Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:59

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Ik reageer natuurlijk wel op een specifieke situatie, namelijk aan je spullen zitten. Eigenaren die niet meer komen, zitten niet aan je spullen. Dat is weer een ander probleem.

Hoe ga je ze doen vertrekken als ze de knol niet komen halen?
A betaald niet/zit aan je spullen/ komt niet/ whatever de reden.
Stalhouder: ‘a je opzeg gaat in ik wil je voor xx/xx/xxxx weg.’
A komt de knol niet halen en als je helemaal pech hebt betaald A niet meer.

Wat doe je dan?

Denk dat dat meer is wat Poekkie bedoelde met zo simpel is t niet altijd.

Dat risico loop je ook met stalregels/aparte zadelkamers/aparte wc's/... Dat is bij de werving van klanten dat je goed moet opletten dat je geen oplichter treft.

Capriootje

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:15

Ik lees nog wat over honden, dat is wel een goed punt inderdaad. Wij hebben 2 Duitse herders lopen op het erf en die zijn erg lief maar beschermend. Bij ons zijn er dus geen honden welkom van de pension klanten om onrust te voorkomen. Kinderen is in ons geval niet van toepassing maar zou mijn moeder dan wel weer fantastisch vinden :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:20

Gini schreef:
Ayasha schreef:
Hoe ga je ze doen vertrekken als ze de knol niet komen halen?
A betaald niet/zit aan je spullen/ komt niet/ whatever de reden.
Stalhouder: ‘a je opzeg gaat in ik wil je voor xx/xx/xxxx weg.’
A komt de knol niet halen en als je helemaal pech hebt betaald A niet meer.

Wat doe je dan?

Denk dat dat meer is wat Poekkie bedoelde met zo simpel is t niet altijd.

Dat risico loop je ook met stalregels/aparte zadelkamers/aparte wc's/... Dat is bij de werving van klanten dat je goed moet opletten dat je geen oplichter treft.

Maar dat was het punt niet he? Het punt was dat je ze niet zomaar buiten hebt. En met die twee a4’tjes schrik je zulke mensen toch meer af dan met ‘alles is bespreekbaar’..

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:25

VogeltjeM schreef:
Ik denk wel dat de kans op drama minder groot is als je volpension biedt en duidelijke afspraken daarover hebt, dan als je ook nog een doe-het-samenconstructie hebt. Al ken ik ook plekken waar dat al jaren goed gaat. :)

Jammer genoeg ook bij volpension meer dan genoeg drama mogelijk.. je moet maar net de verkeerde mensen treffen.

Maar als je maar één klant zoekt, kan je lekker de tijd nemen en selectief zijn.

Achtergrond en geschiedenis checken is erg belangrijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:22

Oh kinderen is idd een goede, daar selecteer ik tegenwoordig ook op :')
Eig niet veel problemen mee gehad behalve eentje die steeds met een hoevenkrabber op alle metalen palen aan het slaan was, een uur aan een stuk. Maar ik haat gewoon kinderen te veel :')

Honden vind ik dan weer wel leuk als ze braaf zijn en niet achter de katten jagen maar kan me idd voorstellen dat dat niet handig is als je zelf honden hebt!

@ gini: sommigen haal je er idd snel uit, maar bij heel wat van de oplichters verwacht je het echt niet op voorhand. Zolang je ze maar terug weg krijgt uiteindelijk…

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:06

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Maar dat was het punt niet he? Het punt was dat je ze niet zomaar buiten hebt. En met die twee a4’tjes schrik je zulke mensen toch meer af dan met ‘alles is bespreekbaar’..

Dus, ik zeg eerst dat ik het over een andere situatie had, maar dat werd weggewoven en nu zeg je zelf dat dat het punt niet was. Ach ja toch 1 ding waar we het dan over eens zijn. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:35

Gini schreef:
Ayasha schreef:

Dus, ik zeg eerst dat ik het over een andere situatie had, maar dat werd weggewoven en nu zeg je zelf dat dat het punt niet was. Ach ja toch 1 ding waar we het dan over eens zijn. :D

Je vergeet voor het gemak dat ik ook zeg die mensen veelal af haken op 2 a4tjes aan regels en eerder af komen op ‘komt wel goed.’

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:25

Dit pleit er dus voor om iemand te vragen die je (misschien via-via) kent. En gewoon eerst een goed gesprek, niet direct de regels, maar wat gevoel krijgen bij degene met wie je praat.
Blijf gewoon jezelf ....

Ik zou me geen zorgen maken over mensen die afhaken, er is zoveel vraag naar stalling op dit moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:38

Been there, done that. Dan denk je dat iemand op 1 lijn zit en je helemaal begrijpt, en blijkt er he-le-maal niks van terecht te komen.... dan beter duidelijk zijn met 'stalregels' zodat er geen twijfel over mogelijk is.

Kan het natuurlijk alsnog fout gaan, maar dan kun je tenminste wel heel simpel terug verwijzen naar wat je overeen gekomen bent. En het staat ook wat officiëler dus dan wordt er wellicht meer gewicht aan toegewezen.

Sowieso als je bvb. echt verwacht dat iemand mee helpt met de verzorging en je geen volpension aanbiedt, of als je echt niet wilt dat iemand dagelijks uren op je erf rondhangt en niet alleen maar even voor het paard komt of dat soort dingen, is het echt beter om alles helemaal vast te leggen want dan is de kans toch groter dat het beter aan komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:22

Gini schreef:
meggiemeg schreef:
Ga niet altijd van het goede van de mensen, weet dat er nog altijd mensen denken daar slingert wat en dat is nu van mij, ze zullen niet altijd zo zijn maar ze zijn er. Persoonlijk zou ik er liever voor zorgen dat mijn eigen spullen niet bereikbaar zijn voor anderen, als is het maar om te voorkomen dat je met scheve gezichten naar elkaar kijkt omdat er spullen voor het grijpen liggen. Beter voorkomen.

Als je maar 1 max. 2 pensionklanten wilt en niet afhankelijk bent van de inkomsten, kan je natuurlijk de perfectie eruit filteren. Iemand die ongevraagd aan je spullen zit? Weg.

Dat gaat niet altijd even makkelijk, niet iedereen is even meegaand als het op vertrekken aan komt, hier in de buurt zijn veel stallen gestopt dus het is niet gemakkelijk om een andere plek te vinden. Dat kan alleen al mee spelen wanneer iemand vertrekt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:27

Beemsterkaas schreef:
Jammer genoeg ook bij volpension meer dan genoeg drama mogelijk.. je moet maar net de verkeerde mensen treffen.
Maar als je maar één klant zoekt, kan je lekker de tijd nemen en selectief zijn.
Achtergrond en geschiedenis checken is erg belangrijk.

Er zitten er altijd wel tussen die er voor kunnen zorgen dat de sfeer niet meer aangenaam is of die de regels aan hun laars lappen. Ik heb jaren op pension gestaan, altijd mee geholpen bij dat wat nodig was, altijd mijn "troep" achter mij opgeruimd voordat ik naar huis ging. Heb me ook altijd als gast opgesteld, niets daar was van mij. Je merkt vaak aan klanten die ergens al langer staan of eerder dan de andere er staan dat zij heel goed weten te vertellen hoe ze het willen hebben of willen zien. Ze vergeten echter dat ze "ook maar" klant zijn net als de rest.
Wat denk ik heel belangrijk is dat de stalregels voor iedereen gelden, dan heb je geen scheve gezichten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:18

Ik lees ook even mee omdat ik ook overweeg om 1 a 2 pensionklanten aan te nemen. Waar ik me vooral over verbaas is dat men het geen probleem vind dat er geen toilet is. Daar zat/zit voor mij een grote drempel.

Overigens ben ik wel team afspraken op papier omdat ik als jonge, naïeve pensionklant toch veel te vaak in de beloftes van de stalhouders geloofde waar in de praktijk dan niks van terecht kwam. Niet in de zin van regels, meer in de zin van wederzijdse verwachtingen. Dus het kan voor de ‘klant’ juist ook heel fijn zijn om dingen op papier te hebben. Vooral dingen omtrent schade aan privé eigendommen.

Bijv: paard heeft ooit op een stal gestaan in een paddock met schuilstal huisvesting. Met mijn paard stonden er 4 paarden in de paddock, ik nam aan dat dit ook het maximum was (15x30m) maar daar kwamen later nog 4 paarden bij. Stalhouder vond dat het wel kon, ik vond 4 al de max, maar daar was op voorhand niks over afgesproken.

Ander voorbeeld: paard stond aan huis bij mensen op een kleine paddock paradise. Man van stalhouder had zijn jas a 300 euro in de paddock laten liggen. Mijn paard had deze gesloopt (was geen bewijs van maar zag mijn paard er wel voor aan om met het ding te gaan slepen) en moest ik vergoeden. Dit is natuurlijk een beetje een extreem voorbeeld maar het is wel fijn om af te spreken wie wat vergoed in geval van kapotte spullen.

Gezamelijke zadelkamer zelf hele slechte ervaring mee. Altijd onderling onenigheid over wie welke spullen mag gebruiken en in welke staat deze spullen retour komen. Eigen zadelkast is dan veel duidelijker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:27

Poeh die jas is ook weer zo'n voorbeeld waar je pas bij stilstaat als het je overkomt / je er over hoort...

Ik snap overigens wel dat iemand dan probeert om het via de verzekering vergoed te krijgen maar het is ook wel een beetje dom natuurlijk om je jas zo te laten liggen. Aan de andere kant, als je dat al jaren zo doet dan kan het ook gebeuren dat je er niet meer bij stilstaat dat andermans paard er wèl aan zit en lekker mee aan de sleep gaat :=

Bij mijn eerste stalling hielp een eigen kast overigens niets. Die werd zelfs opengebroken door anderen op stal omdat die mijn spullen 'nodig' hadden.... dan kreeg je nog het verwijt dat je egoïstisch was ook om je emmers in je kast te bewaren, als je het na zoveel nieuwe emmers kopen zat was om elke keer weer je emmer naast je kast kwijt te zijn en die weer ergens kapot op het terrein te vinden omdat ze gebruikt waren als hindernis standaard ofzo :x

Of dat honden van stalgenoten lekker je borstels uit je kast uit je poetskist trokken om lekker mee te gaan slepen, dan ben je maar een zeikerd als je dat vervelend vindt :=

En je kan je longeerlijn toch wel gewoon door een ander laten gebruiken als je er niet bent, je gebruikt hem toch niet! Waarna je hem weer half vertrappeld in de bak terug vindt met een niet meer werkende musketon omdat die vol met zand zit....zucht.

Dan denk je dat iets door de hengsels van je zelf gekochte kast heen doen en vastmaken wel een duidelijke barrière is maar toen was het alsnog opengebroken 8)7

Begrijp me niet verkeerd hoor, iedereen mag (nouja mocht := ) in principe alles van me lenen maar ik wil het in dezelfde staat terug op dezelfde plek hebben zodat ik zelf nooit mis hoef te grijpen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:52

Het verbaasd me echt wat sommige mensen meemaken, dit heb ik in alle stalvormen die ik heb gehad nog nooit meegemaakt.
Dan gaan probleempjes echt over een keer draad kapot, zweep kwijt of haltertouwen verwisseld. Geen spannende dingen :Y) .

Wel is mijn ervaring dat iedereen het meest gebaad is bij duidelijke regels die ook beschreven staan en niet alleen besproken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:03

Er is dan bewijs van de regel, je kan het nalezen. Als het alleen besproken is kan je altijd zeggen dat het niet zo besproken was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 12:23

Ik lees nu ook wel ervaringen die volgens mij best lastig te voorkomen zijn door regels op te stellen. Zoals de kapotte jas. Ik snap bijvoorbeeld dat je in regels kunt opnemen dat se eigenaar verantwoordelijk/aansprakelijk is voor schade die door zijn of haar paard is toegebracht. Maar dan zou je er ook nog een passage aan toe moeten voegen over de bewijslast om gedoe daarover te voorkomen?

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:36

Goh, die jas... Zoals de regel op onze vorige stal was: "ruim je zooi op", geldt dit natuurlijk ook voor de eigenaar. Daar zou ik lekker niet in meegaan. Ze kunnen zoveel zeggen, dat het een paard van mij was dat dat gedaan heeft. Maar eerst en vooral, laat geen jas van 300 euro in een wei liggen, er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zijn ook weleens dekens gesloopt door andere paarden. Zeg het maar, in een kudde van 6, wie het gedaan heeft. Misschien wel degene die je er wel voor aan zou zien, misschien dit keer nou juist degene waarvan je het nooit verwacht. Typisch geval van jammer, maar risico van het vak!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 16:22

Een jas in de paddock laten slingeren van dat bedrag... Bijzonder, maar is in mijn ogen toch echt de verantwoording van diegene die deze laat slingeren. Was de jas opgeruimd geweest was er niets aan de hand.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:16

Sinds 3 maanden heb ik 1 pensionklant, ik wilde dat nooit, voornamelijk omdat ik de verantwoordelijkheid niet wil. Het is uit nood geboren. De dochter van vrienden van vrienden van 16, die werd gepest op de doe het samen stal, waar ze stond.

Het bevalt eigenlijk beter dan ik had verwacht. Dat komt deels ook door de indeling van het terrein en deels door de persoon, want het meisje is heel netjes, meestal merk ik niet eens dat ze geweest is of ik merk het omdat ze een stukje heeft aangeveegd dat ik die ochtend niet had gedaan. Ik doe in principe de volledige verzorging (wil dat zelf ook het liefst), als het nodig is wil ze de verzorging best overnemen. Als ze er is tijdens het voeren oid dan helpt ze altijd mee.

Wij hebben 2 opritten en als je de tweede neemt kom je achter de schuur uit. Meestal neemt zij die oprit en zie ik haar helemaal niet. Ze mag in huis naar de wc, maar doet dat eigenlijk nooit.

Maar ik heb wel gezegd op voorhand dat ze niet in de winter kan blijven en dus wel op zoek moet naar iets anders, uiterlijk per 1 oktober. Dat komt omdat ik pony’s heb en alles ingericht is op pony’s (paden van de track etc.), zij heeft een paard. Ze hebben nu de wei erbij en daarmee genoeg ruimte, maar voor de winter is het voor mij geen optie. Dat vind ik wel spannend. Wat doe ik als ze niet willen of kunnen vertrekken? Ik ben een watje. :=

Er is geen contract. We hebben onderling via whatsapp onze verwachtingen uitgesproken. Ik wilde bijvoorbeeld toestemming om de dierenarts in te schakelen bij spoed en dat ze na zou gaan of de aansprakelijkheidsverzekering van haar ouders schade door het paard zou vergoeden. Ook wat afspraken over inscharen etc. Maar ook die datum van 1 oktober staat daar in.

Het is bij mij waarschijnlijk wel anders omdat het sowieso tijdelijk is. Maar zoals ik zei, het is mij echt meegevallen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 20:16

Vlekjes schreef:
En wat te doen bij een perfekte stal, perfekte ligging,

Maar een hardnekkige roddelende pensionhoudster die je zo claimt dat je niet van haar afkomt

Gewoon door lopen en je ding blijven doen. Haakt vanzelf af als je in het zadel weg stapt of desnoods draaft :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 08:39

Haaskrijn schreef:
Goh, die jas... Zoals de regel op onze vorige stal was: "ruim je zooi op", geldt dit natuurlijk ook voor de eigenaar. Daar zou ik lekker niet in meegaan. Ze kunnen zoveel zeggen, dat het een paard van mij was dat dat gedaan heeft. Maar eerst en vooral, laat geen jas van 300 euro in een wei liggen, er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij mij zijn ook weleens dekens gesloopt door andere paarden. Zeg het maar, in een kudde van 6, wie het gedaan heeft. Misschien wel degene die je er wel voor aan zou zien, misschien dit keer nou juist degene waarvan je het nooit verwacht. Typisch geval van jammer, maar risico van het vak!

Je kan per ongeluk wel eens wat laten liggen.
Mijn paarden pakken ook alles wat net buiten het hek ligt! Kop er onder door en ze hebben het.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:16

Ik heb ook een kleine privéstal.
Al sinds 2006 en in die jaren heb ik echt al meerdere keren de stal verbouwd of uitgebreid, het stalconcept en d3 verzorging aangepast etc.

De meeste jaren alles doe het samen. Maar d3 hoeveelheid werk die het kost is wrl toegenomen doordat er meer maatwerk werd geboden door andere paarden/pony's.

Alles kan. De stalhouder zijn plek en persoonlijke situatie en wat die paarden nodig hebben bepalen het beleid en de regels.

Het fijnste is om alleen iemand aan te nemen met een paard of pony die gewoon met het bestaande beleid mee kan

Voor volpension is best veel vraag. De juiste personen vonden voor doe het samen of doe het zelf of halfpension is lastiger.

Ik heb nu 2 eigen en 4 on pension. Doe het samen. Ook met onderhoud en klussen, hooi/stro binnen halen, snoeien etc.
Wordt regelmatig hulp gevraagd.

Er gaat na mijn vakantie een pony die hier al 15 jaar staat verhuizen naar een volpension plek. Het werk en de tijdsinvestering wordt te veel. Jammer, maar ik red het niet meer om nog meer over te nemen. Die plek ga ik eerst ook nog niet invullen, dus moeten weer om de tafel met de overblijvers om afspraken te maken hoe verder.

Openingstijden:
Mensen hebben een key van de poort. Kunnen altijd bij hun paard. Normaal is tussen 7:40 en 22:30 konen ze eerder of later dan hoor ik dat graag even via de app.
Parkeren kan op het erf, geen ruimte voor trailer. Ik wil niet dst ze door onze tuin naar d3 paarden lopen. Er is een verhard pad om naar de bak en stallen te lopen.
We hadden eerst voor nood een campingtoilet in de zadelkamer, nu een composttoilet hokje in ons bosje naast
het paardenterrein. Maar als we thuis zijn is bij ons binnen naar de wc (zit gelijk in de hal) ook geen probleem.

Met elkaar spreken we af wat we voor elkaar doen. Dekens en vliegenkappen op of af doen we nu indien nodig ook voor
Elkaar.
Wehebben nu 3 verzorgbeurten per dag met voermomenten. Normaal gesproken voert alleen de avondbeurt krachtvoer bij het op stal gaan. Mijn oudje die hooi niet meer weg krijgt krijgt 3x perdag een bak geweekt voer.

Veel ruimte voor aanpassingen, maar wel in overleg en als ik het niet zie zitten gebeurd het niet. Eten wat we hier hebben, anders zelf regelen. Zo ook strooisel.

Heb hier wel een schaftkeet met koffieapparaat, waterkoker, tafel met stoelen en slaapbankje. Op stal warm en koud water,was/poetsplek, zadelkamer met inbouwkasten, dekenrek met 1 houder per paard, en ruimte voor voerton.
Paddock,pp-track, 20 bij 60 bak met verlichting, etc.

Met elkaar alles netjes houden, op tijd vooruitbetalen en extra dingen achteraf naar verbruik. Ieder regelt zelf voer, en zet droog voer klaar in bakjes met poeders en pillen er in.