Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:00

Lees ook even mee! Zit ook te twijfelen, die van mij staat 24/7 buiten zonder deken/ schuilstal maar met onbeperkt hooi. Alles gaat nu prima. Mocht het echt raar gaan kan ik een deken erop gooien... Zouden jullie dan voor een ongevoerde gaan of toch wel gevoerd?

Mizora

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:11

In ieder geval fleecegevoerd, maar wij hebben hier even dekens gekeken en hebben gekozen voor 100g, 200g is voor onze paarden toch te veel (de shetten gaan onder fleecegevoerd).

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:18

Ik gooi er zaterdagavond 100gram op. Dan is het de combi kou, snijdende oostenwind (windkracht 7 is hier voorspeld) en veel neerslag. Dan vinden ze in mijn ervaring een deken prettiger. Ik heb er een die dat heel goed zelf aangeeft, heel bijzonder. Als ik met een deken aankom en ze loopt weg, dan laat ik het zo. Blijft ze staan, dan gaat ie op.

Als het de dagen daarna droog blijft en de wind afneemt, en het dus veel minder koud voelt (daar hoop ik zelf in elk geval heel hard op), dan kan ie weer af.

Maar ze staan hier aan huis, dus dat maakt het een stuk makkelijker om het per moment en per paard te beoordelen.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:23

Die van mij is geschoren en staat vanaf -4 met 500grams op. Nu staat ze met 200 op, wanneer het echt onder nul wordt krijgt ze een extra staldeken (de 300gr) erbij.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:32

met die wind zou ik wel een dekentje opdoen. Onze paarden krijgen ook allemaal een extra laagje op maar die zijn wel geschoren. Wind is echt niet fijn en dan kunnen ze het ook wel echt koud krijgen

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:45

Onbeperkt ruwvoer hebben ze hier overigens ook. Maar ik heb er dus ook een die al stevig genoeg is, en die als het echt flink koud is héél chagrijnig blijft vreten. Met een deken op gaat ze ook gewoon lekker rusten, en zit de rem erop qua eten. Dat heeft dan ook mijn voorkeur.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:02

Ik zou sowieso paarden met een echt dikke vacht, niet gewend aan dekens niet snel een deken op doen. Onze shet is wel oud, maar heeft een mega vacht. Ik ben banger dat hij ziek wordt van nu daar een deken op, dan een paar dagen iets wat kou met deken.

Gevoels tempartuur is voor een paard compleet anders, dan voor ons. Harde wind, veel neerslag etc heb je al even. Dat staat los van de temperatuur. -5 stelt voor een paard met vacht, die voldoende kan eten en bewegen echt niks voor nog.

Maar die van ons kunnen dus ook 24/7 vrij bewegen. Dat houdt ze ook warmer.

Ga je met dekens in de weer, maar ook paarden op stal, naar buiten en weer op stal, heb je veel meer temperatuurs wisselingen. In een stal, zeker met meerdere paarden, zou het minder koud zijn dan buiten.
Maar stil staan, is daar weer een groot nadeel.
Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen paarden 's avonds een dikkere deken op doen als ze op stal gaan, waar buiten bijv wind en neerslag is en de temp lager ligt overdag. Tenzij de stal ook echt koud is natuurlijk. Dat hangt af van het gebouw en het aantal paarden.
Wij stonden ergens waar de andere schuur compleet op slot zat en het vreselijk benauwd werd, overal condens liep etc. Die omstandigheden moet je wel meenemen in de keuze die je maakt.

Heel veel merken geven aan welke deken voor welke temperaturen geschikt zijn. Zij kunnen niet het paard en de vacht beoordelen, maar geven wel richtlijnen.
Maar nogmaals; te warm met de kou is echt niet goed en gezond.

Je kan voelen onder de dekens, maar dat zegt nog lang niet alles. Net als rillen, niet alles zegt.

Ik zou eerder aan de onderkant gaan zitten qua dekens, dan te dik. Er is echt geen paard dat gaat omvallen als je er geen deken op doet of een te dunne.
Waar ik zelf echt nooit nu een dunne deken op zou gaan leggen. Die zijn puur alleen voor regen en wind geschikt. Die geven geen extra warmte. En nogmaals, wind en neerslag hebben we al. Dus als je paard daar nu in staat, lekker zo laten.

Zeker de robuuste paarden moeten echt wat mankeren, om er nu dekens op te gaan leggen. En zelfs dan, ligt het eraan wat ze mankeren. Mijn NF is 23 en de shet ong 25. Prima vacht, functioneren optimaal. Ook met sneeuw erop zie je heel goed hoe dat werkt.

Geschoren paarden zijn een heel ander verhaal. Net als paarden die regelmatig gewassen worden bijv.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:17

Maar de comfort zone van een paard ligt toch tussen de -5 en de 15 graden?
En geschoren tussen de 5 en de 18 graden?
Daar baseer ik mijn dekens op.
Maar die van mij heeft het liever te warm dan te koud.
Het is een geschoren arabiertje dus ja beetje een koukleum :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:24

Tiquira_Jill schreef:
Maar de comfort zone van een paard ligt toch tussen de -5 en de 15 graden?
En geschoren tussen de 5 en de 18 graden?
Daar baseer ik mijn dekens op.
Maar die van mij heeft het liever te warm dan te koud.
Het is een geschoren arabiertje dus ja beetje een koukleum :+

Daar vertrouw ik dus niet op. Zijn richtlijnen, maar mijn vorige paard kon daar bvb prima tegen. Onze arabier heeft het veel sneller koud. En rassen zoals een IJslander hebben denk ik ook weer andere comfort-temperaturen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:26

Ik vind het per paard en per situatie wel heel verschillend. Dus richtlijn is leuk maar kijk vooral naar je eigen paarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:29

Met de combinatie van de harde wind zou ik zelf m'n paarden niet zonder deken en beschutting buiten laten. Dan even snachts op stal dat ze iig wat kunnen drogen / uit de wind staan. Of een deken op.

Ook as er een schuilstal is maar er niet zelf gebruik van maken.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met deken, krijgen dikker op en snahxts op stal
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 05-02-21 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:30

Jessix schreef:
Ik vind het per paard en per situatie wel heel verschillend. Dus richtlijn is leuk maar kijk vooral naar je eigen paarden.

Ja, maar vergis je niet in de mode.

Ik heb nu alweer dingen gehoord en gelezen van mensen die veulens, jaarlingen, 2 jarigen, shetlanders, tinkers etc per se een deken op willen leggen en dan vooral voor hun eigen idee en gevoel en omdat de dekens zo leuk staan.

Ik schrik soms echt wat mensen zoeken en waarom.

En mensen moeten er vanaf dat als ze zelf een jas aan doen, het paard het ook wel koud zal hebben. Net als paarden 's nachts moeten gaan slapen in hun warme bedje ( stal dus )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:32

1e reactie hier is altijd meer ruwvoer (al dan niet stro omdat de vertering daarvan meer warmte genereerd). Dekens zijn voor paarden die staan te rillen omdat ze dan stoppen met eten en dan produceren ze geen warmte meer om op temperatuur te blijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:32

ik ga mijn sensibele jaarling sowieso geen deken opdoen, en ook een week binnenhouden is geen optie, dus die gaat gewoon bloot de wei in, ik kijk wel even aan hoe het gaat zijn kwa temparatuur, misschien dat ze een paar keer per dag een paar uur naar buiten gaan en ik ze tussendoor binnenhaal. Ook mijn 3 jarigen gaan bloot naar buiten, die zijn ook nog geen deken gewend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:41

Tja mijn Engels volbloed is nou eenmaal geen Shetlander ofzo. Ik kijk naar haar en na de afgelopen maanden durf ik wel te voorspellen hoe ze het gaat doen met de kou. Vooral wind en regen is een probleem, maar de laatste keer met vorst had ze het toch best koud ondanks dat het verder wel mooi weer was toen. Ze gaat dan minder goed hooi eten en doet onrustig..

Ik denk dat sneeuw minder erg is dan regen eerlijk gezegd maar we zullen zien hoe het gaat. En anders is het na een klein weekje weer over, ff doorzetten :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:47

tamary schreef:
1e reactie hier is altijd meer ruwvoer (al dan niet stro omdat de vertering daarvan meer warmte genereerd). Dekens zijn voor paarden die staan te rillen omdat ze dan stoppen met eten en dan produceren ze geen warmte meer om op temperatuur te blijven.

Ruwvoer is idd heel belangrijk! Dat wordt hier meer aangeboden en niet in fijnmazige netten zodat het makkelijker eten is. Ook gaat de hvh van hun weidehooi omhoog. Krijgen ze nu een klein dotje van maar bij guur weer krijgen ze meer. Ook om het fokt blijven eten beter te stimuleren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:52

Sintara schreef:
Tja mijn Engels volbloed is nou eenmaal geen Shetlander ofzo. Ik kijk naar haar en na de afgelopen maanden durf ik wel te voorspellen hoe ze het gaat doen met de kou. Vooral wind en regen is een probleem, maar de laatste keer met vorst had ze het toch best koud ondanks dat het verder wel mooi weer was toen. Ze gaat dan minder goed hooi eten en doet onrustig..

Ik denk dat sneeuw minder erg is dan regen eerlijk gezegd maar we zullen zien hoe het gaat. En anders is het na een klein weekje weer over, ff doorzetten :)

Is met onze arabier ook hoor. Kan er wel meer ruwvoer in stoppen, maar de kilo's vliegen eraf als ie het koud krijgt. En hij krijgt dan last van zn lichaam (stijf lopen)

Mijn kwpner was altijd net een overmaatse IJslander in de winter en mn draver ging ook hard die kant op qua vacht :+

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:05

Mijn Arabieren krijgen geen deken op. Hebben een prima vacht, staan altijd buiten met schuilstal en heb het ze nog nooit koud zien hebben. Ze krijgen dan wel meer hooi en hebben sowieso onbeperkt stro om te knabbelen. Redden zich prima zo.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:07

Valt mij op dat ontzettend veel mensen van helemaal niks ineens naar 200/300 gaan. Lijkt me nu ook niet meest slimme om te doen, of ligt dat aan mij?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:18

Sintara schreef:

Er zijn natuurlijk bij elk ras paarden die er wel of niet goed tegen kunnen.

De dikte van de vacht zegt nog niet eens alles, hebben wij de afgelopen jaren ervaren. Mijn ene paard krijgt gewoon geen mega vacht, maar voor hem voldoende verschil met normaal en dus effectief tegen de kou.

Wat wij wel altijd doen, is 3x daags bijvoeren, bovenop onbeperkt hooi. Ik begin als de dagen korter worden en voer dat op met de dagen en temperaturen.
Dat zou in principe echt voldoende zijn, maar ik heb inmiddels voor 3 dekens gekozen. Ook vanwege leeftijd en met dekens op bewegen ze gewoon meer. Dat ging bij mij boven zonder dekens staan. Maar ook dat is een beetje de groeps samenstelling, leeftijd etc,

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:18

Dat beter imo dan een ongevoerde deken opdoen die de hele natuurlijke isolatie van de vacht om zeep helpt.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:04

Een gewone staldeken onder een gevoerde waterdichte deken, is dat mogelijk?
Mijn paard heeft het snel koud en kan in zijn maat nu niks warmers vinden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:08

maaike5581 schreef:
Een gewone staldeken onder een gevoerde waterdichte deken, is dat mogelijk?
Mijn paard heeft het snel koud en kan in zijn maat nu niks warmers vinden..

Als het goed blijft passen en de onderste deken droog blijft wel. Ik heb in de eerste winter ook wel 2 outdoor dekens over elkaar gehad, 8 jaar terug, de laatste keer met serieus winterweer. Paard moest toen 100kg aankomen en ging van 23/7 binnen naar 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 05-02-21 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:20

Mijne(quarter) staat nu onder een 0grams regendeken, morgen doe ik daar 200grams staldeken onder en een hals eraan. Zijn hals en borst zijn geschoren.
Hij staat 8-10 uur per dag buiten maar zonder schuilmogelijkheden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:30

superpony schreef:
Jessix schreef:

Ja, maar vergis je niet in de mode.

Ik heb nu alweer dingen gehoord en gelezen van mensen die veulens, jaarlingen, 2 jarigen, shetlanders, tinkers etc per se een deken op willen leggen en dan vooral voor hun eigen idee en gevoel en omdat de dekens zo leuk staan.

Ik schrik soms echt wat mensen zoeken en waarom.

En mensen moeten er vanaf dat als ze zelf een jas aan doen, het paard het ook wel koud zal hebben. Net als paarden 's nachts moeten gaan slapen in hun warme bedje ( stal dus )

Precies. En bij die categorie is het helemaal niet nodig. Een paar zakken extra hooi erin is veel belangrijker. Die dikke darm moet gevuld blijven; dat fermentatievat zorgt voor de interne warmte en dat is belangrijker dan die deken.
Van dagenlang zeikweer in de drek hebben ze veel meer hinder. Niet van kou, sneeuw en wind.