Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:31

Ik kan ook echt niet voor 50€ per paard aan hooi komen hoor, wij voeren ik schat zo’n 10 a 15 kilo per dag, dus 300-450 kilo per paard per maand. Dat redden wij krap voor dat geld als we zelf maaien (loonwerker betalen etc). Maar elders inkopen is echt wel duurder. Nu hebben wij midi balen, wellicht dat grotere balen relatief goedkoper zijn maar wij hebben niet de machines om die zelf te verplaatsen.

En naast hooi en stro heb je veel andere onkosten.. Laatst de paddock op orde gebracht voor de winter: €500 a €1000, vaste lasten, draden die kapot gaan, een keer wat aan de schuilstal vervangen, bak onderhoud, de wei een keer doorzaaien, etc etc. Tikt best aan hoor.

En een uurloon hou je er al helemaal niet aan over. Nu zijn wij geen commerciële stal en hebben we paarden voor de hobby, maar ik snap best dat die stallen hoog inzetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:34

Ik betaal niet veel stalgeld, maar moet wel alles zelf kopen. En dus zonder dat er iemand voor mijn paard zorgt, ben ik toch echt iig 250 euro kwijt (stalling, voer, stalbedekking) aan mijn paard. Ook omdat ik niet groot hooi in kan kopen én in de randstad zit. Als daar nog arbeidskosten bij komen van iemand die mijn paard verzorgd, is het logisch dat er een x bedrag bovenop komt, want waarom moet een pensionhouder er gratis voor werken? 265 all in vind ik echt niet veel.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:43

Kabayo schreef:
996
Dat hangt er in mijn ogen wel van af of je het er zwart naast doet (dus extra aan verdiend) of dat het letterlijk je werk is (en er dus echt je brood aan moet verdienen)
Net als 300 euro per week voor doorrijden/beleren of keuringsklaar maken. Ik vind dat diefstal :=
Hier vragen ze rond de 175-200 per week. Vind ik persoonlijk een veel netter bedrag

Instructeurs zijn ook over de kop gegaan kwa prijzen. Ik denk terecht.

Iets diefstal noemen vind ik heel bijzonder, het is vraag en aanbod hè, als iedereen het te duur vind zal de prijs zakken, het is altijd nog een vrije keuze om zo’n dienst af te nemen. Net als dat het een keuze is om een paard bij iemand op stal te zetten voor bedrag X.

elinedeau95

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:45

Ik sta in de regio van Den Bosch en ga van 325 naar 350.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:57

Keell94 schreef:
Kriel schreef:
Ik denk dat je je handjes mag dicht knijpen met dat bedrag ;-)

Ik wou net zeggen, hier in de randstad betaal je al snel €400 en met minder facciliteiten :')

Je bedoeld 400++

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:04

Ik huur de faciliteiten bij een particulier in de omgeving van Zwolle, we moeten alles zelf doen en aanleveren.
3 Ha wei, gedraineerde buitenbak met LED verlichting, 2 stallen, 1 grote paddock en parkeerplek voor de trailer.
We staan er met 4 paarden en betalen gemiddeld 175 per paard. Daar komt nog voer en hooi bovenop én we moeten alles zelf doen.

Mijn andere paard (pensionado) staat iets verderop bij een particulier, vol pension voor 225 per maand. Ze doen alles behalve vasthouden bij de hoefsmid en Da. Maar daar komen ze maar van 9-16 buiten en is de buitenbak vaak modderig en de lampen zijn slecht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:05

50 euro voor een grote verpakte baal? Dat is net als die lage pensionprijzen. Fantasie prijzen, in je handen knijpen als je t kan krijgen. Want ja, zoals met alles kun je alles met fantasie prijzen wel krijgen en heb je soms geluk.
Loonwerkers zijn wel gestegen in kosten, ook het landbouwplastic er om heen.
Inzaaien en onderhoud van land is gestegen. Maar dat onderhoud zal per grondsoort ook verschillen wat dus door rekent naar hooi, pension en opfok prijzen. Erg belangrijk detail dat wordt vergeten gok ik.

Ik verkoop iig geen groot pak mooi voordroog voor maar 50 euro :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:31

Dat zijn geen fantasieprijzen in diverse regio's. Fantasie zijn juist de prijzen die wij hier zien wat in de randstad word gevraagd :D

Hier gaan ze dus voor 50 weg. Wel vanuit het land.
Meer kan ik niet vragen.
Want heel marktplaats staat er vol mee in de zomer...
En die wel al 65/75 vragen staan er in het najaar nog op.
Dat kan, dat zijn dan mensen die wachten tot mensen dan hun hooi op hebben en het dan inderdaad nergens meer goedkoper krijgen.
En het misschien beter op kunnen slaan dan wij en half marktplaats die het voor 50 verkoopt.

En uiteraard kunnen wij daar ook op wachten. Dat levert ons dan in theorie ook meer op.
Maar dan zit je ook met dat je het zelf goed op moet slaan. Komt er toch een muis in kun je zo'n pak niet meer meegeven (vind ik dan) want ik wil wel achter het product staan dat hier het erf af gaat.
En dat vind ik dan weer stresserig en is mij het geld niet waard.
Want zo'n pak waar een muis in heeft gezeten en daardoor schimmel heeft wil ik zelf ook niet voeren.
En kost het onder de streep juist weer meer.

Ja dan moet men wel zelf vervoer regelen, wel kunnen wij laden met een balenklem.
Dus mensen komen zelf halen, al heeft dit jaar ook iemand een loonwerker ingehuurd omdat deze de paarden nu ver weg had staan en er zo 20 in 1 keer mee konden.
Dus ja incl vervoer is die pak duurder, maar geen 25 per pak.

En nee, ook per pb ga ik niet zeggen wat de loonwerkers die wij kennen vraagt voor de pakken of wie dat is (zijn er meerdere)
Dat doe ik wel als ik mensen ken hier in de omgeving, die stuur ik door, maar geen vreemde op bokt.
Onderling op facebook gaan hier ook altijd namen rond, van hey heb jij nog...

Ik woon dan ook in een regio waar pensionprijzen relatief goedkoper zijn.
En dat is dus als je wel de opslag hebt, het hooi ze niet zo heel veel kost als in andere regio's of de mensen zonder ruimte.

Bokt schreeuwt dan meteen dat kan niet uit...
Maar niemand heeft daar in de boekhouding gekeken. Ik ook niet.
En als stallen er jaar na jaar zitten dan zullen ze er wel tevreden mee zijn denk ik zo :D

Maar nogmaals, ik zeg niet dat elders die prijzen niet nodig zijn. Want andere omstandigheden geeft andere prijzen.
Juist in dit topic zie je de prijsverschillen.
Maar dan zeggen dat kan niet.... raar, heel raar.

Waarom zijn de mensen toch op de tenen getrapt als mensen elders wel goedkoper kunnen staan?
Dat snap ik dus niet

Cioccolato schreef:
50 euro voor een grote verpakte baal? Dat is net als die lage pensionprijzen. Fantasie prijzen, in je handen knijpen als je t kan krijgen. Want ja, zoals met alles kun je alles met fantasie prijzen wel krijgen en heb je soms geluk.
Loonwerkers zijn wel gestegen in kosten, ook het landbouwplastic er om heen.
Inzaaien en onderhoud van land is gestegen. Maar dat onderhoud zal per grondsoort ook verschillen wat dus door rekent naar hooi, pension en opfok prijzen. Erg belangrijk detail dat wordt vergeten gok ik.

Ik verkoop iig geen groot pak mooi voordroog voor maar 50 euro :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:36

Ik betaal nu €300 per maand, volpension en alles wordt gedaan, eten en hooi inbegrepen. Paarden komen winter en zomer elke dag buiten. Enkel een kleine eb en vloed buitenpiste. Ben enkele jaren geleden hier op 250 euro begonnen. Nog geen idee of ze dit jaar weer gaan opslaan. Paard staat wel op actief pensioen, dus meer heb ik in principe niet nodig. Ik zit ook in de randstad, voor stallen met een binnenpiste betaal je al snel tegen de 400 euro.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:40

Kabayo schreef:
996
Dat hangt er in mijn ogen wel van af of je het er zwart naast doet (dus extra aan verdiend) of dat het letterlijk je werk is (en er dus echt je brood aan moet verdienen)
Net als 300 euro per week voor doorrijden/beleren of keuringsklaar maken. Ik vind dat diefstal :=
Hier vragen ze rond de 175-200 per week. Vind ik persoonlijk een veel netter bedrag

Vreemde reactie, iets diefstal vinden wat niet van je gestolen wordt. Je kunt zelf wel of niet met zo'n bedrag akkoord gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:52

Omdat je 0 rekening houdt met wat er verder bij komt kijken.
Hooi is niet enkel je loonwerker en plastic. Als je de rest niet meer rekent ben je een dief van je eigen portemonnee. En dat zijn uiteindelijk veel mensen. Prima, want daar moet je t dus van hebben :D

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:00

Ik betaal 450 euro voor 2 paarden. We hebben een binnenbak met 1 open lange zijde, zomers 24/7 weidegang en in de winter onbeperkt ruwvoer en buiten vanaf 9 uur tot het donker wordt. In een mooie droge paddock en een verhard stuk met 2 hooiruiven voor ongeveer 16 paarden. 1x per week binnen zetten en paddock uitmesten. Stal uitmesten en krachtvoer moet jezelf verzorgen. We zitten 10 minuten met de trailer van het bos af.
Nog niet gehoord of de prijs omlaag gaat. Regio Noordoostpolder/steenwijkerland

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:01

Cioccolato schreef:
Omdat je 0 rekening houdt met wat er verder bij komt kijken.
Hooi is niet enkel je loonwerker en plastic. Als je de rest niet meer rekent ben je een dief van je eigen portemonnee. En dat zijn uiteindelijk veel mensen. Prima, want daar moet je t dus van hebben :D

daar houd ik wel rekening mee :j

ik weet wat onze kosten zijn voor weide onderhoud en het maaien enz

en dan kom ik weer bij

Citaat:
Bokt schreeuwt dan meteen dat kan niet uit...
Maar niemand heeft daar in de boekhouding gekeken.

Dat het bij jou niet uitkomt dat kan.... maar jij bent niet elk ander.

Citaat:
Maar nogmaals, ik zeg niet dat elders die prijzen niet nodig zijn. Want andere omstandigheden geeft andere prijzen.
Juist in dit topic zie je de prijsverschillen.
Maar dan zeggen dat kan niet.... raar, heel raar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:05

Cioccolato schreef:
Maar dat onderhoud zal per grondsoort ook verschillen wat dus door rekent naar hooi, pension en opfok prijzen. Erg belangrijk detail dat wordt vergeten gok ik.

Jup. Zeg hetzelfde.

Maar ook nogmaals. Van gelukjes en dieven van de eigen portemonnee moeten we t allemaal hebben :D
Dus uiteindelijk fijn dat ze er zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:09

Cioccolato schreef:
Cioccolato schreef:
Maar dat onderhoud zal per grondsoort ook verschillen wat dus door rekent naar hooi, pension en opfok prijzen. Erg belangrijk detail dat wordt vergeten gok ik.

Jup. Zeg hetzelfde.

Maar ook nogmaals. Van gelukjes en dieven van de eigen portemonnee moeten we t allemaal hebben :D
Dus uiteindelijk fijn dat ze er zijn.

als je het niet verkocht krijgt omdat de hele omgeving een lagere prijs hanteert, ja dan ben je dief van je eigen portemonnee :D
daar heb je gelijk in.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:11

CharleyT schreef:
Kabayo schreef:
996

Vreemde reactie, iets diefstal vinden wat niet van je gestolen wordt. Je kunt zelf wel of niet met zo'n bedrag akkoord gaan.

Je snapt wel dat ik diefstal niet letterlijk bedoel?
Zoals cio zegt, diefstal van je eigen portemonnee. Ja zeker, je gaat er mee akkoord of niet. Maar in mijn ogen zijn het fantasie prijzen
En dat mag ik vinden.. dat is mijn mening. Zijn hier genoeg grote trainingstallen te vinden die het voor 100 euro minder per week doen. En daar ga ik dan inderdaad heen :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:13

Wonen en leven in Groningen is ook goedkoper dan in Amsterdam......

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:17

Het staat je ook helemaal vrij dat te doen. Net als dat een ander moverende redenen kan hebben om de €100 meer wel te bepalen. O.a. kwaliteit.

Aan een ieder zelf om afwegingen te maken welke prijs je waarvoor wil betalen. Een hogere prijs maakt je niet per definitie dief van je portomonee. Sterker nog; een hogere investering kan op langere termijn juist geld besparend zijn of zelfs geld opleveren.

Het enige dat je kan zeggen is dat jij de prijs er niet voor over hebt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:18

DuoPenotti schreef:
[
als je het niet verkocht krijgt omdat de hele omgeving een lagere prijs hanteert, ja dan ben je dief van je eigen portemonnee :D
daar heb je gelijk in.

... ok :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:19

996981 schreef:
Het staat je ook helemaal vrij dat te doen. Net als dat een ander moverende redenen kan hebben om de €100 meer wel te bepalen. O.a. kwaliteit.

Aan een ieder zelf om afwegingen te maken welke prijs je waarvoor wil betalen. Een hogere prijs maakt je niet per definitie dief van je portomonee. Sterker nog; een hogere investering kan op langere termijn juist geld besparend zijn of zelfs geld opleveren.

Sorry wat een onzin qua kwaliteit … je weet niet eens wat voor stallen ik bedoel. En dat is alles behalve slechte kwaliteit. Je doet net alsof ik nergens verstand van heb dus dit is ook het laatste wat ik erover ga zeggen

Succes met je eigen bedrijf en je hoge kosten, want anders reageer jij niet zo

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:26

Kabayo schreef:
996981 schreef:

Sorry wat een onzin qua kwaliteit … je weet niet eens wat voor stallen ik bedoel. En dat is alles behalve slechte kwaliteit. Je doet net alsof ik nergens verstand van heb dus dit is ook het laatste wat ik erover ga zeggen

Succes met je eigen bedrijf en je hoge kosten, want anders reageer jij niet zo

Je legt me echt van alles in de mond.

Ik zeg niet dat de plekken waar jij ze naartoe brengt per definitie geen kwaliteit leveren? Feit is dat er gewoon kwaliteitsverschillen bestaan in de diensten die worden aangeboden. Het verschil of dat je je paard door een buurmeisje die toevallig handig is (even voor de zekerheid; ik zeg dus niet dat jij dat doet. het iss een voorbeeld), of door een grand prix ruiter (en alles ertussen) laat rijden. Het buurmeisje doet het misschien voor niks omdat ze het leuk vind. Betekent niet dat het paard per defintie niet kan verbeteren, maar betekent nog wel verschil in kwaliteit.

Ik doe ook nergens of jij er geen verstand van hebt? Het ding op een discussieforum is dat je een andere mening kan hebben en daarover in discussie kan zijn omdat je verschilt van mening.

Beetje flauwe afsluiter. Je hebt zelf pensionpaarden gehad. Zal ik dan insinueren dat je dat niet meer hebt omdat de kosten niet uitkonden? Doe ik ook niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:32

Jij legt mij van alles in de mond :+ Jou bericht komt letterlijk bij mij binnen als ‘als je 100 euro minder betaald is de kwaliteit minder en als je 100 euro meer betaald heb je er meer profijt van’.

De pension paarden zijn we mee gestopt omdat wij onze boerderij voor onszelf hebben gekocht en we geen zin meer hadden om andere mensen de hele dag op ons erf te hebben

Het zal het verschil in regio zijn ;) Maar het is MIJN mening (!) geen feit! Dat ik het veel te duur vind en het best goedkoper kan. Wellicht inderdaad omdat ik in het noorden woon. Meer niet… Dat jullie het er wel voor vragen is dat mooi voor jullie. Als je dat hier doet is kans heel groot dat er geen kip op je afkomt

Veel meer heb ik er ook niet over te zeggen :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:37

Kabayo schreef:
Jij legt mij van alles in de mond :+ Jou bericht komt letterlijk bij mij binnen als ‘als je 100 euro minder betaald is de kwaliteit minder en als je 100 euro meer betaald heb je er meer profijt van’.

De pension paarden zijn we mee gestopt omdat wij onze boerderij voor onszelf hebben gekocht en we geen zin meer hadden om andere mensen de hele dag op ons erf te hebben

Het zal het verschil in regio zijn ;) Maar het is MIJN mening (!) geen feit! Dat ik het veel te duur vind en het best goedkoper kan. Wellicht inderdaad omdat ik in het noorden woon. Meer niet… Dat jullie het er wel voor vragen is dat mooi voor jullie. Als je dat hier doet is kans heel groot dat er geen kip op je afkomt

Dat klopt. Over het algemeen betaal je voor kwaliteit (met alles). Wil niet zeggen dat de diensten die ten opzichte van de duurdere diensten goedkoper zijn per definitie slecht zijn. Dat heb jij er in je hoofd zelf van gemaakt. Of je meer geld wil en kan betalen moet een ieder zelf afwegen. Maar het is niet per defintie diefstal van je portomonee zoals jij zegt. Het is iets gecompliceerder dan dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:03

Is het niet zo Kabayo en 996981 dat het bedrag voor iedereen anders is? Wat voor 1 veel is kan de ander makkelijker uitgeven. Wat de een kwalitatief goed vindt hoeft voor een ander niet zo te zijn. We hebben allemaal zo onze wensen en daar vaak ook een plaatje bij wat we vinden dat het mag kosten, helaas blijkt in de praktijk het toch anders uit te pakken. Het hooi wat wij altijd afnamen bij onze vaste leveranciers vond ik voor onze paarden meer dan prima, ze deden het er altijd super op, voor een ander was het te rijk of te arm. Daar past het dan weer niet bij. Gelukkig kunnen we vergelijken en dan hopelijk de keuze maken die we denken dat dat past bij onze wensen. Wel vergeten veel mensen dat het overal wel wat is....

Mooi voorbeeld hiervan recent op mijn werk: er belt een man op die vraagt wat het een en ander kost bij ons, volgens zijn boekhouder kan het voor de helft minder. Prima, dat mag zijn boekhouder vinden maar heeft die ook verstand van onze handel dan? Heeft hij enig idee wat alles kost en waar we allemaal aan moeten voldoen? Mag ik voortaan bij hem het een en ander komen brengen om de kosten naar beneden te kunnen halen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 16:46

meggiemeg schreef:
Is het niet zo Kabayo en 996981 dat het bedrag voor iedereen anders is? Wat voor 1 veel is kan de ander makkelijker uitgeven. Wat de een kwalitatief goed vindt hoeft voor een ander niet zo te zijn. We hebben allemaal zo onze wensen en daar vaak ook een plaatje bij wat we vinden dat het mag kosten, helaas blijkt in de praktijk het toch anders uit te pakken. Het hooi wat wij altijd afnamen bij onze vaste leveranciers vond ik voor onze paarden meer dan prima, ze deden het er altijd super op, voor een ander was het te rijk of te arm. Daar past het dan weer niet bij. Gelukkig kunnen we vergelijken en dan hopelijk de keuze maken die we denken dat dat past bij onze wensen. Wel vergeten veel mensen dat het overal wel wat is....

Mooi voorbeeld hiervan recent op mijn werk: er belt een man op die vraagt wat het een en ander kost bij ons, volgens zijn boekhouder kan het voor de helft minder. Prima, dat mag zijn boekhouder vinden maar heeft die ook verstand van onze handel dan? Heeft hij enig idee wat alles kost en waar we allemaal aan moeten voldoen? Mag ik voortaan bij hem het een en ander komen brengen om de kosten naar beneden te kunnen halen?

Niks aan toe te voegen.