en denkt er goed over na. Dat is zeker het halve werk als je het wél wil doen op een kleinere oppervlakte.
Maar ik zou zeker proberen om voor zo veel mogelijk meters te gaan.

In theorie zie ik zeker wel hoe ik mijn paarden ook alleen op ons huisperceel van 3000m2 zou kunnen houden. Maar dan zou ik wel echt even mogen investeren in inrichting en bodem.

En onthoud bij de koop goed dat iedere 50m2 die je meer hebt/ goed kunt benutten dan gaat tellen. Het ene huis op 2500m2 is echt niet het andere. Kijk heel goed hoeveel echt bruikbare ruimte te kunt maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:31

DuoPenotti schreef:
Jij denkt dat een paard net zoveel mentaal welzijn haalt uit samen met een maatje kloten en rennen of onder commando beweging krijgen?
Of zou het een een verrijking op het ander kunnen zijn?
Popstra schreef:
Mentaal welzijn, sprintjes trekken. Er zijn ook mensen die hun paarden dagelijks beweging geven ipv er enkel naar te kijken.
Die paarden leven lekker buiten, van hun natje en droogje voorzien. Waar maken jullie je nu eigenlijk druk om?

Als de paarden in een in jullie ogen kleine paddock en weide buiten kunnen leven zoals hier eerder afgebrand werd naast hun dagelijkse beweging heb ik totaal geen moeite mee nee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:52

Weet je hoe ik dat een beetje bekijk?

Zoals mijn eigen vrije tijd en vrije wil.
Het is prima dat ik vaak een beetje vastzit in mijn dagelijkse routine. Ik beweeg me binnen mijn eigen paddock van werken, koken, voor de paarden zorgen en slapen. Daar heb ik geen slecht leven.
Maar het is fijn om te weten dat er ook meer ruimte is. Ruimte om eens niet te werken en lekker gek te doen. Een keer te veel wijntjes drinken met vriendinnen. Lekker uit eten te gaan tot ik bijna knap. Een uitje etc. hoe veel en vaak je daar behoefte ana hebt, verschilt per persoon. maar de meeste hebben die behoefte wel ooit.
En hoe vaker ik die vrijheid zelf ervaar en zélf naar behoefte kan pakken, hoe fijner ik me voel.

Die zelfde ruimte en mogelijkheid tot zelfbeschikking is ook voor mijn paarden wel fijn.

Daarmee zeg ik niet dat leven in mijn paddock vervelend is of onmenselijk. Daarmee zeg ik dat iets meer fijner is.
Als kind heb je maximale vrijheid, als net werkende ervaar je even flink dat keurslijf, maar je went er wel aan. Later krijgen veel mensen dan weer iets meer ruimte.
(en nieuwe generaties laten zich zelfs al minder in het keurslijf persen bij aanvang van hun carrière, ik gun paarden eigenlijk wel dat zelfde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:07

Popstra schreef:
Als de paarden in een in jullie ogen kleine paddock en weide buiten kunnen leven zoals hier eerder afgebrand werd naast hun dagelijkse beweging heb ik totaal geen moeite mee nee.

Dat kan dat jij daar geen moeite mee hebt.

Als ik paarden moet gaan houden op 20x20 meter met af en toe eens eens eens een weide van ook 20x20 stop ik vandaag met paarden houden.
Ook al kan ik 10 keer per dag rijden, wandelen enz,

Voor mij is de leidraad altijd geweest een paard heeft de mens niet nodig voor zijn geestelijke welzijn.
Deze word op een manier gehouden dat hij fijn kan scharrelen, knuffelen, veilig rollen zonder meteen in een draad/hek te belanden.
Maar ook kan rennen.
En ja als paarden die ruimte gewend zijn doen ze dat elke dag.

En sommige hier hebben dat inderdaad heel mooi voor elkaar op een kleinere ruimte :j (maar ook niet op 400m2)

Doordat ik nooit paarden heb verzorgt/gereden en heb gehad, die (in de winter) hele dagen op stal stonden en ook altijd ruim stonden wil ik nooit meer anders.

En elke vorm van aandacht, beweging die wij als mens geven is leuke afwisseling, maar nooit een vervanging.

Kijk dat randstad nog in 1980 leeft en 23/7 op stal normaal vind, en voor de rest buiten een veredelde stal hebben aan grootte, dat kan.
Ik vind daar in 2025 wat van. En nooit ga ik daar stil op zijn.

Ts woont praktisch bij mij om de hoek, vandaar dat ik ook opperde. is verhuizen geen idee?
Omdat 20 km verderop de huizen 2 ton goedkoper zijn. Met wel een flink stuk grond.
En wil je die hele mooie plekjes creëren kost dat ook ontzettend veel. Om te maken, maar ook om te onderhouden.

En wat vele hier ook al zeggen, heb je een groter stuk kost onderhoud weer een stuk minder.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 10:14

DuoPenotti, ik denk dat wij er redelijk hetzelfde in staan omdat we dezelfde ervaringen hebben.
Hier staan de paarden altijd buiten overdag en sommige 's nachts op stal. Enkel op zondag of uitzonderingen met slecht weer is het zelfservice en dan nog komen ze op zo'n dag meer buiten dan op sommige stallen in de Randstad.

Hier is meer ruimte en ook inderdaad de huizenprijzen zijn een half uurtje verder een stuk gunstiger.
Maar tegelijkertijd vind ik verhuizen naar een totaal nieuwe regio best heftig, behalve mijn paarden moet ik er zelf ook prettig wonen :D .

Ik ben erg blij met de ervaringen en tips die hier genoemd zijn, geeft mij weer veel stof tot nadenken!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:27

Dat is ook zo, verhuizen is ook een ding, ook al is het niet heel ver.
Ligt er ook aan of het nog te doen is naar je huidige werk.
Of dat je toch al eens bedacht, tijd voor ander werk.

Zo ook, waar wonen vrienden en familie?
Dan zul je wellicht altijd de auto moeten pakken daar naartoe.
Maar het is wel te doen, niet als je bijvoorbeeld in Friesland gaat wonen. (van hier uit)
Want dan word het een dag onderneming

maar dus zeker niet iets om licht over na te denken.

Maar wij wilde gewoon echt zo graag in het buitengebied gaan wonen.
En als we dat betaalbaar wilde met paarden aan huis was voor ons verhuizen de enige optie.

Maar dat is inderdaad voor iedereen anders.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:48

TS, kijk eens naar youtuber FelineHoi/ Feline Fauve. Zijn heeft (exclusief bak & extra weiland) een track systeem met 2 weides op ongeveer 2500m2. Wat je ziet is dat ze optimaal gebruik heeft gemaakt van het kleine oppervlakte terwijl ze de paarden uitdaagt om veel te bewegen dmv verschillende hooipunten en rechte paden, lig plekken met zacht zand en een inloopstal.

Het ligt er natuurlijk altijd maar weer net aan hoe je stuk grond gesitueerd is, maar het geeft allicht weer inspiratie voor je eigen stukje.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 10:56

Lara schreef:
TS, kijk eens naar youtuber FelineHoi/ Feline Fauve. Zijn heeft (exclusief bak & extra weiland) een track systeem met 2 weides op ongeveer 2500m2. Wat je ziet is dat ze optimaal gebruik heeft gemaakt van het kleine oppervlakte terwijl ze de paarden uitdaagt om veel te bewegen dmv verschillende hooipunten en rechte paden, lig plekken met zacht zand en een inloopstal.

Het ligt er natuurlijk altijd maar weer net aan hoe je stuk grond gesitueerd is, maar het geeft allicht weer inspiratie voor je eigen stukje.

Het zou inderdaad kunnen dat als je alleen haar track meet dat het 2500m2 is maar het terrein van haar paarden is in totaal ongeveer 4000m2.
Is toch heel anders wanneer je alles op die 2500m2 moet doen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:00

Ik heb het over haar track inclusief 2 weilanden & schuilstal. Voorheen was dat dus ook inclusief mesthoop. Again, elk stuk grond is anders, ik geef maar een tip voor extra inspiratie :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:11

meggiemeg schreef:
Zelfs de oudere paarden (23+)bij mij waren dagelijks wel gek aan het doen, sprintjes trekken, bokken, rollen, samen donderjagen. Ook stonden ze wel ergens te slapen of lagen ze op hun vaste plek te slapen, rondscharrelen, het waterpunt was bij mij wel ergens anders dan daar waar het gras of het hooi was dus lopen moesten ze sowieso wel. Hoe meer ruimte hoe prettiger vind ik persoonlijk, zeker ook om voor jezelf het onderhoud makkelijker te maken en de impact op een eventuele weide is dan ook minder als bij een heel klein stukje. Maar we hebben het niet allemaal voor het zeggen. Ik vond mijn oppervlakte voor 2 paarden net klein zat eigenlijk maar dat is geheel persoonlijk.

Ik denk dat zelfs paarden die niet rennen of bokken nog steeds gebaat zijn bij een stukje rechtuit kunnen lopen. En dat is voor een groot paard minstens een meter of 50. Leven op een grote volte nodigt niet uit om te bewegen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:42

FleurVP schreef:
Ik snap opzich dat een sprintje kunnen trekken fijn is, maar ik denk dat 24/7 beweging op een kleiner stuk uiteindelijk belangrijker is. Mijn oude paard kreeg in en box van 3 bij 3 snachts stalbenen, stond overdag op de wei. Aan huis heeft hij 6 weken boxrust gehad (koliekoperatie) in een stal van 4 bij 6.5

Klikte te snel op send en kan niet meer wijzigen. Nouja hij kreeg dus geen dikke benen op 25m2 met boxrust en wel op 9m2 met de hele dag op de wei en ruimte voor een sprint. Niet dat ik een paard permanent op 25m2 zou zetten, maar geeft aan wat beetje extra ruimte iig fysiek toch wel kan doen. Ik denk het in veel regio's lastig is een fijne plek te vinden met 24/7 buiten en thuis is dat vaak wel makkelijk te realiseren.
Die 50 meter voor een sprintje lijkt me op de meeste kleinere percelen ook wel te realiseren trouwens. En verder ligt het heel erg aan de ondergrond, indeling van perceel, of paard uberhaupt goed op gras gaat. Hier hebben we droge zandgrond, weideseizoen is lang, paddock vrijwel altijd droog. Maar met droogte groeit er maar weinig gras. Er zijn er in de straat met veel meer m2 per paard en ook die zie ik vrijwel jaarrond bijvoeren.
Het gaat veel over wilgen en andere beplanting. Wij hebben hele rij wilgen langs de sloot, denk wel meter of 40-50. Ze groeien hard, maar dat is echt meer voor wat knabbelen, eens wat anders, dan dat ik minder hooi hoef te voeren dankzij al die wilgen. En ik heb nu een mini en een b-pony staan. Het ziet er leuk uit, geeft misschien wat extra beleving, scahduw, doorkijkjes, maar qua voer zou ik er niet op rekenen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:09

Uiteraard is groter stuk fjiner voor de paarden (en voor jezelf ook trouwens, minder passen en meten), maar dat is niet voor iedereen haalbaar.

Mjin paarden stonden altjid op een pensionstalling en ik had mazzel in de randstad, ze hadden een uitloopje, maar dat is nadruk op uitloopJE! maar goed beter dan alleen een stal en ze stonden samen vaak te klooien.
Paddock daar was denk ik 15 bji 25? Jaren maar dan ook jaren later kwam er andere paddock bji, maar regel was max half uurtje als er anderen in wouden en je moest erbji blijven. In de zomer wel heerljik groot stuk weiland, wat ook weer problemen met zich mee bracht, ik heb en had ook altijd een fjord... Dus graasmaskers en nog moddervet.. ook met strookjes kansloos.

Ik heb nu dus zo'n compromis stukje.
Ze hebben hier dus dag en nacht toegang tot de paddock en de rest, plan was eerst om 's nachts draadje te spannen zodat de kleuter ander voer kon krjigen, maar men slaapt graag samen, begrijpeljik, dus plan overboord, dan maar dag en nacht samen.
Ze hebben 24/7 beshcikking over ruwvoer, arm aan suiker arm aan eiwit, wel heel mooi hooi, bjina geen verlies, veels te arm voor de kleuter en de 14 jarige is uiteraard nog steedds ahum ietswat in overconditie (staat ook nog eens stil, kan niet meer hard werken wegens blessure en ik heb nu al tjiden geen tijd wegens verhuizing en van alles wat nog overal moet gebeuren, dus eraf lopen doet ze ook niet) , maar is niet modder vet.

Ik voer nu de kleuter gewoon berg brok bji, dat vind ik beter alternatief dan minder hooi, waarmee ze zonder zouden komen te staan.

Uiteraard moet ik alle mest afvoeren en alle hooi aankopen. Maar heel eerljik deze niet meer geheel in tact zjinde ietwat bejaarde ging hooien etc. ook allemaal niet meer redden en groot stuk onderhouden.

Ze zjin dus beter af dan op menig pensionstal, het is hier ook nog niet af, komt nog bji voor ze, maar kan niet toveren en groot gaat het nooit worden.

Ze hebben zand (wat relatief droog blijft en geen diepe modder wordt), modder (wie niet, met aanhoudende regen) wel leuk om te zien dat ze dat stuk modder gewoon nu zelf vermjiden, paddockplaten, rubbermatten (sinds 2 a 3 wkn, waar ze uiteraard niet op gaan liggen, op plek waar ze liefst liggen kon ik ze niet leggen, daar moet auto over en trailer en mestaanhanger en of is op hun raceparcours) , bestrating tot hun beschikking.

Ze hebben momenteel 1 voerplaats, want dat is bestraat (Voor de voeten beter) normaliter voer ik op 2 plaatsen. Water is andere uiteinde van hun stuk dan het voer, dus ze moeten minimaal paar keer per dag heen en weer.

Gezien het type paarden, fjorden, zjin het niet meteen renners, uiteraard worden er sprintjes getrokken maar in geen vergeljiking met de paarden van de overburen die springpaarden hebben, mjine staan daar meestal dom naar te kjiken als die uit hun panty gaan. ook op de grotere percelen of in de zomer op de wei waren de mjine nooit renners. Als ze renden, kreeg ik prompt een filmpje van kjik nou!! Ze bewegen :+ }> :') .
Op mjin perceeltje zou ik nou niet meteen warmbloeden gaan houden denk ik.
Was dan ook keuze afgelopen januari toen Toobs overleed, wat ga ik kopen voor Heps? Leek mij beste om dan maar nog een fjord te kopen in verband met voerbehoeftes etc. in de toekomst (als kleuter volwassen is) al had ik heel graag een gestippelde knabstrupper gehad.
2 koudbloeden bji elkaar leek me dus beste plan en ik vind fjorden leuk, dus hoppa, geregeld!
Heps is nooit lastig en de bjigekochte kleuter van 1 1/2 en nog hengst was ook gewoon in kudde opgegroeid, gegokt dat ze dikke maatjes zouden worden net als vorige setjes waren.

Goed gegokt, want op klein perceel moet je wat je er aan paarden op zet wel ehct maatjes zijn.

Vroeger was Toobs de baas en had Heps geen bal te vertellen, nu is Heps de baas en Ventje heeft geen bal te vertellen. Dit is gewoon duidelijk, ze eten wel gewoon ruwvoer samen, maar een emmer zou afgepakt worden door Heps, dus krahctvoer en vitaminebrok wordt apart gevoerd.

Momenteel voeren ze dus beide helemaal niets uit behalve eten en elkaar gezelshcap houden en naar het verkeer kjiken. Plan is wel om Heps weer op te pakken als bosrecreatie pony en de kleuter te gaan beleren en dan is ie het haasje, want dan wil ik uiteraard ook dat ie sport prestatie wordt... en en en, dus die gaat nog wel aan het werk gezet worden. (ook beloofd aan vorige eigenaar dat ie in ieder geval zjin proeven gaat doen, want merrie waar hji uit komt kan dan nog prestatie worden)
Heb niet het idee dat mjin paarden het werk missen, zoals sommige mensen van hun paarden soms beweren, weet dat Heps het heerljik vind om mee bos in te gaan of iets te doen, maar die vind het net zo heerljik om gewoon rond te hangen.

Had ik graag iets groter perceel gehad, uiteraard. Hebben ze het slecht? Ik denk van niet, meer ruimte dan waar ze stonden toen ik in de randstad woonde en meer ruimte dan op menig pension stal. Is het een compromis, ja.
Zou hier niet 2 warmbloeden van 3 jaar neerzetten, die hebben morgen nog 3 gebroken benen omdat ze als idioten naar voren rennen en dan op hun plaat gaan op de klinkers :Y)

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:20

Wat een mooie plekjes heeft iedereen ervan gemaakt! Laat ook heel goed zien hoe verschillende soorten mensen hun paardenplekjes aanleggen om te zorgen dat hun dieren het nog goed naar hun zin hebben :D.

Ik vind het alleen wel jammer dat dit soort topics vaak vervallen in discussies over wat precies nou te groot of te klein zou zijn, vooral ook omdat ik ook eerder heb gezien dat de inspiratie die mensen delen dan een klein beetje wegvalt. Iemand vraagt specifiek over mensen die kleinere percelen hebben, dan lijkt het voor mij logisch als dat dan ook hetgeen is wat mensen delen. Niet zozeer de suggestie dat iemand misschien maar moet verhuizen. Ik realiseer mij ook dat ik nu aan dat stukje bijdraag :P.

Wetenschappelijk gezien is er zeker een afmeting waarop de meeste paarden hun natuurlijke gedrag niet meer vertonen (uitzonderingen daargelaten en in acht nemende dat dit geen uiterst feit is). Dit ligt voor zover ik weet rond de 300 m2 per paard. Hierbij wel de kanttekening dat ik ook begrijp dat het soms niet anders kan, gezien omstandigheden.

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:30

_San87_ schreef:
Ja, het ziet er heel goed uit, heel goed voor elkaar. Zo zou ik iig geen bezwaar hebben twee of drie paarden, max. 4 op 2500m2 te houden.

Ik denk wel dat het er niet veel meer moeten zijn.

Heel erg bedankt!:D Op dit moment staan er twee paarden op. Mijn eigen paard, en het paard van onze pensiongast. Drie zou denk ik nog net gaan, vooral als het twee pony's en mijn paard zouden zijn, maar vier zou denk ik niet meer passen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:33

MJawesome schreef:
Wat een mooie plekjes heeft iedereen ervan gemaakt! Laat ook heel goed zien hoe verschillende soorten mensen hun paardenplekjes aanleggen om te zorgen dat hun dieren het nog goed naar hun zin hebben :D.

Ik vind het alleen wel jammer dat dit soort topics vaak vervallen in discussies over wat precies nou te groot of te klein zou zijn, vooral ook omdat ik ook eerder heb gezien dat de inspiratie die mensen delen dan een klein beetje wegvalt. Iemand vraagt specifiek over mensen die kleinere percelen hebben, dan lijkt het voor mij logisch als dat dan ook hetgeen is wat mensen delen. Niet zozeer de suggestie dat iemand misschien maar moet verhuizen. Ik realiseer mij ook dat ik nu aan dat stukje bijdraag :P.

Wetenschappelijk gezien is er zeker een afmeting waarop de meeste paarden hun natuurlijke gedrag niet meer vertonen (uitzonderingen daargelaten en in acht nemende dat dit geen uiterst feit is). Dit ligt voor zover ik weet rond de 300 m2 per paard. Hierbij wel de kanttekening dat ik ook begrijp dat het soms niet anders kan, gezien omstandigheden.

Moet verhuizen?

Je haalt het compleet uit de context.
TS kent mij al wat langer dan vandaag.
En wij hebben het wel vaker over dingen die hier in de regio spelen omdat we relatief in de buurt wonen.
Er zit enkel een provinciegrens tussen wat een groot verschil maakt in huizenprijzen

Ts begreep mijn bericht dus ook prima.

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:31

DuoPenotti schreef:
Moet verhuizen?

En wij hebben het wel vaker over dingen die hier in de regio spelen omdat we relatief in de buurt wonen.
Er zit enkel een provinciegrens tussen wat een groot verschil maakt in huizenprijzen

Ik sprak je niet specifiek alleen aan, maar het vervallen in een discussie over wat wel groot genoeg is en wat niet (niet direct gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) is gewoon al vaker voorgekomen bij dit soort topics. Jammer, omdat het een stuk leuker is om te zien hoe mensen hun plekjes aankleden :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:44

MJawesome schreef:
DuoPenotti schreef:
Moet verhuizen?

Ik sprak je niet specifiek alleen aan, maar het vervallen in een discussie over wat wel groot genoeg is en wat niet (niet direct gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) is gewoon al vaker voorgekomen bij dit soort topics. Jammer, omdat het een stuk leuker is om te zien hoe mensen hun plekjes aankleden :D

nee, maar je bedoelde mij duidelijk wel :D

Dat topic is er toch ook?
[VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!

Daar ben jij ook actief.
Ik niet. Omdat ik daar niets te zoeken heb.

En TS vraagt om plekken van 2500m2
Als dan iemand gaat zeggen ik heb 2 stukjes van 20x20.... kom...
Daar reageerde ik feller op.
Niet op de plekken van dus die 2500.
Want vind daar hele mooie plekken tussen zitten. :j

En tegen iemand uit Rotterdam zal ik niet reageren zoals ik tegen ts deed.
Want dan is het een stuk verder dan 20 km.
Steker nog, mijn eerste bericht had ik dan al helemaal nooit geplaatst.
(en misschien latere ook niet omdat het dan weer geen topic was voor mij en ik het waarschijnlijk niet meer had gevolgd.)

Nu kan 20 km nog steeds een te grote drempel zijn, dat besef ik mij heel goed, zie je ook in mijn vorig bericht.

Maar mijn inziens wel een overweging waard want voor het zelfde geld als ze nu voorhanden heeft heeft ze hier het dubbele aan grond, of misschien nog wel meer.
Daarom reageerde ik hier dus wel.

Dus...

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:50

Is 2500m2 echt genoeg? Ondanks dat ik vind dat er best creatief omgegaan wordt met oplossingen, lijkt me het toch niet echt wenselijk. Hoe hebben paarden de ruimte genoeg op dit soort stukken? Vraag het me oprecht af. En iemand noemt iets over een (wetenschappelijk?) onderzoek? Waar vind ik dat?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:53

Sachertorte schreef:
Is 2500m2 echt genoeg? Ondanks dat ik vind dat er best creatief omgegaan wordt met oplossingen, lijkt me het toch niet echt wenselijk. Hoe hebben paarden de ruimte genoeg op dit soort stukken? Vraag het me oprecht af. En iemand noemt iets over een (wetenschappelijk?) onderzoek? Waar vind ik dat?

Ik vind dat mijn paarden genoeg ruimte hebben. Ze kunnen voluit rennen en spelen, hebben meerdere plekken om te eten. Er is altijd 24/7 hooi beschikbaar en in de lente, zomer en winter kunnen ze naar hartelust snacken van struiken en bomen. de bodem van de paddock is altijd droog en ze hebben 2 schuilstallen ter beschikking. Volgens mij hebben ze dan alles wat hun hartje begeert.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:56

Matheno schreef:
Sachertorte schreef:

Ik vind dat mijn paarden genoeg ruimte hebben. Ze kunnen voluit rennen en spelen, hebben meerdere plekken om te eten. Er is altijd 24/7 hooi beschikbaar en in de lente, zomer en winter kunnen ze naar hartelust snacken van struiken en bomen. de bodem van de paddock is altijd droog en ze hebben 2 schuilstallen ter beschikking. Volgens mij hebben ze dan alles wat hun hartje begeert.

En grotere open stukken met genoeg vierkante meters, naast de schuil- en eetmogelijkheden?

MJawesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:49

Sachertorte schreef:

Alhoewel dit ook precies is waar ik over begon en wat ik dus extreem jammer vind in dit soort discussies. Bij deze:

Effect of Pen Size on Stress Responses of Stall-Housed Horses Receiving One Hour of Daily Turnout

Individual paddocks versus social enclosure for horses

Aggression level and enclosure size in horses (Equus caballus)

Influence of Paddock Size on Social Relationships in Domestic Horses

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:36

Er zullen altijd nog steeds mensen zijn die dit te klein vinden, maar wilde het toch nog even uitleggen: onze paddock heeft een totale oppervlakte van 20x20 maar is 40 m lang en 15 m breed ongeveer ze kunnen dus over de lengte een sprintje trekken