Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Binnenkort high end paddock paradise in Ysselsteyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:35

Waarom zouden alleen dat soort paarden op een pp mogen? En als het voor erbij zou zijn voor de tijd dat de wei te nat is ofzo dan is het natuurlijk al heel anders. Dan is het leuk.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:37

BeFunny schreef:
Waarom zouden alleen dat soort paarden op een pp mogen? En als het voor erbij zou zijn voor de tijd dat de wei te nat is ofzo dan is het natuurlijk al heel anders. Dan is het leuk.

Wie zegt dat alleen die paarden erop mogen?
Het gaat erom dat niet alle paarden in elke regio de hele dag jaarrond op een grote wei kunnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:38

Miran schreef:
BeFunny schreef:
De paarden komen toch te staan op de track met zijn twaalven.

Ik heb een ruime halve hectare wei, 6 sobere paarden lopen en ze krijgen het niet bij gegeten. Om fatsoenlijk te kunnen mesten hebben ze sowieso niet alles tot hun beschikking. Het is gehuurde kleigrond maar een goede track zou ze veel meer bewegingsruimte geven jaarrond dan nu met een paar uurtjes weide en verder op de paddock.

Hier in de Randstad zou er zeker vraag naar zijn.

6 paarden op 5000m2 en ze krijgen het niet bij gegeten? Ik neem aan dat als ze veel op een paddock staan ze hier wel ook nog behoorlijk wat hooi krijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:39

En toch.. Hier in de randstad is het heel normaal dat groepshuisvesting met best veel paarden op kleinere ruimtes gedaan wordt. Zeker in de winter. Of het ideaal is? Nee waarschijnlijk niet, maar het is in ieder geval een sprong vooruit richting meer bewegingsvrijdheid. En dat vind ik wel erg krom uiteindelijk hoe 1,5 hectare opeens als weinig beschouwd wordt, terwijl het toch best een flinke ruimte is.

Het wordt dan wel niet aangeprezen als paddock paradise, maar in deze regio zie je gerust 15 paarden op nog net geen 1000m2 of 10 paarden op 600m2. Het is gigantisch veel, maar het is wel een beetje het normaal wat je kan vinden als je meer wilt dan een reguliere box. Als ik dus 1,5 hectare zie staan (15.000m2) dan kun je daar echt toch wel iets heel moois op maken? Of zie ik dat verkeerd? Tuurlijk ga je je grasland van 1,5 hectare niet mooi houden, maar daar zijn pp's ook niet op gericht met hun paddock systeem met drainage, zand en verharde stukken. Die zijn vaak veel meer gericht op ruwvoer met soms gras als toevoeging. En dat kan toch prima op zo'n ruimte?

Neemt overigens niet weg dat ik mijn twijfels heb bij deze wilde plannen. Volgens mij is het vreselijk moeilijk om staleigenaar te zijn en om alles goed te regelen voor paarden en hun eigenaren. Zeker in groepsverband zit je met zoveel factoren die meespelen. De stabiliteit in de kudde, verschillende voerbehoeften, voldoende schuil- en eetplekken, een goede droge ligplek, voldoende droge bodem, en zo kan ik denk ik nog wel een lijstje vullen. Zeker het schoon houden van groepshuisvesting is best pittig als je veel zand gebruikt. Dat is denk ik ook gelijk de reden dat bijna alle plekken hier in de regio alleen groepshuisvesting aanbieden wanneer je zelf 1 of meerdere beurten per week op je neemt en die zijn soms niet mals.

Ik denk dat ik dit bedrag wat te hoog zou vinden, vooral omdat ik al die extra luxe niet perse zoek, maar een plek waar mijn paard veilig kan wonen in een stabiele kudde met passend onbeperkt ruwvoer en voldoende schuil, voer en ligplekken is wat mij betreft goud waard. Vooral als dit volpension is en je eventueel ook medicatie en voerrondes en dekenservice kunt inzetten. Echt ontzorgt worden op die manier vind je nu vaak alleen bij reguliere stallen waar ze veel binnen staan en ik denk dat die combinatie met juist veel buiten erg gewenst kan zijn. Het is dus wel erg tof het idee wat je voor ogen hebt en ik hoop dat de vergunningen en financiën je gunstig gestemd zijn om dit te mogen opbouwen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:44

Miran schreef:
BeFunny schreef:

Het gaat erom dat niet alle paarden in elke regio de hele dag jaarrond op een grote wei kunnen.

Jij zei dit

Miran schreef:
Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.

@Celebi. De grote stallen maneges etc hebben idd ook veel te weinig ruimte en dat in de randstad dat veel voorkomt maakt het toch niet ok?

Zeker als ik lees dat iemand juist ruimte wil bieden en dan zo iets bied. Dan denk ik die persoon wil zoveel mogelijk paarden op beperkte grond.

Die wei van 4,5 hectare is juist onwijs mooi voor een leuk groepje paarden. Waarom dat gaan splitsen? Als je doel is ruimte te bieden?

Daarbij lees ik dat ts 19 is en idd vooral wilde plannen heeft maar er is nog niks van de grond. Dus eerst maar eens kijken wat het uiteindelijk wordt.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 03-07-24 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:47

Miran schreef:
lizy29 schreef:
Ikzelf vind het grootste probleem met PP altijd dat men het op de een of andere manier altijd als excuus lijkt te gebruiken om zoveel mogelijk paarden op een klein stukje land te krijgen. Voor mij persoonlijk zou 6 paarden op 1,5ha echt de max zijn (en liever niet meer dan 3 maar ik begrijp ook dat dat moeilijk rendabel te krijgen is. En zoek het niet perse in tracks overal omheen en doorheen laten lopen maar probeer juist een natuurlijke weide te maken door natuurlijke grassen, bosjes, struiken, bomenrijen etc te creëeren waardoor je dus automatisch ook die beweging krijgt. Maak het uitdagend voor de paarden doordat ze niet zien wat er 100 meter verderop is, zorg dat ze op ontdekking moeten.

Dat laatste is heel mooi maar wat anders dan een paddock paradise. Die zijn toch gericht om of paarden die niet (onbeperkt) de wei op mogen te huisvesten, en/of bewegingsruimte te creëren voor het deel van het jaar waarin weidegang niet mogelijk is.
Waarbij de struiken enzo wel een toevoeging (kunnen) zijn maar het dus geen natuurlijke wei is.

Maar juist door je begroeing en je gras aan te passen (en dus niet de standaard Nederlandse productieweides) en niet te veel paarden op een groot stuk te houden kunnen veel paarden wel gewoon op de wei. Wellicht een handjevol wat niet lukt ivm insulineresistentie maar hier zien we dat bevangen-gevoelige paarden het eigenlijk prima doen op zo'n type 'wei'

En ja ik besef dat dit een stukje idealisme is dat niet voor iedereen is weggelegd, zeker niet in Nederland maar dat betekent niet dat er niet eens kritisch naar het principe PP mag worden gekeken en men mag streven naar een meer natuurlijke weide.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:59

Ik woon toevallig dichtbij, en dacht best wel een leuk plan maar 620 dat word hem niet :o . Ik heb veel over voor mijn paardenlief maar dat is het dubbele van wat ik bij haar huidige stal betaal. Ben zelf een semi sport ruiter die het fijn zou vinden als mijn paard zo veel mogelijk naar buiten kan gaan maar ik moet wel realistich zijn voor hoeveel ik er aan uit wil geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:01

Ik denk dat de reden is dat bij die grote steden vaak weinig stallingsplekken aangeboden worden waar de paarden veel uren tot 24/7 buiten kunnen lopen in een ruime paddock of wei.

Ik denk dat veel paddock paradise tracks meer m2 zandpaddock hebben per paard dan veel luxere stallen met box en binnenbak in datzelfde gebied.

Over de weidegang. Vaak is het alles of niets met weidegang. De hele dag of in de zomer zelfs 24/7 op het gras. In een PP wordt meestal bewust gekozen tot geen of minder lang weidegang.
Paarden worden echt wel blij van gras. Ook als dst maar 2x per dag een uurtje is of 1x per dag een paar uurtjes. Wat er mogelijk is hangt o.a. af van de paarden in de groep.

Lithya schreef:
Koper schreef:
Dat snap ik. Als je nou even leest zie je dat 't met grotere ponies ook had gekund.

Ik denk dat je ook even gemist hebt dat het idee achter paddock paradise, zoals het concept bedoeld is, stoelt op het idee van gras = gif. Het is niet bepaald de bedoeling, bij een góéde PP, dat er gras wordt aangeboden. Daarom dat er ook vaak hb-gevoelige paarden staan.

Dit heeft alle potentie om een gezonde en gerieflijke plek te worden voor paarden en ruiters. Als alles klopt, wat het in een Nederlandse PP vaak niet doet.

Als ik gras gif vind, wil ik geen weidegang. Als ik weidegang verwacht, verwacht ik niet dat mijn paarden kantjes moeten eten om überhaupt iets van gras te kunnen proeven. Dus de gedachtegang in de combinatie is mij niet duidelijk nee. Er zijn namelijk ook paarden die het gras gewoon echt nodig hebben. Hoe pak je dat aan in zo’n groep dan?
Wat ik mij oprecht afvraag, waarom worden er zoveel paddock paradises aangeboden in de omgeving van grote steden?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:06

Charaz schreef:
6 paarden op 5000m2 en ze krijgen het niet bij gegeten? Ik neem aan dat als ze veel op een paddock staan ze hier wel ook nog behoorlijk wat hooi krijgen.

Natuurlijk krijgen ze genoeg hooi :+ . Maar gezien IR en hoefbevangen kunnen ze niet uitgebreid op gras. Als je dan zelf niet de mogelijkheid hebt om te hooien dan groeit het al snel harder dan ze bij eten. Zeker op de vruchtbare grond bij ons.

Een paddock paradise draait over het algemeen niet om weidegang.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:14

BeFunny schreef:

Het gaat erom dat niet alle paarden in elke regio de hele dag jaarrond op een grote wei kunnen.[/quote]

Jij zei dit

Miran schreef:

.[/quote]

Tja, als je graag zo moeilijk wil doen…. Die zijn gericht om OOK paarden te kunnen huisvesten die niet onbeperkt op gras kunnen, zo beter? Natuurlijk zegt niemand dat andere paarden er niet op mogen.

En datzelfde voor die natuurwei die in Frankrijk wel mogelijk is, in Nederland is het in veel gebieden te nat voor weidegang in de winter. Dan is het toch juist fijn om paarden meer ruimte te kunnen geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:19

Paarden worden zeker blij van gras. Paarden ontspannen geestelijk als hun hoofd omlaag is tijdens het grazen. Daarom juist voor sportpaarden die veel druk te verduren krijgen is weidegang fijner dan beetje hangen op een pp

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:20

Alles staat of valt met de bodem en het onderhoud.
Ik heb een track van ongeveer 350meter plus 450m2 zandpaddock plus bestrating rond en onder de stallen.
Mijn bewegingsstal is aangelegd op ongeveer 7000m2, maar daarnaast hebben we ook nog ongeveer 2,4ha grasland voor hooien en aantal uur per dag beweiden. Er lopen al vanaf 2012 gemiddeld 5/6 paarden op. Er wordt elke dag minimaal 2x goed uitgemest en regelmatig onderhoud als vlak slepen (na uitmesten!) Afwateringsgeultjes bijhouden en zand aanvullen.

Het is hier na al die jaren ook in de winter nog geen stinkende vieze bende. En er is zeker ook genoeg ruimte op de track. Met 11 of 12 zou ik ze wel graag ruimer willen hebben en veel meer ruimte om de stal. Dat is nu wat krap aangelegd. Bij een 2e keer zou ik het anders hebben gedaan.

Maar die 6 dieren hebben echt veel meer ruimte voor hun gevoel dan in een standaard 20 bij 20 of 20 bij 40 paddock. Ze kunnen veel meer hun eigen plekje kiezen en de rust opzoeken.
En in de winter hebben veel pensionstallen veel kleinere paddocks en uitloopjes per paard of per 2 of 4.

Paardenfann4 schreef:
11/12 paarden die dagelijks over een track van 1.5 km lopen, wordt een grote baggerbende ook van alle urine die ze er op lozen. Ik heb in de buurt een pdp met 5 paarden op zo'n grote ongeveer, dat is een grote stinkende blubber bende en dat is dan ook nog op zandgrond. Ik wil niet weten hoe het eruit gaat zien met 11 tot 12 paarden. Ik denk dat 5-6 wel de max is op zo'n grote. Voor de prijs zou ik het sowieso niet doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:02

Ik zie veel mensen reageren met ik wil wel maar zo ver weg.
Precies dat is het.

Ik zit wel in de regio en deze prijs is hier niet gangbaar. Het is hier geen randstad met weinig ruimte.

Het kan best zijn dat de prijs klopt bij wat aangeboden word.
Maar voor meer dan de helft staan paarden in de regio ook lekker buiten al dan niet op gras.
En met minder paarden ook nog op hetzelfde oppervlakte.

En wat ik al eerder aangaf. Die ruitersport wedstrijd accomodaties aanprijzen is niet waardevol. Totaal niet de doelgroep. De bossen wel.

Ik zie het als hele mooie dromen...
Maar zie graag over een paar jaar dit topic omhoog geschopt worden met deze plannen in werking.
Maar denk dat er van die plannen weinig komt.
Veel te duur om te realiseren met te weinig animo. En met pps die al goedkoper zijn in de buurt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:02

Van hectares heb ik geen verstand, maar ik heb ooit eens een topic geopend op Bokt of een dergelijke plek uberhaupt bestaat in Nederland. Een plek waar ze (heel) veel buitenkomen, er een goede bak is én volpension. Ik zou er best wat geld voor over hebben om hier te staan, maar ik woon te ver weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:28

lizy29 schreef:
Maar juist door je begroeing en je gras aan te passen (en dus niet de standaard Nederlandse productieweides) en niet te veel paarden op een groot stuk te houden kunnen veel paarden wel gewoon op de wei. Wellicht een handjevol wat niet lukt ivm insulineresistentie maar hier zien we dat bevangen-gevoelige paarden het eigenlijk prima doen op zo'n type 'wei'

En ja ik besef dat dit een stukje idealisme is dat niet voor iedereen is weggelegd, zeker niet in Nederland maar dat betekent niet dat er niet eens kritisch naar het principe PP mag worden gekeken en men mag streven naar een meer natuurlijke weide.

Vandaar ook mijn tip om in elk geval hooi te regelen uit een streek waar fatsoenlijk gras groeit.

Het vervelende aan Nederland is dat als je een wei wil bemesten je MOET injecteren. Waar je slap en voor paarden ongeschikt gras van krijgt. Paarden hebben vezelig ruwvoer nodig, geen ruwvoer wat gedwongen wordt om te groeien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 23:38

DuoPenotti schreef:
Ik zie veel mensen reageren met ik wil wel maar zo ver weg.
Precies dat is het.

Ik zit wel in de regio en deze prijs is hier niet gangbaar. Het is hier geen randstad met weinig ruimte.

Het kan best zijn dat de prijs klopt bij wat aangeboden word.
Maar voor meer dan de helft staan paarden in de regio ook lekker buiten al dan niet op gras.
En met minder paarden ook nog op hetzelfde oppervlakte.

En wat ik al eerder aangaf. Die ruitersport wedstrijd accomodaties aanprijzen is niet waardevol. Totaal niet de doelgroep. De bossen wel.

Ik zie het als hele mooie dromen...
Maar zie graag over een paar jaar dit topic omhoog geschopt worden met deze plannen in werking.
Maar denk dat er van die plannen weinig komt.
Veel te duur om te realiseren met te weinig animo. En met pps die al goedkoper zijn in de buurt.

Hier ben ik het mee eens. Er is hier superveel vraag naar !goede! stalling volpension waar de paarden buiten komen, er goed gevoerd word en er goede faciliteiten om te trainen zijn. Daar willen mensen ook best netjes voor betalen (al denk ik dat je met 620 dan nog wel te hoog zit) maar dat zou je denk ik wel goed draaiende kunnen krijgen. En er is veel vraag naar units/stalgang/al dan niet met bepaalde services van buitenlanders die hier komen voor de wedstrijden. En ook die betalen goed maar willen het dan wel in orde hebben. En daar past een Engelse website en de luxe plaatjes wel bij.... Beide is echter niet de doelgroep voor een PP. Dus mijn advies, krijg eerst eens helder wat je precies wil aanbieden en wie dan precies je klanten zijn voor dat specifieke aanbod, en pas daar je accommodatie op aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:45

Koper schreef:
lizy29 schreef:

Vandaar ook mijn tip om in elk geval hooi te regelen uit een streek waar fatsoenlijk gras groeit.

Het vervelende aan Nederland is dat als je een wei wil bemesten je MOET injecteren. Waar je slap en voor paarden ongeschikt gras van krijgt. Paarden hebben vezelig ruwvoer nodig, geen ruwvoer wat gedwongen wordt om te groeien.

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet, maar dan moet je wel wat meer out of the box gaan denken. Ruwe stalmest uitrijden, champost, compost, mestkorrels ...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:48

Waarom is ons geïnjecteerd gras dan gewoon grof in de stengel? Niet slap?
Ja je moet het wel de tijd geven om in bloei te laten gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:50

DuoPenotti schreef:
Waarom is ons geïnjecteerd gras dan gewoon grof in de stengel? Niet slap?
Ja je moet het wel de tijd geven om in bloei te laten gaan.

Nou wie weet wel daarom. Wat voor grassoorten heb je?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:53

Audesta schreef:
Konik-raj ken ik. En die vragen de helft :+

En dat is mijns inziens ook een realistischere prijs. Paarden in boxen houden kost de stalhouder meer dan paddock paradise. Het ou dus niet hel logisch zijn als je voor een luxe PP meer zou betalen dan voor een luxe stal met boxen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:55

Zou heel graag een vrije beweging plek hebben voor mijn paard !
Maar €620 per maand is wel wat gortig .
Zo rond de €450 zou ik prima prijs vinden .
En grote groep met 12 wat spannend .

Zelf weide gehuurd gehad en daar track systeem gemaakt , maar zonder investeringen in drainage etc wordt het een bagger over de track .
Zeker nu er zo enorm veel water van boven komt sinds september afgelopen jaar al .
Ik heb mijn weide opgegeven . Was helemaal klaar met de modder en m’n paardjes ook .
Staan nu al een hele tijd regulier gestald

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:57

CrazyCat schreef:
Audesta schreef:
Konik-raj ken ik. En die vragen de helft :+

En dat is mijns inziens ook een realistischere prijs. Paarden in boxen houden kost de stalhouder meer dan paddock paradise. Het ou dus niet hel logisch zijn als je voor een luxe PP meer zou betalen dan voor een luxe stal met boxen.

Is dat zo?
Paarden in boxen zijn 10 minuutjes per dag aan uitmesten en het opstrooien. Als ze in de winter niet buitenkomen verlies je geen tijd met binnen en buiten zetten.

Op een pp moet je dagelijks meerdere keren de tracks uitmesten (incl de km's stappen en heen en weer lopen), moet je ook véél meer onderhoud doen om die tracks in goede staat te houden én investeren in nieuw zand, paddockpanelen etc.
Met boxen, eenmaal die er staan ben je in principe voor de volgende 20 jaar wel goed...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:02

Paarden in boxen is meer uitmestwerk (urine in strooisel) dan paarden buiten (alleen mest). Onderhoud aan paddocks/paden heb je ook bij paarden in boxen. Uitmesten van paddocks dan ook. Over het algemeen zijn tracks ook "harder" verhard dan zandpaddocks en schept het dus makkelijker weg. En echt niet dat je met zoveel paarden op een track met een kruiwagentje met de hand mest ;) dat gaat meestal met een shovel, aanhanger, etc. Zelfde met voeren, dat is met de shovel een baal in een ruif plaatsen en niet meerder keren per dag met de hand een portie in een box gooien. Meerdere keren mesten kán maar meestal gewoon 1x per dag. In de praktijk zijn mijn paarden echt een stuk goedkoper 24/7 buiten dan in boxen. En qua arbeid echt minder werk en dat terwijl ik geen shovel oid heb. Bij een goede (!) stalling heb je ook de investeringen aan je paddock die je anders alleen overdag gebruikt.

Ik heb ervaring met een paddock paradise met ongeveer 25 paarden op een track en daar was echt veel minder arbeid aan dan traditionele stalling en já wel goed voor elkaar over het algemeen. Natuurlijk altijd verbeterpunten maar daar werd dan ook hard aan gewerkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:09

Grotere stallen die nu gebouwd worden, worden zelden meer met de hand uitgemest. Dagelijks opstrooien, eventueel dagelijks de ergste poep eruit, maar het zijn of potstallen (indien gehakseld strooisel) of verplaatsbare wanden waarbij eens per week met de ketting of de shovel de stallen leeg getrokken worden.

Onderhoud aan de paden is een stuk meer met 24/7 belast. Idem dito met de paddocks. Minder kosten bij paddock paradise is eigenlijk altijd omdat er bezuinigd wordt op de kwaliteit, inclusief het niet of te klein aanbieden van een schuilstal en deze nauwelijks of niet opstrooien waardoor paarden geen droge beschutte ligplaats hebben. En ja, een goede pp heeft dat dus wel.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:18

Ja je hebt meer onderhoud met 24/7 belast, maar echt niet zoveel meer dat je kosten verdubbelen. Slim aanleggen scheelt heel erg veel. Maar nu zijn we appels met peren aan het vergelijken want een goedkope traditionele stal versus een dure goed doordachte paddock paradise kun je niet vergelijken. Ook in mijn 'traditionele' stalling wens ik voor overdag een schuilstal, een droge paddock en veilige omheining etc. De kosten die erbij komen omdat de paarden er snachts ook op staan, zijn niet te vergelijken met de kosten van (snachts) op stal; strooisel, uitmesten (machinaal veel meer strooiselverlies), alle paarden binnen/buiten zetten met de hand, meerdere voerbeurten, hogere mestafvoer kosten etc. Kan het niet mooier maken dan dat ik in kosten veel beter uit ben de paarden 24/7 buiten dan snachts op stal, en ik weet van enkele andere stallen dat dit ook zo is. Dat de meeste stallen recent zijn aangelegd (dus de investering er nog uit moeten krijgen) is gewoon vaker zo met paddock paradises, maar als je alles doorberekend kom je niet hoger uit met de paarden buiten in kudde dan traditioneel gestald.