Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:50

Zonder hooi,dat hebben ze binnen 2 uur op.Ze krijgen een afgewogen hoeveelheid.Dus niet een volle ruif.Anders kan je Max rollen.Ik maak wel mijn eigen regels,dat het voor mij makkelijk is.Wel in overleg met zijn eigenaar natuurlijk.Ik ben natuurlijk geen pensionstalling.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:51

Britta31 schreef:
ik heb 1 pensionpaard aan huis.Een maatje voor mijn paard.Ik doe alle verzorging en dat gaat goed.Laats sprak ik iemand die het onzin vond dat ik de paarden in de winter nog om 23.00 een ruif hooi geef(pyjama hapje).Is dat ook onzin of is de laatste voerbeurt om 19.00 genoeg?

Onzin is het sowieso niet....of het nodig is, dat is een andere vraag.
Als jij het fijn vind om nog een avondronde te doen, en dan gelijk een hapje hooi er in gooit is dat toch prima?
Mocht je een keer niet kunnen, en je voert in hooinetten en je zorgt dat er voldoende hooi is zodat ze geen uren zonder hooi staan, dan is er toch niks aan de hand.
(als ze op stro staan, is het zeker geen probleem, dan hebben ze sowieso nog wat te knabbelen)....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:59

Ik zeg ook nergens dat men niet mag komen kijken bij hun veulen he. Zeg alleen dat het al gelijk zo wantrouwend staat. Eigen smid die er bij moet ect..
Zoek dan verder waar het gewoon helemaal goed is en je wat knaken meer betaald.

Ik heb zelf jaren aan ervaring met veulens in opfok zetten en heb bij 2 bedrijven gestaan. 1 op 3 uur rijden en alles helemaal top! Geen omkijken naar en 1 op 30 min afstand en helemaal k*t met onstabiele kuddes omdat er vanalles gaandeweg het jaar tussen werd gezet en slecht ontwormings beleid plus een ongeduldige smid.... Die was ook goedkoper. En dan snap ik dat je vaak langs wil om te kijken maar voor mij was dat klaar en lekker weer in de Belgische eifel gezet waar het gewoon top is en ik hooguit 1x per jaar eens langs ga.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:01

Britta31 schreef:
ik heb 1 pensionpaard aan huis.Een maatje voor mijn paard.Ik doe alle verzorging en dat gaat goed.Laats sprak ik iemand die het onzin vond dat ik de paarden in de winter nog om 23.00 een ruif hooi geef(pyjama hapje).Is dat ook onzin of is de laatste voerbeurt om 19.00 genoeg?

Dat maak je zelf uit. Maar het ligt er ook aan hoeveel je geeft natuurlijk.

Voor de nacht sluiten wij de track af momenteel vanwege de veulens. Dan gaan de stallen open en vullen we daar hooi en buiten op de paddocks.

's Ochtends check ik het hooi op de track en vul bij waar nodig. Dus we kunnen met 1 of 2x daags meer dan genoeg hooi aanbieden. Zou het voor een week kunnen aanbieden, maar wat te lang ligt eten ze niet.

Ik wil alleen sowieso voor ik ga slapen nog even alles zien en slaap op een paar passen met mn raam open en ga ook eruit als ik wat hoor.

Nu zijn het eigen paarden, maar zou het ook doen voor een pension paard.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:09

Ach, na een jaar gestaan te hebben op een stal met weidegang, waar uiteindelijk de verhuurder helemaal de eigenaar niet was... Verbaasd mij niks meer. En is het echt eerst zien/ervaren, dan geloven :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:31

Britta31 schreef:
Zonder hooi,dat hebben ze binnen 2 uur op.

Maar na 23.00 ook binnen 2 uren op? Dan staan ze van 1.00-8.30 ook zonder hooi?

Britta31

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:48

Scheelt toch weer 2 uur.Anders hebben ze het om 21.00 al op.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:54

Popstra schreef:
Ik zeg ook nergens dat men niet mag komen kijken bij hun veulen he. Zeg alleen dat het al gelijk zo wantrouwend staat. Eigen smid die er bij moet ect..
Zoek dan verder waar het gewoon helemaal goed is en je wat knaken meer betaald.

Ik heb zelf jaren aan ervaring met veulens in opfok zetten en heb bij 2 bedrijven gestaan. 1 op 3 uur rijden en alles helemaal top! Geen omkijken naar en 1 op 30 min afstand en helemaal k*t met onstabiele kuddes omdat er vanalles gaandeweg het jaar tussen werd gezet en slecht ontwormings beleid plus een ongeduldige smid.... Die was ook goedkoper. En dan snap ik dat je vaak langs wil om te kijken maar voor mij was dat klaar en lekker weer in de Belgische eifel gezet waar het gewoon top is en ik hooguit 1x per jaar eens langs ga.

Maar waarom vind je dat zo wantrouwend overkomen?
Ik zou het net raar vinden als mensen totaal niet af en toe zouden komen kijken - ben je wel geïnteresseerd in je paard, zou ik dan denken :') Let wel - geen ervaring hier met opfok, dus ik kan het ook echt mis hebben hoor, ik weet niet zo goed wat de normale gang van zaken is :)

En na het geklooi van vele smeden, zou ik ook écht de voorkeur hebben om zélf mijn smid te mogen kiezen.
Of stel nou dat je een smid in de familie hebt oid, die al jaar en dag jouw paarden komt bekappen (en in de buurt van de opfok zit), dan is het toch ook niet raar/wantrouwend als je die smid wilt aanhouden?

De bovenstaande redenen die ik aangeef hebben echt niets met wantrouwen te maken, maar met interesse naar je paard toe en bepaalde zaken op een bepaalde manier te willen (zoals die eigen smid). Dat heeft helemaal niets te maken met "ik vertrouw het beleid niet".

Ik zou echt geen goeie pensioneigenaar zijn denk ik hahaha. Of anders gezegd - wel voor de paarden, minder voor de eigenaars. Ik weet niet of ik uitgesteld smid- of DA-bezoek zou kunnen aanzien. En ooh, je zal de horror maar meemaken dat één (of meerdere) van de klanten niet betaalt.

Bij ons zijn er een aantal regeltjes, maar die vind ik net fijn!
Vegen als je hooi/stro genomen hebt bijvoorbeeld, I love it! Het kost je nog geen minuut, maar de boel blijft er wel schoon bijliggen op die manier.
De kruiwagens zijn een beetje een dingetje - als een kruiwagen schoon is als ik hem uit de loods neem, zet ik die ook schoon terug. Als ik een vuile kruiwagen in handen krijg, strooi ik daar een laagje stro in zodat mijn stro/hooi niet meteen vol viezigheid plakt en zet ik hem ook vuil terug, sorry.
Ik had vroeger mijn eigen kruiwagen, en die onderhield ik altijd heel netjes, altijd uitvegen en in het weekend schrobben en uitspoelen. Ik ben zuinig op mijn spullen, ik maak mijn mestboy ook regelmatig schoon.

Er wordt bij ons ook niet voorgetrokken oid, ben ik heel blij om.
Ik heb met mijn vorige paard op een stal gestaan waar ik altijd "de zandwei" kreeg, terwijl "de favorietjes" hun paarden altijd op de grasweien mochten. Daar mochten de paarden sowieso maar max. 2u per dag buiten, en wanneer de manege-kinderen kamp hadden mochten wij 2 weken niet komen - ja doei, ben daar snel vertrokken haha.

Eén van de andere stallen (degene waar de paarden in de winter niet buiten mochten) hadden in de zomer wel een regeling die ik wel oké vond - zij zetten de paarden buiten, maar "dwongen" je om elke dag zelf te komen, om je paard weer binnen te zetten. Vond ik wel oké, anders krijg je van die stalgenoten die 6 weken niet naar hun paard omkijken. Je kon natuurlijk altijd afspreken met je weigenoot en dat binnen zetten onderling verdelen, maar ook op die manier moest je toch regelmatig zelf komen, en dat vond ik voor de paarden wel fijn.

Op de stallen waar die "lichte dwang" niet werd toegepast heb ik vaak genoeg paarden gekend waarvan de eigenaar er niet naar omkeek, en dat dier moet dan maar hopen dat iemand anders zich er over ontfermd. Ik ben dan zo iemand die dat doet - elke dag mee buiten en binnen zetten, eten van mijn paard geven omdat die eigenaar al weken geen korrels meer had, hooi voeren, water bijvullen (en de waterton regelmatig schoonmaken), stal uitmesten, ... Als je dat 6/7 voor een paard "moet" doen dat niet van jou is, terwijl je het zelf druk genoeg hebt, steekt dat wel tegen. Ik heb altijd gezegd "als ik voor 2 paarden wil zorgen ipv eentje, koop ik er wel een 2de bij". Toen ik daar 12 dagen op reis ging en mijn ouders voor mijn paard zorgden, hebben zij "dat sukkeltje" er ook "moeten" bijnemen, omdat zij het ook niet oké vonden dat het paard anders niet buiten kwam of zonder eten in een gore stal moest slapen.

Het "veel beloven en weinig doen" heb ik dus langs 2 kanten gezien.
Ik heb staleigenaars gehad die idd "veel buiten" beloven, of "onbeperkt hooi" en dat dan niet nakomen, maar ik heb ook weigenoten gehad die hun paard bij de mijne dumpten en die er verder amper naar omkeken, wat mij op zo goed als dagelijkse basis dubbel werk opleverde.

Nee, het zou niks voor mij zijn, pensioneigenaar zijn.

Wij zijn momenteel vaag bezig met een huis met stallen en grond aan - echt de ultieme droom voor mij!
Het is kleinschalig hoor, 3 stallen. Ik heb al lopen denken "wat moet ik dan doen qua gezelschap?", want ik heb maar 1 paard.
Mijn mama vroeg "kan je niet een stal verhuren?" - Ja, dat kan - maar dan zit ik dus altijd met "vreemd volk" op mijn erf, ook al zou het iemand zijn die ik ken haha. Of net niet, als diegene het paard maar aan zijn/haar lot overlaat, en heb ik er weer een zorgenkind bij, ook niet de bedoeling. Ik denk dus eerder in de richting van "mocht dit doorgaan, koop ik er wel een ezel oid bij". Want: ik heb geen zin in verhuren, en de miserie die daar heel makkelijk bij kan komen kijken.

Geen enkele stal is perfect, denk ik. Er is altijd wel wat - ik heb geleerd dat het belangrijker is dat mijn paard goed (en daardoor gelukkig) staat, dan de luxe die ik als mens aangeboden krijg. Een wc is handig, maar ik plas liever in bosjes en mijn paard 24/7 buiten dan een poepchique stal voor de mensen en weinig comfort voor de paarden.
Ik heb ook op zo'n 'mensen"stal gestaan - binnenbak, buitenbak, longeerbak, kantine, solarium, ... Maar daar mochten de paarden in de winter dus niet buiten, totaal niet, en dat vond ik echt een dikke no go. Nu moet ik veel meer zelf doen en heb ik als mens iets minder luxe, maar mijn paard staat héérlijk en op een manier die bij haar past. Dat ik dan geen binnenbak meer heb, speelt helemaal geen rol.

Als ik echt moedeloos zou worden van het stalbeleid, zal dat vooral om mijn paard gaan. Mijn eigen issues kan ik nog wel aan de kant schuiven - zoals stalgenoten die hun rotzooi niet zelf opvegen ed. Dat is vervelend - maar mijn paard staat goed, dus hoewel ik me er soms wel aan zou storen, zou ik het wel van me af kunnen zetten, net omdat mijn paard daar goed staat.
Voor mij betekent "moedeloos worden van het stalbeleid" dat mijn paard daar de dupe van zou zijn, en daar zou ik echt voor verhuizen.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 29-07-22 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:55

Ook verschillende keren verhuisd omdat afspraken niet werden nagekomen.
Uiteindelijk particulier gestaan en daar was alles prima geregeld. Nee niet alles op mijn manier, maar de paarden kwamen niets te kort en werden gewoon buiten gezet zoals afgesproken. Ook een goede vriendschap aan over gehouden.

Nu paard aan huis met pensionpaard bij. Lukt prima. Zou enkel nooit halve stal doen, enkel volpension. Te veel paarden gezien die door hun eigenaar werden verwaarloosd en zelfs uitgehongerd op doe het zelf formules. Ik krijg er nog de rillingen van als ik er aan denk dat zoveel paarden hun buren zien eten krijgen en zelf niets krijgen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:16

Ik heb wel een pensioenpaard als pensionpaard.Hij word niet meer bereden dus is er voor zijn eigenaar geen bak nodig.Hij houd samen met mijn ruin het gras kort.De eigenaar komt ook niet wekelijks.Een actieve ruiter zou ik ook niet willen omdat je dan wel vaak iemand op je erf hebt.Ik heb tot nu toe makkelijke eigenaren gehad die de verzorging aan mij overlieten en laten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:48

LWDaisy, ik zou een paard met een paard zetten en een ezel met een ezel. Of 2 paarden met 2 ezels bijv. Soortgenoten zijn echt belangrijk.

Het nadeel van maar 1 of 2 stallen verhuren en mensen op je erf is dat ik vaak heb gezien dat mensen ook prive contact krijgen en het soms iets van vriendschap lijkt te worden. Leek altijd leuk in het begin, maar mensen worden soms te eigen en te brutaal. Dat vind ik dan echt niks.

En dan echt de gekste dingen. Mensen die eerst alleen in de keuken gezellig zaten en steeds verder doorliepen en ook veel en te lang bleven hangen. Jan en alleman ook meenemen naar binnen alsof het een kantine is.
Mensen met kinderen die zelf gingen rijden en de kinderen dan alles in de tuin pakte en gebruikte en zelfs met badpakje kwamen om te zwemmen in het zwembad en moeders lekker rijden.......
Prima als je dat leuk vindt en zo afspreekt, maar soms zien mensen het eerst niet en vinden ze het opeens teveel.

Daar tegenover kan een nette huurder ook de perfecte oppas zijn als je weg bent, ziek bent etc.

Maar wat ga je rekenen? Het is en blijft een lastige kwestie. Als ik mn uren zou moeten berekenen, zou het echt te duur zijn voor veel mensen. Dan verwachten mensen opeens een binnenbak, verwarmde kantine etc.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 17:01

superpony schreef:
LWDaisy, ik zou een paard met een paard zetten en een ezel met een ezel. Of 2 paarden met 2 ezels bijv. Soortgenoten zijn echt belangrijk.

Het nadeel van maar 1 of 2 stallen verhuren en mensen op je erf is dat ik vaak heb gezien dat mensen ook prive contact krijgen en het soms iets van vriendschap lijkt te worden. Leek altijd leuk in het begin, maar mensen worden soms te eigen en te brutaal. Dat vind ik dan echt niks.

En dan echt de gekste dingen. Mensen die eerst alleen in de keuken gezellig zaten en steeds verder doorliepen en ook veel en te lang bleven hangen. Jan en alleman ook meenemen naar binnen alsof het een kantine is.
Mensen met kinderen die zelf gingen rijden en de kinderen dan alles in de tuin pakte en gebruikte en zelfs met badpakje kwamen om te zwemmen in het zwembad en moeders lekker rijden.......
Prima als je dat leuk vindt en zo afspreekt, maar soms zien mensen het eerst niet en vinden ze het opeens teveel.

Daar tegenover kan een nette huurder ook de perfecte oppas zijn als je weg bent, ziek bent etc.

Maar wat ga je rekenen? Het is en blijft een lastige kwestie. Als ik mn uren zou moeten berekenen, zou het echt te duur zijn voor veel mensen. Dan verwachten mensen opeens een binnenbak, verwarmde kantine etc.

Ik heb een zeer aso paard :') Ik vind "alleen is maar alleen" zeker waar, vandaar dat ik ook een tweede dier zou willen - maar als ik echt een paard erbij zou nemen, zou die bitter weinig positieve aandacht van mijn paard krijgen. Ik zoek iets aso, iets dat geen lichamelijke genegenheid nodig heeft/wilt, iets dat voldoende gezelschap heeft aan het zién van een ander dier, zonder verwachtingen wat betreft kroelen ed, dat is nl. helemaal mijn paard haar ding niet :') Die wilt gezelschap - dat achter een draadje staat. Gaat de draad open, dan schiet mijn merrie volledig in de stress en jaagt ze als een draak achter het andere paard. Een jaar lang, als dat nodig is in haar ogen - en zolang ze samen staan, is dat nodig :')
Ze is het type paard dat graag kijkt naar een ander dier, en daar heeft ze genoeg aan.

Maar voorlopig is het vooral een theoretisch vraagstuk :) Als het er echt van komt, kan ik nog kijken wat ik doe. Het zou een ideale plek zijn voor een hoefbevangen paard en zo ken ik er wel een aantal - en een aantal van hen staan ook alleen. Dan kunnen ze samen alleen staan haha. Maar idd - wat reken je dan.

Maar wat jij zegt is ook waar, over het kleinschalige, en net daarvoor schrik ik terug - voor het volk dat op je erf komt. Voor de partners die meegesleept worden, kinderen, ouders & grootouders, honden, ... Moesten de stallen nu "apart" liggen en het privé-erf kan vermeden worden door een klant, is het een andere zaak, maar het huis waar ik mijn oog op heb laten vallen heeft die optie niet.

Je hebt ook gelijk over de oppas hoor. Op reis gaan zou niet meer lukken, tenzij ik iemand gedurende die periode kan laten inwonen. Mijn ouders zouden dat zo doen - maar mijn katten zijn niet gewend aan/oké met honden, dus dat zou al niet lukken met mijn ouders hun rottie. Ik zou het niet erg vinden hoor om niet meer op reis te gaan, maar alles in eigen beheer legt idd ook beperkingen op en je moet er veel voor laten. Ik weet dat ik dat niet erg zou vinden, maar ik woon niet alleen haha, en ik moet ook aan mijn vriend denken.

Voor- en nadelen dus. Maar: voorlopig vooral theoretisch, dus ik ga er nu mijn hoofd nog niet te veel over breken :)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:29

De afgelopen jaren diverse stallen gezien door omstandigheden ivm mijn vorige paard.
Overal is er wel wat.
De stallen die nog 2x per dag hooi geven rij ik sowieso voorbij, geen optie.

Nu een fijne stal, paarden hebben t fantastisch, maar ga daar toch weg helaas.
De bak is te zwaar en mijn paard moet revalideren, dat kan daar echt niet, faciliteiten zijn er helaas niet naar.
Bij de nieuwe stal wel, paarden hebben het daar ook goed, alleen moet ze wel inleveren qua ruimte buiten en snachts weer op stal.
T is soms gewoon kiezen of delen.
Hier laat je wat en daar krijg je wat.
Zolang voor mij de basisbehoefte goed is, zoals t hele jaar rond hele dagen naar buiten en onbeperkt hooi, contact met soortgenoten.

Plus denk ik dat het t beste is als je gewoon duidelijk blijft communiceren met elkaar, dat je direct met de staleigenaar overlegd als er iets is.
Plus accepteren dat 100% perfect naar je wensen gewoon bijna niet haalbaar is.
Goed is ook gewoon goed, dat stukje accepteren en los laten.

Mijn jaarling staat in een opfok, met 2 andere jaarlingen bij iemand aan huis.
In t begin ging ik geregeld, ondanks dat het 45 min rijden is
Maar dat had niks met wantrouwen te maken.
Ik vond het gewoon heel moeilijk om haar niet meer dagelijks te zien en de zorg aan een ander over te laten.
Dat zat gewoon bij mij en niet bij de opfok
Gelukkig doet ze t fantastisch daar, er word zo goed voor haar gezorgd dat ik inmiddels 1x in de maand ga knuffelen.
Ook dat is een stukje accepteren van de nieuwe situatie, wat volkomen logisch is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:47

Er zijn gewoon een paar eisen die ik stel.

Op de eerste stal waar ik stond met mijn paard, werd geëist dat pensionpaarden in de les meeliepen. In mijn onervarenheid ja gezegd, zou ik nu nooit meer doen. Ook heeft hij in de anderhalf jaar dat hij daar gewoond heeft, vier keer over de tachtigkilometerweg gelopen omdat zij haar omheining niet fatsoenlijk voor elkaar had. Is nu ook een harde eis. Veiligheid voor alles.
Op de tweede stal stond mijn Fjord 24/7 in de kudde op gras, jaarrond. Ik kon alles doen wat ik wilde, graasmasker, idioot veel trainen - maar hij werd dikker en dikker. Dat was dus geen lekkere optie en zou ik nu niet meer voor kiezen.
Op de derde stal ging hij 24/7 in de kudde op een zandpaddock en een weitje met zeer minimaal gras. Dat ging veel beter. Alleen... Toen voorjaar 2021 de hooiprijzen ineens omhoog schoten, besloot die mevrouw dat je dat niet oplost door de pensionklanten meer te laten betalen, maar door gewoon veel minder te voeren. Als in: 7 koudbloeden op 1 kruiwagen hooi per dag. Was dus ook geen lekkere optie.
Goed voerbeleid is nu dus ook een harde eis.
Hij staat nu fijn. 's Nachts gaan ze op stal, overdag buiten in kuddes op zandpaddocks. Lekker aan het bos, maar ook 2 binnenbakken (fijn voor mijn dochters). 's Morgens en 's avonds hooi en overdag in de paddock voordroog. Van mij zouden ze op zich wat langer buiten mogen blijven overdag, maar ik ben prima tevreden. Overal is weleens wat, maar je moet kijken wat jouw harde eisen zijn en het verder loslaten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:09

Ik heb 8 jaar lang geweldig gestaan, we hadden geen wc, geen bak, geen poetsplaats, niks fancy's maar we waren erg gelukkig. Hooi zoveel je wilde want ze konden toch niet meer eten dan ze aten, mooie weide er bij fantastische omgeving, goeie zorg. Er ware weinig regels, maar we waren ook maar met vieren.
Toen op een dag werd de stalhouder wat ouder en zijn dochter kwam er bij. Die meende dat zij het voor het zeggen had en haar vader was nogal bang van haar.
Ze had een pony voor wedstrijden en ze ging elk weekeinde met het dier de hort op. Punt was alleen dat zij vond dat het dier niet naar buiten mocht voor de wedstrijd want het moest energie sparen. De pony kon daar totaal niet mee om. Dus werd er zonder overleg besloten dat dan alle paarden maar binnen moesten blijven.
Het duurde niet lang, we zijn allemaal een voor een weggegaan.
Het mens was niet te harden, zo zonde.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:07

Ik ben denk ik ook niet zo veeleisend. Kan het altijd beter? Vast. Maar ik realiseer me ook dat uit handen geven concessies doen is.

Zo lang ik een blij en gezond paard op stal/wei heb staan is het goed.

Er is ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Bv, ik zou mijn sport paard best meer buiten willen hebben maar dan op een mooie track zodat ze er ook iets aan hebben. Het is hier niet in de omgeving. Dus nu moet ze het doen met wei en paddock, blij paard dus alles ok. Kan mi wel beter maar goed, voordat bedrijven investeringen etc kunnen doen moet daar ook wel draagvlak voor zijn.

Dus, ik doe concessies.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:19

Het is ook een stuk makkelijker concessies doen als je paard geen medische uitdagingen heeft. Zodra je te dealen hebt met te zwaar, insuline resistentie, ppid, hoefbevangenheid of diarree bij voordroog, heb je het heel zwaar in pensionstallen land….en dan is een consessie doen het verschil tussen leven of dood.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:26

mrie schreef:
Ik heb 8 jaar lang geweldig gestaan, we hadden geen wc, geen bak, geen poetsplaats, niks fancy's maar we waren erg gelukkig. Hooi zoveel je wilde want ze konden toch niet meer eten dan ze aten, mooie weide er bij fantastische omgeving, goeie zorg. Er ware weinig regels, maar we waren ook maar met vieren.
Toen op een dag werd de stalhouder wat ouder en zijn dochter kwam er bij. Die meende dat zij het voor het zeggen had en haar vader was nogal bang van haar.
Ze had een pony voor wedstrijden en ze ging elk weekeinde met het dier de hort op. Punt was alleen dat zij vond dat het dier niet naar buiten mocht voor de wedstrijd want het moest energie sparen. De pony kon daar totaal niet mee om. Dus werd er zonder overleg besloten dat dan alle paarden maar binnen moesten blijven.
Het duurde niet lang, we zijn allemaal een voor een weggegaan.
Het mens was niet te harden, zo zonde.

wat erg dit en toen?? heb je wel wat knaps gevonden?

hier ook alles erg primitief en geen fancy...5 paarden van 3 eigenaren en totaal verschillende ambities. van dressuur tot recreatief.. maar we laten elkaar in de waarde.. helpen elkaar bij dekens op en af en de ene denkt mss wel dit zou ik niet bij mijn paard doen maar zal het niet uitspreken, gewoon omdat we elkaar respecteren in hoe we met ons paard omgaan. Zelf mis ik wel wat luxe. maar dit komt omdat onze vorige stal alles had aan luxe voor de klant.. logeerkraal, goede rijbak buiten met verlichting een binnenbak, warm en koud water, een wc en een kantine, zadelkast etcetc. Voor de ruiter/amazone dus dikke prima maar helaas voor mijn paard minder prima, kort buiten en matig kwaliteit hooi. Hier nu tig keer kleiner en nul luxe maar liever dit dan terug naar die grotere stal.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:19

Ik snap echt wel dat het heel lastig is om met iedereen rekening te houden én met het paard. Maar toch lijkt het ook heel lastig om afspraken na te komen, een paardwaardig leven te bieden en niet zelf 8 uur per dag daarmee bezig te zijn. In ieder geval in deze regio (Den Haag, Westland, Midden Delfland).

Voor een stal waar (goed) wordt gevoerd, onbeperkt hooi een optie is en je een fijne buitenbak hebt sta je zo 2 jaar lang op de wachtlijst en kan je daarna zelf nog 4 diensten per week draaien. Als je gelukt hebt.
Heel veel stallingen komen de paarden in de winter gewoon niet buiten en in de zomer met geluk wat uurtjes.

En dan heb je het nog niet over eventuele extra (soms ook echt nodige) eisen. Ik heb altijd al gezegd dat ik richting het oosten wil, en ga dit ook doen. Mede hierdoor.

De enige 2 stallen die hier in de omgeving echt ideaal zijn, zitten op 40 minuten reistijd enkele reis + zelfs dan is het nog niet ideaal. Dit is overigens zonder file, ik hoef aan mensen in deze omgeving niet uit te leggen dat anderhalf uur dan ook geen gek verhaal is.

In het oosten zal ik vast net zo moedeloos worden, maar het verschil wat notabene al op Facebook te zien is én alle websites/advertenties is immens groot.
Stallen met een binnenbak waar paarden in de zomer de hele dag op de wei komen, in de winter minimaal 4/6 uur buiten staan met ruwvoer, onbeperkt hooi wat een optie is.. en dan zie ik nog heel veel extra’s ook. Ik vind het contrast enorm en heb daarom ook besloten ergens volgend jaar te verhuizen.

In deze omgeving wordt je er echt verdrietig van en zijn er weinig stallen beschikbaar. Ik heb 2 stallen op 45 (!!) minuten reistijd gevonden waarvan 1 toevallig een plekje heeft ivm pas overgenomen. De ander heeft een wachtlijst van 3(!) jaar.

En dan heb ik echt geen rare eisen:

- zomer weidegang gehele dag (minimaal 8 uur)
- winter paddock met hooi
- open stal met tralies, geen afgesloten muren
- mogelijkheid tot onbeperkt hooi ivm meerprijs
- minimaal fijne buitenbaan 20x40 met verlichting

Maar het lijkt allemaal onmogelijk..

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:58

Eve_16 hebben wij allemaal, alleen voor jou net te ver denk ik. Net onder Rotterdam.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:30

Ja wat dat betreft woon ik echt heel oliebol, echt in een uithoek in het Westland. Ik zag wel nog meer voor ik komen wat allicht geschikt zou kunnen zijn, maar dan is het een uur enkele reis.. zonder files.. stuur je toch voor de zekerheid wel even een PB haha!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:12

Ik had mijn paarden bij mijn schoonouders staan en regelde alles zelf, mijn veulen werd geboren en tsja een hengstje dus na zo'n 6 mnd de opfok in. En als je je veulen 6 mnd lang iedere dag in handen hebt kon ik hem echt niet ergens zetten waar ik niet mocht komen of hem niet uit de groep mocht halen. Gelukkig vlakbij een opfok gevonden waar ik hem uit de groep mocht halen, ging zelfs wandelen want dat was hij al gewend. En idd waren er mensen die ik 3 jaar lang niet heb gezien. Ook ben ik naar keuringen geweest met hem gewoon voor de lol. Hij heeft tot zijn 4e in de opfok gestaan en toen ik hem op pensionstal zetten nog steeds hengst, had ik een opgevoed paard die met buiten zetten netjes meeliep enz. En dit was voor mijn paard en mij een top opfok. En idd eigen bekapper ik was er altijd bij als hij kwam.of de veearts kwam. Ik weet bijna precies wat er met hem is gebeurd en mij niet hoeven afvragen waar bepaald gedrag vandaan kwam. Ook op deze opfok was niet alles 100% maar voor mijn paard prima. En dat ik 2x per week kwam had niks te maken met wantrouwen ofzo maar ik wilde mijn veulen gewoon op zien groeien en opvoeden.
De pensionstal waar hij daarna heenging was prima maar ben na 6 jaar weggegaan omdat de bak te zwaar was. En daarna 7 jaar op dezelfde stal gestaan ook hier was het niet perfect maar goed genoeg. En nu 24/7 buiten op kleine stal omdat hij in de loop der jaren toch wat problemen heeft en rijden niet meer bovenaan staat maarhij wil graag beetje scharrelen met vriendjes. Je moet vertrouwen hebben in de stal waar je staat en er vanuit kunnen gaan dat afspraken worden nagekomen er voldoende hooi, weidegang en buitentijd is in de winter.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:48

Pantykous schreef:
Daihyo schreef:
Ik herken het wel. Als je op pension staat, zul je concessies moeten doen. Ik heb voor mezelf altijd een lijstje gehad met keiharde eisen (en dat had altijd met paardenwelzijn te maken) en een lijstje met wensen. Ik moet zeggen dat ik daar altijd aansluitende stallen bij heb kunnen vinden.

Dit :j

Dat je altijd concessies moet doen ben ik mee eens, maar aansluitende stal obv je eisen vinden is mij helaas nog steeds niet helemaal gelukt. Ik ben 3 jaar actief op zoek geweest naar een andere plek. Aangezien de plek waar ik in totaal 16 jaar heb gestaan, qua paardenwelzijn steeds verder achteruit ging en ik daar teveel slapenloze nachten aan over hield.

Eisen:
Ook de winter minimaal 6 uur naar buiten met ruwvoer
In de zomer liefst zo lang mogelijk. Bij voorkeur ‘s nachts wel op stal, bij perfecte omheining en groep is/was ‘s nachts bespreekbaar.
(Nagenoeg) onbeperkt iets te knabbelen
7 dagen per week buiten zetten. Binnenhalen kan ik, indien nodig, zelf doen. Evenals voeren en mesten.
Een frisse stal. Geen muf hok wat direct op je longen slaat.
Rijbaan waar in gemend kan en mag worden van min. 20 x 40. Weiland is ook prima. Mits die het hele jaar door te gebruiken is.
Ik moest het gevoel hebben dat ik mijn pony er met een gerust hart achter kon laten.

Budget was niet belangrijk en reisafstand Max. 45 minuten enkele reis. 3(!) jaar bezig geweest en al mat al nog uit gekomen op een stal waar ze in de winter zonder ruwvoer buiten staan en in de zomer helaas ook maar 6 uur buiten. In de winter worden ze (imo) relatief makkelijk binnen gehouden als het weer slecht is en worden ze snel binnen gehaald bij ‘slecht’ weer. Ook raakt de rijbaan het water toch minder makkelijk kwijt dan van te voren deed vermoeden.
Ik probeer de buitenuren te compenseren door dus altijd pas daarna naar stal te gaan.
Begrijp mij niet verkeerd mijn pony is fysiek en mentaal ontzettend erop vooruit gegaan, dus het is absoluut een betere plek. Alleen klaarblijkelijk zijn mijn wensen toch nog steeds teveel gevraagd. -O- Ik moet er overigens wel bij vermelden dat je bij veel stallen hier in de omgeving niet welkom bent als menner en dat dat dus wel een issue was. Mijn pony is niet geschikt om buiten mee te mennen, dus dat was wel een harde eis dat dat op het terrein zelf kon.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:32

Een menner is op veel stallen niet gewenst idd. Al is mijn ervaring dat dat niet aan de menner ligt maar aan de ruiter, Of eigenlijk de pensionhouder die verwacht dat de ruiters daarover gaan klagen. De menners die ik inmiddels ken zijn heerlijke no-nonsens lui die niet in 7 sloten tegelijk lopen. Zelf heb ik een shet en ook die zijn lang niet overal welkom. Als menner met een shet sta ik dus al 5-0 achter.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:41

Hier een Welsh Mountain en wordt niet zozeer gezien als ontsnapper zoals de Shetlander (had hiervoor een Shetlander en toen was dat vaak de opmerking), maar qua formaat alsnog niet gewenst. Dus dat maakt de zoektocht er inderdaad helaas niet makkelijker op. :Y)
Daarom helaas op het ruwvoer buiten in de wintermaanden, ingeleverd (en eigenlijk ook de buitenuren in de zomermaanden). Maargoed voor ons beide wel een veeeeel betere keuze dan waar we stonden.

Net wat je zegt. Hier moesten ze er ook even aan wennen, maar we houden gewoon allemaal rekening met elkaar en in de zomermaanden men ik altijd in het land en hebben ze dus sowieso geen last van ons. :D Sommige paarden keken even 2 keer, maar inmiddels vinden ze het allemaal normaal. Het is vaak eerder de eigenaar die er een probleem van maakt dan het paard zelf.