Voor en nadelen paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:28

Ja en dat is dus ook het verschil met de mijne, die staat niet de hele dag met zijn kop in de hooibak. Sowieso hebben wij 9 voerplekken op 6 paarden verspreid over het perceel en wordt er 2x per dag gevoerd. Ze hebben niet onbeperkt hooi. En stro eten ze alleen als maagvulling, niet om te blijven eten. Dus scharrelen ze van plek naar plek om te kijken of daar nog hooi is. Plus dat hij niet de hoogste in de rangorde is, dus hij wordt ook nog wel eens van zijn plek gejaagd.

Ik val in herhaling: niet ieder paard is hetzelfde. Dat het voor de jouwe niet werkt, zegt niet dat het voor een ander paard ook niet kan werken. Iets met individuen... Net zoals je stallen niet zwart wit kunt vergelijken, kun je dat met paarden ook niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:30

Ik begrijp dat het individuen zijn....
Ik heb meer paarden gehad dan alleen deze 2....
Maar laat maar, kan het niet anders uitleggen.

Hier komen geen paden. Dat is duidelijk.
Mijn mening: een hype uit plaats gebrek. en toch op elke vierkante meter paarden willen houden.
Ik zie dus voornamelijk nadelen, daar werd ook naar gevraagd.

Fijne voortzetting van het topic nog :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:33

Dan nog reflecteer je alles op je eigen paarden. Hoeveel zijn dat er geweest op het aantal paarden in Nederland? Je kunt het niet zo zwart en wit vergelijken.

Ik heb ook jaren een merrie gereden die diep ongelukkig zou worden van een paddock paradise. Die werd van 24/7 buiten ook ongelukkig. Dus die stond de nacht op stal en overdag in een klein groepje buiten op de wei en paard fleurde helemaal op, hapje, stapje, spelen, slapen. Prima toch? Die zou ik nooit een PP in praten, omdat dat voor haar niet werkt. En dat is prima, zij was gelukkig op haar stal en wei, de mijne gelukkig op zijn pp.

En dat is wat TS ook moet doen (en wat iedereen zou moeten doen): kijken naar wat jouw individuele paard nodig heeft en daar een stalling op zoeken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:36

hiphopje schreef:
Hangen de voor en nadelen niet af van je persoonlijke prioriteiten? Kan me voorstellen dat als je een fanatieke wedstrijdruiter bent best wel kunt balen als je je paard vies uit de track haalt, of met hier en daar een hapje uit zijn vacht.

Dat vind ik als wedstrijdruiter eigenlijk het minst relevante wat betreft wel/geen 24/7 buiten in de groep, vraag me echt af waarom het zoveel wordt benoemd :P

Ja, ze zijn weleens vies, maar modder eraf borstelen als het eenmaal opgedroogd is is echt geen vervelende klus. En met wedstrijden lekker dag van tevoren wedstrijdklaar poetsen/wassen, regendeken erop en dan op de dag van wedstrijd zelf nog eventueel de benen extra wassen. Invlechten blijft een k*tklus, maar dat is niet anders ook als ze veel op stal staan :') Wondjes en kale plekjes neem ik maar voor lief, nog nooit een jury gehad die daar wat van vond.

Maar wat beweging betreft kan ik me wel terugvinden in twijfels van DuoPenotti, wat is het voordeel ten opzichte van 24/7 in de groep in een gewone grote wei? Voordelen tov permanent ophokken op stal, kleine vakjes, minipaddocks en dergelijke zijn vanzelfsprekend, maar als ik tussen een groot stuk land en pp zou moeten kiezen (bij een warmbloedpaard dat geen last krijgt van het gras, niet gevoelig voor hb, ir etc) zou ik persoonlijk altijd voor de wei gaan :) gaan ze IMO zo hapje stapje meer bewegen dan op zandpaden van de ene naar de andere hooibak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:45

Ja maar dat bedoel ik ook. En dat is dan toch prima?
Kijk naar wat het individuele paard nodig heeft. Zo ingewikkeld is het niet. En zoveel paarden, zoveel wensen en daarom ook de verschillende soorten stalling, zodat er voor iedereen wel iets passends te vinden is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:45

Vies heeft toch niets met PP te maken?
Mijn varken staat dagelijks „traditioneel“ op de wei en komt daar standaard met 3cm modder tot aan de kuif weer vanaf.
Dan kun je eigenlijk beter zand hebben :=

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:46

Ik ken ook zeker paarden duet niet gelukkig zouden worden van een PP. Voor die van mij wil ik niet anders meer.
De opmerking dat het ontstaat uit ruimtegebrek herken ik niet: niet in waar mijn pony staat, met 4 op pak 'm beet 3 ha. Ik heb het wel gezien op plekken waar het zo werd ingevuld, imo dan ook niet perse een PP maar een paddock of wei met tracksysteem. Een PP is meer dan alleen een track.

Ik zie die van mij wel veel meer in beweging zijn. Het lijkt me nog wel eens tof om met een tracker te meten hoe veel ze nou lopen in 24 uur. De PP bestaat uit 3 segmenten en de mest ligt altijd over het hele terrein verspreid. Ze scharrelen in die 24 uur dus altijd overal. De voerplekken worden constant afgewisseld, dus ze gaan ook echt op zoek.
Ik zag toevallig die van mij afgelopen week van de ene kant naar de andere wandelen om een ander net te bezoeken. Niet de korte route, maar de lange. Heerlijk aan de wandel. En zo gaat dat de hele dag. Ze eten nooit in ene een bak leeg om dan naar de volgende te gaan. Sterker nog, ik zie ze vaker niet eten dan wel. Ook mijn pony die in de groepsstal zichzelf dood at. Die at door tot het laatste sprietje op was. Die zag ik echt met zijn kop aan het net tot het op was. En dan nog stofzuigen. Even slapen en dan verveeld wachten op de volgende lading hooi. Geen verrijking kon op tegen de verrijking die zijn huidige plek biedt.

Overigens is mijn pony dus sober, hij kan niet 24/7 op de wei. 24/7 op zand / beton was niet uitdagend genoeg. Nu speelt hij op de heuvel, heeft hij sluiproutes, netten op allerlei hoogtes, scharrelen in het bos, kruiden snaaien in de bermen, klauteren over en langs boomstammen, allerlei ondergronden etc.
En ondanks 24/7 ruwvoer viel hij af en blijft hij op gewicht. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:49

Jij hebt ook wel echt het ultieme plekje. Daar is dat van mij kinderspel bij <3

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:50

Mijn wedstrijdpaarden zijn ook vies. Zitten onder het zand van het rollen in de paddocks waar ze overdag in staan maar een goede deken plus hals houd het werkzaam. Zomers op de wei zijn het ook net varkens soms.

Ik zou mn paarden nooit enkel op stal willen hebben omdat het showpaarden zijn en schoon moeten blijven zeg!
Dus dat vies worden op een PP zal niet veel anders zijn dan wanneer ze enkel op een wei of zand paddock komen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:52

Ik moet ook zeggen dat ik de modder en gras vlekken beter te doen vind dan de stal vlekken voorheen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:09

DuoPenotti schreef:
Mijn tinker ruin staat naast het rennen ook met de kop aan de grond.
Maar als die niet op gras staat zit hij met de kop in de hooibak.
Die stopt niet met eten totdat het op is.
wat hij ook krijgt.
daarom heeft hij een graasmasker op. Geef ik in de winter hooi, omdat er bijvoorbeeld sneeuw ligt, staat hij ook met dat masker op omdat de merrie anders amper eten krijgt omdat de ruin snel eet.
Dan beweegt hij minder dan op gras, want gaat van hooibak naar hooibak. IPV hapje stapje gras.
DAT is waarom ik het juist niet begrijp.

Ik vind een graasmasker dan weer dermate sneu dat ik dat echt niet zou willen, als je dat op kan lossen met een pad om de wei en beperkte toegang tot gras, dan zou dat voor mij altijd de voorkeur hebben :j Richt je het dan nog extra leuk in dan is het tussen de oortjes ook echt een verrijking :) Zelf loop je waarschijnlijk toch ook liever over leuke bospaadjes of door een afwisselend parkje, dan over een saai open stuk?

Het kris-kras door de wei kunnen rennen is leuk, maar het 1 hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Je kan een perceel zo indelen dat er zowel fijne stukken wei, als leuke looppaden zijn. Waarbij paarden niet via de kortste route van A naar B kunnen lopen en wel meer meters moeten maken, en bij een leuke inrichting ook een beetje creatief moeten zijn welk pad ze nemen, en op welke manier ze dat doen.

Niet in 1 keer het hele perceel kunnen overzien stimuleert ook enorm het willen blijven lopen en kijken wat er achter die struiken / zandhoop / kronkelpad aan de hand is :) En er ontstaan echt verschillende plekjes met een verschillende sfeer, in plaats van dat ene saaie veld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:17

na 2 dagen weten ze toch wat daar zit? Het is niet zo dat je elke week een nieuwe PP opent.
Dus denk dat dat vooral tussen onze oortjes zit dat inrichten :D

En hier word gewoon geknuffeld en gegroomd met masker. Dus zie daar geen beperking.

Maar goed, laat ik me weer verleiden te reageren..... en ik wil het topic niet een soort van domineren met mijn gedachte zeg maar
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-02-22 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:21

Het blijven opportunisten, die altijd hopen een beter plekje te vinden, toch een sprietje gras, zou daar een poortje naar een stuk wei open staan, zou in die andere hooibak meer / lekkerder hooi zitten, hee mijn maat staat daar achter, zou die wat te vreten hebben?? Valt er nog iets te beleven / zien achterin op het pad, even naar de lekkere rolplek lopen.... enz.

Wat je niet kunt overzien, maakt nieuwsgierig en ik zie hier ook dat ze graag over het hele terrein bewegen en even alles checken ofzo. Ik vind dat ook wel een beetje nabootsing "uit het wild" dat ze langs bepaalde routes trekken, ze gaan dan echt op stap. En het wordt vooral leuk als ze keuzes moeten maken welke afslag ze zullen nemen :D

Zoals het voor jezelf ook interessanter is om door een parkje van 2 hectare met leuke paadjes te lopen en te ontdekken wat er om de hoek is, dan dat je door diezelfde oppervlakte kaal weiland naar de overkant banjert :) Zo'n parkje is leuker om vaak doorheen te lopen, dan steeds die saaie lap gras.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:27

DuoPenotti schreef:
Ik zie geen voordelen tegenover een groot weiland.
En ja dan bedoel ik groot. En daar zit meestal het probleem.
Daar waar paarden lekker de hele dag hapje stapje doen, dan weer eens rennen, dutten, spelen.
Dus echt paard zijn.

Een grote PP doet dat ook. Dus zeker ook fijn, maar imo niet beter. Maar gelijk aan bovenstaande.

Meestal zie je een pp omdat er te weinig plek is en dat op deze vreemde manier opgelost gaat worden.
Met op 9 van de 10 keer natte paden.
Vaak te smalle paden wat niet veilig voelt voor een paard lager in rang.
Omdat er geen bal te doen is op die paden hangen ze van ene hooiplek naar de ander dus bewegen ze minder dan hapje stapje traditionele weidegang.

Het concept pp is mooi, de uitvoering heel vaak ruk.

Dit geldt voor mij inderdaad. Met de nuance dat ik warmbloeden heb die niet (snel) te dik worden met het werk wat ze doen. Eigenlijk is het maar 1 van de 3 waar ik soms even mee moet opletten. En dan is iets minder KV vaak voldoende.

Maar ik houd mijn paarden wél naar de gedachte van samen, vrij en veel (onbeperkt) ruwvoer.
Dus ik zie zeker waarom je het zou willen doen voor paarden die anders te dik worden. Want dan heb je de voordelen die ik ervaar, zonder de gezondheidsrisico's van een te dik paard.

De uitvoering (in de winter) laat wel eens te wensen over inderdaad. Maar dat is dan ook echt niet gemakkelijk/goedkoop. Als je het echt goed wil doen, moet je er minimaal zo veel voor betalen als voor een luxe stal denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:35

Zo‘n mega pp op meerdere Ha. met een beekje, bosje, bergje is natuurlijk geniaal.
Datzelfde geld ook voor een weiland waar een bos deel en beekje in zit enzo.

De meeste stallen noemen echter hun chronisch gebrek aan ruimte pp en gooien wat zand en doorhangende draden neer. Dat zou echter geen naam mogen hebben :+
Dat maakt het vergelijk ook lastig puur op basis van de term.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:43

Daarom vind ik ook dat je het per situatie moet bekijken :j

Wat is er voor perceel, wat voor paarden staan er op. En in hoeverre zou het een verrijking zijn om dat perceel te voorzien van looppaden en extra's :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:00

Sizzle schreef:
Zo‘n mega pp op meerdere Ha. met een beekje, bosje, bergje is natuurlijk geniaal.
Datzelfde geld ook voor een weiland waar een bos deel en beekje in zit enzo.

De meeste stallen noemen echter hun chronisch gebrek aan ruimte pp en gooien wat zand en doorhangende draden neer. Dat zou echter geen naam mogen hebben :+
Dat maakt het vergelijk ook lastig puur op basis van de term.

Iedereen geeft een andere invulling aan PP. Die van ons mag de naam officieel niet eens dragen, omdat ik mijn paarden bijvoorbeeld nog op stal stop in de nacht.

Ik vind dat Daihyo het wel mooi verwoord in reactie op andere reacties. Iedereen bekijkt het vanuit een eigen perspectief.

Ik zou niet gelukkig worden (understatement) als ik mijn paarden uren met een grasmasker moet laten lopen. Dat wil ik altijd proberen te voorkomen.

De toegevoegde waarde van PP én van paden voor mijn paarden? Ik heb beperkte weidegang. Wisselend van 4-6 uur op een dag ongeveer. De draden van de wei staan altijd open op die momenten. En wat je dan dus ziet is dat de paarden er -vrijwillig!- voor kiezen om de weide te verlaten. Bijvoorbeeld om te chillen op de track, te rollen, hooi te eten of stro.

Ze kunnen die keuze dus maken. Zelf. En laat ik duidelijk zijn; we hebben een halve Haflinger en een Gelderse met een enorme focus op eten.

Dik een jaar verder zijn we nu en ze eten niet meer non-stop. Terwijl er wel onbeperkt hooi en stro beschikbaar is. Dus ja, voor mijn paarden werkt dit.

Voor ons pensionpaard niet. Die had voernijd, was dominant en bleef aan het ‘jagen’. Hij kon geen rust vinden in alle vrijheid die hij bij ons kreeg. En van het feit dat mijn paarden hem altijd uit de weg konden gaan, werd hij nóg onrustiger. Hij is nu weer helemaal happy op de traditionele stal waar hij vandaan kwam. Dat kan dus ook…

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:40

Het probleem hier in Nederland is natuurlijk dat we niet genoeg plek hebben. Maar mocht ik toch ooit nog eens eens een hectare kunnen kopen zou ik er denk toch wel een pp achting iets van maken. Ik vind het mooi en de afwisseling vind ik ook erg mooi. Verschillende ondergronden, hoekjes, planten enz.

Maar goed ik heb ze nu aan huis staan. Zo’n 2500m voor de paarden. We hebben een pad van 2 m breed en 80 m lang waar ze ook gewoon op liggen te slapen. Zo komen ze van de schuilstal en verharding met overkapping naar de bak/paddock. Het pad en paddock zijn bijna altijd droog. Naast de bak is een stuk van 5 bij 40 meter. Daar hebben we net 2 borders gemaakt met 50 boompjes en een slingerpad er tussen. En dat stuk wordt nog verder uitgewerkt. Maar inderdaad eerst weer verder sparen. Er zijn 3 voerplekken op dit moment.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met 4 pony’s. C,D en een E formaat. Mijn 2 pony’s doen het er super op. 1 staller deed het ook prima en 1 staller niet. Die stond meer binnen in de stal dan buiten.

1 van mij. Pony’s is overleden hij was 34. De 2 stallers zijn vorige maand weer verhuisd.

Nu staan er een E pony en 2 Shetlanders.

Ze hebben jarenlang op 3 verschillende pensionstallen gestaan. Zo’n 3 uurtjes buiten een uurtje rijden en verder op stal.
Dat is wat er hier in mijn buurt te vinden is.
Als ik dan nu zie dat ze de hele dag kunnen doen wat ze willen. Lekker rond scharrelen, altijd samen staan, rollen en liggen waar en wanneer ze willen word ik daar toch gelukkig van. En vind ik het een enorme vooruitgang voor mijn paarden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:58

Ik vind de meerwaarde van een goed uitgevoerde paddock paradise dat het in mijn ogen gewoon veel verrijkender en veel paardvriendelijker is. Niet alleen verrijkend voor paarden, maar gezien aanplant en dergelijke ook voor de natuur en de biodiversiteit. Zeker als je dat vergelijkt met een gewoon 'kaal' grasland. Dat betekent niet dat het hele perceel bebost moet worden (want hier wordt nogal snel in extremen gedacht) maar een solitaire boom in een landschap of enkele berkjes als pioniersbomen breken het landschap en zorgen voor nestgelegenheid voor vogels, voor schaduw voor paarden, voor takkenvoer voor paarden,... Het is niet zo dat een PP enkel en alleen gedaan wordt voor zij die te weinig plek voor het aantal paarden hebben. Ik heb ruim de plek voor het aantal paarden dat ik 'maar' heb en het was het eerste wat ik heb gedaan: paden trekken en weides indelen.
Voor mij is een paddock paradise niet alleen die track maar ook de verrijking van de omgeving. Geen kale ruimte waar ze kunnen eten en wat kunnen lopen, maar ook waar ze kunnen zoeken naar kruiden, mineralen, takken,... Maar goed, ik ben voor. Ik heb het hier en ik ben daar heel blij mee. Als je niet voor bent, begin je er niet aan. Ik zie de voordelen er echt wel van in.

Wat ik wel ervaar als een noodzaak is dat ik het voor noodgevallen wel belangrijk vind om een vaste stal te hebben.

Ik heb ook wel paarden met min of meer dezelfde voerbehoefte qua ruwvoer. Dat scheelt wel, maar anderzijds zijn er ook wel oplossingen te voorzien als je wat wil omdenken. Een graasmasker vind ikzelf echt helemaal niets voor paarden. Krachtvoer krijgen ze van mij hier evenzeer en daarvoor zijn ook echt wel handige systemen te bedenken om paarden uit elkaar te houden tijdens krachtvoer uitdelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:38

Mijn paarden mogen beperkt gras dus is zoveel mogelijk andere ondergrond beter.
Ook vind ik de wei uitmesten veel meer werk dan op zand drollen weg halen.
Ik hou wel van een fijn stalletje erbij met een dikke laag stro, mijne liggen toch elke nacht lekker languit in de stal.
Bezig zijn buiten vind ik ook geen nadeel.
Als je schimmel in de poep ligt wordt hij net zo smerig (of eigenlijk smeriger) dan van zand, mijne heeft het voordeel van allebei. O:)
Qua ruwvoer behoefte zitten de mini's toch aardig op dezelfde lijn als de arab. :=
Het is natuurlijk als je ze thuis hebt wel anders, je hoeft met niemand rekening te houden en kan het maken zoals je wil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:16

Voor mij zijn de voordelen:

Meer verrijkte leefruimte voir de paarden jaarrond, en zeker in de periode dat het land te nat en zacht is en de uren dat ze niet op het gras mogen.

Ik heb hier veel paarden die snel te dik worden bij te lang op het gras. Waar ik ze de eerste jaren dag en nacht op het land liet, werd dat daarna alleen nog overdag en nu meestal maar deel van de dag (2-8 uurafhankelijk van seizoen en paard)

Ik heb ruim voldoende grond. 3ha en max 6 paarden. Maar in de natste maanden zakken ze zo ver weg in het land dat ze bij wat rondrennen alles binnen no-time tot moeras vertrappen en er zelf ook geen zin meer in hebben of er blessures van oplopen.

Alleen in de paddock ging hun veel meer vervelen dan nu met de paden er bij. Ze kunnen zich afzonderen, sprintje trekken, spelen rond de heuvel en pootje baden of drinken in de poel.

De paden nodigen uit tot rondwandelen en rondje rennen. Ze zoeken langs de kantjes naar sprietjes gras, blaadjes of takken van de bomen of struiken.

Het mooie is dat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen zijn. Ze mogen binnen staan, onder afdak, op de stenen of op het zand. Ze kunnen beperkt de wei op en mogen er ook weer aflopen als de vliegen te vervelend worden. Die vrijheid om te kiezen worden ze gelukkiger van.

Nadeel vind ik dat de paden snel te smal zijn met grotere groep paarden en drukke groep (hier meeste stukken 3-6 meter, kleine stukjes smaller). En met het samenvoegen van een nieuw paard in de groep geeft dat extra risico. Net als met geblesseerde paarden.

Ik zou nooit adviseren een paard met peesblessure of kreupelheid te verhuizen naar een nieuwe plek waar die in een paddock paradise komt.

Mensen die het mij vragen wijs ik af.
Ik heb ervaring met blessure paarden en je wilt dat die zich rustig houden. Niet rondjes gaan meerennen met een kudde als die hun dolle 10 minuten hebben, het weer omslaat of er een nieuw paard bij komt.

Verder staat en valt alles met de kwaliteit. de aanleg met voorzieningen en of de kudde en het voerbeleid passend zijn.

Ik was er al heel vroeg bij met ons PP, maar zie inmiddels zoveel mooiere professioneel aangelegde PP plekken... echt fantastisch maar ook zeer kostbaar.

Ik vind een mooi natuurlijk en parkachtig aangelegd PP een verrijking voor paard, tuin, ons als bewoners en de dieren plus het landschap. Veel mooier dan alleen rechthoekige paddock en wei.

Ik vind goede kwaliteit bodem belangrijk. En wat er nodig is om die bodem goed te houden verschilt per locatie. Goede bak om re trainen en voldoende stalruimte voor noodgevallen en om te schuilen ook.

Aanleg is kostbaar, en onderhoud blijft nodig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:46

Ik volg deze discussie op de voet en vind 'm heel erg interessant. Wil er alleen nog aan toevoegen dat ondergrond/bodem voor mij dé doorslag zou geven in hoe je je paarden zou houden. Simpel gezegd op kleigrond is een paddock moeten gebruiken in de winter vrijwel onvermijdelijk (ja óók met voldoende ruimte!) en dan is een track een ontzettend mooie aanvulling op de meeste paardenlevens en kwaliteit. Ik denk niet dat iemand zal ontkennen dat een track meer toevoegd dan een vierkante paddock zonder verrijking.