Normale prijs stalling aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: Normale prijs stalling aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:50

Ik sta nu op een redelijk grote pensionstal en op volpension. Daar betaal ik 445,50 voor een fell pony en een shetlander samen. Ik heb de afgelopen 2 jaar zo'n 10 mensen zien komen en vertrekken, die mensen leken allemaal leuk en sociaal maar zijn raar weg gegaan en bij eentje moest zelfs de politie erbij komen. Er zijn een heleboel rare mensen. Je zou bijna om referenties vragen bij nieuwe klanten := ik zou zeggen: doe wat bij de prijs op, die mensen vinden wel een andere plek.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:53

Horsepride schreef:
Ik zou eerder Fjord met Falabella 175 euro voor vragen, dat is een rederijker prijs.
En of die Falabella er wel of niet bij zit merk jij toch weinig van.

Alleen al het werk en materiaal al om je weiland/track/paddock whatever ontsnapproof te maken voor dat kleine spul :')
En vervolgens een bult extra bosmaaierwerk omdat een lagere draad nou eenmaal ook eerder lekt op gras en/of onkruid onder of naast je omheiningen. Voor dat kleine grut zou je een toeslag van 100 euro per maand moeten rekenen op je reguliere paardentarief }> :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:55

Ik vind het niet eens zo'n gek idee, wat een rampenplan zo'n mini :=

Die van ons is echt een liefje hoor, maar zó totaal onpraktisch.... hadden we maar meteen voor het schapengaas gekozen, had een berg geld, tijd, moeite en frustratie gescheeld :=

We hebben ook nog een track binnen de track moeten realiseren zodat grote pony lekker rond kon lopen terwijl mini er ook niet al te zielig bij staat. Maar het blijft behelpen. Nu zet ik die "grote" gouwe ouwe steeds een paar uur op de wei met het hek naar de stal dicht... baal daar wel van want wil graag dat het hele spul gewoon lekker samen over de track rond kan banjeren maar dankzij de mini kan dat dus niet meer.... geeft een berg gedoe en zorgen erbij zo'n beestje.

Maar wie weet houdt TS haar paardjes al heel erg "mager" zeg maar, en wordt er veel met de mini gedaan waardoor het toch goed gaat om die samen met de rest te laten lopen. Ik duim er voor...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-12-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 15:59

Horsepride schreef:
Ik zou eerder Fjord met Falabella 175 euro voor vragen, dat is een rederijker prijs.
En of die Falabella er wel of niet bij zit merk jij toch weinig van.

Tuurlijk..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:01

Ik zou het afzeggen, als ze het zo duur vinden kunnen ze vast wel een betere plek vinden.
Ze waarderen blijkbaar niet wat jij te bieden hebt. -O-

(Financieel: je bent al 30 dagen x 6 euro kwijt aan hooi.
Das al 180, plus dan nog bodembedekking... gekkenwerk voor totaal 275)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:12

Ik had er een pensionklant bij met een haflinger. Ik dacht dat het sobere paardjes waren en dus wel uit kwam met 175 euro per maand. Dat beest vrat uiteindelijk meer dan mijn paard en shet bij elkaar. Ze stond de eerste maand gratis want ze moest met spoed weg bij de andere stal en 2x betalen lukte niet. Afgesproken dat ze dan zoveel mogelijk mee zou helpen. Nou, daar kwam dus weinig van terecht. In het begin kwam ze alle dagen, maar hoe langer ze bij me stond hoe minder ze kwam. In plaats dat ik ontlast werd, kreeg ik er dus alleen maar meer werk bij. Toen ze ook nog steeds meer eisen ging stellen heb ik haar verzocht een ander plekje te zoeken. Ook dat ging niet zonder slag of stoot en toen ze eenmaal weg was, op een ochtend dat ik niet thuis was, miste ik ook nog eens wat spullen. Ook ik was naief en dacht, gezellig iemand erbij. Ik heb mijn lesje geleerd. Wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen zo is maar ik begin er niet meer aan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:21

Ts,ben je een beetje bekomen van de schrik?

Reacties zijn wel aardig unaniem :Y)

Denk aan jezelf, je denkt nu al aan zoveel meer mensen en dat is al bijzonder mooi <3

Maar je bent zelf niet gezond, misschien nog wel een lange onbekende weg te gaan naar weer gezond worden.

Je weet niet of het in de toekomst gezellig gaat worden met deze mensen...of andere mensen

Je man doet de stallen als jij niet kunt maar dan is 2 extra best veel werk hoor!
Ook al is het een kleine,ook die kunnen er een flinke bende van maken.

Je wilt wat gezelligheid erbij,ik zou dat op een andere manier opvullen dan met de paarden van andere mensen die nu al miepen over het geld. Dat is een voorbode van nog meer ellende.

Kennis van ons "vangt" iedere week een vrouw met een beperking op.
Ene week gaan ze de schuur schoonmaken,andere week gras maaien,weet ik veel wat ze allemaal doen maar beide vinden het gezellig en zo wordt onze kennis ontlast en heeft de cliënt een adres waar ze een soort dagbesteding heeft.

Veel succes en kies voor jezelf en je gezin.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:50

Komen deze bedragen voor die mensen uit de lucht vallen? Je zocht pensionklanten, hebt die gevonden, schrijf je. Je schrijft ook dat ze enthousiast waren en hielpen met bouwen. Je hebt toen gezegd dat ze de eerste maand gratis mochten staan. Maar wanneer is er dan over de kosten gepraat? Is dit niet een geval van te enthousiast ergens aan beginnen? Ik bedoel hiermee dat door enthousiast en gezellig samen dingen te doen de verwachtingen ook anders kunnen zijn. Wrs zien zij het niet als een betaalde plaats, maar meer als "we helpen elkaar"?
Je klinkt als een erg aardige en betrokken vrouw. Maar hou alles voor jezelf heel strak en zuiver. Je hebt al genoeg aan je hoofd en gedoe met pensionklanten kun je er volgens mij dan beter niet bij hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 17:27

Ik heb ook de paarden aan huis met 2 pensionklanten (zijn ook vriendinnen), met een verlichte buitenbak en heel goede bodem. Bij mij betalen ze ook €175,-, maar dat is echt een vriendenprijsje. Qua verbruik kan het net uit, maar als ik de kosten voor onderhoud mee ga rekenen, kan het echt niet uit. Ik zou als ik jou was, dus ook vasthouden aan minimaal die €175,-.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:19

Uppojono schreef:
Ik heb ook de paarden aan huis met 2 pensionklanten (zijn ook vriendinnen), met een verlichte buitenbak en heel goede bodem. Bij mij betalen ze ook €175,-, maar dat is echt een vriendenprijsje. Qua verbruik kan het net uit, maar als ik de kosten voor onderhoud mee ga rekenen, kan het echt niet uit. Ik zou als ik jou was, dus ook vasthouden aan minimaal die €175,-.

Per paard?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:49

Kom je zelf wel uit de kosten hiermee

Ik betaal ruim 400 voor een haflinger en shetlander samen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 18:49

Tijdens de chemo net ook even gebabbeld met en fokker over de pension prijs. Die zei eigenlijk hetzelfde als jullie. Kijk uit pas op. Ik zit bijna iedere keer met hem aan de chemo dus hij kent me inmiddels wel een beetje. En hij zei eigenlijk dat ik nu al teveel doe in zijn beleving. Zelf houdt hij een hele stal bij met geloof ik 10 welsh ponies. Pot verwijt de ketel maar ok. Ik heb er “maar” 2. Verpleegsters kwamen ook nog net niet met een mattenklopper. Vooral de paardenmeisjes zijn bang dat het te druk wordt omdat ik op het randje hang van lever falen. Maar ok bewegen is toch ook belangrijk zeg ik dan. Is toch zo. Ik vind het poep scheppen totaal niet zwaar ofzo. Lekker op mijn gemak, podcast aan dik inpakken en gaan met die banaan. Ik denk dat het een kwestie van wat ben je gewend en wat niet. Als kind stond ik met mijn ponies op doe het zelf stallen. Die drukte had ik voor ogen toen ik dit huis kocht. En het bleek minder dan ik had onthouden tot nu toe.

Prijs heb ik direct tijdens het gesprek genoemd. Want ze vroeg het me ook. Ze heeft toen eventjes nagedacht. Toen in de app kreeg we zien het zitten zei ze kunnen we het over de prijs hebben want we gaan veel helpen. Toen heb ik gezegd dan mag je de eerste maand gratis staan dan kan ik kijken wat ze eten en ik vind het gek om iemand die je niet kent te laten werken en niks terug te doen. Dat is toch gek…..
Ik heb toevallig net de nieuwe datum van de mri gekregen daarna hoor ik of de chemo is aangeslagen en wat mijn overlevingskansen worden. Dat ga ik haar zo vertellen. Daar hangt ook een operatie aan vast. Dus even kijken of ze dat niet erg vindt verder.

Maar als ik erachter kom dat ik inderdaad het schip in ga met haar pony. Dan ga ik dat wel doorberekenen. Ik ga niet voor andermans paarden betalen. Dat geldt ook als ze bijv continue door de draden rennen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:57

Och meis, focus op jezelf nu en niet op zulke onbelangrijke ,,probleempjes,, als evt pensionklanten.

Jij bent nu zelf belangrijk!
Geniet lekker van je eigen paarden. Zij brengen je zoveel vreugde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:57

Luister naar de mensen om je heen die je irl kennen.

Wat zegt je partner hier eigenlijk van?
Die gaat per saldo vooral voor het werk opdraaien en ook hij zal niet graag zien dat jij over je gezondheidsgrenzen gaat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:15

pmarena schreef:
De kleintjes die hier gestaan hebben gaven stuk voor stuk een pak meer werk dan de grotere :=
Altijd gezeik met de afrastering.... je blijft repareren :n

Op de stal waar ik stond ook. En dan ging het grotere paard er achter aan want die wilde persé bij het maatje zijn…. Nog meer te repareren….

En de mini had nogal grootheidswaanzin. Vond zich het heertje. Koppel moest daarop worden aangepast want hij moest beschermd worden tegen paarden die hem daarin corrigeerden.

pmarena schreef:
TS ik zou er echt nog even goed over nadenken. Wat je aanbiedt is ontzettend lief +:)+
Dat je nu al krijgt te horen dat het te duur is, is wel een teken aan de wand vrees ik...
Beiden full-time werken en niet meer zoveel tijd aan de verzorging kwijt willen zijn / een volpension plekje zoeken, zijn ook echt tekenen dat je beter niet teveel hulp kan verwachten.

Ik denk dat het verstandig is om echt even met je man aan de keukentafel te gaan zitten, met een rekenmachine om een realistische berekening te maken gewoon puur van de kosten. Wat gaat het extra kosten qua voer. Niet alleen het hooi voor die 2, maar ook wellicht het extra hooi voor je eigen paardjes, als die minder gras tot hun beschikking hebben omdat er nog 2 mondjes daarvan mee eten.

Wat is realistisch qua kosten van stalbedekking, als daar meer in gepiest en gescheten wordt, en de viezigheid er meer doorheen gelopen wordt (immers meer paarden is meer beweging, meer onrust....) dan is het niet onwaarschijnlijk dat je dubbel zo veel vlas nodig hebt als je wilt dat het er allemaal zo netjes bij blijft liggen als nu. Dus flink hogere kosten en flink meer werk om de stal netjes te houden. Wellicht ook 2x zo vaak met de strontkar op pad om de mest af te voeren. (rotklus vond ik dat altijd)

Veel meer mest om van de wei / track af te scheppen (als je dat doet). Die dus ook weer afgevoerd moet worden. Hooi moet vaker bijgevuld worden. Wellicht kunnen ze minder uren op het gras omdat ze anders te snel de boel kaal eten. Of omdat de mini er toch niet tegen blijkt te kunnen.

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij dit advies.

pmarena schreef:
Wellicht dus je afrastering aanpassen voor de mini. Zeker bij een track of eventueel apart houden van de rest, willen die kleine ettertjes toch doorbreken naar de wei om zich lekker vol te vreten :=

Uit praktijk op pensionstal kan ik dit alleen maar bevestigen. Toen mijn oudje aan huis kwam te staan sprak vriend bijna een veto uit tegen een mini als weidemaatje. Die zag de bui van constant moeten repareren al hangen.

pmarena schreef:
Gaan ze in de zomer dagelijks die beestje afspuiten? Dan heb je extra waterkosten. In de winter urenlang allerlei lampen aan laten staan? Verwachten dat ze dagelijks drankjes en wat te smikkelen kunnen pakken? Vaak de wasmachine gebruiken want is toch wel makkelijk?

Als ik jou was zou ik even op papier zetten wat je nu ècht graag zou willen. Dat een pensionklant toch een beetje bijspringt? Zet dat dan in je voorwaarden in plaats van dat je hoopt dat het spontaan aangeboden / gedaan wordt :)

Zou je graag willen dat je pensionklant tegelijk met jou op stal is, om samen een rondje te rijden?
Vraag daar dan even naar, of daar behoefte aan is :) Het is in de praktijk realistischer dat jij de stront van al die paarden staat te ruimen terwijl zij lekker een ritje gaan maken :=

Schrijf gewoon eens op hoe je de gezelligheid voor je ziet, en of het niet toch handig is om van de pensionklant ook wat hulp te verwachten zodat jij, je man en de bijrijdster er niet een bak werk bij krijgen terwijl zij lekker alleen komen om te rijden en vinden dat ze helpen door sporadisch een keer een verdwaalde drol uit de stal te halen en dat is het.

Dek jezelf een beetje in, vraag een beetje door over hoe de toekomstige klant het voor zich ziet hoe het in de praktijk zal gaan. Ik ben ook blij dat ik dat steeds deed, heeft me toch een paar vervelende ervaringen gescheeld als mensen die op basis van gedeelde werkzaamheden zouden komen, zelf bleken te denken dat het dan prima was als ze maar 2x in de week zouden komen en dan wel een keer hooi bij zouden vullen, ik kon de rest toch doen want "hoeveel moeite is dat nou als je er naast woont" :=

Pmarena geeft een mooie uitgebreide reactie waar veel voorgangers het mee eens zijn. En ik denk dat ze helemaal gelijk heeft. Zelf al eens gedacht of we in de toekomst een pensionklant zouden moeten nemen als mijn oudste paard er niet meer zou zijn. Maar het opgeven van rust en privacy (wanneer komen ze en wie nemen ze allemaal mee?) en moeten hopen dat mensen zich aan de afspraken houden zou niets voor mij zijn vrees ik.

farmer1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:41

ik vind je prijs zeker niet hoog.. hooi is nou eenmaal heel duur. ik heb ook pension paarden aan huis. Hooi kost alleen al 100 eu per paard per maand. Dan moet je nog bodembedekking berekenen, elektra en water.. en als zehet eerst geen probleem vonden en nu ineens te duur zouden bij mij de alarm bellen afgaan... zeker bij zo'n laag bedrag.

groetjes

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:43

Sharmila schreef:
Tijdens de chemo net ook even gebabbeld met en fokker over de pension prijs. Die zei eigenlijk hetzelfde als jullie. Kijk uit pas op. Ik zit bijna iedere keer met hem aan de chemo dus hij kent me inmiddels wel een beetje. En hij zei eigenlijk dat ik nu al teveel doe in zijn beleving. Zelf houdt hij een hele stal bij met geloof ik 10 welsh ponies. Pot verwijt de ketel maar ok. Ik heb er “maar” 2. Verpleegsters kwamen ook nog net niet met een mattenklopper. Vooral de paardenmeisjes zijn bang dat het te druk wordt omdat ik op het randje hang van lever falen. Maar ok bewegen is toch ook belangrijk zeg ik dan. Is toch zo. Ik vind het poep scheppen totaal niet zwaar ofzo. Lekker op mijn gemak, podcast aan dik inpakken en gaan met die banaan. Ik denk dat het een kwestie van wat ben je gewend en wat niet. Als kind stond ik met mijn ponies op doe het zelf stallen. Die drukte had ik voor ogen toen ik dit huis kocht. En het bleek minder dan ik had onthouden tot nu toe.

Prijs heb ik direct tijdens het gesprek genoemd. Want ze vroeg het me ook. Ze heeft toen eventjes nagedacht. Toen in de app kreeg we zien het zitten zei ze kunnen we het over de prijs hebben want we gaan veel helpen. Toen heb ik gezegd dan mag je de eerste maand gratis staan dan kan ik kijken wat ze eten en ik vind het gek om iemand die je niet kent te laten werken en niks terug te doen. Dat is toch gek…..
Ik heb toevallig net de nieuwe datum van de mri gekregen daarna hoor ik of de chemo is aangeslagen en wat mijn overlevingskansen worden. Dat ga ik haar zo vertellen. Daar hangt ook een operatie aan vast. Dus even kijken of ze dat niet erg vindt verder.

Maar als ik erachter kom dat ik inderdaad het schip in ga met haar pony. Dan ga ik dat wel doorberekenen. Ik ga niet voor andermans paarden betalen. Dat geldt ook als ze bijv continue door de draden rennen.

Ik denk dat je, gezien je laatste alinea, er te licht over denkt. Je weet nu al dat ze de kosten te hoog vinden. Wat zal hun reactie zijn als jij over 3 maanden zegt “er moet geld bij”? Doen ze niet en dan? Dan zit je in een conflictsituatie: je hebt je wrs al aan hun beestjes gehecht (of nog erger: jouw paarden hebben dat gedaan) en wilt hen niet de dupe laten zijn.
Als ze nú, nog voor er 1 cent is betaald, al zeggen liever (een deel) in natura te betalen, dan wéét je dat het wachten is op ellende.
En kun je dat erbij hebben, straks na een operatie in het ziekenhuis liggen en je zorgen maken over hoe het gaat op stal?
Ik heb bewondering voor je houding, alleen vrees ik dat het hier misschien niet helemaal realistisch is. Je hebt nu veel meningen, veel mensen hebben de rekensom gemaakt. Ook de fokker in het ziekenhuis. Waarom denk je dat het anders zal lopen, als er nu al zoveel rode vlaggen zijn?
Sterkte met alles!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:59

Als ik het hele verhaal zo lees.. Ga genieten van wat je hebt, als je er eerlijk over nadenkt vermoed ik dat je daar al meer dan zat aan hebt.

Je kan in de poepscheptijd van die twee pensionpaarden ook lekker even met je kleine meid bezig. Dat is denk ik veel waardevoller.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:04

Ze komen all-in staan he, dat beloof jij nu. Dat gaat niet ineens anders zijn als jij zo ziek bent dat je niets kunt. Wees bedacht op “Ik doe al het werk, dus wens minder stalgeld te betalen “

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:10

Sharmila schreef:

Klinkt als "a disaster about to happen".

"We gaan veel helpen" ; wat verstaan ze daaronder? Iedere dag de stal aanvegen? Of echt helpen, dus stal, weides, paddocks mesten en helpen met hooi klaar zetten, hooi uitladen en opstapelen bij een nieuwe partij, etc. etc.
Ik heb ook ervaring met mensen die "veel helpen"............niet dus. We hebben meestal 2, soms 3, pensionpaarden en de afspraak is : zelf uitmesten, stal vegen, weides/ paddocks mesten. Dat staat ook op het stuk papier wat ze hebben moeten ondertekenen. Ook bij mensen die ik al kende.

Er is niks zo makkelijk om opeens overal onderuit te komen als het niet zwart op wit staat. Daarbij ben je veel te goedkoop; ze betalen hier meer ( wel een binnen/ buitenbak) maar eten en drinken mogen ze zelf regelen en dus veel zelf doen. En al helemaal geen periode gratis aanbieden!

Laat je de koop niet gek maken; pensionklanten zijn vaker een last dan een lust en voor die paar cent ( waar je dus geen stuiver aan over gaat houden maar straks op gaat toeleggen!). En die "klik" blijft vaak weinig van over als het mis loopt.

Dus lekker laten gaan en op zoek gaan naar mensen die jou kunnen helpen en mensen die full-time werken gaan dat, zeker in de winter, niet doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:18

Wat betalen ze op de huidige stalling dan?

Ook ik zou niet met deze mensen in zee gaan. Of wellicht met de voorwaarden dat je het een half jaar aankijkt en of ze echt helpen waar nodig. Beloven en doen zijn namelijk 2 verschillende dingen.

Overigens heb ik 1 shet, geen uitbreker, onbeperkt hooi en alles zelf doen. Samen met kuddegenootje hebben we per dag zo'n uur, anderhalf uur werk. 2 pony's. Ik betaal aan stalling 200 euro.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:23

Ik zou eerst voor jezelf en je eigen dieren zorgen en zeker niet meer werk beginnen. Mensen beloven veel, zo heb ik er hier ook gehad staan, korting op stalgeld, hoop beloftes en steeds meer ellende tot ik verzocht om een ander plekje te vinden. Iemand die nu al moeilijk doet is voor mij een rode vlag.

Nu heb je de energie en ben je lekker bezig maar 2 paarden erbij is wel een verplichting, ook als je straks misschien mindere dagen erbij hebt. Ik zou alles nog even uitstellen tot je weet hoe het op langere termijn met je gaat en dan goed uitrekenen wat je kwijt bent aan onkosten en een betrouwbaar ( voor zover je dat van te voren kan weten) iemand als pensionner aannemen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:39

Achterom schreef:
Uppojono schreef:

Per paard?

Ja, per paard. Inclusief vlas, onbeperkt hooi/kuil, basisbrok, binnen&buiten zetten. Mesten verdelen we, maar is alleen mesthopen eruit halen. 1x Per week mest ik uitgebreid en haal ik de 'natte' plekken eruit. Maar in de zomer staan ze 24/7 op het gras, anders kan het echt niet uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:42

Iemand die helpt zou ik niet vooraf "belonen".
Dat kan altijd nog.

Toen ik op pension stond hielp ik mee met binnen zetten.
Voor de pension houder toen erg fijn.

Zo lekte mijn deken door.
Komt hij aan met een nieuwe. Past die? Ja fijn. Haal ik morgen een ander.
Hoeft niet. Hou maar.

Later werd hij geopereerd.
Toen afgesproken er elke dag te zijn met binnen zetten. Was ik eigenlijk altijd al. Maar toch extra benadrukt. Ook vaak gevoerd in overleg al had dochter de taak.

Poosje later kreeg ik ze aan huis. Kreeg ik van hem een frame om de dekens op te hangen.

Zo kan het ook.
Het werd nooit van mij verwacht. Maar wel gewaardeerd.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:43

Ik vind de prijs echt aan de lage kant en als ik dan hoor wat je biedt. Het feit alleen dat deze mensen de prijs aan de hoge kant vinden.
En waar gaan ze dan mee helpen als ze fulltime werken?
Misschien kan je vastleggen waar ze mee moeten helpen? Waar heb jij echt wat aan? Wat red je zelf niet?

En sterkte met het hele traject waar je in zit. Je klinkt zo positief en krachtig! Ik hoop heel erg dat je met deze mensen geen gedoe krijgt die dat teniet kunnen doen.