Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:54

Nikass schreef:
fannetje schreef:
Mij is ook al vaak ( bijna alle plekken) overkomen, dat je ergens komt staan en alles is prima in orde. Vervolgens in de tijd dat je er staat, verandert er steeds wat, waardoor je uiteindelijk weer tot de conclusie komt, dat het op een gegeven moment niet meer aan jouw eisen voldoet. Jammer, maar dat is bij mij vaak het probleem. Zelfs op de plek waar ik nu sta is er in 1,5 jr weer veel veranderd. Dat blijft zo lastig.

Dat inderdaad ook.
Maar de "alles is prima in orde" stal kan ik sowieso niet vinden. En dan heb ik er vooralsnog geen kostenplaatje aan verbonden.
Ik vind mijn eisen basis:
*uitrijmogelijkheden min of meer direct vanaf het erf
*in de zomer hele dagen buiten in de winter minimaal halve dag.
Goede, veilige, droge, ruime weide (zomer) en/of paddock met hooi (winter) en mogelijkheid om in tweetal te staan. Snachts op stal.
Aan de hand binnen en buiten zetten.
> en inmiddels zijn bovenstaande eisen ook prima als er alleen s'avonds gevoerd wordt en we verder alles zelf doen.
Maar deze plek heb ik nog niet gevonden. Wellicht is die er wel in Friesland of in Brabant, maar dat is helaas te ver.

Ik begrijp ook heel goed dat mensen geen pensionklanten willen, want veel kunnen overal over klagen en weten totaal niet waar ze het over hebben.
Maar dat maakt het voor ons juist weer lastig om die éne goede plek te vinden.
Je zou graag van te voren willen aangeven dat je altijd netjes en zorgvuldig bent. Dat je niet luidruchtig bent, geen overlast veroorzaakt en geen hordes mensen meeneemt.
Maar dat kan je niet op voorhand bewijzen.

Dat je altijd paarden aan huis kunt houden vind ik iets te rooskleurig. Ja, het kan, als je in de noordelijke provincies wil wonen of in Brabant, als je het niet erg vindt om in een klein dorp of ver buiten de bebouwde kom te wonen, en je dat ook kunt combineren met je werk, als je het niet erg vindt om een klushuis te kopen, je handig bent en geld en tijd hebt om het op te knappen, als je bereid bent bepaalde faciliteiten niet te hebben omdat je daar geen vergunning voor krijgt, en als je gezond bent en alles zelf kunt doen.

Ayasha en Wilmatj ik ben benieuwd wat jullie van mijn eisen vinden. En ik ben ook benieuwd of jullie stallen weten die daar aan voldoen.
Je kunt het ook omdraaien: staleigenaren kunnen zich soms ook afvragen waarom er zo een groot verloop is, en mensen niet tevreden zijn. In mijn ervaring is dat namelijk meestal niet de faciliteiten, maar juist de diensten die niet of niet goed worden uitgevoerd, afspraken die niet worden nagekomen.

Pantykous, met de jaren heb ik steeds minder eisen :+

Ik voldoe eigenlijk aan al jouw eisen maar ik heb een opfok dus daar heb je niks aan. :+
Ze staan 24/7 buiten dus binnen zetten is niet aan de orde maar komen wel elke dag in de hand dus dat komt overeen met wat jij wil gok ik. ;)

Zomer en winter onbeperkt hooi. Wij regelen indien gewenst smid. Supplementen kunnen we geven omdat ze met zakken gevoerd worden dus ieder zijn portie. Leg mij maar uit wat ik nog meer ‘moet’ doen want ik kom ook niet zonder opmerkingen door de klanten-keuring. :+
Toen ik op zondagavond bij het veulen stond met vermoedelijke slokdarm-verstopping (veulen wordt al met veel beleid gevoerd want naar ons gekomen met een verhaal ) terwijl eigenaar op restaurant was kreeg ik achteraf nog een sneer die nergens op sloeg ook. :+

Ik hoef geen bedankt want als ik zie dat ze niet in orde zijn is het mijn taak om er bij te blijven en indien nodig de Da te bellen. Bij een opfok ligt dat wat anders dan op pension. Als ik de eigenaren niet kan bereiken heb ik ook de toestemming van alle eigenaren om mijn eigen DA te bellen indien nodig. Dus dat stoort me niet. Maar een sneer krijgen schoot hier toch wat verkeerd. :o

En nee. Aan huis is niet voor iedereen een optie. Zelfs gewoon in eigen beheer niet. Alle begrip voor. Maar ik mis soms wel en beetje realisme en inzicht wanneer die ervaring er niet is. Een zekere ‘vanzelfsprekendheid’ waardoor er onterecht verontwaardiging komt als je een keer moet zeggen ‘wat jij wil is niet haalbaar.’ met onderbouwing.

Tot je zegt ‘als je het zelf regelt is het goed voor mij want dit was niet afgesproken toen je hem bracht.’
Dan ineens komt dat inzicht wel maar alleen betreffende hun zelf. := tal van redenen waarom zij het niet kunnen maar ik moet voor een relatief laag bedrag kunnen toveren. :+
En dit is ook iemand die steevast beweerd niet veeleisend te zijn trouwens.

De rest is heel tevreden en hoor ik alleen om te betalen of als de smid moet komen. :+ daarom dat ik dus zeg dat als je echt tientallen stallen af moet gaan en niks vindt dat past, dat je wellicht ofwel kwa budget ofwel kwa eisen iets moet aanpassen. :)

En ik doe het echt niet om te verdienen want dan doe ik het echt mis. _O- ik ben gewoon dol op bezig zijn met die jonge dieren dus ik durf echt met mijn hand op mijn hart zeggen dat ze niet veel plekken gaan vinden zoals bij ons. :o en alsnog kom je er niet zonder ontevredenheid uit. :)

En als houder inderdaad eigenlijk nooit rust want je hebt wel de verantwoordelijkheid voor andermans dier. Is er eentje niet zichzelf ben ik degene die er bij blijft. De 1e eigenaar die zelf komt moet ik nog zien. Als ik bel of stuur ‘vertrouwen ze me wel.’ :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-08-23 16:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:56

Popstra schreef:
Geloof me, onrust en slapeloze nachten heb je ook wel eens als je alles thuis hebt staan hoor :')

Dit ja..

En ook aan huis is het niet altijd perfect of zoals je het zou willen. Dat kost nou eenmaal soms zakken vol geld of aanpassingen die wegens logistiek of grond oid niet haalbaar zijn. Het is nergens 100% zoals al veel in het topic benoemd maar de vraag is waar je mee kan leven inderdaad.

Qua leven hebben mijn paarden het goed aan huis, van 08:00 tot donker buiten in fijne kudde, onbeperkt ruwvoer en paar uur per dag weide. Ze kunnen schuilen en staan ‘s nachts in een schone stal. Ze ogen blij, spelen veel en komen graag ‘helpen’ met de dagelijkse klusjes dus vinden het leuk als er mensen zijn. Echt hulp is dat niet natuurlijk :')
Maar er is zoveel meer wat ik anders/beter zou willen voor hen, of meer luxe voor mezelf qua opslag/zadelkamer etc. Rijbak is goed gelukkig maar heeft ook veel geld gekost toendertijd maar ik kan wel het hele jaar rijden (incl. Verlichting).
Dus wat wil je dan eigenlijk nog meer? Je hebt alles wat je nodig hebt en toch blijf je ‘zoeken’ naar meer. Dat is menselijk (helaas) denk ik. Ik probeer mezelf er wat vaker aan te herinneren om gewoon blij te zijn met wat je hebt en dit te waarderen.

Twiggy2008

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:07

Zerena, er zijn heel, héél veel mensen op zoek naar plekjes voor HB, IR, PSSM paarden. Je wilt niet weten hoeveel mensen mij vragen of er een plekje bij ons is, voor paarden met die issues. Waar zit jij??

Het is niet alleen dát stuk bij mij geweest, maar ook het voerbeleid (te weinig ruwvoer), continu vieze stallen en er zelf niets aan mogen doen, te lang opgesloten staan in de winter, steeds maar gerommel met de samenstelling van kuddes, waardoor er altijd onrust was tot aan het vergeten mijn paard te voeren, etc.etc.
Ik hoef niet meer terug naar een pensionstalling, hoor, geef mij maar de vrijheid, die ik nu heb. Ja, het is veel werk, maar zo blijf ik in beweging en heb ik tenminste twee zeer happy paarden :D .

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:08

Ik heb de perfecte plek.
Situatieschets:
2 paarden (trekpaard en kleine merrie met kans op bevangenheid) 24/24 buiten met schuilmogelijkheden op zandweide, met onbeperkt, arm hooi.
2 paarden (sport) op dezelfde stal in vol pension:
Door dag buiten op de wei met gras en hooi, met zijn twee (andere paarden bij geprobeerd, andere paarden raken geblesseerd omdat ze ruw spelen. Echt spelen, niet vechten, maar toch te ruw), S nachts binnen, stal (3,5x3,5) met genoeg stro voor ruime knievaltest, hooi in netten, hoeveelheid dat ‘S ochtends over is.

Voor alle 4 de paarden gebruik van alle faciliteiten: binnen piste, 2 buiten pistes, wasplaats met warm water. Echt paradijs op aarde voor mens en paard.
Echt een stal met paardenmensen, geen mensen met paarden. Zoals ze daar stonden kan ik ze thuis gewoon onder geen beding bieden.

Na half jaar is de ellende begonnen, zijn mijn paarden duidelijk gaan communiceren.
Merrie en trekpaard: merrie werd moddervet, trekpaard viel af (eten werd appart gegeven aan behoeftes aangepast). Paarden uit elkaar gehaald, merrie zonder (of nuja, elke 2 uur klein plukje) hooi, trekpaard op het gras.
Merrie gaat nu goed, trekpaard kregen we gewoon niet dik afgelopen jaar. Bloedwaardes in orde, geen wormen.

De 2 sport paarden die altijd samen gestaan hebben sinds ik ze heb na een jaar:
eentje sliep in de stal, van nerveuze ***knol naar heerlijk relaxed paard.
Ander paard: buitenmuur van de stal is beginnen scheuren door zijn gedrag op de stal (altijd op stal gestaan ‘S nachts).
dus maar 24/24 buiten met schuilstal, gras, hooi proberen.
3 dagen goed gegaan, tot mijn paard wat de stal afbrak met een gat in zijn been uit de wei gehaald is geweest.

Dan die 2 paarden maar naar huis.
Situtie:
Primitieve noodstallen van 2.90/2.70 x 4, weide vol onkruid met gras tussen. (Meeste onkruid wel verwijderd)
Paard wat de stal afbrak stond van seconde 1 thuis relaxed in zijn stal te slapen.
De neuroot: terug neurotisch, tot punt dat die mijn ander paard is beginnen aanvallen.
Weet je dat trekpaard nog ?
Die maar naar huis gehaald, neuroot terug naar stal gebracht.
Trekpaard is nu op 3 dagen thuis terug dik (zelfde eten en nja, gras zonder inhoud), neuroot staat terug heerlijk relaxed.

Ik sta op een stal waar je gewoon niet beter kunt staan, absoluut gewoonweg niet. Merrie en neuroot bewijzen het ook.
En toch, toch doen die andere twee het beter thuis in primitieve omstandigheden.
Ligt dit aan de stal? Nee

Kijk naar je paard, niet naar jezelf en niet naar je stal. Thuis is dus ook niet altijd de oplossing. Dat heeft mijn neuroot duidelijk gemaakt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:15

Onbeperkt hooi wil ik dan weer absoluut niet voor mijn paarden. En is voor de meerderheid van de paarden die hier staan ook totaal niet geschikt. Ik begrijp niet dat mensen dat een eis vinden, bij mij zou dat juist reden zijn om een stal over te slaan moest ik ooit terug naar pension moeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:17

Poekkie schreef:
Onbeperkt hooi wil ik dan weer absoluut niet voor mijn paarden. En is voor de meerderheid van de paarden die hier staan ook totaal niet geschikt. Ik begrijp niet dat mensen dat een eis vinden, bij mij zou dat juist reden zijn om een stal over te slaan moest ik ooit terug naar pension moeten.

Precies, daar zou ik ook op afhaken. Ik heb nu een automatische hooi slowfeeder, sinds ruim een jaar. Ideaal en daar doen ze het stukken beter op, dan op onbeperkt arm hooi....

Ik geef wel onbeperkt stro bij.

Zo zie je maar hoe gecompliceerd het kan zijn....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:20

Goh ik vraag me dan ook wel gewoon af wat je wensen zijn. Ik rijd 45minuten (nu door afsluitignen bijna een uur excl files) om mijn paard ergens te stallen. Ik sta hier nu bijna 7 jaar en ik ga voor mijn beestje door het vuur .. maar ik heb de afgelopen jaren heel veel mensen zien komen en gaan. En ja ik snap dat het nooit overal perfect is en er zijn inderdaad wel dingen dat je je afvraag van uh oké.

Maar eigenlijk nog niets heeft er voor gezorgd dat ik stand pede mijn spullen bij elkaar heb gepakt en ben vertrokken. Het kan als ik dat wil, maar dan ga ik voor mezelf dingen inleveren.

Mijn merrie doet het hier goed, zeker nu ook met wat dieet aanpassingen. Overal is over te praten en het is en blijft een boer dus tsja ach je moet er even mee praten. Maar verder heeft zowel zij als ik wat ons hartje begeert .. dus moet ik dan maar gaan struikelen over die kleine dingetjes die ook fijn zouden zijn? (voor mij dan .. Merrie staat er prima)

Dusja, ik ben vooral benieuwd wat is nu datgene wat je al op 3 pensionstallen heeft doen verhuizen. Niet negatief, gewoon nieuwsgierig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:29

Poekkie schreef:

Dat is ieder voor zich. Met veulens vind ik dat een normaal iets. Zeker met eentje erbij die al maag zweren gehad heeft. Ik zou mijn paarden niet op een stal met beperkt hooi willen maar dat hangt ook van het type paard af. Met sobere rassen kan ik me er iets bij voorstellen maar: ik vermeld heel duidelijk dat het hooi onbeperkt is dus dan kan je mij makkelijk over slaan. :) even goede vrienden. Minder goede vrienden als je hem brengt en dan na een maand klaagt over het onbeperkte hooi terwijl dat hemel duidelijk gecommuniceerd geweest is. :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:33

Ja zeker hoor… idem hier, duidelijk vermeld wat ik bied. Maar zo zie je maar dat van die statements als ‘voerbeleid niet in orde’ ook wel met een korrel zout genomen kunnen worden als er geen verdere details worden gegeven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:36

Het meeste is inderdaad al genoemd, het is overal wel wat, ook als je ze thuis hebt staan. En als het al op iets begint te lijken wat bijna perfect is dan veranderd er wel weer wat in je situatie.

Zorg dat de grote lijnen goed zijn, en verder moet je sommige dingen ook een beetje leren loslaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:38

Met veulens en jonge opgroeiende paarden snap ik ook, dat er onbeperkt hooi is, maar bij oudere, sobere, IR paarden, is het een heel ander verhaal.

Tussen onbeperkt en beperkt zit nog een hele wereld ;) . Mijne hebben eigenlijk ook onbeperkt (stro, eetbare heg), maar hooi gaat in 8 voerbeurten, dag en nacht. Dan krijgen ze geen maagzweren, hoor, maar wel een betere gezondheid en gewicht :) .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:42

Je moet inderdaad iets zoeken wat bij jou en je paard past.

Hier is dat onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit (zelfs wat rijker juist want inmiddels 23) zodat er geen geschrok ontstaat. Hij doseert zelf al zijn hele leven heel goed en dat wil ik niet verpesten. En nadat mijn eerste stal (die onbeperkt of in ieder geval nagenoeg onbeperkt zouden voeren in de kudde) de paarden soms van ergens 00.00 tot 9.00 zonder eten liet staan op een kale paddock wil ik ook gewoon echt onbeperkt eten. :+ Op mijn vorige stal was er onbeperkt eten maar was 1 voerplek slechter toegangelijk door een vrij pittige kudde en de andere voerplek werd regelmatig niet voldoende bijgevuld door de stalgenoten (rooster). Paard dus soms nog steeds zonder eten. Daar probeerde de staleigenaar toen enorm mee te denken maar het bleef lastig met zoveel mensen bij elkaar.

Het is gewoon een feit dat paarden in een kudde kribbig kunnen worden van niet op onbeperkt ruwvoer staan. Hongerig, paarden wegjagen, anderen niet de kans geven om te eten.. Onrust en akkefietjes tot gevolg. Vast niet overal, maar zeker in een kudde voorkom ik het dus liever. En gezien mijn paard 20 jaar 24/7 in de bossen heeft geleefd met altijd een hooiruif ergens in de buurt en dus niet anders gewend is zoek ik speciaal voor hem een plek waar er geen stress is over geen eten. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:43

Poekkie schreef:

Precies. Als je al ziet hoeveel paarden er zijn met aandoeningen die niet komen door een gebrek aan eten, dan zou het toch duidelijk moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:43

Poekkie schreef:
Ja zeker hoor… idem hier, duidelijk vermeld wat ik bied. Maar zo zie je maar dat van die statements als ‘voerbeleid niet in orde’ ook wel met een korrel zout genomen kunnen worden als er geen verdere details worden gegeven.

Sowieso. Voer beleid is zo individueel dat ‘niet in orde’ echt heel veel kan betekenen. :)
Ik ben eigenlijk maar een keer ontevreden weg gegaan en dat was omdat ze ineens maar een paar uur per dag buiten zouden mogen (veulens) en de rest van de dag werden ze met drie in een merrie-veulen stal geduwd. >;)
Terwijl afgesproken was: zomer en winter buiten met schuilstal. Ruwvoer was niet onbeperkt maar wel voldoende dus daar wilde ik nog wel concessies doen maar niet drie veulens in een te kleine stal proppen bij elk drupje regen. Toen ik zei dat dat de afspraak niet was werd mijne alleen buiten gezet. (Geen andere paarden rond hem.)

Zodra ik dat bericht kreeg zijn we hem gaan halen (woonden gelukkig dichtbij ) en heb ik ze gevraagd of ze wel helemaal goed bij hun hoofd waren. Joy is een heel nuchter dier maar veel andere hadden ongelukken gedaan. :\

Op een maand tijd was hun opfok dicht trouwens gezien de rest ook vertrok nadat twee veulens zich flink verwond hadden in de stal. :=

Afspraken die ineens zonder overleg veranderen is een no-go voor mij. Ik snap dat omstandigheden kunnen veranderen maar daar communiceer je fatsoenlijk over. Ik denk dat eigenlijk alles valt of staat met communicatie. Of je nu klant of pension-houder bent…. Je mag perfectie aanbieden of juist heel ‘makkelijk’ zijn kwa eisen. Als de communicatie niet loopt gaat het mis.

Twiggy: dat snap ik inderdaad. Ik heb begrip voor geen onbeperkt hooi willen hoor. Maar met mijn ‘doelgroep’ is de meerderheid gewoon beter af met onbeperkt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:50

De laatste pensionstal voldeed aan al mijn wensen op 1 na, de hoeveelheid en de kwaliteit van het hooi, in overleg heb ik toen mijn eigen hooi aangeschaft. Kreeg geen korting op het stalgeld, dat niet maar ja verder was alles in orde en prima. Ik denk dat wat anderen ook al zeggen, hier vind je wat en daar laat je wat, er is overal wel iets, maar dat neemt niet weg dat het erg vervelend is als de dingen die gezegd/beloofd worden niet na worden gekomen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:04

Ook met paarden in eigen beheer, dan ineens gebeurt er iets met 1 paard waardoor het toch anders moet, terwijl je net denkt alles voor elkaar te hebben. Mijn oudste moet onbeperkt hooi, maar als nummer 2 dat ook krijgt, dan knapt ze uit haar velletje. Die was echt heel vet, daar viel niet tegenop te trainen. Dat is echt frustrerend. Denk je alles mooi voor elkaar te hebben, fout weer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:27

Ik ben zo blij dat ik een eigen stuk land heb,ik heb mijn paard ook al een aantal keer verhuisd en steeds was het niks.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:46

s0173957 schreef:
Alsof ze thuis hebben dan altijd zo'n droom is...

Ik heb er 3 onder het zadel en rij er 2 per dag. Als ze op pension staan zou mij dat laat ons zeggen +/- 2,5u per dag kosten.
Nu kost mij dat 3,5u en m'n vader ook nog eens anderhalf u.
Binnen en buiten zetten, in de stapmolen zetten, afmesten, voederen, ...
Zorgen dat er altijd strooisel is, zorgen dat er altijd eten is, zorgen dat de weides in orde zijn, dat de omheining hersteld wordt, dat de piste gesleept en gesproeid is, dat het onkruid gewied wordt, dat de paarden water hebben in de weide, oplossingen zoeken als je eens een dag vroeg weg en laat thuis bent, oplossingen zoeken voor vakanties...

Paarden aan huis hebben mag voor velen een droom lijken, maar het is verdomd hard werken!

Dus dan denk ik dat een paar prullen waar je niet tevreden mee bent op pension écht een kleinigheidje is.

Pas op, ik zou nooit anders willen dan alles in eigen beheer te hebben, maar het is echt niet zo'n rozewolkdroom als dat je soms voorgeschoteld wordt.

Hier haak ik even op in, ben het helemaal met je eens.

Ik ben ontzettend bij met de paarden aan huis maar je hebt er gewoon veel werk aan. Van de winter hebben ze in pension gestaan en was ik 2 a 2,5 uur op stal bezig en bij thuiskomt had ik tijd voor andere dingen of kon op de bank zitten (wat mij niet lukte want ik heb geen zitvlees :+ ).

Als je zegt dat het de derde keer is dat je ergens tegenaan loopt dan zou je ook kunnen kijken of je misschien iets te hoge verwachtingen hebt, het moeten natuurlijk geen ernstige welzijns gerelateerde dingen zijn waar je tegenaan loopt.

Op elke pensionstal, prive stal of zelfs thuis is wel wat.

In ieder geval veel sterkte

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 18:07

Jemig jongens wat een hoop reacties! Ik kan niet op iedereen reageren. Maar laat me voorop stellen dat het niet mijn bedoeling was om hier een 'afzeik topic ' van te maken,daarom heb ik de details buiten beschouwing gelaten. Het was voor mij puur even de frustratie omdat ik ergens tegenaan ben gelopen en compleet in de twijfel schoot, hence de titel van dit topic.
Door alle reacties ben ik me wel weer gaan realiseren dat het nergens perfect is, ook niet aan huis, en dat situaties/je paard/jezelf/de stalhouder/etc nou eenmaal aan verandering onderhevig zijn en de kunst is om daar mee om te gaan.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:11

lletam schreef:
Jemig jongens wat een hoop reacties! Ik kan niet op iedereen reageren. Maar laat me voorop stellen dat het niet mijn bedoeling was om hier een 'afzeik topic ' van te maken,daarom heb ik de details buiten beschouwing gelaten. Het was voor mij puur even de frustratie omdat ik ergens tegenaan ben gelopen en compleet in de twijfel schoot, hence de titel van dit topic.
Door alle reacties ben ik me wel weer gaan realiseren dat het nergens perfect is, ook niet aan huis, en dat situaties/je paard/jezelf/de stalhouder/etc nou eenmaal aan verandering onderhevig zijn en de kunst is om daar mee om te gaan.

Dat laatste is het ook gewoon hoor. En weet je, een pensionstalhouder kan gewoon niet iedereen tevreden houden. Zoveel mensen, zoveel wensen.

En weet je? Bijna ieder paardenmens is gewoon een zeikerd.. Ik ook :D, ik heb ook vaak iets hier thuis wat me niet aanstaat, helaas is niet alles aan te passen of op te lossen, soms moet je je bij dingen neerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:22

Ik denk dat het inderdaad zelden perfect is, ook niet in eigen beheer. Denk maar aan het altijd alleen zijn op het erf (wat als je slecht van je paard valt?), of het 7/7 afhankelijk zijn van het schema van je paarden. Dat moet je willen. Ik heb ondertussen al elke mogelijke vorm geprobeerd denk ik, en eigenlijk is het altijd wel wat. Dus perfectie nastreven lijkt bijna onmogelijk denk ik.

Je kiest best gewoon een paar punten die zowel voor je paard als voor jezelf (en dat laatste vind ik echt belangrijk, het blijft een hobby) een must zijn, en de rest neem je dan voor lief.

Zo had ik ooit de bijna perfecte stal gevonden wat voerbeleid en weidegang betrof, alleen lag er te weinig stro in de stallen en werden ze maar om de 3 weken volledig leeg gehaald. De buitenbak was niet verlicht, en het bos was 3 km verder.

Nochtans écht een topstal met echt zeer gelukkige paarden. Maar voor mezelf als ruiter dan weer minder, ik had eigenlijk alleen 's avonds tijd om te rijden maar dan was het vaak te donker. Ook was het bos te ver, het werd altijd een hele uitstap daar naartoe te gaan. Dus stond mijn paard voornamelijk te eten :+ en dat is dan weer zonde van de hobby vind ik :o

Kies dus een nr 1 vereiste voor je paard, maar ook voor jezelf (of een paar dingen), en ik denk als je die combinatie hebt gevonden dat het al heel mooi is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:33

lletam schreef:

Ik ben geloof ik de enige maar ik vind het vrij perfect nu ze aan huis staan hoor. Mijn enige wens was 24/7 ruwvoer, 24/7 vrijheid, droog kunnen liggen en een goede schuilplek. Ik heb het niet kunnen vinden in een pensionplek. Er was altijd wat. Nu niet meer.

Ik vind het werk dat ik er aan heb geen enkel bezwaar (had ik eerder ook (in mindere mate weliswaar) op pension) en eigenlijk juist leuk om alles echt zelf te kunnen regelen. Ik heb het ook heel relaxed ingeregeld, ik hoef nooit wat op vaste momenten met de paarden en kan ook gerust een nachtje wegblijven zonder dat dat gedoe oplevert.

Dus relativeren jazeker maar ik snap je worsteling in het zoeken naar een fijne plek echt wel.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:07

Ik weet zelfs niet of ik het zou kunnen vinden op een pensionstal. Als je al vanaf je 12de zelf je paarden en pony's in beheer hebt en ik ben er nu 50 denk ik niet dat je makkelijk de regie voor het zorgen van je paarden uit handen geeft. Ik heb het al moeilijk als ik een weekje de zorg aan mijn vader overlaat. := Die krijgt echt een lijst met hun voerschema op papier en ik sakker als ik terug ben als ik de stallen vuiler vind dan dat ik het zelf zou doen. :+ als ik af en toe op de stalcamera's kijk en zie dat de hooinetten op de grond liggen in de stalgang moet ik mezelf bedwingen om geen sms te zenden dat ze ze omhoog moeten hangen. :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:27

petraaken schreef:
Ik weet zelfs niet of ik het zou kunnen vinden op een pensionstal. Als je al vanaf je 12de zelf je paarden en pony's in beheer hebt en ik ben er nu 50 denk ik niet dat je makkelijk de regie voor het zorgen van je paarden uit handen geeft. Ik heb het al moeilijk als ik een weekje de zorg aan mijn vader overlaat. := Die krijgt echt een lijst met hun voerschema op papier en ik sakker als ik terug ben als ik de stallen vuiler vind dan dat ik het zelf zou doen. :+ als ik af en toe op de stalcamera's kijk en zie dat de hooinetten op de grond liggen in de stalgang moet ik mezelf bedwingen om geen sms te zenden dat ze ze omhoog moeten hangen. :))

_/-\o_

Héérlijk!!!!

Ik herken dit wel }> , ik ben ook dolgelukkig dat ik zelf bepaal en het vele werk geeft me, gek genoeg, ook zo'n enorme vrijheid. Ondanks mijn fysieke gesteldheid. Ik ben met pijn liever zo voor mijn dieren bezig, dan dat ze er niet goed bij staan én dat anderen bepalen hoe en wat of dat ik aan openingstijden vast zit, e.d.

Ik heb ook een fantastische man, mijn eigen opperpoepschepper, die ook enorm begaan is met onze paarden (en stalkat <3 ), ook bij hem moet ik natuurlijk wel eens iets los laten, whahahaaa.... :D

Overal is wat, zolang het maar niet ten koste gaat van het welzijn van de paarden én de plek ook bij jou, als mens, blijft passen. Want ook als je als eigenaar niet happy bent, voelen de paarden dát natuurlijk ook....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:55

Capriootje schreef:
Je hebt alles wat je nodig hebt en toch blijf je ‘zoeken’ naar meer. Dat is menselijk (helaas) denk ik. Ik probeer mezelf er wat vaker aan te herinneren om gewoon blij te zijn met wat je hebt en dit te waarderen.

Goed punt :j Toen ik in de winter trots was als pony lief een uur in de paddock had gestaan, was ik super blij met de vooruitgang naar een halve dag buiten. Toen ik dichterbij een stal vond met hele dag buiten was ik daar nóg blijer mee. Nu staan ze 24-7 samen en buiten en 'wil' ik eigenlijk een groter stuk.

Continue zoeken en streven naar beter of meer. Terwijl ik, als ik naar de pony's kijk, gewoon dik tevreden moet zijn hoe ze erbij staan.