Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dieyar

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:53

Misschien dat ik er over heen heb gelezen, maar ik ben benieuwd wat TS aan stalgeld moet betalen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:21

@Boktverlaten; regio Zutphen :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:01

Britta31 schreef:
Maar zelfs de hele basisverzorging die ik aanbied moet dan zo goedkoop mogelijk volgens sommige bokkers,omdat je het erf bij ons niet af kan.Dus dat moet dan half voor niets.

Dat staat helemaal nergens in dat topic.

Het ligt er maar net aan wat de stallen in de omgeving kosten ook, als jij een schuilstal en weide biedt, maar waar je niet met je paard het erf af mag en een stal verderop biedt voor hetzelfde geld daarvoor een stal, een wei en waar je wel het erf af kan, dan is voor velen de keuze snel gemaakt. Dat wil niet zeggen dat mensen vinden dat je het maar voor niets moet doen, het zal voor velen niet een eerste keus zijn echter en dan prijs je je bij wijze van spreken uit de markt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:12

Ik vond het onbeperkt/niet onbeperkt nog wel een interessante om op in te haken. Want wat ik steeds vaker zie is het houden van paarden in kuddeverband. Gelukkig, want het is heel natuurlijk voor ze om samen met elkaar te kunnen leven. Enige nadeel: veel paarden gaan voernijd vertonen wanneer het voer schaars is. En zeker als er wat pittige paarden in zitten die niet zo goed kunnen delen dan worden de sulletjes van het voer weg gejaagd. Als je dan niet onbeperkt voert hebben alle veelvraten alles op voordat er een paar andere paarden überhaupt in de buurt kan komen van de ruif. Dat heeft dan vaak ook te maken met te weinig voerpunten, te weinig ruimte of een onstabiele kudde, maar dat zie je helaas wel heel vaak voorbij komen op stallen. Eigenlijk is dan het meest veilige wat je kunt doen onbeperkt een baal neergooien (desnoods met net zodat de paarden iets geremd worden) en zorgen dat er dus zo min mogelijk ruzie en schaarste ontstaat. Maar door dat te doen met deels lekker hooi en deels stro, dan krijg je dus in sommige situaties dat de boze beestjes al het hooi op staan slurpen en de rest overblijft met wat karig stro. Dat kan ook niet. Die middenweg vinden in kuddeverband is heel lastig.

Wat ze hier op stal nu doen is overdag in de kudde onbeperkt in 2 grote voerhuisjes. Staan dus gewoon twee groten balen waar ze onbeperkt van mogen eten en dan 's nachts op stal geven sommige mensen ander armer hooi of meer beperkt en in netten met hele kleine mazen en stro bij zodat ze in de nacht wat kunnen minderen om niet te dik te worden. Dat lijkt nog de beste manier, al zie je ook wel dat de paarden die 's nachts beperkt staan overdag pittiger zijn aan de ruif. Ook niet ideaal..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:26

Elke manier van houden heeft z'n voor en nadelen. En dat zal ook altijd blijven.
Ook een voorbeeld net als hierboven: 24/7 buiten in kudde verband (met onbepeerkt eten) is dicht bij de natuurlijke manier voor paarden (al wennen paarden ook aan andere manieren, net als alles en iedereen natuurlijk). Maar dit is op een veel, veel en veel kleiner oppervlak dan in de natuur. Dus daar ga je al nat met een stukje beweging die je al niet na kan bootsen.
Zo probeert een ieder een mooie weg ergens tussenin te creëeren. Als het paard maar gezond en happy is, zijn verschillende wegen :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:46

Cioccolato schreef:
Elke manier van houden heeft z'n voor en nadelen. En dat zal ook altijd blijven.
Ook een voorbeeld net als hierboven: 24/7 buiten in kudde verband (met onbepeerkt eten) is dicht bij de natuurlijke manier voor paarden (al wennen paarden ook aan andere manieren, net als alles en iedereen natuurlijk). Maar dit is op een veel, veel en veel kleiner oppervlak dan in de natuur. Dus daar ga je al nat met een stukje beweging die je al niet na kan bootsen.
Zo probeert een ieder een mooie weg ergens tussenin te creëeren. Als het paard maar gezond en happy is, zijn verschillende wegen :D

En met veel vetter eten dan in de natuurlijke omstandigheden. Ook dat vergeten mensen vaak.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:02

Maar hoe 'natuurlijk' is alles nog is ook de vraag. Het vettere eten, past dat niet ook gewoon meer bij de paarden die momenteel veelal gefokt worden? Die hebben vast meer en andere dingen nodig dan de paarden die vroeger op de vlaktes leefden. Dat als je een koudbloed koopt die van lucht dik wordt en misschien insuline resistentie of iets anders meedraagt, je niet zomaar op rijk onbeperkt hooi/voordroog/gras kunt staan is niet gek, maar het gemiddelde paard is wel erg veranderd met vroeger. De vacht is niet meer hetzelfde, het borstelen en schoon houden van de vacht tast de waterbestendigheid aan: ook redenen waarom een paard meer nodig kan hebben. Het type arbeid is heel anders geworden. Van jarenlang vooral 'overleven' in een wilde kudde naar een (sport)paard met gedoseerde momenten arbeid. En inderdaad nu 24/7 in een kudde leven gaat vaak mis op onrust, voerbehoeften, ruimte en onderhoud. Dat helpt allemaal niet echt mee en maakt het lastig om geen concessies te hoeven doen.

Sowieso zijn er altijd middenwegen en concessies en elk paard heeft andere wensen. En die wensen kunnen ook veranderen als ze in andere omstandigheden gaan leven. Staan ze in een heftige kudde en kost dat veel energie dan hebben ze rijk ruwvoer nodig, maar wellicht op een rustigere plek kunnen ze ook overweg met armer ruwvoer. De ene heeft een dikke waterdichte vacht en kan lang zonder schuilstal of gebruikt deze amper, terwijl de ander al bij een klein buitje staat te rillen als er geen schuilplekken zijn. En wat gezond of niet is veranderd ook elke keer weer. Een aantal jaar geleden kwam graszaadhooi helemaal in the picture en werd het veel gevoerd om paarden sober te houden, maar de laatste maanden zie ik steeds meer tegengeluiden van dit spul omdat het toch ook weer niet heel gezond is als basisvoeding. Dus het is ook maar net waar ze zijn met kennis en onderzoek. Van altijd standaard ontwormen naar alleen na mestonderzoek was ook zo'n 'goede' ontwikkeling, maar daar hoor ik de laatste tijd ook weer steeds meer over dat dat ook niet ideaal is omdat mestonderzoek niet volledig betrouwbaar is. Het is echt schipperen en zo werkt het bij alles.

Maar het neemt niet weg dat ieder paard 'voldoende' kwalitatief (geen schimmel, stof of andere gevaarlijke zaken) ruwvoer nodig heeft, een veilige leefplek, beschikbaarheid over schoon water, een droge slaapplek en soortgenoten. Die basis blijkt soms echt lastig en die basis is echt best rekbaar en open voor concessies.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:27

Celebi schreef:
Ik vond het onbeperkt/niet onbeperkt nog wel een interessante om op in te haken. Want wat ik steeds vaker zie is het houden van paarden in kuddeverband. Gelukkig, want het is heel natuurlijk voor ze om samen met elkaar te kunnen leven. Enige nadeel: veel paarden gaan voernijd vertonen wanneer het voer schaars is. En zeker als er wat pittige paarden in zitten die niet zo goed kunnen delen dan worden de sulletjes van het voer weg gejaagd. Als je dan niet onbeperkt voert hebben alle veelvraten alles op voordat er een paar andere paarden überhaupt in de buurt kan komen van de ruif. Dat heeft dan vaak ook te maken met te weinig voerpunten, te weinig ruimte of een onstabiele kudde, maar dat zie je helaas wel heel vaak voorbij komen op stallen. Eigenlijk is dan het meest veilige wat je kunt doen onbeperkt een baal neergooien (desnoods met net zodat de paarden iets geremd worden) en zorgen dat er dus zo min mogelijk ruzie en schaarste ontstaat. Maar door dat te doen met deels lekker hooi en deels stro, dan krijg je dus in sommige situaties dat de boze beestjes al het hooi op staan slurpen en de rest overblijft met wat karig stro. Dat kan ook niet. Die middenweg vinden in kuddeverband is heel lastig.

Wat ze hier op stal nu doen is overdag in de kudde onbeperkt in 2 grote voerhuisjes. Staan dus gewoon twee groten balen waar ze onbeperkt van mogen eten en dan 's nachts op stal geven sommige mensen ander armer hooi of meer beperkt en in netten met hele kleine mazen en stro bij zodat ze in de nacht wat kunnen minderen om niet te dik te worden. Dat lijkt nog de beste manier, al zie je ook wel dat de paarden die 's nachts beperkt staan overdag pittiger zijn aan de ruif. Ook niet ideaal..

Maar dat kan je makkelijk ondervangen door meer voerplekken.
hier ook een kudde (7 paarden) met verschillende voerbehoeftes. Overdag geef ik in palletbakken met net. Niet onbeperkt, al kan daarna altijd nog wel wat geknabbeld worden van de (kale) winterwei. 4 palletbakken op 7 paarden… geeft wat beweging maar iedereen kan steeds eten en er zijn geen gevechten. ‘S nachts op stal hooi naar behoefte, gaande van 2 kg tot onbeperkt. Ik merk daarbij geen verschil in pittigheid tussen wie meer of minder nachtvoer kreeg.

Hoe het in een 24/7 kudde moet weet ik niet… daarbij zullen er altijd sommigen veel te dik zijn en sommigen juist te mager vrees ik. Althans, dat is mijn ervaring ermee. En dan kan je wel zoeken naar rassen die ongeveer gelijk zijn, maar het verschil in arbeid doet ook vaak erg veel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:22

Celebi schreef:
Maar hoe 'natuurlijk' is alles nog is ook de vraag. Het vettere eten, past dat niet ook gewoon meer bij de paarden die momenteel veelal gefokt worden? Die hebben vast meer en andere dingen nodig dan de paarden die vroeger op de vlaktes leefden. Dat als je een koudbloed koopt die van lucht dik wordt en misschien insuline resistentie of iets anders meedraagt, je niet zomaar op rijk onbeperkt hooi/voordroog/gras kunt staan is niet gek, maar het gemiddelde paard is wel erg veranderd met vroeger. De vacht is niet meer hetzelfde, het borstelen en schoon houden van de vacht tast de waterbestendigheid aan: ook redenen waarom een paard meer nodig kan hebben. Het type arbeid is heel anders geworden. Van jarenlang vooral 'overleven' in een wilde kudde naar een (sport)paard met gedoseerde momenten arbeid. En inderdaad nu 24/7 in een kudde leven gaat vaak mis op onrust, voerbehoeften, ruimte en onderhoud. Dat helpt allemaal niet echt mee en maakt het lastig om geen concessies te hoeven doen.

Sowieso zijn er altijd middenwegen en concessies en elk paard heeft andere wensen. En die wensen kunnen ook veranderen als ze in andere omstandigheden gaan leven. Staan ze in een heftige kudde en kost dat veel energie dan hebben ze rijk ruwvoer nodig, maar wellicht op een rustigere plek kunnen ze ook overweg met armer ruwvoer. De ene heeft een dikke waterdichte vacht en kan lang zonder schuilstal of gebruikt deze amper, terwijl de ander al bij een klein buitje staat te rillen als er geen schuilplekken zijn. En wat gezond of niet is veranderd ook elke keer weer. Een aantal jaar geleden kwam graszaadhooi helemaal in the picture en werd het veel gevoerd om paarden sober te houden, maar de laatste maanden zie ik steeds meer tegengeluiden van dit spul omdat het toch ook weer niet heel gezond is als basisvoeding. Dus het is ook maar net waar ze zijn met kennis en onderzoek. Van altijd standaard ontwormen naar alleen na mestonderzoek was ook zo'n 'goede' ontwikkeling, maar daar hoor ik de laatste tijd ook weer steeds meer over dat dat ook niet ideaal is omdat mestonderzoek niet volledig betrouwbaar is. Het is echt schipperen en zo werkt het bij alles.

Maar het neemt niet weg dat ieder paard 'voldoende' kwalitatief (geen schimmel, stof of andere gevaarlijke zaken) ruwvoer nodig heeft, een veilige leefplek, beschikbaarheid over schoon water, een droge slaapplek en soortgenoten. Die basis blijkt soms echt lastig en die basis is echt best rekbaar en open voor concessies.

Huh? Dus we vinden dat een paard 24/7 buiten moet, want dat is natuurlijk. Maar als het over voedselbehoefte gaat zou die ineens wel aangepast zijn?

Dus domesticatie zorgt slechts gedeeltelijk voor aanpassing?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:25

Toevallig zei mijn DA vorige week nog dat het gros vd paarden in dit land obese zijn omdat men zo nodig onbeperkt te veel hooi voert en vooral te weinig beweging geven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:40

Popstra schreef:
Toevallig zei mijn DA vorige week nog dat het gros vd paarden in dit land obese zijn omdat men zo nodig onbeperkt te veel hooi voert en vooral te weinig beweging geven.

Klopt. Ik ben helemaal voor veel ruwvoer (in eigen beheer kregen ze hier 4 keer daags hooi en de laatste buurt om 23:00, eerste om 06:30 zodat ze dat in rust konden eten voor het personeel kwam) maar Max twee uur zonder omdat ze anders maagzweren krijgen is je reinste onzin. Ts heeft een maagzweer gevoelig type paard, met een klein budget gekocht en deze vervolgens een aantal keer verhuisd. Dat zijn factoren die net zo goed meespelen bij het ontwikkelen van maagzweren, maar op een of andere manier wordt daar geen woord over gerept en licht het allemaal aan een ander.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:43

Juist, eten met te grote tussenpozen is niet het enige wat maagzweren veroorzaaakt. Denk maar aan stress, onrust, verhuizingen, een vervelend buurpaard. Dat kan van alles zijn en we hebben dat vaak niet eens door. Ik heb trouwens eens een onderzoek gelezen dat ook 30 % (of zelfs nog meer, dat weet ik niet meer precies) van de wilde paarden ook maagzweren heeft...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:44

0000 schreef:
Heel herkenbaar, ik hoor het vaak terug van klanten met name bij blessures. Paarden die een boxrust advies krijgen en niet binnen mogen blijven of in hun eentje achter moeten blijven. Stallen die geen aanpassingen doen in voerbeleid, paarden die enkel in de groep naar buiten mogen of helemaal niet. Paarden die op stalrust moeten maar geen extra stro of hooi mogen verbruiken. Je kan het soms zo gek niet bedenken en toch gebeurt het. Ik snap echt dat je als pensionhouder ook niet alles kan en niet een individueel management per paard kan aanhouden. Maar ik zie iets tevaak de wanhoop bij de eigenaar, die zich toch al zorgen maakt...

Enige tip die ik kan geven mbt stalling voor een gezond of toekomstig paard is vraag echt alles na, ook de dingen die je misschien vanzelfsprekend vind. En probeer te praten met mensen die er staan.

En in een situatie zoals bij de ts met een blessure waarbij plotselinge aanpassingen nodig zijn, kijk even buiten de reguliere pensionstalling. Soms is je paard echt beter af met 2x verhuizen als dat betekent dat hij beter herstelt, en voor je eigen stress level kan het ook wonderen doen als je zeker weet dat je paard ergens goed verzorgd word.

Mijn ervaring is inmiddels, helaas, dat ook al bespreek je van te voren álles,je er pas in de praktijk na enige tijd, achter hoe het daadwerkelijk gaat...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:54

josien_m_ schreef:
Juist, eten met te grote tussenpozen is niet het enige wat maagzweren veroorzaaakt. Denk maar aan stress, onrust, verhuizingen, een vervelend buurpaard. Dat kan van alles zijn en we hebben dat vaak niet eens door. Ik heb trouwens eens een onderzoek gelezen dat ook 30 % (of zelfs nog meer, dat weet ik niet meer precies) van de wilde paarden ook maagzweren heeft...

Dat klopt, cijfers hiervan staan hier: https://www.thehorsupcompany.nl/hoe-wer ... onstateerd.

Echter vond ik het oorspronkelijke artikel niet meteen terug.

Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:59

Ja, ook een vrij en wild leven geeft stress... voor sommigen dan. Diezelfden die als gedomesticeerd paard bij de hooibak worden weggejaagd of zichzelf maar terugtrekken omdat de strijd het ze niet waard is, vermoed ik.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:00

Poekkie schreef:
josien_m_ schreef:

Dat klopt, cijfers hiervan staan hier: https://www.thehorsupcompany.nl/hoe-wer ... onstateerd.

Echter vond ik het oorspronkelijke artikel niet meteen terug.

[ [url=m/L6vAfM.png]Afbeelding[/url] ]

Maagzweren heeft inderdaad zoveel andere mogelijke oorsprongen dan enkel voeding.
Mijn dekhengst krijgt meer ruwvoer aangeboden als hij eet, goede voeding etc en toch de laatste 2 jaar tijdens het dekseizoen gevoelig voor maagzweren ondanks ondersteuning voor de maag. dit is echt hormoongerelateerd. Voor ons een reden om hem binnenkort te ruinen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:38

Helemaal mee eens en ook mijn ervaring.

Groepshuisvesting zonder voercomputers is ontzettend lastig om op maat te voeren. Te veel verschillen in voederbehoefte en dan ook nog invloeden door rangorde en groepsdynamiek.

Bij grote stallen kunnen ze soms makkelijker selecteren op voerbehoefte en meerdere groepen maken. Ik heb een kleine stal met 5 en straks 7 dieren met eenastige combinatie van een hele oude die onbeperkt moet tot meerderen die op dieet moeten maar daar zit je weer met rangorde en voernijd als je te weinig geeft.

Wij hebben er toch voor gekozen om ze in de nacht apart te zetten met elk hun eigen voer op maat. En overdag zijn er 2 voerbeurten in de groep waarbij er ruim voldoende maar niet onbeperkt hooi is, met daarnaast gerstestro en geregeld takken en/of ander eetbaar groen langs de track.

De meesten zijn nog steeds te dik helaas. Eigenlijk zouden we overdag minder rijk hooi moeten voeren maar we hebben hooi/voordroog van eigen land en kopen onverpakt natuurhooi bij uit de regio voor €42,50 voor een hele grote baal.

Er werd opmerking gemaakt over absurd om €50,- per jaar omhoog te gaan, maar als ik hier zou kiezen voor Frans suikerarm hooi zou dat €90,- per baal exclusief transport kosten. En er gaat nu in de winter bijna 300kg hooi/droge voordroog per maand per paard doorheen.
En Duits kruidenhooi kost ook ongeveer dat bedrag per baal.

Dus alleen al een aanpassing in soort ruwvoer kan die €50,- per maand extra kosten. Dan hebben we vorig jaar nog een 25% tot 30% prijsstijging gehad voor krachtvoer en het strooisel is ook met €1,- a €1,50 per zak gestegen of gewoon niet eens meer leverbaar.

Brandstof, lonen (minimumloon is nu ook gestegen van ongeveer €11,- naar €13,27 per uur.)
Mestafvoer, loonbedrijf, kuubsprijs voor drinkwater etc. Etc.
En volgend jaar komt er nog een btw verhoging bij.

Mensen die zelf geen paarden in eigen beheer hebben (gehad) hebben vaak echt geen idee hoe lastig het is om alles goed te regelen en hoe veel geld alles kost.

Bij ons, in het noorden, betalen ze voor een paard €200,- voor de plek met ruwvoer en mineralen.
Daar komt krachtvoer en strooiselverbruik overheen. Dat is samen ook al snel €50,- of meer per maand

En het is "doe het samen". Dus iedereen helpt ongeveer 5 uur per week mee verdeeld over 3 a 4 beurten.

Als je dst omrekent naar minimumloon is dat werk €260,- per maand aan loon(kosten) per paard.
Dan zou mijn plek al €460,- kosten krachtvoer en strooisel en dan heb ik er nog lang niet alle vaste lasten uit en ook geen inkomen. Uiteraard zou ik ook kunnen kiezen voor 15 paarden op onze track met nog 2,5ha weide. Dan wordt het financiële plaatje voor mij wel wat gunstiger. Maar voor de paarden is er dan minder weidegang en we zullen veel meer hooi bij moeten kopen en nest af moeten voeren.

Ik vind het niet gek dat stallen die rond de €250,-/€300,- volpension aanbieden proberen ergens op te besparen. Op de werkzaamheden of op het voer/strooisel, of op onderhoud van de locatie...
Dat is nog geen €10,- per paard per dag inclusief de locatie, voer, strooisel, mestafvoer, alle bijkomende kosten etc.

En minimum uurloon er aan overhouden lukt in mijn ogen vaak al helemaal niet.

(Elk paard extra kost ons een half uur per dag meer aan werk)

Ik heb er daarom voor gekozen mijzelf meer uit te gaan roosteren en buiten de deur te werken.

Celebi schreef:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:47

De natuur is ook veel dood en verderf. Paarden lijden daar door droogte en voedseltekorten etc.
Kun je niet mee komen, sterf je!

Wat veel mensen door elkaar halen is dat iets te knabbelen hebben/ geen lege maag is niet hetzelfde is als onbeperkt hooi kunnen eten.

Na een paar uur een schepje ruwvoermix, een wilgentak, wat stro is ook voldoende om wat in de maag te hebben.

Uiteraard is voldoende ruwvoer wel de basis van je rantsoen.
Als je om acht uur 'avonds komt en er ligt geen hooi meer en de laatste voerbeurt van die dag is al geweest is het natuurlijk niet goed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:47

Volgens mij zijn veruit de meeste paarden die je tegenkomt te dik. Voorheen op een sportstal gestaan en daar is mijn paard ook aardig wat kwijt geraakt. Ik heb een tinker, maar een slanke, puur door voerbeleid. Zet ik hem op onbeperkt dan groeit ie binnen de kortste keren dicht met alle welvaartsziekten vandien.
Natuurlijk houden achter hekken geloof ik niet meer in, zelfs een paddock paradise, hoe leuk ook, voldoet er bij lange na niet aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:50

joyce B schreef:
Helemaal mee eens en ook mijn ervaring.

Groepshuisvesting zonder voercomputers is ontzettend lastig om op maat te voeren. Te veel verschillen in voederbehoefte en dan ook nog invloeden door rangorde en groepsdynamiek.

Bij grote stallen kunnen ze soms makkelijker selecteren op voerbehoefte en meerdere groepen maken. Ik heb een kleine stal met 5 en straks 7 dieren met eenastige combinatie van een hele oude die onbeperkt moet tot meerderen die op dieet moeten maar daar zit je weer met rangorde en voernijd als je te weinig geeft.

Wij hebben er toch voor gekozen om ze in de nacht apart te zetten met elk hun eigen voer op maat. En overdag zijn er 2 voerbeurten in de groep waarbij er ruim voldoende maar niet onbeperkt hooi is, met daarnaast gerstestro en geregeld takken en/of ander eetbaar groen langs de track.

De meesten zijn nog steeds te dik helaas. Eigenlijk zouden we overdag minder rijk hooi moeten voeren maar we hebben hooi/voordroog van eigen land en kopen onverpakt natuurhooi bij uit de regio voor €42,50 voor een hele grote baal.

Er werd opmerking gemaakt over absurd om €50,- per jaar omhoog te gaan, maar als ik hier zou kiezen voor Frans suikerarm hooi zou dat €90,- per baal exclusief transport kosten. En er gaat nu in de winter bijna 300kg hooi/droge voordroog per maand per paard doorheen.
En Duits kruidenhooi kost ook ongeveer dat bedrag per baal.

Dus alleen al een aanpassing in soort ruwvoer kan die €50,- per maand extra kosten. Dan hebben we vorig jaar nog een 25% tot 30% prijsstijging gehad voor krachtvoer en het strooisel is ook met €1,- a €1,50 per zak gestegen of gewoon niet eens meer leverbaar.

Brandstof, lonen (minimumloon is nu ook gestegen van ongeveer €11,- naar €13,27 per uur.)
Mestafvoer, loonbedrijf, kuubsprijs voor drinkwater etc. Etc.
En volgend jaar komt er nog een btw verhoging bij.

Mensen die zelf geen paarden in eigen beheer hebben (gehad) hebben vaak echt geen idee hoe lastig het is om alles goed te regelen en hoe veel geld alles kost.

Bij ons, in het noorden, betalen ze voor een paard €200,- voor de plek met ruwvoer en mineralen.
Daar komt krachtvoer en strooiselverbruik overheen. Dat is samen ook al snel €50,- of meer per maand

En het is "doe het samen". Dus iedereen helpt ongeveer 5 uur per week mee verdeeld over 3 a 4 beurten.

Als je dst omrekent naar minimumloon is dat werk €260,- per maand aan loon(kosten) per paard.
Dan zou mijn plek al €460,- kosten krachtvoer en strooisel en dan heb ik er nog lang niet alle vaste lasten uit en ook geen inkomen. Uiteraard zou ik ook kunnen kiezen voor 15 paarden op onze track met nog 2,5ha weide. Dan wordt het financiële plaatje voor mij wel wat gunstiger. Maar voor de paarden is er dan minder weidegang en we zullen veel meer hooi bij moeten kopen en nest af moeten voeren.

Ik vind het niet gek dat stallen die rond de €250,-/€300,- volpension aanbieden proberen ergens op te besparen. Op de werkzaamheden of op het voer/strooisel, of op onderhoud van de locatie...
Dat is nog geen €10,- per paard per dag inclusief de locatie, voer, strooisel, mestafvoer, alle bijkomende kosten etc.

En minimum uurloon er aan overhouden lukt in mijn ogen vaak al helemaal niet.

(Elk paard extra kost ons een half uur per dag meer aan werk)

Ik heb er daarom voor gekozen mijzelf meer uit te gaan roosteren en buiten de deur te werken.

Celebi schreef:

Heel eerlijk, ik denk wanneer je als particulier een viertal paarden aan huis, het met een liefhebberij moet zijn, dan kostendekkende inkomsten. Want als je dan alle kosten bij elkaar op telt en niet alleen werkelijke gebruikskosten en arbeid, dan moet je een exorbitante stalprijs vragen. Dus lijkt me nooit verstandig zo een kleine stal als inkomstenbron te gaan zien, want dat gaat nooit werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:52

Ik vind dat een deel van demensen die reageert echt te makkelijk praat over die "basisbehoefte" en dat de stalhouder dat allemaal maar moet kunnen regelen voor al die verschillende paarden en pony's. Niet elke stal heeft de mogelijkheid allemaal verschillende groepen te maken. Of wil dat. En Om dat individueel aanpassen met goede voorzieningen goed te kunnen doen moeten de prijzen echt flink omhoog zodat er goed geïnvesteerd kan worden in droge bodems, voldoende schuilmogelijkheden en droge overdekte voerplekken en minder paarden op meer oppervlakte gehouden kunnen worden.

Met pensionprijzen onder de €500,- kun je geen topstal en volpension verwachten.

Verder is het aan de staleigenaar en de paardeneigenaar om echt goed te kijken of het paard echt past bij die betreffende stal.

Ik persoonlijk wijs heel veel paarden en eigenaren af. Niet omdat ik ze niet aardig vind, maar omdat er te veel dingen zijn waarvan ik denk dat het niet passend gaat zijn in onze situatie, de kudde en hoe wij werken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:54

josien_m_ schreef:
Ja, ook een vrij en wild leven geeft stress... voor sommigen dan. Diezelfden die als gedomesticeerd paard bij de hooibak worden weggejaagd of zichzelf maar terugtrekken omdat de strijd het ze niet waard is, vermoed ik.

Ook in het wild ervaren paarden trouwens veel sociale stress he. Ik heb een boek gelezen( kan de titel opzoeken) Waar wilde kuddes in werden geobserveerd.

Daar werd geschetst dat hengsten dus nieuwe merries wegkapen en bij hun kudde willen voegen, maar de kudde wil die nieuwe er helemaal niet bij, die wil stabiliteit.

Had je dus in het wild de situatie dat de merrie steeds weggejaagd werd door de kudde en als ze weg was teruggejaagd werd door de hengst.

Maar in pension moeten ze ineens allemaal goed met elkaar op kunnen schieten. Je denkt dat die merrie in het wild een maand toekomt aan onbeperkt eten?

En als ze PSSM had of 20+ is, was ze ook allang opgegeten :+

Wij mensen zijn ook wel een beetje selectief in 'natuurlijk houden' , want we willen vooral de mooie dingen uit de natuur en de andere zaken willen we zo maakbaar mogelijk :) .

Wat je hier mooi ziet, is dat zelfs over de term 'onbeperkt ruwvoer' geen consensus bestaat.

Het is niet te doen als stalhouder zei ik zuchtend haha :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:55

joyce B schreef:
Ik vind dat een deel van decmensen die reageert echt te makkelijk praat over die "basisbehoefte" en dat de stalhouder dat allemaal maar moet kunnen regelen. Om dat goed te kunnen doen moeten de prijzen echt flink omhoog zodat er goed geïnvesteerd kan worden in droge bodems, voldoende schuilmogelijkheden en droge overdekte voerplekken en minder paarden op meer oppervlakte gehouden kunnen worden.

Met pensionprijzen onder de €500,- kun je geen topstal en volpension verwachten.

Verder is het aan de staleigenaar en de paardeneigenaar om echt goed te kijken of het paard echt past bij die betreffende stal.

Ik persoonlijk wijs heel veel paarden en eigenaren af. Niet omdat ik ze niet aardig vind, maar omdat er te veel dingen zijn waarvan ik denk dat het niet passend gaat zijn in onze situatie, de kudde en hoe wij werken.

Als je ze 24/7 buiten hebt misschien. Maar overdag vrije beweging buiten en in de avond in een stal met hooi en fijne bedding is heus voor minder dan 500 euro te realiseren.
Hebben we jaren gedaan, krachtvoer zat er niet bij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:57

Wintu schreef:
Als je ze 24/7 buiten hebt misschien. Maar overdag vrije beweging buiten en in de avond in een stal met hooi en fijne bedding is heus voor minder dan 500 euro te realiseren.
Hebben we jaren gedaan, krachtvoer zat er niet bij.

Volpension ja?
Ook als je je hypotheek, je arbeid, je verzekeringen, je onderhoud aan de accomodatie en je investeringen om bij te blijven rekent?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:03

@wintu: maar moet ik dan mijn locatie gratis ter beschikking stellen? Nee toch? Als zij hun paard aan huis willen hebben of in eigen beheer iets opbouwen hebben ze ook meer kosten. Nu kunnen we die kosten delen.

Ik heb het dus niet over loon. Wel over het deken van de kosten van de locatie. Als ik het kaal zou verhuren zou ik ook gewoon huur vragen per stal of voor het geheel. Dan hebben ze zelf verder ook al het werk en alle kosten er bovenop.
Ik zou denk ik kaal minimaal rond de €750,- per maand vragen voor 3ha grond, grote stal met afdak, 6 Boxen, zadelkamer, hooizolder, pp track, verharding, extra afdak om te schuilen en voor opslag, mestopslag en voeropslag verhard plus gedraineerde en verlichte 20 bij 60 buitenbak. Dat is €125,- per paard per maand... lijkt me heel redelijk.