Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardje02 schreef:Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?
Hier in de buurt zit een ex-boer. Land al generaties in beheer, volledig afbetaald, zit geen hypotheek op. Hooit zelf, heeft hiervoor apparatuur. En verhuurt ongeveer 25 stallen á 150 euro per paard, daarnaast heeft ie zelf nog tien paarden staan die te koop zijn (maar hij verkoopt nooit wat, dus deze tellen als hobby dieren en niet inkomsten) beste man is met pensioen, en doet dit erbij voor de leuk. Heeft een gedraineerde bak, paarden staan 24/7 buiten met weide, geasfalteerde paddock en grote stal per 4 paarden. Stallen doet hij opstrooien en om de twee weken volledig legen met de machines. Beste man is al met al misschien 5-6 uur per dag bezig met paarden voeren en opstrooien. Dan verdient ie toch nog leuk eraan hoor.
En met hem zijn er nog tig stallen hier in de buurt die zo goed als niets meer betalen voor het land, en zelf subsidies krijgen wanneer ze het land brak hebben (dus grasland) ipv gewassen te zetten.
Het is dus zeker mogelijk om voor een normal bedrag stallen aan te bieden en hier nog een leuke boterham mee te verdienen.
Benzz schreef:Paardje02 schreef:Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?
Hier in de buurt zit een ex-boer. Land al generaties in beheer, volledig afbetaald, zit geen hypotheek op. Hooit zelf, heeft hiervoor apparatuur. En verhuurt ongeveer 25 stallen á 150 euro per paard, daarnaast heeft ie zelf nog tien paarden staan die te koop zijn (maar hij verkoopt nooit wat, dus deze tellen als hobby dieren en niet inkomsten) beste man is met pensioen, en doet dit erbij voor de leuk. Heeft een gedraineerde bak, paarden staan 24/7 buiten met weide, geasfalteerde paddock en grote stal per 4 paarden. Stallen doet hij opstrooien en om de twee weken volledig legen met de machines. Beste man is al met al misschien 5-6 uur per dag bezig met paarden voeren en opstrooien. Dan verdient ie toch nog leuk eraan hoor.
En met hem zijn er nog tig stallen hier in de buurt die zo goed als niets meer betalen voor het land, en zelf subsidies krijgen wanneer ze het land brak hebben (dus grasland) ipv gewassen te zetten.
Het is dus zeker mogelijk om voor een normal bedrag stallen aan te bieden en hier nog een leuke boterham mee te verdienen.
3750 bruto per maand, moet de belasting, energie, afschrijvingen en dergelijke nog van af. Sorry dat is geen leuke boterham. Dat is zwaar onder het minimumloon.
Paardje02 schreef:Achterom schreef:Tja, maar je kunt op je vingers natellen dat het uiteindelijk gewoon niet uit kan. En als het niet uit kan, niet zeuren dat er zoveel stallen sluiten.
Maar dat hoeft toch helemaal niet zo te zijn?
joyce B schreef:Misschien dat diegene zijn omzet niet opgeeft als inkomsten?
En geen btw af draagt?
Als je bedrijfsnatig stalling hebt komen er zoveel extra kosten bij kijken. Dat kan echt niet uit voor zulke bedragen.
(Ex-)Boeren hebben inderdaad vaak wel de mogelijkheid om hun kosten wat te drukken
Beheerssubsidies op het land, al machines aanwezig, deel bedrijf verkocht en aan het "rentenieren"/met pensioen, of ze schrijven de kosten van die paar pensionpaarden af op die 150 koeien of 1000 varkens. Maar dat maakt nog niet dat iedereen tegen zulke lage kosten stalling aan kan en wil bieden. Je kunt t die situatie niet als de norm aan houden.
Mensen moeten hun eigen kosten doorrekenen. En dst zijn er veel meer dan hooi en strooisel. Wat overigens tegenwoordig ook al snel neerkomt op €150,- per paard per maand bij onbeperkt onverpakt hooi voeren en 5 a 6zakken strooisel of 15vpakjes stro per maand.
En ze mogen ook een goed loon voor zichzelf meerekenen. Immers werk je zelf toch ook niet voor nop? Je hebt toch mn8maal recht op het minimum loon per uur?
5 a 6 uur per dag is een full-time baan van 35 tot 42 uur per week. €3750 is dan de omzet en daar moeten alle kosten nog vanaf!
Hooi, Stro,water, energie, onderhoudskosten, verzekeringen, gemeentelijke lasten, waterschap, sloten onderhoud/loonbedrijf, etc. Etc.
Machines gaan ook geregeld stuk en moeten gerepareerd.
Ik denk niet dat er heel veel overblijft. Misschien haalt hij de voer en strooiselkosten van zijn eigen 10 paarden er uit?
Paardje02 schreef:Heb je helemaal gelijk in.
Maar mijn bericht ging dan ook over het feit dat het hier schandalig werd gevonden om "maar 250" euro te zeggen/willen betalen. Hierop antwoordde ik dat dit wel zeker kan, en dat er genoeg stallen zijn dit dit gewoon kunnen aanbieden, MAAR het licht heel erg aan de regio en de situatie.
Hier in zuid-limburg is 100-150 euro heel erg gewoon voor stalling, juist omdat er hier heel veel (ex-) boeren zitten die dit er nog bijdoen, of als hobby terwijl ze met pensioen zijn.
Benzz schreef:Paardje02 schreef:Heb je helemaal gelijk in.
Maar mijn bericht ging dan ook over het feit dat het hier schandalig werd gevonden om "maar 250" euro te zeggen/willen betalen. Hierop antwoordde ik dat dit wel zeker kan, en dat er genoeg stallen zijn dit dit gewoon kunnen aanbieden, MAAR het licht heel erg aan de regio en de situatie.
Hier in zuid-limburg is 100-150 euro heel erg gewoon voor stalling, juist omdat er hier heel veel (ex-) boeren zitten die dit er nog bijdoen, of als hobby terwijl ze met pensioen zijn.
Je zei erbij dat deze een goede boterham er aan verdiende. Dat is niet waar.
0000 schreef:En toch zie ik zowel hier als op Facebook echt veel vraag naar stalling in die regio. Dus blijkbaar is dat of niet wat men zoekt (mogelijk fijn voor opfok of pensioen maar toch minder geschikt als je ook wat wil sporten of volpension wil?) Of zijn er toch minder plekjes beschikbaar dan gedacht. Midden Limburg is sowieso drama, zuiden zie ik ook steeds meer vraag eigenlijk maar goed daar kom ik wel minder dus minder zicht op misschien.
Paardje02 schreef:0000 schreef:En toch zie ik zowel hier als op Facebook echt veel vraag naar stalling in die regio. Dus blijkbaar is dat of niet wat men zoekt (mogelijk fijn voor opfok of pensioen maar toch minder geschikt als je ook wat wil sporten of volpension wil?) Of zijn er toch minder plekjes beschikbaar dan gedacht. Midden Limburg is sowieso drama, zuiden zie ik ook steeds meer vraag eigenlijk maar goed daar kom ik wel minder dus minder zicht op misschien.
Maar ik heb nooit gezegd dat er veel open plekjes zijn. Nogmaals het ging erom dat 250 echt niet te weinig hoeft te zijn.
Of het is wat je wilt of niet, tja, dat ligt er per persoon aan.
Paardje02 schreef:Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.
In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
SjonnieZ schreef:Paardje02 schreef:Nja, ik denk dat het hierin heel erg ligt waar de stalling is. prutsmuts in Zuid Limburg zou 250 echt veel te veel zijn, daar kan je dit met gemak voor 100-150 vinden+ rijbak. Zeker aangezien veel pensionstallen hier ook boeren zijn, en zelf hooi en stro hebben, en vaak ook nog eens subsidie krijgen op het brak laten liggen van land.
In stedelijke gebieden denk ik dan weer dat dit aan de lage kant zal zijn, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Ik woon ook in zuid Limburg. Ik verneem graag welke stallen dit zijn.