Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:49

Saul schreef:
Nou precies dat dacht ik ook TS. Alles beter dan opgegeten worden.

Duopenotti dat is idd uiteindelijk het plan. Maar nu geen tijd/budget voor :=

Het scheelt dat er geen bodembedekking in de stal ligt. (Ja rubber matten).

Kun je het hekje op een van de foto's niet gebruiken boven een halve deur ?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:52

Ik weet toch zeker dat ik alles uit de kast zou halen om m weg te krijgen als ik er een tegen kwam :o

Hier helaas niet toegekomen aan deur nummer 2.

Maar vannacht staan ze veilig.

Afbeelding

Bedankt voor de tip Yvonne !
Dat had misschien nog gekund maar dat is zooo zwaar.

We verzinnen er wel iets op.
Voor nu is het even opgelost. We houden in de gaten hoe het gaat.
We hebben de deur niet tot helemaal bovenaan gemaakt. Daar komt een soort rooster. Zodat de wolf er niet door kan. Maar wel wat lucht :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:56

speurneusc schreef:
mee verjagen mag ook niet, dus zeker niet met lichtbuks.

Hmm.. wat moet je dan.... toekijken? -O- M'n arme beestjes. Afgesloten stal heb ik voor de nacht. Maar geen enkel draad houdt ze tegen...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:36

superpony schreef:
sterregoud schreef:
Het enige wat zou helpen is het verjagen of belagen van het deel van de wolven dat blijkbaar niet voldoende schuw is.
Ze zouden toch wegblijven bij alles waar ook mensengeur was. Toch ?

Ow, daar dacht ik gister nog aan. Wolven zijn familie van de hond en hebben hun territorium, toch? Onze honden plassen overal, dus zou het afgebakend moeten zijn.......

Ik snap wel dat ze boven de huishond staan, maar het gaat me om de urinegeur en het afzetten.

Een territorium geloof ik niet. Ze leggen zo 20 km per nacht af. En denk maar niet dat mensen of honden geur ze afschrikt.

Josien_

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:46

Mooi gedaan Saul!

Hier zijn grote stallen helaas niet toegestaan, dus we zijn wat aan het sparren over afsluiten van de schuilstal, maar eigenlijk is dat wat klein voor de paardjes om een hele nacht in te moeten..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:29

Qua geur is het wel lastig misschien.

Wij hebben varkens. Normaal was mn ene ruin er bang voor, maar toen wij ze rond lieten lopen was het vrij snel over. De paarden van de buren hebben behoorlijk moeten snorkelen, maar zijn niks gewend verder.
Nu een nieuwe shet die er echt moeite mee had en soms nog heeft. Dat komt wel goed, maar of ik die stress wil vanwege geur van grotere wilde dieren???

Ik heb de stallen overdag dicht. De deuren zijn 1.30m. Ik loop er met de honden door, moet nog even terug, sluit de deur zodat ze niet meelopen en mn Border Collie springt zo achter me aan over de deur.

En wat ik zei; mn kleine reu klimt zo op 1.20m en springt er aan de andere kant vanaf.

Een harde klap stroom helpt niet. Heb een sterk apparaat, maar ze gaan er overheen. Bij ons kunnen ze er in principe niet onderdoor omdat we gaas hebben dat dichtgegroeid is met bramen struiken.

Ik slaap op 6 stappen van de schuur, maar als ze achterin gepakt worden hoor ik ze niet. Wel als ze gaan rennen en hinniken etc. Ben wel vaker 's nachts buiten als ik iets hoor, maar wat moet je dan doen?
Zelfs als ik iets zou hebben om mee te schieten en je schiet in de lucht, welke kant gaan ze dan op? Misschien reageren ze extra agressief en moet de 2e knal wel raak zijn.

Mijn man wil iig bovenluiken maken voor als er zichtmeldingen zijn, maar ik denk dat het te laat is. Als ze schieten op het teveel wolven of welke gezien worden, lopen er nog andere rond.

En we hebben het over de nacht, maar het wordt steeds vroeger donker, dus dan moeten de paarden behoorlijk lang op stal. Daar krijg ik echt andere problemen van die vroeg of laat ook tot een afscheid volgen. Minder gruwelijk, maar voor ons net zo een gemis en in principe dus niet nodig als ze nog lekker rond kunnen lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 00:49

Trucje qua territorium markeringen in VS tegen bv coyote is reepje stof met klein scheutje ammoniak er op, op markeringshoogte rondom je terrein. Stuk makkelijker dan zelf overal plassen en ruikt sterk zonder info over mogelijk ziek en dus zwak roofdier dat territorium claimt. Hoeveel nut het hier heeft waar de mens niet eng is ivm geen vuurwapens/geweld tegen wolf is de vraag. Proberen kan echter zeker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:06

Ben net ook aangemeld voor 1 van de groepen. Verzoek om de lijst die bij het nr staat gelijk mee te sturen :+ ik had dat dus niet gedaan _O-
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 13-09-22 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:08

The_Cat schreef:
Eilandje schreef:
Hier in Vlaanderen (in Heist o/d Berg) is er eind augustus een groot paard gedood, vermoedelijk door een wolf (vermoedelijk want het resultaat van het labo-onderzoek is er nog niet).

eerste dat ik daar van hoor

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 373009140/
Staat nog op "in onderzoek" bij ANB. Nog even wachten tot we meer weten dus.

In het buitenland zijn er al vaker grote paarden gepakt. Grote koeien staan ook op hun menu.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:32

Zucht wat een dilemma's he? Ik ben net bij een stal wezen kijken, waar ze 's nachts dus wel binnen zijn. Maar daar gaan ze in de winter maar 4-5 uur per dag naar buiten op paddockjes van 9 x 9. Dat vind ik ook niks voor hen. Ze zijn 24/7 buiten gewend..

Welke politici zijn hier begaan mee en kunnen dit onderwerp meenemen tijdens een debat?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:47

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 13-09-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:49

Zeker een dilemma!
Mijn merrie kampt bijvoorbeeld sinds enkele jaren met blessures en is enorm opgeknapt van 24/7 buiten staan. Die doe ik dus liever niet meer uren op stal. Maarja, wat moet je anders?

Metershoge omheining om de paddock? Een waak ezel erbij? Zijn er echt andere zinvolle opties?

Was er al een app of social media groep voor zichtmeldingen in Noord-Brabant? Daar ben ik wel benieuwd naar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:50

Die van maasduinen, daar zit ik nu ook in.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:51

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:00

Josien_ schreef:
Zeker een dilemma!
Mijn merrie kampt bijvoorbeeld sinds enkele jaren met blessures en is enorm opgeknapt van 24/7 buiten staan. Die doe ik dus liever niet meer uren op stal. Maarja, wat moet je anders?

Metershoge omheining om de paddock? Een waak ezel erbij? Zijn er echt andere zinvolle opties?

Was er al een app of social media groep voor zichtmeldingen in Noord-Brabant? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gewoon aanmelden via dat nummer.
Daarbij vermelden wat voor dieren je hebt, je woonplaats en je standpunt tov wolf vermelden. De beheerder voegt je dan toe aan de whatsapp groep die het beste bij je woonplaats/regio past.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:54

lies_sparkle schreef:
Zucht wat een dilemma's he? Ik ben net bij een stal wezen kijken, waar ze 's nachts dus wel binnen zijn. Maar daar gaan ze in de winter maar 4-5 uur per dag naar buiten op paddockjes van 9 x 9. Dat vind ik ook niks voor hen. Ze zijn 24/7 buiten gewend..

Welke politici zijn hier begaan mee en kunnen dit onderwerp meenemen tijdens een debat?

Nacht voor (roof)dieren begint 1-1.5 uur voor zonsondergang en eindigt 1-1.5 uur na zonsopgang. Dan is dag inderdaad zo tussen 10 en 15 uur in de winter. Als je enkel op de mensenklok gaat buiten zetten staan ze op de grootste risicotijden nog steeds buiten in de winter.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:08

Gisteren een rondje door mijn dorp gefietst en nog veel leuke lieve shetlandertjes gezien, die eigenlijk niet beschermd worden. Op 1 weiland hing een spandoek over rechten voor weidedieren, en vroeg aandacht voor het gevaar van de wolf.
Nu ook de eerste melding in de app van ons eigen dorp, schapen gepakt.

De wolf is een prachtig dier voor echte grote natuurgebieden, niet voor dichtbevolkt Nederland.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 12:51

tamary schreef:
lies_sparkle schreef:

Nacht voor (roof)dieren begint 1-1.5 uur voor zonsondergang en eindigt 1-1.5 uur na zonsopgang. Dan is dag inderdaad zo tussen 10 en 15 uur in de winter. Als je enkel op de mensenklok gaat buiten zetten staan ze op de grootste risicotijden nog steeds buiten in de winter.

Ze staan daar buiten van 8-12/13… Ik heb intussen wat contact gehad met bedrijven van container stallen. Maar wat een bedragen… Juist ook omdat het tijdelijk is. We blijven zoeken en denken :)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:03

Lees dit topic mee en nu dacht ik...

Wie gaat controleren dat jij 's nachts bijvoorbeeld een wolf hebt weggejaad met een luchtbuks bij wijze van? Er mag toch wel meer niet.....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:06

Je linkse buurman, de boswachter de ... die je dan aangeeft?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:16

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:18

Josien_ schreef:
Zeker een dilemma!

De vacht van ezels is niet waterdicht en daarom kunnen ze in ons klimaat niet het hele jaar door 24-7 buiten.Ik vraag me trouwens af of een ezel het tegen een wolf zou kunnen opnemen,lijkt me niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:20

Wolf schieten, ver onder de grond steken en geen haan die er na kraait zo op het platteland!

Hier word zo vaak wild, kraaien en duiven geschoten, kijkt ook niemand meer van op.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:21

Josien_ schreef:
Zeker een dilemma!

FB
Waarnemingen wolven in Nederland en Belgie

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:33

lies_sparkle schreef:
Ze staan daar buiten van 8-12/13… Ik heb intussen wat contact gehad met bedrijven van container stallen. Maar wat een bedragen… Juist ook omdat het tijdelijk is. We blijven zoeken en denken :)

Ik had ook al gekeken naar containerstallen of tijdelijke stallen, maar inderdaad heel erg duur.
Je kunt ook huren voor tijdelijk, maar hoe tijdelijk is het?

@Anjali: ik ben ook niet overtuigd van het nut van Ezels hoor, maar hoorde dat het gedaan wordt op de Veluwe.