Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
felicity schreef:Dankzij jullie tips en adviezen. Ben ik er nu dus achter dat mijn basislaag veel te dun is.
De afgelopen weken heb ik dan alleen de mest eruit gehaald en nieuwe korrels erbij gegooid.
Ik merk dat de bodem heel langzaam beter word en minder soppig. Het is alleen echt een uitdaging, ze vreet namelijk de helft van de korrels op.
Al geprobeerd om er azijn overheen te gooien maar dan eet ze het nog op.
Ook nog even geprobeerd om de natte plek opzij te leggen gat te vullen en natte plek weer terug en flink aanstampen maar dat vind ik te veel werk en dan maak ik juist de bodem weer stuk.
Ik doen nu dagelijks de bovenste laag een beetje los maken daar een emmer (5 kilo) door heen harken en hopen dat ze niet alles op vreet. Ik durf er niet meer erin te gooien i.v.m koliek.
Jullie nog tips dat ze er beter vanaf blijft?
Uiteraard krijgt ze onbeperkt voordroog in een hooinet. Zou het kunnen dat ze wat structuur mist? En daarom de korrels eet en hoe zorg ik dan voor meer structuur?
Friesfanaat schreef:Ondanks de rode melding toch even een vraag;
Ik heb een merrie die best onrustig op stal staat als in voor elke hap hooi een rondje lopen, nieuwe hap hooi en weer rondje lopen. Hierdoor loopt ze haar strooisel (gehakseld tarwestro) door haar hele box heen wat ervoor zorgt dat op de ene plek een berg strooisel ligt en op andere plekken helemaal niks. Nu zat ik te denken aan een onderlaag van strokorrels en daarbovenop nog een laag gehakseld tarwestro zodat er wel altijd bedekking op de bodem ligt maar ik vraag me dus af of dit zou werken.
Iemand hier ervaring mee?
Nico12 schreef:Bij anderen maak ik wel eens stallen schoon. Strokorrels stal zie ik als potstal. Behalve niet hygiënisch komt vroeg of laat het moment dat je een groter gedeelte moet vervangen. Dan heb je een kraan nodig omdat de korrels beton zijn geworden. Zelfs een mestgreep wil er niet in. Het eenvoudigste en schoonste is stro, dagelijks uitmesten. Zeer grote kruiwagen dagelijks eruit en erin.Een stal 4 x 3 met stro, in 1 ochtend met gemak 15 stallen schoon, inclusief paard eruit/ erin.Gemiddeld 15 minuten werk per stal.
carika schreef:Equibedding heeft een klantenstop, kunnen jullie nog een alternatief aanraden?
Setteli schreef:stallspan heeft ook de grote korrels en is goedkoper dan Equibedding.
https://www.stallspan.eu/shop/90102-str ... 99,205,257
Bezorgen ook gratis. Ik had ook altijd Equibedding, maar door de prijs overgestapt op gehakseld tarwestro. Ik heb nu geen opslag binnen, anders had ik denk ik ook weer voor strokorrels gekozen.
MarliesV schreef:Dat zou een optie zijn, mits die pallet waarop het geleverd wordt, niet groter is dan euro formaat, anders kan het hier nog niet door de deur. Ik voorzie weer een zakkensjouwactie aankomen
MarloesHJ schreef:@Settelli thanks voor de info. Is jouw verbruik dan ongeveer gelijk met het gehakseld als met korrels? Ik gebruik ‘s winters normaalgesproken een zak per week en zomers 1 zak per 2-2.5 week per stal.