Is dit JKK in hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:51

Wat in je hooi zit, is in elk geval van de familie kruiskruid, maar of het JKK is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Die uit het dorp zijn zeker geen boerenwormkruid. De bloemen van boerenwormkruid pluizen niet, maar drogen gewoon op.
Volgens mij ook één of ander kruiskruid inderdaad.

Coentjuh

Re: Is dit JKK in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:37

Grappig dat jullie dat zeggen, want voor 99,999% is de tweede uit het dorp (fotoreeks B) dus Sint Jacobskruiskruid. Tijdens mijn wandeling begin november liep ik er langs toen ze nog in bloei stonden, en ik herken ze uit duizenden als ze nog groen zijn.

Vorige week ben ik er nogmaals langs gewandeld en heb ik ze geplukt, zo zien ze er dus nu uit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:11

Ik pluk al meer dan 15 jaar elk jaar een paar kruiwagens Jakobskruidkruid uit mijn weides, dus ik herken ze ook uit de duizend in het veld :D
Gedroogd is soms moeilijker te zien of het klein kruiskruid is of jakobskruiskruid, zeker als de planten wat kleiner zijn.
Daarom ook dat ik zeg dat het in elk geval tot de kruiskruidfamilie behoort.

Coentjuh

Re: Is dit JKK in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:53

Ah ik bedoelde het niet zo aanvallend hoor, het is meer een beetje "ONMACHT" dat je het dus echt niet zomaar kan herkennen als het gedroogd is. Het zou fijn zijn als je met een soort van simpele (corona) test achtig iets het zeker kon weten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:53

Dat gaat er niet komen ben ik bang. Een corona test (of zwangerschapstest bv) berust op wel/niet aanwezig zijn van 1 deeltje/stofje en zijn gevoelig voor kruisreacties (vals positieven) met 'soortgelijke'. Alleen een DNA test is in deze mogelijk.