waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:57

Citaat:
Dat gaat dan over China. Ik weet absoluut niet hoe het er in Nl aan toegaat, maar inderdaad, de groenen zijn in België aan een zware opkuis bezig.

Dat is precies wat ik bedoelde. Vanuit je huis- tuin en keuken lijkt het misschien zo, maar als je even verder kijkt dan je neus lang is, zul je zien dat het echt niet het einde van de veeteelt is. Integendeel. :+

En de groenen in Belgie zijn de volgende jaren vooral zoet met de illegale lozing van fabrieken zoals 3M... ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:59

Kendra schreef:
Cambiar schreef:
.............
Mijn voorstel: alle eigenaren van landbouwgronden voor dieren onteigenen, om een zo groot mogelijk natuurgebied uit 1 groot stuk te maken. Dat is nu al gebeurd in Oost Vlaanderen, goed voor in totaal een duizendtal hectares.
Paardesport verbieden, alsook de fok van rijpaarden.
Degene die ertoe bereid zijn, begrazingen in die natuurgebieden met hun dieren, het teveel als bio vlees verkopen, maar dan zeer duur. Dat zou de prijs van vlees moeten zijn. Gruwelijk duur.
Er zijn genoeg alternatieven om grzond te bblijven zonder vlees.
Tijdens de winter de dieren in wachtweides plaatsen met hooi. De eigenaren die hieraan willen meewerken, kunnen zo hun dieren een natuurlijk leven geven.
Tijdens de zomer gaan de grazers de natuurgebieden in om zo een steentje bij te dragen via begrazing aan het eco systeem, de wachtweides worden opnieuw begroeid door onkruid, distels,en ander voor ons onnuttig onkruid maar levensbelangrijk voor insecten, en er wordt opnieuw een plek gegeven aan de natuur die wij mensen afgenomen hebben.
Al wat niet gezond is, zal sterven, hooefbevangenheid, pssm, enz....
De gezonde paarden blijven via natuurlijke selectie over.
Zoals het nu is, een dier enkel en alleen voor menselijk plezier en nut, hier moet dringend een eind aan komen.
Zo ontstaat meer natuur voor iedereen, met meer wateropvangbekkens, voor droogtes, meer uiterwaarden tijdens overstromingen, en tergelijkertijd een gezond natuurlijk bestaan voor een beperkt aantal dieren, die inn staat zijn autonoom in zo'n gebied te overleven. Gedaan met kale paddocks, afgewreten postzegel wei'tjes, vette koeie velden, prikkkeldraad en overal hokjes en stalletjes.
Dieren schuilen onder bomen, gezonde dieren hebben geen stallen nodig.

De meeste nieuwe natuurgebieden ontstaan op die manier, dus zo revolutionair is dat niet. Slechte landbouwgrond wordt hier in Drenthe allemaal verkocht aan natuurbeheerders, daar hoef je echt niet voor te onteigenen. Niemand wil het hebben...

Het tweede idee, om daar dan paarden op te laten lopen, is minder realistisch. De meeste natuurbeheerders willen geen gedomesticeerde paarden op hun terreinen, maar kiezen voor runderen, schapen en koniks of exmoor pony's. 'Onze' paarden kunnen zich niet goed genoeg redden in de natuur... Jouw strategie zou uiteindelijk kunnen leiden tot een groep paarden die het wel overleeft, maar gezien de commotie (terecht wat mij betreft) in de Oostvaardersplassen geef ik het weinig kans van slagen.

Ik zou een middenweg overigens wel prima vinden. Als het mogelijk zou worden om natuurgebieden te gebruiken als weiland, zou ik dat heel erg fijn vinden. Ik kijk uit op zo'n terrein vanaf mijn huis en vraag me echt wel eens af waarom onze paarden daar niet zouden kunnen lopen. Waarbij ik wil aantekenen dat ik ze er wel dagelijks een uurtje uit zou trekken om te rijden en dat hoefsmid en dierenarts absoluut welkom zouden blijven.

Ja klopt. Ik zou deze trend enorm toejuichen.
In België is het niet zo dat de minst bruikbare terreinen naar natuur organisatie's gaan.
Wil niet tot iin detail gaan, maar zijn vaak vettere koeie weides in prachtig gelegen gebieden die ze laten verschralen, zoals bvb parkbos.
Dat zijn prachtige weides gelegen rondom oude boerderijen beschermd door erfgoed.
Die laten ze dan onder concessie begrazen.
Klopt dat ze niet geassocieerd willen worden met manege paarden, daarom fok ik ook enkel nog wildkleur.
Als je begrazing doet moet je wel eerlijk blijven, rijden en trainen moet je dan ook niet meer doen, is meewerken aan de natuur, ik ben ook continu bezig met werkjes en onderhoud, geen tijd voor rijden en dat willen ze ook niet. Mijn paarden staan volledig afgesteld om autonoom zoveel mogelijk hun plan te trekken, niet elk paard kan dit aan, soms worden ze ook belaagd of aangevallen door mensen met slechte bedoelingen, ik heb er altijd 1 die in aanval gaat, een waakpaard. Zou dat anders nooit vertrouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:19

Gewoon opvoeden staat voor mij niet gelijk in hij moet maar luister. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Ik denk met wat jij grondwerk noemt net zoveel fout gaat.

Kom je op hetzelfde uit als bit /bitloos.
Paard opent mond door harde hand. Ruiter veranderd niets aan het tijden. Trekt net zo hard op de gevoelige neus maar mond gaat niet open. Dus eureka! Het is vriendelijk.

Precies zo met gewoon opvoeden en grond werk.
Het is wie het doet en vaak hoe meer termen en poespas en theoretisch geblaat hoe minder gevoel.
En dat laatste is het belangrijkste. Gevoel. Met omgang met rijden.
En daar word het minste in geïnvesteerd.

Gini

Re: waarom natuurlijk paarden houden onzinnig is.....??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 19:59

Uiteindelijk wordt het zo bijna meer een taalkundige discussie dan iets anders. Vegetarisch gehakt heet zo omdat het lekker duidelijk is. Je weet wat gehakt is en je weet wat vegetarisch is, dus dan is het simpel. Men had het ook 'molstern' kunnen noemen, maar dat is moeilijker.
Net zoals grondwerk. Het is een algemene term en iedereen weet wat ermee bedoeld wordt, simpel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:03

Grondwerk bestond niet als term toen ik jong was.
Je paard opvoeden werd niet als iets speciaals gezien maar ja als normale basis en dat behoeft geen speciale naam.

En ja het openingsbericht gaat ook voor een deel over taal.
Dat natural niet bestaat in wat wij met paarden doen. Ook niet de mensen die zich natural noemen.
Zo gauw wij de hoek om komen kijken is natural weg. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:06

Maar je weet toch wel wat er onder 'natuurlijk' verstaan wordt? Wat de bestaansreden van die term is? Welke denkwijze die mensen hanteren? Op welk deelgebied zij specifiek hun aandacht vestigen? 'We' weten toch wat het betekent?
Welke term zouden we dan beter hanteren voor dit gedachtegoed?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:17

Gini schreef:
Maar je weet toch wel wat er onder 'natuurlijk' verstaan wordt?

Maar wat is het echt?
Wat is "natuurlijk paardrijden"?
Wat valt onder "natuurlijk paarden houden".
Wat is "natuurlijk een paard opleiden"?

Ik zie onder die noemer nl veel voorbij komen.
De 1 vind dat je dan alleen bitloos met een barebackpad rijdt, terwijl de ander "gewoon" met bit en boomzadel rijdt
De 1 vindt dat een paard 24/7 buiten gehouden moet worden zonder deken/ijzers enz, terwijl de ander onder die noemer wel een deken zou gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 20:59

Brainless schreef:
Gini schreef:

Maar wat is het echt?

De 1 vind dat je dan alleen bitloos met een barebackpad rijdt, terwijl de ander "gewoon" met bit en boomzadel rijdt
De 1 vindt dat een paard 24/7 buiten gehouden moet worden zonder deken/ijzers enz, terwijl de ander onder die noemer wel een deken zou gebruiken.

Nou, dat antwoord is heel simpel: marketing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 23:32

Brainless schreef:
Gini schreef:

Maar wat is het echt?

Waarom moet alles vastomlijnd zijn in een onomstootbare definitie?
Wat is romantiek?
Wat valt onder een romantisch avondje uit?
De 1 vindt dat een candlelight supper met zicht op de Eiffeltoren. Terwijl de ander met een avondje bios al tevreden is. En misschien kan zelfs een lief berichtje al romantisch zijn.

Het is geen alles of niets-wedstrijd. Het duidt eerder een soort mentaliteitswijziging of laat ons zeggen 'bewustwording' aan. En ja, ooit zal die term misschien wegebben omdat het minder relevant wordt, dan toen het 'bedacht' werd. Dat is een proces dat je altijd wel krijgt wanneer een groep zich 'afscheurt' van wat op dat moment mainstream is. Ergens evolueert dat verder en wordt die afgescheiden groep weer mainstream of krijg je daar weer variaties op of mensen die zich daar weer tegen afzetten. Dat is voor een groot deel marketing inderdaad. Maar als die marketing er in dit geval voor zorgt dat mensen zich telkens meer en meer bewust gaan worden van de natuur van een paard en dat stukje dus OOK (ook, niet alleen) meenemen in hun besluitvorming, dan is dat nog eens niet zo een slechte marketing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:30

Gini schreef:
Maar je weet toch wel wat er onder 'natuurlijk' verstaan wordt? Wat de bestaansreden van die term is? Welke denkwijze die mensen hanteren? Op welk deelgebied zij specifiek hun aandacht vestigen? 'We' weten toch wat het betekent?
Welke term zouden we dan beter hanteren voor dit gedachtegoed?

Arabesk noemt het "het nieuwe paardenhouden". :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:46

Nee eigenlijk weet ik niet wat er onder valt.
Nieuw is het ook niet.
Ja een PP wel.
Maar wat valt er onder dan?

Ja marketing.
Op een pp van een hectare 20 paarden houden. Dat is goede marketing :D
Producten aan prijzen als natuurlijk is goede marketing.

Mentaliteitsverandering ja in het westen misschien.
Mijn kleine ik kent al paarden in groepen buiten. Hele dagen zomer en winter.

Dus ja dat zal voor sommige verandering zijn voor andere dood normaal.

Bewustwording. Ik kocht mijn eerste paard 25 jaar terug en die is een paar jaar geleden overleden.
En die heeft niet 1 dag op stal gestaan zonder weide.

Dus het is een term voor mensen die hun paarden al jaren slecht houden en ineens het licht hebben gezien?
Is dat het?

Maar natuurlijk. Nee dat is het niet word het niet. Maar voor de 24/7 stal paarden wellicht beter. Al twijfel ik daar ook over.
Als je zo weinig voeling hebt met een dier en deze 24/7 op kon sluiten voelt zo'n persoon nooit de behoefte van zijn paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:59

Soms moet je ook op dingen gewezen en andere voorbeelden zien worden om het te kunnen zien.

De situatie is nu nog vaak zo dat hoe luxer de stal eruit ziet en hoe meer faciliteiten voor de ruiter, hoe minder weidegang en hoe kleiner de paddock.
Bij een boer met een paar boxen is er meestal meer weidegang maar minder faciliteiten.
Ben bewust dat het wat kort door de bocht is. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:55

DuoPenotti schreef:
Nee eigenlijk weet ik niet wat er onder valt.
Nieuw is het ook niet.
Ja een PP wel.
Maar wat valt er onder dan?

Ja marketing.
Op een pp van een hectare 20 paarden houden. Dat is goede marketing :D
Producten aan prijzen als natuurlijk is goede marketing.

Mentaliteitsverandering ja in het westen misschien.
Mijn kleine ik kent al paarden in groepen buiten. Hele dagen zomer en winter.

Dus ja dat zal voor sommige verandering zijn voor andere dood normaal.

Bewustwording. Ik kocht mijn eerste paard 25 jaar terug en die is een paar jaar geleden overleden.
En die heeft niet 1 dag op stal gestaan zonder weide.

Dus het is een term voor mensen die hun paarden al jaren slecht houden en ineens het licht hebben gezien?
Is dat het?

Maar natuurlijk. Nee dat is het niet word het niet. Maar voor de 24/7 stal paarden wellicht beter. Al twijfel ik daar ook over.
Als je zo weinig voeling hebt met een dier en deze 24/7 op kon sluiten voelt zo'n persoon nooit de behoefte van zijn paard.

Dit inderdaad, hier stonden de paarden 25 jaar geleden ook hele dagen in de wei en s"nachts op stal. In de zomerweides dag en nacht buiten gedurende de zomer. Maar het leek ook wel of dat toen meer kon, meer groen en weilanden. Minder druk op de wegen (paarden werden gewoon gereden of gewandeld naar de zomerweides) Minder insecten etc.

Nu is het alleen maar drukker geworden overal met meer mensen, meer huizen waar voorheen weilanden en natuurgebieden waren en dat zorgt voor minder ruimte voor de landbouwdieren en paarden in mijn ogen.

PP zijn een prima alternatief om een paard meer te stimuleren hun natuurlijke behoeften te volgen en wat meer te bewegen. Niet ieder paard gedijt er goed in/ bij (paard laag in rangorde die niet genoeg bij het voer kan daar door etc.) Niets is zaligmakend, maar buiten nog altijd beter dan opgesloten staan 24/24 in een stalletje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:55

fransje23 schreef:
Soms moet je ook op dingen gewezen en andere voorbeelden zien worden om het te kunnen zien.

De situatie is nu nog vaak zo dat hoe luxer de stal eruit ziet en hoe meer faciliteiten voor de ruiter, hoe minder weidegang en hoe kleiner de paddock.
Bij een boer met een paar boxen is er meestal meer weidegang maar minder faciliteiten.

Ik ken inderdaad mensen die liever een binnenbak hebben dan hun paard fatsoenlijk buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:57

Brainless schreef:
Gini schreef:

Maar wat is het echt?

Niks, wat niets wat je met een paard doet als mens is natuurlijk :+

Ik denk zoals al eerder zo mooi omschreven in dit topic dat er bedoeld wordt zo dicht mogelijk bij de natuur van het paard. Nu ben ik dan weer van mening dat het een het ander niet uitsluit. Ook de Z dressuur wedstrijdruiter kan een paard natuurlijk opleiden en houden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:59

Cambiar schreef:
Dat gaat dan over China. Ik weet absoluut niet hoe het er in Nl aan toegaat, maar inderdaad, de groenen zijn in België aan een zware opkuis bezig.
Eerlijk ? Eerst was ik bang en radeloos,je mag hier echt niets meer, veel partikulieren worden gepest, maar achteraf gezien ben ik akkoord met hun aanpak. Teveel afgegrazen zandbakken, teveel kotjes, de natuur vaart zeker geen wel met de paardensector, terwijl paarden wel degelijk zeer positief zijn voor de natuur in begrazingsprojecten.
Wat ze in buitenland doen, weet ik echt niet en in China denk ik ook niet dat veel mensen paarden houden.
Ik weet 1 ding: voor landbouwdieren wordt het steeds moeilijker in België, en vermoed dat dit in NL niet anders zal zijn.
Teveel mensen die op te kleine oppervlaktes dieren willen houden.
Daar is deze tekst een exxcuus voor, maar ik vind het bullshit, vanuit mijn subjectieve wereldbeleving gezien. Ik heb respect voor andere meningen, daar hebben we allemaal recht op.

Waar ik dan benieuwd naar ben, hebben al die paarden die eerst op die, afgegraasde stukjes land met kleine kotjes stonden het nu beter gekregen? Of staan die nu ergens opgehokt in grote pensionstallen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:00

Brainless schreef:
Hier zijn ook boeren onteigend die nog een stuk grond + boerderij hadden in/tegen het natuurgebied aan, maar hebben een vergelijkbare plek gekregen + verhuiskosten.
De huizen zijn verkocht met minder grond aan gewone particulieren en die wonen dus in/tegen het natuurgebied aan.
Dus je hebt daardoor alleen op 1 plek extra natuurgrond, maar je verplaatst de landbouw/veeteelt alleen naar een andere plek.

Er zijn op de meeste plekken gewoon te weinig ruimte om grote natuurgebieden te maken.
Hier is het watergebied+ (lage)veengrond en door die gebieden lopen gewoon wegen.
Ik woon tegen de Rottigemeente aan, maar die wordt gescheiden door een drukke weg met de Weerribben. Hier kun je geen beesten laten lopen, want het is ehh nogal nat en er is meer water dan land.

edit: het meeste wat onteigend wordt (gemiddeld in Nederland) is om te bouwen.
In Ermelo zijn diverse boeren onteigend om Harderwijk te vergroten en waar eerst veel weides waren staan nu veel huizen.

Precies, hier willen ze boeren weg hebben om hun land in te pikken om huizen te bouwen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:02

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Ik ken inderdaad mensen die liever een binnenbak hebben dan hun paard fatsoenlijk buiten.

Helaas is dit inderdaad echt zo. Mensen zijn nog steeds geneigd te kiezen voor luxe voor henzelf en als hun paard er een uurtje uit komt... ach...
:(

Ook zijn er een hoop mensen die oprecht niet beter weten. Die hun paardenleven zijn gestart op een manege waar paarden amper er uit komen, en dat legt de basis. Mensen volgen de standaard die ze zien. En er zijn gelukkig steeds meer mensen die verder kijken, maar dat is een proces.
De term "natuurlijk" lokt dat verder kijken wel uit, het prikkelt de nieuwsgierigheid. Want wat houdt dat nou in? Dus wat dat betreft is de term op zich prima.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:17

Het bijzondere is dat ook in dit topic het vooral weer gaat over: hoe lang staan ze buiten?
Terwijl het artikel in de OP er juist voor pleit het breder te zien....

De discussie over de term 'natuurlijk' speelt wat mij betreft vooral op Bokt, ik spreek er verder nooit op die manier over. Nog nooit aan iemand gevraagd: 'hoe natuurlijk houd jij ze'? - om maar wat te noemen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:20

Ik denk dat het gewoon één van de grootste voorbeelden is, het buiten staan, en dat het daarom gemakkelijk er bij wordt gepakt. :)
En het is gewoon een belangrijk item, links of rechtsom, dat toch niet genoeg benoemd kan worden zolang er nog steeds mensen zijn die denken dat het hoort ze 23 uur op stal te hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:27

Leo schreef:
Elisa2 schreef:

Helaas is dit inderdaad echt zo. Mensen zijn nog steeds geneigd te kiezen voor luxe voor henzelf en als hun paard er een uurtje uit komt... ach...
:(

Ook zijn er een hoop mensen die oprecht niet beter weten. Die hun paardenleven zijn gestart op een manege waar paarden amper er uit komen, en dat legt de basis. Mensen volgen de standaard die ze zien. En er zijn gelukkig steeds meer mensen die verder kijken, maar dat is een proces.
De term "natuurlijk" lokt dat verder kijken wel uit, het prikkelt de nieuwsgierigheid. Want wat houdt dat nou in? Dus wat dat betreft is de term op zich prima.

Dat referentiekader is inderdaad cruciaal.

Ik ben achteraf ook blij dat ik eerst de NVVR ontmoette en dat die hele natural-beweging van later is. In die eerste paar jaar bij de NVVR heb ik juist van iedereen geleerd om te nuanceren. Dat ideaalbeeld is leuk, maar praktisch niet haalbaar. Volgende vraag: wat kun je doen, binnen je beperkingen, om er iets dichter bij in de buurt te komen. Dit leverde avonden interessante discussie met goede, werkbare ideeën.

Het verruimd je referentiekader zonder dat het onmogelijk wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:29

Ooit heel lang geleden een paard gezien, die aan een lang touw vast stond in zijn stal bij mensen in de achtertuin en dan 's avonds 2 uurtjes of zo buiten kwam. Het was een ongelooflijk grappig en leuk paard. Ging de keuken deur open dan werd er gehinnikt en hij kreeg veel aandacht van de kinderen en de gezinsleden de hele dag door. Ik stond erbij en ik keek er naar en ik vond het heel heel erg bizar. Toen ik hier later over sprak met een familie lid, die net als wij de paarden in groepen hield en elke dag hele dagen op de wei, bevestigde zij mij ook dat zij het idee had dat dit paard een gelukkig leven had, hoe bizar het ook was dat hij zo gehouden wordt en je juist hier enorm veroordelend over zou zijn.
LET OP, dit is dus niet moraal van het verhaal→ ga dit ook doen. Integendeel. Dit is wel een verhaal dat wij ook geneigd zijn in te vullen voor de paarden wat wij graag willen zien. Ik had nooit kunnen bedenken dat een paard zo op die manier een gelukkig en fijn leven zou kunnen hebben. L en ik, dachten toen toch te zien, dat dit paard OK ging.
Het enige wat lastig was hoorde ik, dat de eigenaar als hij zondag met paard en wagen naar buiten ging, het paard ongelooflijk fel was en bijna niet te mennen. Dus ik was gevraagd om 1x te groomen en L vertelde me dat het beter was om daarvoor vriendelijk te passen, want zij→ een echte paardenvrouw, ging dat na de 1ste keer nooit meer doen.
Ik vertel dit verhaal omdat ik wel mee kan gaan met het artikel, dat het allemaal niet zo zwart wit is als dat wij graag zien, ook al vond ik het heel sneu hoor, dat paard zo de hele dag naar buiten kijkend op de keuken deur aan een touwtje. Het is wel een van de allerleukste paarden en grappigste die ik ooit in mijn leven gezien heb. Dus tja....zeg het maar. Niet ok natuurlijk, maar hij kwam wel gelukkig over en heel erg vrolijk. Een echt ras optimist.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:31

Leo schreef:
Ik denk dat het gewoon één van de grootste voorbeelden is, het buiten staan, en dat het daarom gemakkelijk er bij wordt gepakt. :)
En het is gewoon een belangrijk item, links of rechtsom, dat toch niet genoeg benoemd kan worden zolang er nog steeds mensen zijn die denken dat het hoort ze 23 uur op stal te hebben?

Dat klopt natuurlijk, maar juist in dit topic werd 'buitenstaan' genuanceerd: is dat ook een paddock van 10 x 15 zonder enige afleiding waar ze dag en nacht in staan?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:37

Ik vond dit artikel zo slecht geschreven dat ik het het reageren eigenlijk niet waard vond, tot ik zag wat een reacties er kwamen.

Mi. zit het probleem hem in de benaming ''natuurlijk'', want dat is in Nederland en vele andere Westerse landen inderdaad niet mogelijk.

En zoals in het artikel wordt omschreven, niemand zit er op te wachten tot zijn paard verhongerd, opgegeten wordt of aan een koliek dood gaat en daar kiest ook niemand voor die zijn paard ''natuurlijk'' houdt.

Wat een betere benaming zou zijn is ''natuurlijke benadering'' en dat is zeer zeker wel mogelijk! Als het mogelijk is je paard lekker buiten te zetten met een keuze om binnen te staan wanneer ze dat zelf willen is dat een natuurlijke benadering. Niet natuurlijk, maar mi. zeker wel te verkiezen boven een leven op stal of een leven waarin het paard zelf die keuze niet heeft.

Een natuurlijke benadering is niet je paard in een omheining 24/7 in de blubber hebben zonder beschutting... Ik zie ook nergens iemand die dit aanhaalt als natuurlijk zijnde.

Dit zelfde geldt voor soortgenoten: ik heb nog nooit een paard ontmoet dat niet met soortgenoten kan staan. Maar weer, bij natuurlijke benadering. probeer er niet 20 op een stukje zo groot als een rijbak te proppen, dat gaat inderdaad fout. Maar stop je er 5 op twee hectare met bomen, beschutting en bossage, dan heb je een veel grotere kans van slagen, want ze hebben nu de ruimte om elkaar te ontwijken en zelfs uit elkaars zicht te gaan indien gewenst.

Deze discussie zou veel waardevoller zijn als er van beide kanten gestopt werd met alleen maar de extremen zien. Van die extremen zijn er relatief gezien namelijk niet zoveel dus dan is je discussie zinloos!

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde van 20 op 12 hectare met enorme hoogteverschillen en veel bossage en bomen. Ik zou het niet anders willen! Maar ik wordt ook erg blij als ik filmpjes zie van topsporters die hun paarden met maatjes naar buiten doen en 's avonds weer binnen zetten.

Leer relativeren en je inleven in een ander, wordt het leven een stuk leuker, mooier en makkelijker van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:41

pien_2010 schreef:
Ooit heel lang geleden een paard gezien, die aan een lang touw vast stond in zijn stal bij mensen in de achtertuin en dan 's avonds 2 uurtjes of zo buiten kwam. Het was een ongelooflijk grappig en leuk paard. Ging de keuken deur open dan werd er gehinnikt en hij kreeg veel aandacht van de kinderen en de gezinsleden de hele dag door. Ik stond erbij en ik keek er naar en ik vond het heel heel erg bizar. Toen ik hier later over sprak met een familie lid, die net als wij de paarden in groepen hield en elke dag hele dagen op de wei, bevestigde zij mij ook dat zij het idee had dat dit paard een gelukkig leven had, hoe bizar het ook was dat hij zo gehouden wordt en je juist hier enorm veroordelend over zou zijn.
LET OP, dit is dus niet moraal van het verhaal→ ga dit ook doen. Integendeel. Dit is wel een verhaal dat wij ook geneigd zijn in te vullen voor de paarden wat wij graag willen zien. Ik had nooit kunnen bedenken dat een paard zo op die manier een gelukkig en fijn leven zou kunnen hebben. L en ik, dachten toen toch te zien, dat dit paard OK ging.
Het enige wat lastig was hoorde ik, dat de eigenaar als hij zondag met paard en wagen naar buiten ging, het paard ongelooflijk fel was en bijna niet te mennen. Dus ik was gevraagd om 1x te groomen en L vertelde me dat het beter was om daarvoor vriendelijk te passen, want zij→ een echte paardenvrouw, ging dat na de 1ste keer nooit meer doen.
Ik vertel dit verhaal omdat ik wel mee kan gaan met het artikel, dat het allemaal niet zo zwart wit is als dat wij graag zien, ook al vond ik het heel sneu hoor, dat paard zo de hele dag naar buiten kijkend op de keuken deur aan een touwtje. Het is wel een van de allerleukste paarden en grappigste die ik ooit in mijn leven gezien heb. Dus tja....zeg het maar. Niet ok natuurlijk, maar hij kwam wel gelukkig over en heel erg vrolijk. Een echt ras optimist.

Paarden zijn oppertunisten.

Een vriendin hield in d'r jonge jaren ook op die manier haar pony. We ontmoetten elkaar toen die pony al in de 20 was en hij heeft nooit de indruk gewekt dat ie geleden had van die tijd alleen in de achtertuin.
Maar die pony moest ook op ijzers. Niet dat ie ijzers nodig had maar hij kikte op het geluid van de ijzers op straat. Ik stond erbij dat ze 'm weer op ijzers zette. hij doet voorzichtig een stapje, hoort het tikken van het ijzer... nog twee stapjes.... nog eentje.... en toen ging ie uit z'n plaat! Staart recht omhoog, kop erop en maar rondjes draven over het stenen erf. Lol dat ie had!