Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:36

verrekieker schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Als zij dat paard al rijdt, dan staat het toch al op die stal? Dan komt er toch geen extra paard bij waardoor die van jouw verplaatst moet worden? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee dat begrijp je goed.

In de zomerperiode staan 5 paarden 24/7 op de wei. Deze komen eind november naar binnen waardoor er meer stallen bezet zijn

Ahh duidelijk.
Wel apart dat dit van te voren niet duidelijk is besproken, toen jouw paard kwam icm het veulen van je vriendin wisten ze natuurlijk ook al dat niet alle paarden bij elkaar konden staan

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:40

Tja, balen, maar dan is het toch vooral de stadhouder die je hierop aan moet kijken. Met hem heb je een pensionovereenkomst, niet met je vriendin. Wat zij onderling voor afspraken heeft met hem, dat kun je als oneerlijk ervaren, maar in principe heb jij daar niets mee te maken.
Begrijp ik het overigens goed dat daar ook veulens permanent op stal staan in de winter, of lees ik het verkeerd?

Algemeen: we horen hier maar één kant van het verhaal. Dat lijkt me wel handig om te beseffen voordat iedereen die vriendin hier afserveert.

Ik zou hoe dan ook zo snel mogelijk weggaan. Waar een wil is, is een weg, en de perfecte stal bestaat niet. Het gaat toch in de eerste plaats om het welzijn van je paard, dus als je dan een concessie moet doen in de zin van geen binnenbak o.i.d. dan is dat maar even zo. Het lijkt me belangrijker dat je paard lekker buiten kan staan.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:40

Waar woon je in het zuiden? Misschien dat er hier mensen zijn die nog andere stallings mogelijkheden weten?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:41

Temeraire schreef:
Ik zou je uitleg weghalen (kan nog binnen nu en een uur geloof ik), dat is allemaal privé informatie die niemand wat aan gaat :)
Goed advies.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:44

superpony schreef:
Zo te lezen is het een behoorlijk rommeltje op die stal.

Ik ken dat soort stallen wel...........helaas. Heb er ook wel gestaan. Mensen kijken niet naar de paarden en welke matchen.

Mensen willen naast elkaar staan, ook al kunnen de paarden elkaar niet luchten of zien.

Als wij onze paarden naast elkaar wilden, kon dat niet als stallen bezet waren en anderen wilden daar nooit voor verplaatsen. Snappen we. Maar onze paarden liepen ook buiten samen en namen we bijv in 1x mee naar buiten.
Maar het gebeurt heel vaak dat mensen niet uit "hun" box weg willen.

Een goede stal heeft regels en een beleid waar iedereen zich aan heeft te houden. Niet dat de 1 meer mag dan de ander, dat iemand met meer paarden, meer macht kan krijgen, dan iemand met 1 paard.

Maar het wordt gedaan door mensen en daardoor gaat het vaak mis. Hier gaat echt niemand gelukkig worden en de kans dat het gaat escaleren is nu wel erg groot aan het worden.

Inderdaad @superpony,het komt wel eens voor dat mensen de bezette box van een ander willen.Dat valt dan vaak heel slecht bij die ander!Jij bent meen ik nu zo gelukkig dat je je eigen accomodatie hebt,dat is wel ideaal want dan heb je die problemen niet.Echter blijft dat voor veel paardenbezitters een onbereikbaar ideaal.

Kinke

Re: Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:46

neemt niet weg dat ook al zou er niet geschoven worden met paarden, dit nog steeds geen geschikte stal is voor een paard in de winterperiode.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:47

silvericathy schreef:
Waar woon je in het zuiden? Misschien dat er hier mensen zijn die nog andere stallings mogelijkheden weten?

Wou ik juist ook al vragen :j
En hoeveel reistijd je wilt hebben.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 17:48

Askja schreef:
Temeraire schreef:
Ik zou je uitleg weghalen (kan nog binnen nu en een uur geloof ik), dat is allemaal privé informatie die niemand wat aan gaat :)
Goed advies.

Thanks voor het advies _/-\o_

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:48

Kinke schreef:
neemt niet weg dat ook al zou er niet geschoven worden met paarden, dit nog steeds geen geschikte stal is voor een paard in de winterperiode.

precies, dat zei ik eerder ook al.
Maar goed dat je weg moet want hier hoort geen 1 paard te staan.
Hopelijk is ts nu wel kritischer.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 17:53

Kmbrly schreef:
silvericathy schreef:

Wou ik juist ook al vragen :j
En hoeveel reistijd je wilt hebben.

Helemaal in Vaals. Reistijd boeit me niet, benzinekosten wel. Ik geef liever meer uit aan iets wat helemaal klopt dan een gemiddeld bedrag voor iets waar ik geen plezier aan heb. Ieder zijn ding, maar ik wil écht een binnenbak :)

Ik weet trouwens talloze stallingsmogelijkheden, ik ben alleen veeleisend en daar verontschuldig ik me niet voor :j

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 17:54

Kinke schreef:

Winterperiode is van dec tm maart en hier kan ik me best overheen zetten. Meningen verschillen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:57

kan je paard zich daar ook overheen zetten? Ja hij zal wel moeten ;(

Het is geen 1980 meer toen we niet beter wisten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:00

anjali schreef:
Inderdaad @superpony,het komt wel eens voor dat mensen de bezette box van een ander willen.Dat valt dan vaak heel slecht bij die ander!Jij bent meen ik nu zo gelukkig dat je je eigen accomodatie hebt,dat is wel ideaal want dan heb je die problemen niet.Echter blijft dat voor veel paardenbezitters een onbereikbaar ideaal.

Dat staat er echt totaal los van.

Heb mn hele leven in pension gestaan en ook jaren op stallen gewerkt.

Door verhuizingen en ook onvrede en gedoe vaak genoeg de paarden verkast.

Ook in pension deden wij vrijwel altijd overal heel veel zelf en hebben we heel veel voor over moeten hebben. Net als overigens verhuizen naar een huis met eigen grond. Daar hebben we echt heel veel voor over moeten hebben en nog!

Dat mensen in hun eigen stal willen blijven staan snap ik heel goed. Maar het beleid van de stal bepaald of dat ook gebeurt. Als paarden naast elkaar door de tralies vliegen bijvoorbeeld, moet je daar gewoon iets aan kunnen doen.
Als paarden, ongeacht eigenaren, graag naast elkaar staan, mag daar ook rekening mee gehouden worden.

Mensen kijken naar wat zij willen voor dat ene uurtje dat ze op stal zijn. Maar het gaat erom wat voor de paarden het beste is, die staan er 24/7.

Ook met onze eigen paarden toen op stal, denk je na wie je het beste naast elkaar zet, wat handig is etc. Maar zoals met buiten zetten en gezien die van ons ook buiten samen liepen of in 2 groepjes, is het ook vaak handig paarden dichtbij elkaar te hebben staan en gelijk mee te pakken.

Heb weleens ergens gestaan waar onze shet helemaal gek was op de shire buurman. Mochten buiten niet samen, maar dat deden we dan zelf en vonden ze geweldig. Band gekregen door het naast elkaar staan.

Deze stal eigenaar is niet bezig voor de paarden en de mensen die er staan blijkbaar ook niet helemaal. Anders zou je nooit 1 paard alleen zetten, tenzij dat echt een reden heeft. Wij hadden bijv onze hengst wel iets apart. Wel in de rij met andere paarden, maar zonder contact mogelijkheden richting de rij met merries.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:00

DuoPenotti schreef:

\

Ik vroeg om advies wat betreft de huidige situatie, niet welke keuzes ik maak wat betreft mijn dieren. Ik voel me ook niet echt geroepen om hier verantwoording over af te leggen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:05

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig... wat een rotstreek... erg dieronvriendelijk ook

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:06

Zou je eventueel ook niet iets tijdelijks kunnen zoeken, eventueel zonder binnenbak? Zodat je paard lekker paard kan zijn in de winter en dan heb jij tijd om rustig iets te zoeken dat aan 100% van je eisen voldoet?

Ik snap dat een binnenbak heerlijk is (en ik weet ook de reden niet dat jij 'm wilt, waarschijnlijk heb je daar ook een goede reden voor en praat ik nu heel makkelijk :+ ) maar mijn paard heeft vorig jaar in dezelfde situatie gestaan (het buiten staan dan, hij stond op stal wel naast vriendjes), ook door een stomme keuze van mij en hij werd nog net niet levensgevaarlijk met poetsen en gedrag naar andere paarden. Staleigenaresse vroeg zich serieus af wat voor gevaarlijk beest ik had gekocht.

Toen we naar een andere stal gingen waar hij wel heel de dag buiten kon staan had ik ineens het paard weer terug dat ik had gekocht: een "schoothond" ipv een "wild" paard van 1.75m.

Wat ik probeer te zeggen, weeg het serieus goed af :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:08

Ja en dit is gewoon een normaal verlengde van je keuze voor deze stal. Blij daar weg te zijn, het mooie moment een goede stal te zoeken :j
Je gaat toch weer niet in dezelfde sh.t voor het paard kiezen?

Die binnenbak is natuurlijk prima, maar gelukkig ook plekjes met deze ruiter luxe die ook paarden noodzakelijkheid niet uit het oog verliezen.
Heb je met het rijden als ruiter ook weer plezier aan.
verrekieker schreef:
DuoPenotti schreef:

\

Ik vroeg om advies wat betreft de huidige situatie, niet welke keuzes ik maak wat betreft mijn dieren. Ik voel me ook niet echt geroepen om hier verantwoording over af te leggen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:20

Je zegt, ze staat nu met een andere pony op stal. Van wie is die pony dan?
Heb je de stal waar je nu staat ook echt aangewezen gekregen toen je kwam?
Bij veel stallen is het zo dat de paarden die niet 24/7 buiten staan in de zomer bij elkaar neergezet worden en als in het najaar alle paarden weer binnenkomen krijgen mensen hun eigen stal terug. Kan het zijn dat de stal waar je nu staat gewoon nog niet vergeven was?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:33

verrekieker schreef:
Selina schreef:
Maar rijden en longeren telt niet, want dat is geen vrije beweging. Net als de stapmolen. Paard kan dan geen sprintje trekken of kriebelen met andere paarden. Dus dan is het hooguit een uurtje. Een paard heeft toch minimaal 4, maar eigenlijk 8 uur nodig per dag aan vrije beweging. Dus dit klinkt sowieso al niet als de ideale stal voor je paard.

Ik kan je vertellen dat weidegang in de winter op de stallen die hier in de buurt zijn toch niet gangbaar is. Dus dan zou ik haar al op een wei moeten zetten zonder stalling erbij. Dat is nou ook weer net geen optie voor me

Dat wordt toch steeds gebruikelijker hoor. Ik sta op een manege/pensionstal in Maastricht en daar komen de paarden vrijwel dagelijks op de wei. Als het echt te nat is gaan ze op de zand paddocks.

Alleen op stal zou voor mij niet acceptabel zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:34

Je moet het wel naar je zin hebben ergens op stal. Volmaakt is het nergens en ergernissen kom je ook overal tegen.Maar als je je alleen nog maar ergert dan is het niet leuk meer en dat hoort het wel te zijn.En niet elke stal past bij iedereen.Kijk gewoon eens rustig rond naar iets anders en ga eventueel op een wachtlijst staan.Overigens vind ik 300 euro en dan nog zelf stallen moeten uitmesten niet goedkoop maar dat ligt aan de regio waarschijnlijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:38

Het klinkt voor mij alsof de staleigenaar inderdaad geen pensionklanten meer wil. Toen je paard met de andere paarden op de wei stond maakte een paard meer of minder blijkbaar niet uit, maar nu wil hij noch je vriendin "last" hebben van je paard en/of jou. Hij durft het blijkbaar niet hardop uit te spreken en je vriendin maakt handig gebruik van de situatie. Dit is voor jou en je paard geen houdbare situatie.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:39

Op marktplaats staan verschillende stallen, ik zag dat er ook al links gedeeld waren van stallen. Wat mist er bij deze stallen dat weten mensen wat je zoekt

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:42

imaudy schreef:
Je zegt, ze staat nu met een andere pony op stal. Van wie is die pony dan?
Heb je de stal waar je nu staat ook echt aangewezen gekregen toen je kwam?
Bij veel stallen is het zo dat de paarden die niet 24/7 buiten staan in de zomer bij elkaar neergezet worden en als in het najaar alle paarden weer binnenkomen krijgen mensen hun eigen stal terug. Kan het zijn dat de stal waar je nu staat gewoon nog niet vergeven was?

Haha nee, die pony is van de kleindochter van de eigenaar. Die komt in die 5 stallen te staan. 1 paard (van de 5) die 24/7 op de wei staan is een veulen en komt samen in een grotere stal te staan met een ander veulen.

Nee hij heeft me dus echt die stal aangewezen :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:43

Hoi TS, ik zit even voor je te googlen en zie al deze stal voorbij komen:
https://www.paardenstallingwiertz.com/faciliteiten

Is 325-375 per maand, niet veel meer dan wat je nu betaalt. Is dat niet wat?
Komt je paard ook gelijk meer buiten, want ze hebben hier wel winter weidegang.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 18:45

anjali schreef:
Je moet het wel naar je zin hebben ergens op stal. Volmaakt is het nergens en ergernissen kom je ook overal tegen.Maar als je je alleen nog maar ergert dan is het niet leuk meer en dat hoort het wel te zijn.En niet elke stal past bij iedereen.Kijk gewoon eens rustig rond naar iets anders en ga eventueel op een wachtlijst staan.Overigens vind ik 300 euro en dan nog zelf stallen moeten uitmesten niet goedkoop maar dat ligt aan de regio waarschijnlijk.

300 euro incl onbeperkt stro, hooi (beste ooit), hoefsmid, voer heb ik al erbij opgeteld en benzine om op stal te komen ook. Ik doe graag haar stal zelf, ze is heel netjes en ik vind het een vereiste dat ze een compleet schone stal heeft elke dag