Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 16:39

Karina schreef:
Ik kan alleen nergens vinden hoe nu het daadwerkelijke bedrag per dier berekend wordt, alleen dat maximale bedrag. Ook niet in de beschikking die ik gekregen heb. Wat heel leuk geweest zou zijn dat maximale bedrag, maar helaas :D

Het maximale bedrag per dier geldt alleen als je veel strekkende meters hebt en weinig dieren.

Stel je hebt 300 meter afrastering en 2 paarden. Dan krijg je 300m × €3,40 = €1.020 + de basisvergoeding. Hiermee blijf je onder het maximumbedrag per paard (€680,-).

Stel je hebt 1000 meter afrastering en 2 paarden. 1000m x €3,40 = €3.400, maar daarmee kom je uit boven het maximumbedrag per paard. Want 2 x €680 = €1.360 en daarbij dan de basisvergoeding.

(Rekenvoorbeeld voor Gelderland)
Laatst bijgewerkt door Roquen op 13-09-24 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:41

pluisje88 schreef:
Volgende week vrijdag komt de wolvenconsulent langs om te kijken bij mijn weiland. Klonk als een hele vriendelijke man aan de telefoon.

Een wolf in schaapskleren??? :+ }> :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:50

senna21 schreef:
pluisje88 schreef:
Volgende week vrijdag komt de wolvenconsulent langs om te kijken bij mijn weiland. Klonk als een hele vriendelijke man aan de telefoon.

Een wolf in schaapskleren??? :+ }> :D

_O-

xdesix

Re: Ervaringen toekenning subsidie wolfwerend hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:36

Bij mij kwam een wolvenconsulent langs die daarnaast ook schapenhouder van beroep is. Vriendelijke en goede gesprekken mee gehad.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:43

Ik heb mijn offerte binnen... verslikte me even in mijn koffie.... ik had wat 'duurdere' opties opgenomen, die ga ik maar weer even wegkrassen....
Evengoed zo zonde dat ik al dat geld moet investeren voor een omheining die nog tig jaar prima had voldaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:42

Ninx schreef:
Ik heb mijn offerte binnen... verslikte me even in mijn koffie.... ik had wat 'duurdere' opties opgenomen, die ga ik maar weer even wegkrassen....
Evengoed zo zonde dat ik al dat geld moet investeren voor een omheining die nog tig jaar prima had voldaan.

Ik kan je de hand schudden. Ik had al reken gehouden met een groot bedrag maar het is het dubbele geworden. Probeer er nog wat aan te schaven maar het blijft echt een gigantische investering enkel in hoop wolven buiten de deur te houden.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:19

Jessix schreef:
Ik moet ook een nieuw apparaat en de hele paddock van de pony's moet nieuw opgebouwd worden. Dat van de Lusitano's kan aangepast worden, moet alleen een nieuwe poort in en een paar palen en regels die vervangen worden als we dan toch bezig zijn. En dan aan de buitenkant de draden en op elke paal nog een extra verhoging omdat de grond buiten ongelijk is. (aan de rechterkant en achterkant zijn hogere plekken)

Als er geen wolven zouden zijn dan zou ik niets hoeven doen. Alles is nog prima voor nog vele jaren. Dus inderdaad zuur.. Stomme wolf. -O-

Zeker zuur. En leuk die subsidie maar ik vrees dat het bestaan daarvan ook betekent dat we ons geen illusies hoeven maken en ze voorlopig nog lang "welkom" blijven dus we moeten er mee dealen.
Ik kan me de poort van de lusitano's niet helemaal meer voor de geest halen, poorten zijn erg duur om te vervangen. Niet op te lossen met gaas er tegenaan bevestigen? Dat hebben wij gedaan en dan erboven en onderlangs rolpoort-stroomdraden.
Verhogen waar we dat wilden (het was overal al meer dan de minimale hoogte maar wilde hier en daar nog hoger) gedaan met afstandisolatoren.

Misschien ook even overleggen met de offertemaker welke klussen van het project je goed zelf zou kunnen doen zoals isolatoren draaien, draad spannen enzo, dan komen A en ik wel dagje helpen. Snap dat het in je eentje niet te doen is maar met wat hulp schiet dat wel op en man-uren zijn gewoon stervensduur.

@Roquen, dank voor je voorbeeldberekening t.a.v. mijn vraag over het maximale bedrag, ik begrijp het. Ik had ook al het idee dat het niks uit zou maken als ik mijn geiten ook op zou geven, had er daardoor alleen maar extra administratie aanleven erbij gekregen zonder dat het verschil het gemaakt.

@Pluisje88 en @xdesix, ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met de consulent, met name of ze nog goede tips hadden, en of (indien ze al geweest zijn) ze ook dingen zagen waar je zelf niet aan gedacht had e.d. Zodra wij voor ons gevoel helemaal klaar zijn wil ik ook nog een controle afspraak maken. Hoop dan natuurlijk ook iemand te treffen die zijn klanten een beetje positief traint zeg maar :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 07:05

Karina schreef:
Zeker zuur. En leuk die subsidie maar ik vrees dat het bestaan daarvan ook betekent dat we ons geen illusies hoeven maken en ze voorlopig nog lang "welkom" blijven dus we moeten er mee dealen.
Ik kan me de poort van de lusitano's niet helemaal meer voor de geest halen, poorten zijn erg duur om te vervangen. Niet op te lossen met gaas er tegenaan bevestigen? Dat hebben wij gedaan en dan erboven en onderlangs rolpoort-stroomdraden.
Verhogen waar we dat wilden (het was overal al meer dan de minimale hoogte maar wilde hier en daar nog hoger) gedaan met afstandisolatoren.

Misschien ook even overleggen met de offertemaker welke klussen van het project je goed zelf zou kunnen doen zoals isolatoren draaien, draad spannen enzo, dan komen A en ik wel dagje helpen. Snap dat het in je eentje niet te doen is maar met wat hulp schiet dat wel op en man-uren zijn gewoon stervensduur.

Dat is lief van je! :) Ik heb inderdaad gevraagd de offerte wat bij te schaven op dingen die ik eventueel zelf kan doen. Het afbreken van de pony paddock bijvoorbeeld, en inderdaad het opschroeven en draadjes spannen. De palen van de pony paddock zijn ook nog prima. Sommige wat te kort (of misschien wel te diep erin geslagen) maar zeker niet allemaal. Ik ga die niet allemaal vervangen. Dan maar niet allemaal hetzelfde. De poort is zelf gemaakt door mijn vader van metaal. Die wil ik ook houden en dan inderdaad gaas erop en draad ervoor.

Op de palen komen schutting paaltjes van Gallagher. Daarmee maak ik ze nog eens 50cm hoger. Dit vooral omdat de grond aan de buitenkant niet over al even hoog is en dat valt ook niet te realiseren in een bos. Ik hoop zo zwakke plekken te voorkomen.

De poort van de Lusitanos is het enige wat ik wel voor mezelf wil vervangen. Ik wil graag een dubbele poort zodat er ook grotere machines in en uit kunnen. Nu moet ik daarvoor steeds hek weghalen. Dan maak ik weer een beetje makkelijker voor mezelf in de toekomst.

Ik heb nog andere offertes opgevraagd en de wolf consulent om advies gevraagd. Maar de offertes die ik nu heb liggen zijn van het bedrijf waarvan ik mijn houten omheining ooit heb gekocht. Zij kunnen wel alle kanten op betreft het houtwerk, gaas en stroom. We onderhandelen nog even verder. ;)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 10:19

Het arbeidsloon maakt het gigantisch duur inderdaad. Verder helpt het ook wel om te kijken waar je je spullen inkoopt. Bij Agrishop koop ik alles, die zijn scherp aan de prijs.

Het schrikdraadapparaat en de nieuwe palen hebben wij wel bij een plaatselijke dealer gekocht. Wij hebben nu het zwaarste apparaat van Gallagher, die kan 70 km omheining aan.
Het oude apparaat was op zich nog prima, maar die gaf 6,5 volt. De nieuwe geeft 9 volt, dus de klap is een stuk harder.

En heeeeeel handig, met een app op de telefoon kun je hem aan en uit zetten en kijken hoeveel volt en ampere je hebt. Echt fijn. Sommige percelen van ons zijn op 3 km afstand, dus als er dan iets kapot is, dan is het heel vervelend als je eerst weer naar huis moet om het schrikdraad apparaat uit te zetten. Nu kan dat gewoon via de telefoon. De prijs van het apparaat was wel schrikken, daar had ik ook een leuk paard voor kunnen kopen (of 2 draagmerries). Maar goed, hopelijk gaat ie een jaar of 20 mee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:25

Citaat:
Veehouders die subsidie kunnen krijgen voor de bescherming van hun dieren tegen de wolf, maken hier nog niet veel gebruik van. Slechts de helft van het beschikbare budget voor de subsidieregelingen is uitgekeerd, blijkt uit een rondgang van het ANP.

Volledige artikel via bron rtv oost
Veel subsidie voor wolfwerende rasters nog niet uitgekeerd, hoe zit dat in Overijssel? https://www.oost.nl/nieuws/2669697/veel ... overijssel #rtvoost

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:22

Ik heb een aantal offertes aangevraagd maar twijfel nog enorm wat te doen.

Ga ik werken met gaas EN draad? Of ga ik werken met 7 tot 8 draden?
Ergens heb ik een veiliger gevoel over gaas, maar dat is natuurlijk best bewerkelijk en daarmee ook duurder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:38

Ik neem voor mijn pony’s gaas met stroomdraden ervoor. En voor mijn paarden komen stroomdraden voor mijn houten omheining. Ik ga ook een eind de hoogte in, 180cm. Dus het wordt hier een soort Jurassic Parc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 14:53

Hebben jullie naaste buren?
Hoe doen jullie dat?
Ik heb hier enkele stukken waar de tuin van de buren zit.
Wij hebben dus alles gaas maar dat is ook meteen de erfafscheiding.
Die willen geen stroomdraden tegen de gaas, logisch.
Aan de stukken bij de weg of de akker is het geen probleem daar meerdere draden er tegen te maken.
Hoe los je dat op?
Roze is tuin.
Turquoise wei van buren
Blauw is akker en weg

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:08

Ik heb geen naaste buren… althans mijn bos grenst uiteindelijk wel aan het bos van de buurman maar mijn paarden verblijven liggen in het midden. We zien ook niets van elkaar en komen elkaar enkel tegen als we eens op dezelfde tijd langs de grens lopen.

Dus wat betreft staat niemand mijn bouwwerken in de weg. ;) Kan me voorstellen dat het in jouw situatie lastig is. Dan zou je je omheining naar binnen moeten halen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:12

dat is 340 meter...
en dat gele is onze oprit en waar dan roze onder zit is schutting van de buren, daar kan al niks

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:08

Dat zelfde type vraagstukken heb ik hier DP. Alleen gaat het bij ons dan vooral om hoogteverschillen die het leven ingewikkeld maken. Denk niet dat mijn buren heel blij worden van een 2 meter hoog stroomhek naast hun oprit.

Naar binnen halen zou dan wel de goedkoopste omheining optie zijn. Maar dan verlies je weer m2 (waar ik niet op zit te wachten) die je vervolgens dan ook nog eens handmatig mag gaan onderhouden (want te smal voor fatsoenlijk materiaal)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:55

Ja weet je… het is hier ook geen roze geur en manen schijn. Veel kosten en alsnog veel werk. Zo hebben we bijvoorbeeld veel houtwallen rondom de omheining staan. Die moeten nu allemaal weg omdat ze anders een handig opstapje zijn. Het is allemaal k.. en een elektrische omheining zo hoog zou ik voor mezelf ook niet kiezen. Maar ik zit nu in een situatie dat ik gewoon geen keus meer heb. Niets doen is voor mij geen optie meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:04

En die houtwallen zorgen weer voor de gewenste biodiversiteit.

Schuilplek en voedsel voor vogels en andere dieren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:09

tienus63 schreef:

Precies

Ze hebben denk ik liever dat we round up spuiten want de onderste draad is anders nooit vrij te houden.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:58

carola schreef:
Ik lees graag mee. Wij zijn ook bezig met de omheining wolfwerend te maken, een hele klus aangezien we 20 hectare omheind hebben.
Wij doen de draden op 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 130. Een deel van de omheining staat langs de weg, maar de weg ligt nog weer wat hoger. Dus daar gaat ook nog een extra draad op 160 hoog langs.

De gewone stukken omheining gaan prima, het lastigste vind ik de kleine greppeltjes, sloten en de doorgangen. Vooral de doorgangen waar je regelmatig doorheen moet wil ik nog iets op verzinnen. Want steeds 6 poortgrepen met draden open en dicht maken is niets waard, vooral niet als die draden dan door elkaar heen gaan enzo.

De subsidie is inderdaad aan te vragen zoals sassefras zegt, dat is echt prima te doen.
Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets slims op hebben gevonden.

Welk schrikdraad apparaat geeft voldoende stroom voor zulke afstand draad ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:27

tienus63 schreef:

Ja zoals ik al schreef, ik ben er ook niet blij mee. In mijn bos wonen veel dieren en ik zie ze graag. Maar voor mij voelt het alsof ik geen keuze meer heb. Ik wil mijn eigen dieren beschermen zo goed als mogelijk is.

De houtwallen worden trouwens verplaatst, niet verwijderd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:54

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:31

sunny43 schreef:
Onali schreef:
Zeer grote uitzondering?

Er zijn meer hekken overwonnen door springen dan graven hoor.

Dan ben je fout geinformeerd.

Mag ik misschien die cijfers van jou, mag ook in PB.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:33

Jessix schreef:
Ik neem voor mijn pony’s gaas met stroomdraden ervoor. En voor mijn paarden komen stroomdraden voor mijn houten omheining. Ik ga ook een eind de hoogte in, 180cm. Dus het wordt hier een soort Jurassic Parc.

Mag je dat doen van de gemeente?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:05

vierspan schreef:
carola schreef:
Ik lees graag mee. Wij zijn ook bezig met de omheining wolfwerend te maken, een hele klus aangezien we 20 hectare omheind hebben.
Wij doen de draden op 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 130. Een deel van de omheining staat langs de weg, maar de weg ligt nog weer wat hoger. Dus daar gaat ook nog een extra draad op 160 hoog langs.

De gewone stukken omheining gaan prima, het lastigste vind ik de kleine greppeltjes, sloten en de doorgangen. Vooral de doorgangen waar je regelmatig doorheen moet wil ik nog iets op verzinnen. Want steeds 6 poortgrepen met draden open en dicht maken is niets waard, vooral niet als die draden dan door elkaar heen gaan enzo.

De subsidie is inderdaad aan te vragen zoals sassefras zegt, dat is echt prima te doen.
Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die daar iets slims op hebben gevonden.

Welk schrikdraad apparaat geeft voldoende stroom voor zulke afstand draad ?

Ik heb de Gallagher M5000i