Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:26

Corsten had ik ook naar gekeken, maar zit niet in het bezorggebied. Haytoyou hoor ik ook goede dingen over, maar is ook behoorlijk aan de prijs.

Ik was ook heel stug met alleen onverpakt, maar ik heb er nu 1 die een jaar lang absoluut geen onverpakt mag van de dierenarts. Dus vandaar twee groepen met verschillend dieet en de kans om te kijken of een mix van beiden voor de toekomst zou werken.
Met combinatie onverpakt en voordroog zou ik namelijk wel een jaarvoorraad kunnen aanleggen, dat idee vind ik wel heel prettig. Als ze het niet goed erop doen ga ik gewoon weer terug naar alles onverpakt zodra dat medisch verantwoord is. Tot nu toe doet de ene het er goed op en krijgen de andere twee af en toe een klein plukje omdat ze graag even proeven wat ze missen :')

rover_

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:01

Het is een lastig jaar qua hooi. Ik heb nu ook een grote baal met slechte stukken ertussen. De bodem is veel te nat geweest en met dat grillige weer had je niet lang aaneengesloten droog mooi weer. Hoor om me heen ook veel mensen die hooi kopen en dat de kwaliteit zo slecht is.
Waarom mag er een geen onverpakt Mooney?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:09

Venhorst hoef ik ook niet meer; 1x proefbaaltje besteld - was zwaar ruk en kon ik terugsturen, nieuwe baal gehad - was beter maar nog steeds te duur voor de geleverde kwaliteit. Dus ik kijk op MP wie er hier in de buurt hooi verkoopt en haal eerst een proefbaaltje.
Ivm weinig binnenruimte zou ik ook graag onverpakt voeren (buiten ruimte zat :) ) maar na een week voeren is Boon gillend aan de dunne.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:16

Hier doen ze het ook niet goed op verpakt, zaten elke x hele slechte balen tussen en ze aten het bijna niet.
Dan maar iets meer betalen helaas er kwaliteit. Hoop ooit in de buurt nog eens iets goedkoper te vinden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:18

Ik wil ook echt niet verpakt. En het is heel fijn dat corsten de analyses er bij heeft! Voor ons zitten ze ook letterlijk in de hoek dus in geval van nog kan ik daar ook halen, dat vind ik ook wel echt heel fijn. Tja en duur is het inderdaad, maar gelukkig hoef ik niet jaar rond er van te voeren

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:08

Phoe als ik jullie zo lees heb ik wel geluk zeg met mijn Duitse hooileverancier. Goedkoop en goed en snel geleverd.
Inmiddels heb ik al zoveel mensen naar hem doorgestuurd dat hij een klantenstop heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:21

Nou zeg Boemel.
En ik ben blij met ons eigen hooi en blij dat de paarden wel tegen verpakt hooi kunnen.
Dat is toch minder arbeidsintensief dan pakjes van het land sjouwen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 10:52

rover_ schreef:
Het is een lastig jaar qua hooi. Ik heb nu ook een grote baal met slechte stukken ertussen. De bodem is veel te nat geweest en met dat grillige weer had je niet lang aaneengesloten droog mooi weer. Hoor om me heen ook veel mensen die hooi kopen en dat de kwaliteit zo slecht is.
Waarom mag er een geen onverpakt Mooney?

Die heeft een maand op de kliniek gestaan ivm endeldarmruptuur, geluk gehad dat ze het na meerdere complicaties heeft overleefd. Maar daardoor had ze een vernauwing in de darm opgelopen, dus voordroog in de hoop dat ze iets minder harde mestbollen maakt die makkelijker passeren. Ze heeft de hele lente/zomer alleen maar gras mogen eten, nu een winter lang alleen voordroog. Als ze dan nog steeds goed gaat met mesten mag weer terug op onverpakt als we willen.
Ik denk zelf dat de vernauwing al weg is, want ze had zelfs op haar grasdieet best stevige mestballen die probleemloos gingen. Maar volg na alle stress en investering maar even braaf het advies tot op de letter.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:22

Ons hooi komt van het land van mijn oom en we hebben ook in plastic verpakt maar wel droog van een lokale boer. De prijzen zijn echt abnormaal hoog, ik snap niet hoe pensionstallen genoeg kunnen voeren en uitkomen met de kosten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:27

Die kopen tegen een veel lagere prijs in omdat de hoeveelheid groter is en ik schrok ook laatst best wel van de pensionprijs hier in de buurt...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:43

Is er iemand die kleine baaltjes hooi koopt en deze stockeert aan huis?mijn idee was ze in 1 van de stallen te plaatsen maar denk niet dat er zoveel in zullen gaan.
Of je moet beginnen met ze onder zeil te bewaren maar lijkt me zo een gedoe?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:47

Idifix schreef:
Is er iemand die kleine baaltjes hooi koopt en deze stockeert aan huis?mijn idee was ze in 1 van de stallen te plaatsen maar denk niet dat er zoveel in zullen gaan.

Ons Hooihok was 3/3/3m ongeveer daar dingen er zo’n 100 in.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:51

Wow dat is best veel onze stal is 3x3m. Hangt wss ook beetje af van de grootte van je baantjes maar ga ervanuit ze tot boven te stapelen, als dit lukt haha

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:55

Ik bewaar kleine baaltjes thuis. Maar om een jaarvoorraad te hebben heb je wel meer dan 1 stal aan ruimte nodig. Ik heb zo’n 80-90 baaltjes thuis soms maar die nemen wel meer dan 3x3x3 aan ruimte in.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:57

Zou enkel voor de winter zijn, maar natuurlijk met de de jaarlijkse regenval zal het de ene keer al langer nodig zijn als de andere vermoed ik.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:59

Ik bestel ook via Souman, prettig geleverd en fijne kwaliteit vind ik! Ik heb grote hooibalen (rijk) en een soort midi vierkante balen (arm) hooi. Beide getest hooi, ik laat meestal 1x per jaar een jaarvoorraad leveren. Dat wordt met kooiaap gelost direct in onze opslag dus scheelt veel tilwerk. Kosten per maand/paard kan ik niet zeggen omdat ik een wisselend aantal paarden had afgelopen jaar dus beetje moeilijk uitrekenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:16

Ik heb ook wel eens kleine baaltjes in een stal van 3x3 gehad, maar kreeg er echt geen 100 in :)
Bij 60 hielt het wel op. Nu zijn mijn stallen niet zo hoog, dus meer dan 5 stapelen is niet mogelijk.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:58

Wij hebben ook kleine pakjes.
Ik haal elke maand een nieuwe voorraad.
Ik krijg er hier trouwens niet 100 in een stal. Schuin dak zal ook schelen dus minder de hoogte in kunnen.

Gelukkig zitten we hier op de klei en hebben ze weer een flinke voorraad en nog geen verhoging van de hooi prijs gehad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:44

Ik haalde ook kleine baaltjes eerder, passen er 40 in m’n tweepaards trailer. Maar was het gesjouw zo zat en ook qua tijd elke keer plannen enz. Dus verwen mezelf nu maar met het laten leveren en op de plek zetten :+

Straks maar ff rondje bos doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:45

Ik heb net weer wat gehaald; er gingen er 6 in mijn auto zowaar.
Het sjouwen ben ik ook wel zat, maar helaas kunnen grote balen hier niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:58

Het sjouwen is hier ook de rede. Ik had iemand in de buurt met grote balen hooi maar dat is het qua kwaliteit net niet. En dan moet alles weer gestoomd en das ook bewerkelijk.
Perfect hooi/voordroog is slecht te vinden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:02

Idifix schreef:

Wij hooien zelf en hadden eerder alleen kleine baaltjes en die sloegen wij op in zeecontainers. Daar kom je er wel veel in kwijt en blijft het gewoon goed en droog :D
Nu hebben we grote ronde balen die we inpakken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:17

Wij waren inderdaad het gesjouw met die kleine baaltjes ook echt zat. Helemaal toen we nog 3 paarden hadden en de baaltjes vaak klein uitvielen ging t loeihard.
Volgens mij hebben we 1x 275 baaltjes opgeslagen gehad. Maar, toen konden we ons de kont niet keren en de kwaliteit liet ook nog eens te wensen over.

Net 24 balen vlas binnen gekregen. Leverancier zei al dat ‘t hamsteren begonnen was. In December voor de BTW verhoging komt er nog een prijsverhoging aan. :(

Net met beide paarden grondwerk gedaan. Het begin van travers is er voor Mir. En beide even gelongeerd.
Vanmiddag nog een paard bij een vriendin rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:34

Ik heb net een buitenritje gedaan en gelijk de hond uitgelaten. Ik wilde groter maar mijn suiker dripte dus ik was met een half uurtje weer thuis.

Na 2 weken de wasmachine weer aangesloten dus ook lekker met de was bezig.

Had ik al gezegd dat het huis echt opgeknapt is? We zijn er blij mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 14:40

@belker: je hebt type 1 ??
De was weer kunnen doen is sowieso prettig :D

Het verwachte pakje van Bonprix kwam alsnog; leuke kerstfrutsels en heerlijke warme laarsjes gekocht (die ook nog eens heerlijk zitten :D )