Btw stijging, winkels over de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Btw stijging, winkels over de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 15:25

Iemand eigenlijk een idee hoe dit met hooi en zaagsel zit? Hooi en zaagsel hoeft namelijk niet perse voor een paard te zijn..

Ik hoorde al van mijn hoefsmid dat hun altijd al op 21% zitten dus dst scheelt ook. :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:29

De btw regeling is dan ook niet voor paarden maar voor agrarische producten. Dus ja hooi stro en zaagsel ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:42

Grote kans Voer, supplementen e.d in het buitenland ook duurder gaan worden.

Wij verkopen bijv potten Sorexil, die zijn sinds deze maand al 4 euro gestegen per pot bij de leverancier in Frankrijk. Dan moeten wij hier vanaf januari ook nog eens 21% BTW over gaan vragen.
Wij stoppen dus met verkoop van dit fijne product. Het word veel te duur en oninteressant voor verkoop nu

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 15:58

SansaS schreef:
De btw regeling is dan ook niet voor paarden maar voor agrarische producten. Dus ja hooi stro en zaagsel ook.

Pff jammer, dat betekend dat ik beter bij mijn hooiboertje kan blijven en maar niet meer naar de loonwerker moet gaan..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:13

Weten jullie zo welke Duitse merken van krachtvoer fijn zijn? Ik voerde voorheen altijd Eggersmann en was wel heel tevreden over de kwaliteit. Vond deze zelfs beter als bijv Pavo. Ik voer op het moment wel weer Pavo en Subli maar wil even de Duitse merken gaan vergelijken qua prijzen (woon dicht bij de grens vandaar)

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:37

Houtmot is al 21% dus zou in theorie niet duurder moeten worden. Het is maar net hoe de winkels hier mee omgaan.....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:04

Sassy4barrel schreef:
Weten jullie zo welke Duitse merken van krachtvoer fijn zijn? Ik voerde voorheen altijd Eggersmann en was wel heel tevreden over de kwaliteit. Vond deze zelfs beter als bijv Pavo. Ik voer op het moment wel weer Pavo en Subli maar wil even de Duitse merken gaan vergelijken qua prijzen (woon dicht bij de grens vandaar)

Josera is opzich wel okay.
Ligt er natuurlijk aan wat je nodig bent.
TopE van kiebitzmarkt werden onze paarden ca 14 jaar terug echt kneitergek van dus dat hebben we nooit meer gevoerd.
Sommige winkels hebben ook wel pavo liggen. Maar lang niet alle

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:16

Sassy4barrel schreef:

Ik voer hier ook wel höveler. Maar dat is sowieso al wat duurder dus of je daar nou goedkoper mee uit bent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:17

Lexa :j

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:27

hagelslag schreef:
Sassy4barrel schreef:

Josera is opzich wel okay.
Ligt er natuurlijk aan wat je nodig bent.
TopE van kiebitzmarkt werden onze paarden ca 14 jaar terug echt kneitergek van dus dat hebben we nooit meer gevoerd.
Sommige winkels hebben ook wel pavo liggen. Maar lang niet alle

TopE hebben ze dacht ik niet meer. Wel Larossa. Die hebben ook senior voer zag ik

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:29

Achterom schreef:
Lexa :j

die ken ik nog niet, ga ik even opzoeken :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:29

Knoek schreef:
Houtmot is al 21% dus zou in theorie niet duurder moeten worden. Het is maar net hoe de winkels hier mee omgaan.....

houtmot is zaagsel toch? is vlas ook al 21% ?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:30

Knoek schreef:

Nou ja de winkels... Voor ons meer de groothandels, als die besluiten om mee te liften en de prijzen te verhogen dan moet je als winkel wel mee.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:12

Hier in BE is de voeding en het strooisel nog 6%.
Enkel hooi en stro betaal ik 21% BTW op.
(raar eigenlijk, koolzaadstro betaal ik 6% dus er is wel al verschil tussen loonwerker en de winkel)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:14

Voor supplementen loont het ook wel om naar de variant voor mensen te kijken. Vaak is het voor paarden duurder terwijl inhoudstoffen hetzelfde zijn als vergelijkbare produkten voor mensen, denk bv aan magnesium of silicium.

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 13:40

Ik voer hoveler is dit ook te verkrijgen in België? En dan welke winkels? Ik kan het zo snel niet vinden op internet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 16:50

Gisteren was ik bij de Raiffaisenmarkt. Hier heb ik 25kg maisvlokken gekocht voor 11.39, terwijl je in Nederland nu voor 20kg 17,95 betaalt.

Voor 25kg haver heb ik 10.09 euro betaald (de geplette haver was op, die is onder de 10 euro), en in Nederland betaal je voor 20kg zo'n 16 euro.
Geplette haver van Subli kost 12.98 voor slechts 15kg.

De mueslis vond ik er wel duur, maar weet ook niet wat de prijzen in Nederland zijn omdat ik dat zelden koop. Gewone brokken hadden ze niet, de wiesencobs zijn veel duurder dan brok hier volgens mij.

Vlas kost bij waar ik het normaal haal nu 10 euro per pak, was altijd 9. Ik heb op 30 december online nog besteld voor 7.30 per pak en dat wordt als het goed is geleverd eind januari.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:04

maitestar23 schreef:
Knoek schreef:

Nou ja de winkels... Voor ons meer de groothandels, als die besluiten om mee te liften en de prijzen te verhogen dan moet je als winkel wel mee.

Idd, dit ligt meer aan de groothandels en leveranciers dan aan de winkels.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:37

Als winkel/webshop de afgelopen tijd veel bezig geweest met omzetten van btw/prijzen.
En ik moet zeggen dat heel veel merken er echt heel netjes mee zijn omgegaan en zelfs geprobeerd hebben om de btw-verhoging niet bij de klant neer te leggen.
Zo zijn er veel producten waarvan alleen het btw-tarief is aangepast maar de verkoopprijs hetzelfde is gebleven.
Zo is Metazoa bijv. met een aantal producten maar een euro duurder geworden om even in de paardenwereld te blijven.

Hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:45

Waar ik vlas koop normaal gesproken heeft netjes 11% er bij opgegooid hoor, van 9 euro per pak naar 10 euro per pak.
Verder heb ik nog niet naar prijzen gekeken, want heb nog geen brok gekocht in 2025 in Nederland.

Mijn vriend heeft eventueel voor zijn honden (werkt niet bij de paarden helaas) een manier gevonden om net zo duur uit te zijn als voorheen: hij gaat de dure hondenbroek die hij altijd voert voor 15% verdunnen zeg maar met goedkope brok van de Action of Aldi. Dan krijgt hij de honden niet aan de schijt en bespaar je toch net.

Voor paarden lukt zoiets niet, ik haal altijd al de goedkoopste brok, en het merk doet er niet toe. Dus de ene keer is het Pavo, andere keer Subli, dan weer Havens, gewoon wat ergens in de aanbieding is en dan reken ik het ook echt om naar een prijs per kilo. Zo neem ik dan nooit iets mee wat te duur is.
Haver heb ik dus in Duitsland gevonden, evenals maisvlokken. Brok nog niet gevonden, want bij de Raiffeisenmarkt verkopen ze alleen mueslis en die zijn sowieso veel duurder dan brok.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:12

germie schreef:
Waar ik vlas koop normaal gesproken heeft netjes 11% er bij opgegooid hoor, van 9 euro per pak naar 10 euro per pak.
Verder heb ik nog niet naar prijzen gekeken, want heb nog geen brok gekocht in 2025 in Nederland.

Mijn vriend heeft eventueel voor zijn honden (werkt niet bij de paarden helaas) een manier gevonden om net zo duur uit te zijn als voorheen: hij gaat de dure hondenbroek die hij altijd voert voor 15% verdunnen zeg maar met goedkope brok van de Action of Aldi. Dan krijgt hij de honden niet aan de schijt en bespaar je toch net.

Voor paarden lukt zoiets niet, ik haal altijd al de goedkoopste brok, en het merk doet er niet toe. Dus de ene keer is het Pavo, andere keer Subli, dan weer Havens, gewoon wat ergens in de aanbieding is en dan reken ik het ook echt om naar een prijs per kilo. Zo neem ik dan nooit iets mee wat te duur is.
Haver heb ik dus in Duitsland gevonden, evenals maisvlokken. Brok nog niet gevonden, want bij de Raiffeisenmarkt verkopen ze alleen mueslis en die zijn sowieso veel duurder dan brok.

Equiva in leer kun je nog kijken ivm brok.

En honden voer mengen, why...
Hondenvoer is niet duurder geworden.
Dat was al duur.
Ik heb nu online via zooplus kunnen bestellen.
Omdat jiske haar voer al een tijd niet in de aanbieding was.

Ik heb nu 4 zakken met 15% korting kunnen bestellen. Bespaar 25 euro en een ritje ma de welkoop

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:22

Leer is weer verder rijden. Dus daar kom ik dan weer minder snel.

Welkoop al tijden niet meer geweest, die zijn met alles duur.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:32

Hondenvoer had altijd al 21% dus als dat duurder is geworden ligt dat igg niet aan de btw tarieven.

Ik heb bij Mijten online besteld en omdat ik in Nederland woon, moet ik dan wel 21% BTW betalen, maar alsnog waren zowel de luzernebrok als de sojaschroot fors goedkoper dan waarvoor ik het in Nederland kan vinden. Alleen komen er dan verzendkosten bij en dan moet je even goed rekenen wat uit kan in combinatie met hoeveel plaats voor opslag ik heb.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:42

germie schreef:
Leer is weer verder rijden. Dus daar kom ik dan weer minder snel.

Welkoop al tijden niet meer geweest, die zijn met alles duur.

Mijn hond krijgt smolke weight control.
De zak kost bij de welkoop net zo duur als dat hij online was bij zooplus.
En bij de zooplus was er nu een korting actie van 15%.

Normaal haal ik het voer bij de welkoop als het in de aanbieding is.
Maar dat was het nu al geruime tijd niet meer.
Dus dan maar online bestellen.
De welkoop mag met sommige dingen duur zijn.
Maar vaak koop ik dus het voer alleen als het in de aanbieding is.
En dan voornamelijk hondenvoer.

De paarden krijgen voornamelijk mineralenbrok.
En dat is niet vaak in de aanbieding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:26

Alleen sommige vers vlees worsten zijn duurder geworden qua hondenvoer, de worsten zonder toegevoegde vitaminemixen vielen voorheen ook onder verlaagd tarief omdat ze onder slachtafval vielen. Standaard brok of bewerkte worsten zijn inderdaad al jaren lang 21%.