Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BeFunny schreef:Waarom zouden alleen dat soort paarden op een pp mogen? En als het voor erbij zou zijn voor de tijd dat de wei te nat is ofzo dan is het natuurlijk al heel anders. Dan is het leuk.
Miran schreef:BeFunny schreef:De paarden komen toch te staan op de track met zijn twaalven.
Ik heb een ruime halve hectare wei, 6 sobere paarden lopen en ze krijgen het niet bij gegeten. Om fatsoenlijk te kunnen mesten hebben ze sowieso niet alles tot hun beschikking. Het is gehuurde kleigrond maar een goede track zou ze veel meer bewegingsruimte geven jaarrond dan nu met een paar uurtjes weide en verder op de paddock.
Hier in de Randstad zou er zeker vraag naar zijn.
Miran schreef:BeFunny schreef:Waarom zouden alleen dat soort paarden op een pp mogen? En als het voor erbij zou zijn voor de tijd dat de wei te nat is ofzo dan is het natuurlijk al heel anders. Dan is het leuk.
Wie zegt dat alleen die paarden erop mogen?
Het gaat erom dat niet alle paarden in elke regio de hele dag jaarrond op een grote wei kunnen.
Miran schreef:Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.
Miran schreef:lizy29 schreef:Ikzelf vind het grootste probleem met PP altijd dat men het op de een of andere manier altijd als excuus lijkt te gebruiken om zoveel mogelijk paarden op een klein stukje land te krijgen. Voor mij persoonlijk zou 6 paarden op 1,5ha echt de max zijn (en liever niet meer dan 3 maar ik begrijp ook dat dat moeilijk rendabel te krijgen is. En zoek het niet perse in tracks overal omheen en doorheen laten lopen maar probeer juist een natuurlijke weide te maken door natuurlijke grassen, bosjes, struiken, bomenrijen etc te creëeren waardoor je dus automatisch ook die beweging krijgt. Maak het uitdagend voor de paarden doordat ze niet zien wat er 100 meter verderop is, zorg dat ze op ontdekking moeten.
Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.
Waarbij de struiken enzo wel een toevoeging (kunnen) zijn maar het dus geen natuurlijke wei is.
Lithya schreef:Koper schreef:Dat snap ik. Als je nou even leest zie je dat 't met grotere ponies ook had gekund.
Ik denk dat je ook even gemist hebt dat het idee achter paddock paradise, zoals het concept bedoeld is, stoelt op het idee van gras = gif. Het is niet bepaald de bedoeling, bij een góéde PP, dat er gras wordt aangeboden. Daarom dat er ook vaak hb-gevoelige paarden staan.
Dit heeft alle potentie om een gezonde en gerieflijke plek te worden voor paarden en ruiters. Als alles klopt, wat het in een Nederlandse PP vaak niet doet.
Als ik gras gif vind, wil ik geen weidegang. Als ik weidegang verwacht, verwacht ik niet dat mijn paarden kantjes moeten eten om überhaupt iets van gras te kunnen proeven. Dus de gedachtegang in de combinatie is mij niet duidelijk nee. Er zijn namelijk ook paarden die het gras gewoon echt nodig hebben. Hoe pak je dat aan in zo’n groep dan?
Wat ik mij oprecht afvraag, waarom worden er zoveel paddock paradises aangeboden in de omgeving van grote steden?
Charaz schreef:6 paarden op 5000m2 en ze krijgen het niet bij gegeten? Ik neem aan dat als ze veel op een paddock staan ze hier wel ook nog behoorlijk wat hooi krijgen.
BeFunny schreef:Waarom zouden alleen dat soort paarden op een pp mogen? En als het voor erbij zou zijn voor de tijd dat de wei te nat is ofzo dan is het natuurlijk al heel anders. Dan is het leuk.
Miran schreef:Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.
Paardenfann4 schreef:11/12 paarden die dagelijks over een track van 1.5 km lopen, wordt een grote baggerbende ook van alle urine die ze er op lozen. Ik heb in de buurt een pdp met 5 paarden op zo'n grote ongeveer, dat is een grote stinkende blubber bende en dat is dan ook nog op zandgrond. Ik wil niet weten hoe het eruit gaat zien met 11 tot 12 paarden. Ik denk dat 5-6 wel de max is op zo'n grote. Voor de prijs zou ik het sowieso niet doen.
lizy29 schreef:Maar juist door je begroeing en je gras aan te passen (en dus niet de standaard Nederlandse productieweides) en niet te veel paarden op een groot stuk te houden kunnen veel paarden wel gewoon op de wei. Wellicht een handjevol wat niet lukt ivm insulineresistentie maar hier zien we dat bevangen-gevoelige paarden het eigenlijk prima doen op zo'n type 'wei'
En ja ik besef dat dit een stukje idealisme is dat niet voor iedereen is weggelegd, zeker niet in Nederland maar dat betekent niet dat er niet eens kritisch naar het principe PP mag worden gekeken en men mag streven naar een meer natuurlijke weide.
DuoPenotti schreef:Ik zie veel mensen reageren met ik wil wel maar zo ver weg.
Precies dat is het.
Ik zit wel in de regio en deze prijs is hier niet gangbaar. Het is hier geen randstad met weinig ruimte.
Het kan best zijn dat de prijs klopt bij wat aangeboden word.
Maar voor meer dan de helft staan paarden in de regio ook lekker buiten al dan niet op gras.
En met minder paarden ook nog op hetzelfde oppervlakte.
En wat ik al eerder aangaf. Die ruitersport wedstrijd accomodaties aanprijzen is niet waardevol. Totaal niet de doelgroep. De bossen wel.
Ik zie het als hele mooie dromen...
Maar zie graag over een paar jaar dit topic omhoog geschopt worden met deze plannen in werking.
Maar denk dat er van die plannen weinig komt.
Veel te duur om te realiseren met te weinig animo. En met pps die al goedkoper zijn in de buurt.
Koper schreef:lizy29 schreef:Maar juist door je begroeing en je gras aan te passen (en dus niet de standaard Nederlandse productieweides) en niet te veel paarden op een groot stuk te houden kunnen veel paarden wel gewoon op de wei. Wellicht een handjevol wat niet lukt ivm insulineresistentie maar hier zien we dat bevangen-gevoelige paarden het eigenlijk prima doen op zo'n type 'wei'
En ja ik besef dat dit een stukje idealisme is dat niet voor iedereen is weggelegd, zeker niet in Nederland maar dat betekent niet dat er niet eens kritisch naar het principe PP mag worden gekeken en men mag streven naar een meer natuurlijke weide.
Vandaar ook mijn tip om in elk geval hooi te regelen uit een streek waar fatsoenlijk gras groeit.
Het vervelende aan Nederland is dat als je een wei wil bemesten je MOET injecteren. Waar je slap en voor paarden ongeschikt gras van krijgt. Paarden hebben vezelig ruwvoer nodig, geen ruwvoer wat gedwongen wordt om te groeien.
CrazyCat schreef:Audesta schreef:Konik-raj ken ik. En die vragen de helft
En dat is mijns inziens ook een realistischere prijs. Paarden in boxen houden kost de stalhouder meer dan paddock paradise. Het ou dus niet hel logisch zijn als je voor een luxe PP meer zou betalen dan voor een luxe stal met boxen.