Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:19

Dat zeg ik ook niet. Dat voert ze zelf aan een ouder paard, als voorbeeld wat betreft brok en muesli (= geen oordeel, ik zeg het er maar even bij).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:22

Je leest weer niet. Hetzelfde voerbeleid (dus 5 kg) ging hier in een sportpaard van 1m75. Helemaal geen oudje op rust dus.

Je past je aan aan het paard voor je, en mijn manier is: zonder poespas.

Ik heb altijd respect gehad (en nog steeds) voor mensen die het anders doen. Zolang je paard er maar gezond en gelukkig bij staat.

Het is alleen echt bizar hoe je hier met vooroordelen te maken krijgt als je niet dezelfde mening deelt.

En inderdaad, dankjewel TS om dat even beknopt te herhalen. Ik heb dit nooit gezegd voor TS. Mijn advies voor TS was bloedonderzoek op wormen + 1/2 kg brok. Een brok die zij zelf aantrekkelijk vond, heb me niet eens uitgelaten over het type brok.

Ik trek mij bij deze terug uit de discussie, wat een enorm tijdverlies is geweest, aangezien mensen alleen maar lezen wat ze willen lezen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:23

Je hebt het toch over een 30-jarige KWPN’er? Ik snap het niet meer nu.

Ik ga er mee stoppen. TS succes met je paard. Hopelijk vind je iets dat werkt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:26

Ik zou het in dit geval simpel houden.
Goed dat je de jonge paarden brok gehaald hebt.
Ik zou dat komende tijd opbouwen naar halve schep brok en halve schep luzernebrok. Dus 1 schep in totaal.
Als hij schraal blijft dan de gewone brok verder ophogen.
De luzernebrok lijkt me niet heel veel toevoegen op onbeperkt ruwvoer en brok dus die kan je op een gegeven moment ook weglaten, en van de gewone brok 1 kg geven als hij niet voldoende aan komt.

De balancer kan je gerust blijven geven. Van de meeste soorten brok moet je zo'n 2 kg geven voordat je voldoende vitaminen en mineralen voert, en 2 kg is veel.

Ruwvoer testen is handig, maar heeft inderdaad geen zin als er elke week wat nieuws komt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:02

Een te schrale 2,5 jarige zou ik speedibeet gaan voeren icm olie of een olierijk voer, naast wat je al voert.

Popstra

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:53

Ik schop dit topic nog even omhoog, mijn 2 jarige reining gefokte quarter ruin eet momenteel het dubbele van wat de oudere reiners eten in zowel ruw als krachtvoer.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 17:51

Popstra schreef:
Ik schop dit topic nog even omhoog, mijn 2 jarige reining gefokte quarter ruin eet momenteel het dubbele van wat de oudere reiners eten in zowel ruw als krachtvoer.

Hoe doe je dat dan? Een paard hoort 24/7 toegang te hebben tot ruwvoer, dus ik kan daar niks aan toevoegen, laat staan verdubbelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:58

Ik wel, heb ze thuis.

Heel simpel, hij vreet zn propvolle NF bak in een avond leeg waar de andere nog geeneens op de helft zijn. Ik vul hem dus rond 22.30 nog eens :D
En dan krijgen ze overdag ook onbeperkt plus Wafer.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 15:14

Even een kleine update:
Ik voer dus eigenlijk sinds ik dit topic heb geopend:

- 1/4 schep slobber als basis (omdat ze heel snel eet doe ik altijd water bij haar eten, wat goed helpt, en met wat slobber erbij wordt het wat meer een geheel ipv natte brokken)
- 1/2 schep lucerne brok
- 1/2 schep opfokbrok
- ook nogsteeds een bekertje balancer
- en een flinke scheut olie

Het lijkt zo niet heel veel voer, maar met water toegevoegd is dit toch een best grote portie. Het liefste zou ik een stuk minder willen voeren, omdat ik nu elke keer een half uur moet wachten tot ze het op heeft.

Ze krijgt nu ander hooi dat rijker is, nog steeds onbeperkt.

Eigenlijk is ze niet aangekomen, ze is wel niet nog meer afgevallen dus dat is positief. Het kan natuurlijk dat ze gewoon volop aan het groeien is, maar ik wil haar toch wat breder hebben.

Olie kan ik niet meer van geven, ze krijgt nu best veel.

Opfokbrok zou ik meer van kunnen geven, maar dan ben ik bang dat het een te grote portie wordt.

En lucerne brok ben ik ook tevreden mee, dus dit wil ik niet echt verminderen zodat ik meer opfokbrok kan geven. Ook is dit een goede, natuurlijke bron van eiwitten.

Dus iemand nog tips? Het is niet super erg als ze tot de lente wat schraal blijft. Maar ik wil haar langzaamaan gaan inrijden en op dit moment vind ik haar gewoon niet echt breed genoeg daarvoor

Ik heb haar ook onder een 100g deken gehad, in de hoop dat ze meer energie kon gebruiken om aan te komen. Maar ze heeft het zonder deken totaal niet koud en ik merk dat ze dit ook fijner vind, dus nu staat ze even zonder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:21

Een van mijn bijrijdpaarden is een 20+ Arabische ruin. Deze heeft een en ander aan bijvoeding nodig om op gewicht te blijven. Hij krijgt naast wat de jouwe krijgt (minus de opfokbrok), ook een paar bekertjes Coolstance Copra en we zijn echt ontzettend tevreden over het resultaat. Je ziet duidelijk dat hij er op een goede manier van aankomt. Ik moet je helaas wel vertellen dat dit wel weer meer massa is. Maar daar ontkom je helaas waarschijnlijk niet aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:00

Je geeft nog steeds te weinig en water worden ze ook niet breder van!

Gewoon per dag een paar volle scheppen brok of musli rijk aan eiwitten voeren. die onzin van 1/4 slobber en bekertje balancer weg laten! Olie is ook niet nodig als je maar fatsoenlijk voer geeft.
Je moet in kilos voeren, niet in maatjes.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:09

Popstra schreef:

Gewoon per dag een paar volle scheppen brok of musli rijk aan eiwitten voeren. die onzin van 1/4 slobber en bekertje balancer weg laten! Olie is ook niet nodig als je maar fatsoenlijk voer geeft.

Hier moet ik me toch bij aansluiten. Je voert nog steeds heel karig.
Je geeft water erbij omdat je wil dat ze langzamer eet, maar je klaagt ook dat ze er te lang over doet. Dat snap ik niet helemaal. Geef de brokken dan gewoon zonder water.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:44

Popstra schreef:
Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!

Hey,
Als ik alfalfa zoek krijg ik alleen luzerne producten te zien. Dat is toch anders dan eiwitrijk hooi?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:58

Art_Ificious schreef:
Popstra schreef:
Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!

Hey,
Als ik alfalfa zoek krijg ik alleen luzerne producten te zien. Dat is toch anders dan eiwitrijk hooi?

Het is gedroogde luzerne. Wordt als hooi gevoerd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:11

Het voer is weinig idd, zeker een reining gefokte quarter heeft volgens mij echt nood aan eiwitten.

Kan je in dat half uur dat ze eet je klusjes doen? Stal/paddock/weide uitmesten, hooinet vullen etc?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:24

Dat iedereen zo'n ervaring heeft met magere jonge paarden. Hier is er nog nooit een mager geweest. En ze krijgen nauwelijks brok. Alleen savonds een schep basisbrok
Ik denk toch echt dat er in het ruwvoer wat mis gaat. Al helemaal omdat ze dit onbeperkt krijgt

Heb je een foto van haar momenteel?

Edit
Misschien spuitelf,heb niet bijgelezen. Is er een wormen onderzoek gedaan of onlangs ontwormt?

Edit2
Je zegt dat je het hooi niet wil testen omdat het per portie anders kan zijn. Zolang het bij dezelfde leverancier weg komt van hetzelfde weiland zal er qua voedingstoffen niet extreem veel verschil zijn. Dit lijkt mij eerlijk gezegt stap 1 of 2, na het ontwormen dan
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-01-25 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:26

Kabayo schreef:
Dat iedereen zo'n ervaring heeft met magere jonge paarden. Hier is er nog nooit een mager geweest. En ze krijgen nauwelijks brok. Alleen savonds een schep basisbrok
Ik denk toch echt dat er in het ruwvoer wat mis gaat. Al helemaal omdat ze dit onbeperkt krijgt

Heb je een foto van haar momenteel?

Ze wil eventueel via pb foto sturen.

Vraag me beetje af waarom ze een foto en meer informatie over het paard niet online wil hebben.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:34

Popstra schreef:

Dankjewel, blij dat iemand anders het zegt. Ik ga op bokt niet meer reageren op dit soort topics. Het is de waanzin voorbij; iedereen ervaart dezelfde gezondheidsklachten en ondergewicht en blijft toch stug kiezen voor luzerne, balancers, kruiden en gebakken lucht.
Geef je paard in godsnaam eten!
Als hij weer op gewicht is, kan je altijd nog voorzichtig experimenteren met alternatieven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:34

Mijn quarter van 24 krijgt dubbel zoveel + een aantal wortelen + onbeperkt voordroog en dat is een 24 jarige op boxrust momenteel vanwege een verwonding. Als zij in training staat/onder het zadel is komt er nog extra bij... ik blijf erbij dat je naar minimaal 2 en bij voorkeur 3 voermomenten moet. Dan een kilo lucernebrok + een halve of kilo merriebrok/opfokbrok en een scheut olie. Dat ga je bemerken, dit niet. Mocht je dat niet willen dan zul je nog een maand of 6 geduld moeten hebben totdat ze weer vol in het gras staat. Vergis je er niet in dat wanneer ze achterblijven in groei je nog niet kunt gaan inrijden, dat is vragen om problemen nl.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:13

TS haar quarter is nu officieel 3
Dat hoort dan een bonk van een paard te zijn als het reining gefokt is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:17

Maar volgens mij weet niemand hoe het paard er momenteel uit ziet. Of heeft iemand wel een foto ontvangen?
Helaas zijn we in Nederland gewent dat te dik "normaal" is en op conditie "schraal"

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:04

Ik ga geen foto’s online zetten omdat ik dat gewoon privé wil houden. Ze is best herkenbaar. Via privé bericht eventueel wel maar ik denk dat ik zo ook wel voorruit kom.

Helaas moet ik 30 min heen en terug reizen dus 2x voeren gaat echt niet lukken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:16

Eens met de rest, meer voer erin!

Prachtig als je het af kan met ruwvoer en een balancer maar zoeen heb jij blijkbaar niet. Voeren dus!

Een paard te weinig vreten geven, en dat gebeurt hier, heeft een naam..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:25

Waarom is het een probleem dat ze herkenbaar zou zijn?

Is er een reden dat ze niet herkend mag worden?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:32

Art_Ificious schreef:
Waarom is het een probleem dat ze herkenbaar zou zijn?

Is er een reden dat ze niet herkend mag worden?

Ik wil dat gewoon privé houden, heeft geen speciale reden.

Verder ben ik bang om geen water toe te voegen, omdat ze misschien een verstopping zou kunnen krijgen. Hier al vaker meegemaakt door paarden die te snel eten