Sportpaarden op een pp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:04

:') en ze zou ook niet mee gaan als de rest verder op pad gaat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:16

Malenka schreef:
:') en ze zou ook niet mee gaan als de rest verder op pad gaat?

Als het het ver uit zicht is wellicht, maar dan heb je het over meerdere hectares.

Ik ken wel een fantastische plek (met enorme wachtlijst en enorm prijskaartje) waar de groepsstalling met gevarieerde paden naar de wei van zo‘n 20 hectare loopt (aan een heuvel), daar lopen ze echt enorm veel omdat ze enkel op stal kunnen drinken en krachtvoer/hooi halen en de paden serieuze omwegen zijn. Echter moet je dan wel ermee rekening houden dat je minimaal half uur bezig bent om je paard te halen :D

Daar zijn de koudbloedje niet te dik, maar de eigenaren van de in de sport lopende paarden geven er nog wel een flinke berg krachtvoer en pulp bij.

Ideaal is als je stalling inricht op een specifieke doelgroep (zoals Ruitje) en niet alles door elkaar dondert wat verschillende behoeftes heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:04

Malenka schreef:

Deze site vat het als volgt samen.

The concept:
- Create a track around the pasture: This is where the horses travel.
- Place some feeding stations: Where they can eat hay / hay and hay!
- Vary with different subsurfaces: To mimic more natural ground surfaces.
- Make life interesting for your horse! : Challenge your horse!

Oftewel: een baan om het weiland heen (en daarbij kan in mijn ogen het weiland ook een bak zijn, samen met de schuilstal en een hangpaddock. Oftewel: het gaat om het er omheen lopen, niet om het gras waar ze niet of beperkt op mogen op dat moment), met meerdere voerpunten en meerdere ondergronden met wat uitdaging.

Dat laatste zal in de meeste PP's de grootste uitdaging worden.

Er wordt dus niet gesproken over enorme lappen grond of verplicht moeten sprokkelen. Enkel over voeren op meerdere plaatsen. De voorbeeldschets op de voorpagina die ze tonen is grofweg 120x240m, dus een kleine 3 hectare, wat wel groter is dan wat veel particulieren hebben, maar ook niet enorm groot en kleiner kan indien er meer weide opgeofferd wordt.

Er wordt wel gesproken over paden van 3-4.5m breed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:23

Aha, dan zou mijn voorkeur voor een paard in de serieuze sport toch gewoon het hele gedeelte zijn, dus inclusief wei. Ik vind een hapje stapje wat dat betreft het meest natuurlijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:29

Op zich wel natuurlijk, maar in de vette klei is een volledige weide vaak maar zeer beperkt beschikbaar. 200m2 track per paard weegt dan voor mij op tegen toch al beperkt weidegang 4-5 maanden per jaar (in deze omgeving vaak 3-4 uur per dag), zelfs als dat betekent dat er nog minder weide beschikbaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:36

Als er niet anders is dan heb je natuurlijk weinig keus. Dan is het voor de meeste paarden beter dan dag en nacht op stal staan, dat is helder.
Alleen zal dan 24/7 niet voor allemaal werken als het niet specifiek ingericht is voor paarden in de sport met een vergelijkbare voerbehoefte en weinig grote rangverschillen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:53

Wat betreft voer behoefte heb je zeker een punt. Hier ben ik ook bewust naar een paard gaan kijken/zoeken dat enigszins overeen komt qua voer behoefte. Nu heb ik dus twee veelvraten. Ik vind het ook altijd goed om te lezen in advertenties als de stalhouder zich daar bewust van is. Aparte groepen voor sober en hoog in voer behoefte lijkt me noodzakelijk als je niet het gedoe van deels scheiden wil hebben. Al kunnen die voerautomaten van bijvoorbeeld HIT actief al best een verschil maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:30

Ik zie hier in de regio ook van die tracks om een wei heen en het enige wat ik zie is een paar paarden aan een bak hooi hangen. Is die op lopen ze naar de volgende.
Dan kun je net zo goed een grote paddock hebben met een bak hooi.

Het is in de meeste gevallen inderdaad een geld oplever concept voor stallen om zoveel mogelijk paarden op een klein stuk te gooien en baasjes die ineens dat accepteren om dat het woord Paradise er in voorkomt.
Gooit iemand zo 25 paarden op 2 hectare wil niemand er staan, maar zijn het smalle paadjes ineens wel..zelfs al is het modder.

Uiteraard ken ik ook enkele mooie pp's. En dan is het een mooi concept.
Maar bij een paard dat gras mag zoals de meeste sportpaarden vind ik inderdaad stapje voor stapje grazen het rustgevendste voor ze.
Ruim stuk, kunnen elkaar ontwijken en de ongevallen zijn dan denk ik lager dan op smalle ruimtes.

Zelf zou ik niet snel voor het pp concept kiezen, niet met de sportpaarden die ik had, nu ook niet met de recreatiepaarden.