Mkango schreef:De combinatie van mesten (of andere stalwerkzaamheden) en rijden went.Je bouwt die kracht en fitheid vanzelf op als je het vaker doet, dus je hoeft niet voor de rest van je leven het lichte en zware werk te verdelen afhankelijk van hoeveel je je paard aan het werk wilt zetten.
Wel echt top dat je het zo aanpakt!
Ja, dat ook. Ik kwam ergens te werken waar 80 paarden stonde. Ik was echt gewend om uit te mesten en op te strooien etc, maar ze hadden een ander systeem, iets meer stallen die eigenlijk in zelfde tijd gemest moeten etc. Dat gaat echt vanzelf.
Ik heb nu nog 4 paarden op een track/pp lopen en kan binnen een half uur klaar zijn met rondje uitmesten en hooi rond brengen. Als het weer ook een beetje meezit. Ik mest wel 2, soms 3x daags uit, dus heb geen hele bergen.
In pension deed ik altijd; rijden, paarden in de paddock of losgooi bak etc. Dan uitmesten, spullen opruimen, voer klaarzetten en als laatste paarden weer terug.
Goed gereedschap helpt ook. En niet overdrijven. Ik mest netjes uit, maar stond op een stal waar mensen echt elke dag echt bijna alles uit de stal haalde. Stro stallen.
In pension vind ik het wel schelen als ze buiten en binnen gezet worden. En in ons geval liever, 24/7 buiten rondlopen.