Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:55

Ik zal nog een keer duidelijk vertellen hoe het gaat:
Al een aantal keer in relatief korte tijd heb ik mijn paarden aan het eind van de middag zonder hooi aangetroffen. Hier heb ik iedere keer wat van gezegd en gevraagd of ze wat bij wilden geven. De eerste 2 keer ging dat zonder morren maar daarna werd het gesprek wat minder leuk. Boodschap; ik moest hen vertrouwen dat ze echt genoeg binnen zouden krijgen. Dit wens ik best te geloven. Maar dan klopt het aantal voerbeurten niet. Ik heb de keuze gemaakt niet te zeuren en te proberen hen te vertrouwen. Ik heb daarbij gezegd dat ik me er niet meer mee bezig zou houden en dat ik hem erop vertrouw dat zij in de gaten houden dat m’n paarden ook in de avond en nacht iets te eten hebben. En daarna is het nog een aantal keer gebeurd; geen eten vanaf 16u. En daar heb ik niet iedere keer wat van gezegd, maar afgelopen week wel. En toen moest ik niet zeuren en alleen maar komen rijden en me vooral met de rest niet bemoeien.

Tussendoor heb ik nog een net geopperd, ik heb zelfs m’n eigen hooi gekocht en meegenomen. Heb ook gezegd dat ze dan beter 2 voerbeurten kunnen hanteren. Willen ze niet.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:56

Ts ik kom ook uit jou regio en het is idd om te huilen de pensionstalling. Ik heb nu het idee dat ik goed sta. 4 maanden geleden hier naar toe verhuist omdat mijn 3 jarige graat mager was. En dan nog zeggen tegen mij dat er niet tegenop te voeren was omdat hij zo hard groeit. Nee voer erin stoppen dat helpt tegen mager worden. Mijn paard kreeg 2x per dag een plukje hooi. Ik denk waar we nu staan dat hij 70 kilo aangekomen is en ziet er nu eindelijk goed uit. Enige nadeel van deze stal is dan weer weidegang. Naar mijn mening te weinig, maar goed ik ga er niet over praten. Paard is vrolijk en ziet er goed uit en glimt je tegemoet. Het is idd erg lastig om een leuke stal te vinden die ook nog eens aan alle eisen voldoen.
Laatst bijgewerkt door Monte_Cristo op 25-05-21 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:56

Feedingmaster?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:57

Poekkie schreef:
Appluis schreef:

Echt ik heb het allemaal besproken, op een hele aardige manier. Alle stallen hebben een ruif, die vullen ze 1 keer per dag. Mijn stallen hebben nog geen ruif, die komen in augustus. Ik heb aangeboden zelf netten te kopen en op te hangen voor de tussenliggende periode. Die kunnen dan echt heel eenvoudig door hen worden gevuld. Kost net zoveel tijd als een ruif vullen. Maar dat willen ze niet. En een echte uitleg komt er niet.
Ik wil het ook nog wel zelf vullen, maar ben niet iedere dag op stal.
Ik ben niet de enige die over dit onderwerp valt hoor. Er vallen er meer over. Valt niks te bespreken en zij gaan uiteindelijk ook weg. Maar zijn zoekende.

Hier geef je het antwoord op mijn vraag al, toch?

Jij stelt voor om iets te kopen, en ze moeten het er dan maar mee doen (net vullen is wel poedersuiker overigens, ik vul er zo’n 20 per week maar vloek elke keer). Waar is jou bijdrage in wat jij zou doen? Bied je aan ze zelf te vullen en klaar te leggen voor een week?

Ook besproken. Willen ze niet.
En overigens als je 40 ruiven kunt vullen kun je ook wel 10 netten een keer per dag vullen lijkt me. Maargoed.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:59

Poekkie schreef:
Feedingmaster?

Nou ik ga er toch weg, omdat ik vind dat je niet tegen een klant, die enkel zegt m’n paarden staan vanaf 16u zonder hooi, dat lijkt me niet goed, dat ze niet moet zeuren en alleen maar moet rijden.
Paarden zijn meer dan alleen om op te rijden. Voor mij wel.
Maar verder goed idee hoor!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:59

zijn je paarden dan ook echt te mager ? of krijgen ze op zich eten zat??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:00

Appluis schreef:
Poekkie schreef:
Hier geef je het antwoord op mijn vraag al, toch?

Jij stelt voor om iets te kopen, en ze moeten het er dan maar mee doen (net vullen is wel poedersuiker overigens, ik vul er zo’n 20 per week maar vloek elke keer). Waar is jou bijdrage in wat jij zou doen? Bied je aan ze zelf te vullen en klaar te leggen voor een week?

Ook besproken. Willen ze niet.
En overigens als je 40 ruiven kunt vullen kun je ook wel 10 netten een keer per dag vullen lijkt me. Maargoed.

Lijkt jou ja. Zij denken daar dus anders over, dat lijkt me hun goed recht?
Overigens, als er in augustus ook een ruif komt in jouw stal en wie weet staan ze nu wel op de wei, is het probleem dan niet te overzien?
Welke bodembedekking hebben jullie? Als er stro ligt kan dat ook wat oplossen...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:01

Staat je paard op goed stro of vlas?
Laatst bijgewerkt door senna21 op 25-05-21 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:01

Ballard_L schreef:
Maar je zegt dat het voer op is om 16u. Hoe lang staat je paard dan buiten, want als hij de hele dag buiten staat, is het hooi toch nooit op als er 1 keer goed gevoerd word? Bij ons voeren ze ook maar één keer en wel zo veel dat er ‘s morgens nog over is. (Wat overigens niet voor mijn pony goed is, want die wordt dus wel dik van goed onbeperkt ruwvoer)

Ook dat verschilt nogal eens per dag :+ Is maar net hoe z’n pet staat. Ook altijd een verrassing of ze om 6u in de ochtend naar buiten gaan of pas ergens om 9 uur of nog wat later. Ze krijgen nooit hooi voordat ze naar buiten gaan.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:02

senna21 schreef:
Staat je paard op goed stro of vlas?

Stro. Maar dat is geen paardenvoer. Ja om koliek van te krijgen dat wel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:02

Ze gaan dan om 4 uur weer naar binnen? En dan hebben ze dus 1 ruif tot de volgende dag als ze weer naar buiten gaan? Daar zou ik ook niet mee kunnen leven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:03

Appluis schreef:
Poekkie schreef:
Feedingmaster?

Nou ik ga er toch weg, omdat ik vind dat je niet tegen een klant, die enkel zegt m’n paarden staan vanaf 16u zonder hooi, dat lijkt me niet goed, dat ze niet moet zeuren en alleen maar moet rijden.

Met die attitude is er overal wel wat hoor.
Je zegt dat je paard verder goed staat alleen het eten niet. En dat er in de buurt niets fatsoendelijks te vinden is. Maar uiteindelijk ga je vooral weg om een opmerking die je niet bevalt. Vreemd.
In elk geval veel succes met een geschikte stal te vinden :)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:04

Poekkie schreef:
Appluis schreef:

Met die attitude is er overal wel wat hoor.
Je zegt dat je paard verder goed staat alleen het eten niet. En dat er in de buurt niets fatsoendelijks te vinden is. Maar uiteindelijk ga je vooral weg om een opmerking die je niet bevalt. Vreemd.
In elk geval veel succes met een geschikte stal te vinden :)

God wat een domme conclusie.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:05

Kinke schreef:
Ze gaan dan om 4 uur weer naar binnen? En dan hebben ze dus 1 ruif tot de volgende dag als ze weer naar buiten gaan? Daar zou ik ook niet mee kunnen leven.

Ze gaan al eerder naar binnen over het algemeen. Ze vullen 1 ruif en de meesten staan rond 13/14u binnen. Dan hebben ze 1 ruif tot de volgende dag, die pas gevuld is als ze weer binnen staan.
Er zijn er veel die einde van de dag de hele ruif al leeg hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:05

:') :') God wat ben jij absoluut ongeschikt om te communiceren met iemand :')

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:06

sassefras schreef:

Nee ze zijn niet mager! Ze zien er zelfs best goed uit :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:06

Appluis schreef:
Kinke schreef:

Ze gaan al eerder naar binnen over het algemeen. Ze vullen 1 ruif en de meesten staan rond 13/14u binnen. Dan hebben ze 1 ruif tot de volgende dag, die pas gevuld is als ze weer binnen staan.

Einde van de dag is al heel iets anders als 16u...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:08

Appluis schreef:
sassefras schreef:

Dan doen ze het blijkbaar dus prima op stro, ondanks dat jij dat geen paardenvoer vindt :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:08

Maar hoe laat gaan ze normaal gesproken weer naar binnen?
En krijgen ze dat hooi dan op dat moment....?

Hoe vaak ga je zelf naar stal? Om de dag toch wel zeker...? Wellicht kan je nog voorstellen dat ze je paard helemaal geen hooi meer hoeven te geven, als jij dan zelf iets op mag hangen wat je zelf vult. Als je een wandvullend hooinet op mag hangen dan kan je daar voor 2 dagen hooi in kwijt :)

Wat is het bezwaar anders tegen een hooinet? Vinden ze het lelijk staan? (kan het dan niet achter in de stal bijvoorbeeld) Willen ze het gedoe niet? Als je weet wat het probleem is dan kan je wellicht een oplossing vinden....voor zolang als je er nog staat.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:09

Poekkie schreef:
Appluis schreef:

Einde van de dag is al heel iets anders als 16u...

Oke blijkbaar ben ik idd niet goed in communiceren.
In mij rij, zonder ruif, zijn alle stallen zonder hooi vanaf 16-18u. En dat komt vaak voor.
De andere stallen met ruif, zijn vaak leeg rond 20u. Niet bij iedereen. Sommigen krijgen het moeilijk uit de ruif, eten stro, of eten minder (snel).

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:10

Achterom schreef:
Appluis schreef:

Dan doen ze het blijkbaar dus prima op stro, ondanks dat jij dat geen paardenvoer vindt :+

Wie geeft z’n paard nou stro te eten :+
Idd helemaal prima. Maar afgelopen maand wel 4 met koliek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:11

Appluis schreef:
sassefras schreef:

jij eet toch ook geen 24 uur per dag :D , weet je zeker dat ruif voor de nacht niet nog een keer gevuld wordt dan ??

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:13

pmarena schreef:
Maar hoe laat gaan ze normaal gesproken weer naar binnen?
En krijgen ze dat hooi dan op dat moment....?

Hoe vaak ga je zelf naar stal? Om de dag toch wel zeker...? Wellicht kan je nog voorstellen dat ze je paard helemaal geen hooi meer hoeven te geven, als jij dan zelf iets op mag hangen wat je zelf vult. Als je een wandvullend hooinet op mag hangen dan kan je daar voor 2 dagen hooi in kwijt :)

Wat is het bezwaar anders tegen een hooinet? Vinden ze het lelijk staan? (kan het dan niet achter in de stal bijvoorbeeld) Willen ze het gedoe niet? Als je weet wat het probleem is dan kan je wellicht een oplossing vinden....voor zolang als je er nog staat.

Ze geven hooi als de paarden al buiten staan. Ergens tussen 11.30 en 14u gaan ze over het algemeen naar binnen. Dan ligt het hooi dus al in de stal :) En echt mooi hooi hoor. Over de kwaliteit echt niks te klagen.
Ik ga iedere dag. Maar op dit moment vooral om te controleren of ze eten hebben. Het liefst zou ik niet iedere dag gaan.

Zij willen niet dat je zelf hooi pakt, en willen dus ook niet dat je zelf een net gaat vullen. Sterker nog, als je paard voorin z’n stal poept, willen ze niet eens dat je het aan de kant gooit omdat hij anders z’n hooi niet meer opeet :+
Heb echt al 3 keer gevraagd of een net mag. Dan lopen ze het ook niet door de stal. Maar ze willen het echt niet. Een echte reden krijg ik niet.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:13

sassefras schreef:
Appluis schreef:

jij eet toch ook geen 24 uur per dag :D , weet je zeker dat ruif voor de nacht niet nog een keer gevuld wordt dan ??

100% zeker. Daar zijn ze ook heel duidelijk en eerlijk over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:15

Ik geef mijn paarden stro te eten, je weet wel van die paarden die niet dik worden van hooi. :+

Waarom staan daar nog paarden gestald? Ik geloof niet dat er tegenwoordig nog eigenaren zijn die genoegen nemen met on 18.00 hooi al op.