Mest composteren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:27

Ah goed om te weten. Dat hoeft dus niet apart afgevoerd te worden, maar kan er na minimaal 3 weken gewoon bij. Mooi.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:39

Century schreef:
belle_boef schreef:
Ik geloof het niet. Maar dan moet het wel goed gaan.


Wat ik wel weet is dat je niet mest op je composthoop moet gooien als je paarden antiworm-middel hebben gehad. Want dan dood je ook je compostwormen.



Als ik ze ontworm doe Ik de mest indd apart afvoeren via de groene container voor een aantal dagen. Ook omdat dan vaak de wormen eruit komen.

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:47

Ik heb een pallet bak op de aarde staan ik lees dat het beter is om stenen onder de pallets te plaatsen in de hoeken zodat er lucht bij kan. Is het ook beter om dat te doen weet iemand dat?

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:48

Ik heb een pallet bak op de aarde staan ik lees dat het beter is om stenen onder de pallets te plaatsen in de hoeken zodat er lucht bij kan. Dan staat de bak dus niet op de grond maar net er boven.Is het ook beter om dat te doen weet iemand dat?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:54

Pfoe, ik heb afgelopen weekend een deel van de mest/compost verplaatst, maar het was toch nog natter dan ik had gehoopt, en het stinkt ook nog steeds redelijk. Het onderste deel heeft nu twee jaar gelegen.
Helemaal onderin zaten nauwelijks wormen, maar wat verder naar boven wel enorm veel.
Hopelijk is het toch goed bruikbaar in de moestuin zodra het wat droogt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:59

Heb je het in die 2 jaar eerder omgeschept? En hoe hoog had je het liggen? Een meter ofzo?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:01

Het is niet omgeschept nee. En ik gok dat het een dikke meter hoog ligt, maar het bovenste deel is verse mest. De onderste halve meter ligt meer dan een jaar.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:07

Okee, dan ben ik benieuwd wat het omscheppen gaat doen :j

Ik ga verhuizen naar een nieuwe plek en ga daar ook composteren. Er staan straks 2 grote pony's en 2 shetlanders. Ik gok een kruiwagen mest per dag. Nu wil ik bakken van 1 meter breed en 2 meter lang gaan maken. 6 bakken, zodat ik inderdaad ook kan omscheppen van de ene bak in de andere (ik verheug me er nu al op :+ )
Zou ik dan genoeg ruimte hebben voor een jaar rond zeg maar?

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:33

Goede vraag Daihyo, ik wilde ook beginnen. Hoewel ik nu de mest bij de buren mag brengen. Maar wil zelf mijn eigen weitjes (2000 m2 ofzo) ook bemesten met mest / compost. Bij staan er 2 grote paarden.

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:07

Daihyo schreef:
Okee, dan ben ik benieuwd wat het omscheppen gaat doen :j

Ik ga verhuizen naar een nieuwe plek en ga daar ook composteren. Er staan straks 2 grote pony's en 2 shetlanders. Ik gok een kruiwagen mest per dag. Nu wil ik bakken van 1 meter breed en 2 meter lang gaan maken. 6 bakken, zodat ik inderdaad ook kan omscheppen van de ene bak in de andere (ik verheug me er nu al op :+ )
Zou ik dan genoeg ruimte hebben voor een jaar rond zeg maar?


Ik heb met 1 van 1.55 en 2 shetjes al ruim 1 kruiwagen. Denk dat het met 4 meer als 1 kruiwagen gaat worden. Iets om misschien rekening mee te houden

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 12:18

Wat bedoel je met kruiwagen? Ik heb zo een groene met 2 wielen, denk 160 liter. Als ik alle mest van 1 dag/nacht opruim heb ik zeker meer dan de helft vol. Dat is dan met een fjord en een shetlander.

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:04

Ik heb zo.n ronde plastic bak met handvaten van de Action en ik heb 2 bakken vol per dag van een paard en een shet.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:29

Ik heb 1.5 kruiwagen (ford, zo'n stalen, ik denk 90 liter) puur mest per dag. En als het wat vochtig is ook nog 0.5 kruiwagen natte strokorrelstrooisel erbij. 2 paarden van 165-172 groot

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:15

Kalea schreef:
Wat bedoel je met kruiwagen? Ik heb zo een groene met 2 wielen, denk 160 liter. Als ik alle mest van 1 dag/nacht opruim heb ik zeker meer dan de helft vol. Dat is dan met een fjord en een shetlander.

Zo'n grote groene inderdaad. :j
1,5 kruiwagen is dus realistischer. Zeker iets om rekening mee te houden.
Maar hoeveel m3 zou dat dan zijn? Met 6 baken van 1x2 en 1m hoog, kom ik op 12m3 voor een jaar. Er vanuit gaande dat het met een jaar wel gecomposteerd is....
Ik had nu voor 6 grote pony's 11 kuub op 8 maanden af laten voeren. Dus ik dacht, dat moet dan wel uitkomen :D

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:25

Ik heb een ruime kuub in een week vol met 2 kruiwagens per dag.
80 liter kruiwagen, 160 liter per dag.

Kuub=1000 liter

7 dagen X 160 liter = 1120 liter

Het zakt nog wel in, maar niet zo snel. Plus: wanneer het half verteerd is wil je er geen verse mest bij gooien.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:28

En hoe lang duurt het voor het bij jou compost is?
Er is nog ruimte voor meer bakken overigens. Maar ik dacht met 6 wel uit te kunnen komen. Erg optimistisch gedacht dus :+

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:00

Dit is mijn bak.. Ik gok dat die ongeveer 2x3 meter is, en een meter hoog, dus 6 kuub, en die hebben we gevuld in twee jaar tijd (met de mest van mijn tinker van 1,53).
Afbeelding

Ik schep om de dag mest, en heb dan een flink volle kruiwagen.

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:25

Daihyo schreef:
En hoe lang duurt het voor het bij jou compost is?
Er is nog ruimte voor meer bakken overigens. Maar ik dacht met 6 wel uit te kunnen komen. Erg optimistisch gedacht dus :+


In de zomer met een paar keer omscheppen is het in een paar weken gebruiksklaar (keer getest bij 1 bak).
Maar naast dagelijks 2 kruiwagens uitmesten heb ik helemaal geen tijd om ook nog zoveel om te scheppen :')

Het meeste gaat bij een boer op de mesthoop, voor eigen gebruik (moestuin) heb ik een paar bakken.

Daihyo

Berichten: 88153
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:35

Ja ik wil eigenlijk afvoer voorkomen. Compost afvoeren kan ik namelijk wel (zijn veel geïnteresseerden hier voor in de tuin), maar mest afvoer wordt al lastiger. Dan moet ik echt met aanhanger gaan werken ofzo. En dan wegbrengen. En dan schep ik eigenlijk liever om :+

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:12

Je kan even aan MarliesR vragen naar haar ervaringen met bokashi, dat gaat volgens mij sneller. Heb je wel werk aan, maar anders dan omscheppen.

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:07

puppy1128 schreef:
Ik schepte de hoop 2-3 keer per week om. Ik heb gister een nieuwe hoop voor het eerst omgeschept en ik wil proberen 1 keer per week om te scheppen en om de dag met een compostpook (of hoe zoiets heet) lucht erin krijgen. Maar ik kan nog niet zeggen of het sneller, net zo snel of langzamer werkt. Al hoop ik niet dat het langzamer werkt. Maar we gaan het zien. :+

Met 2-3 keer per week omscheppen was het met een paar weken klaar.

Als ik veel zand tussen heb zitten gooi ik het op een apparte hoop, dat gaat langzamer en mag de natuur doen.


Ondertussen is de hoop alweer bijna klaar. En het is heel veel lichter werk op deze manier. Tot nu toe dus tevreden. :D

lique68
Berichten: 334
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:54

hoi, ik ben het ook aan het uitzoeken om zelf de mest van twee paarden te composteren, ik las op paardnatuurlijk.nl dat als je werkt met compostwormen dat je de hoop niet hoeft te keren of om te scheppen, heeft iemand hier ervaring mee? 3

kan het kwaad dat er best wel zand tussen de mest komt dat op de hoop komt? ze lopen bij mij in de bak en paddocks, dus bijna geen mest in hun boxen maar het ligt in het zand, dus komt best wat zand mee bij het eruit halen

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:01

Ik schep inderdaad niet om en de compostwormen komen vanzelf, maar ik kan het redelijk lang laten liggen. Mocht ik ergens anders met compostbakken moeten gaan werken, dan zou iets als omscheppen mogelijk noodzakelijk worden ivm snelheid composteren wegens maximale hoeveelheid m3 toegestaan en intensiever gebruik ervan (nu doen schapen groot deel bemesting). Beetje zand oid is geen probleem, dat is meer iets om in de gaten te houden qua wanneer zand in de paddock aan te vullen (duur). Kan zijn dat het interessant is om op een andere manier te gaan uitmesten daar om dat te verminderen.

marleen_usar

Berichten: 24706
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:12

Te veel zand is niet goed hou dat in de gaten.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:51

marleen_usar schreef:
Te veel zand is niet goed hou dat in de gaten.



Ik merk echt geen verschil. Lost wel weer op. Dat beetje wat aan de drollen blijft hangen stelt niks voor.