Cambiar schreef:.............
Mijn voorstel: alle eigenaren van landbouwgronden voor dieren onteigenen, om een zo groot mogelijk natuurgebied uit 1 groot stuk te maken. Dat is nu al gebeurd in Oost Vlaanderen, goed voor in totaal een duizendtal hectares.
Paardesport verbieden, alsook de fok van rijpaarden.
Degene die ertoe bereid zijn, begrazingen in die natuurgebieden met hun dieren, het teveel als bio vlees verkopen, maar dan zeer duur. Dat zou de prijs van vlees moeten zijn. Gruwelijk duur.
Er zijn genoeg alternatieven om grzond te bblijven zonder vlees.
Tijdens de winter de dieren in wachtweides plaatsen met hooi. De eigenaren die hieraan willen meewerken, kunnen zo hun dieren een natuurlijk leven geven.
Tijdens de zomer gaan de grazers de natuurgebieden in om zo een steentje bij te dragen via begrazing aan het eco systeem, de wachtweides worden opnieuw begroeid door onkruid, distels,en ander voor ons onnuttig onkruid maar levensbelangrijk voor insecten, en er wordt opnieuw een plek gegeven aan de natuur die wij mensen afgenomen hebben.
Al wat niet gezond is, zal sterven, hooefbevangenheid, pssm, enz....
De gezonde paarden blijven via natuurlijke selectie over.
Zoals het nu is, een dier enkel en alleen voor menselijk plezier en nut, hier moet dringend een eind aan komen.
Zo ontstaat meer natuur voor iedereen, met meer wateropvangbekkens, voor droogtes, meer uiterwaarden tijdens overstromingen, en tergelijkertijd een gezond natuurlijk bestaan voor een beperkt aantal dieren, die inn staat zijn autonoom in zo'n gebied te overleven. Gedaan met kale paddocks, afgewreten postzegel wei'tjes, vette koeie velden, prikkkeldraad en overal hokjes en stalletjes.
Dieren schuilen onder bomen, gezonde dieren hebben geen stallen nodig.
De meeste nieuwe natuurgebieden ontstaan op die manier, dus zo revolutionair is dat niet. Slechte landbouwgrond wordt hier in Drenthe allemaal verkocht aan natuurbeheerders, daar hoef je echt niet voor te onteigenen. Niemand wil het hebben...
Het tweede idee, om daar dan paarden op te laten lopen, is minder realistisch. De meeste natuurbeheerders willen geen gedomesticeerde paarden op hun terreinen, maar kiezen voor runderen, schapen en koniks of exmoor pony's. 'Onze' paarden kunnen zich niet goed genoeg redden in de natuur... Jouw strategie zou uiteindelijk kunnen leiden tot een groep paarden die het wel overleeft, maar gezien de commotie (terecht wat mij betreft) in de Oostvaardersplassen geef ik het weinig kans van slagen.
Ik zou een middenweg overigens wel prima vinden. Als het mogelijk zou worden om natuurgebieden te gebruiken als weiland, zou ik dat heel erg fijn vinden. Ik kijk uit op zo'n terrein vanaf mijn huis en vraag me echt wel eens af waarom onze paarden daar niet zouden kunnen lopen. Waarbij ik wil aantekenen dat ik ze er wel dagelijks een uurtje uit zou trekken om te rijden en dat hoefsmid en dierenarts absoluut welkom zouden blijven.