In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:12

Het blijft een heel lastige situatie. Mensen willen een paard of pony, hebben zelf geen plek en zoeken een pensionstal. De mensen daar nemen eigenlijk de dagelijkse zorg over. Je geeft dat uit handen. Maar die mensen hebben zelf natuurlijk ook een hart voor paarden en een visie op de verzorging, anders deden ze wel ander werk. Als eigenaar ben je "baas", maar dat betekent eigenlijk niet zoveel wanneer een ander je paard vele uren meer ziet dan jijzelf. Het lijkt misschien wat op de situatie dat je kinderen naar school gaan. Die school zoek je met zorg uit, maar eenmaal daar dan gelden hun regels. ( Al wordt daar tegenwoordig ook wel aan getornd) Maar goed, ik kan me voorstellen hoe lastig het is aan te moeten zien dat een dier in jouw ogen niet goed wordt verzorgd en inderdaad, dat wil je niet op je erf. Dus dan maar laten vertrekken is de beste oplossing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:36

Ik zou ook niet goed worden als stalhouder een deken ging kopen voor mijn paard en die om ging doen. Blijf van mijn beest af.
Uiteraard weet ik de kant van de eigenaar van pony niet, en je zult het allemaal goed bedoelen maar ik vind het al irritant als stalhouder tegen me zegt dat ik te weinig rijd of iets anders moet gaan voeren...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:42

Hutcherson schreef:
Ik zou ook niet goed worden als stalhouder een deken ging kopen voor mijn paard en die om ging doen. Blijf van mijn beest af.
Uiteraard weet ik de kant van de eigenaar van pony niet, en je zult het allemaal goed bedoelen maar ik vind het al irritant als stalhouder tegen me zegt dat ik te weinig rijd of iets anders moet gaan voeren...

En je vindt dat vergelijkbaar met een graatmagere pony die te weinig voer krijgt en staat te bibberen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:43

Anderzijds... als mijn paard staat te rillen van de kou en de staleigenaar doet helemaal niets zou ik ook not amused zijn...

Hier worden dieren die het koud hebben ook direct op stal gezet onafhankelijk van de wens van de eigenaar. Maar dat kan niet overal. Dus als jij dan bij zo’n rillende pony staat kan ik me best wel voorstellen dat je denkt ‘zoek het uit, dit dier heeft nu hulp nodig’. En dat is op zich alleen maar positief.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:51

Ibbel schreef:
a) ik had klant met Shet zelf de wacht aangezegd. Als een pensionklant volkomen anders tegen welzijn aankijkt (ook als hij z'n paard juist moddervet voert of agressief rijdt of whatever) dan schuurt dat. Moet je niet willen. Dat je je er zelf diep mee hebt bemoeid is niet handig. Maar die neiging voorkom je dus door 'gelijkgestemden' te proberen te vinden.

Als het welzijn van de paardjes echt een issue is, dan had ik ook de persoon gevraagd wat anders te zoeken omdat welzijn (zoals jij dat ziet, op een normale manier) op nummer 1 staat en hij daar niet aan wil voldoen.
Het is altijd heel lastig als ze in de directe omgeving van je huis staan, en je alles ziet. Vooraf afspraken maken over hoe jij de verzorging ziet, en als dat de pensiongast niet zint dan zoekt ie maar wat anders. Als je een PP hebt dan zijn mensen die hun paard op stal willen hebben, en ijzers eronder laten zetten ook niet welkom, of altijd onbeperkt hooi (werkt ook lang niet altijd even goed) of in de zomer op gras met het risico op bevangenheid. En andersom geldt dat ook. De manier hoe je het zelf ziet moet ook een beetje overeenkomen met je gasten. Dat is wel zo handig.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:00

Je hebt helemaal gelijk. Jij ziet die pony verpieteren en hij doet er niks aan maar de pony staat wel op jouw terrein. Wees maar blij dat ie weggaat. Kun je er niet een inloopstal van maken en gewoon weer Shetlanders als pensionklant zoeken? Goed kijken met wie het klikt en niet zomaar iedereen aannemen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:09

Ik kan niet anders dan heel veel begrip opbrengen voor TS.
Het feit dat ze er zelf een deken oplegt is te veel inmenging naar mijn mening, maar de eigenaar van de pony de deken cadeau doen met het nadrukkelijke verzoek die toch vooral te gebruiken had misschien veel te weinig resultaat gebracht.

Ik heb het zelf aan de hand gehad met een 'tijdelijk' pensionpaard en ik ben altijd blij geweest dat ik me er mee bemoeid heb. Daardoor is het beestje wel weer helemaal hersteld. Paard in kwestie kwam altijd onder de mensen (ponyclub, privéles, wedstrijden) maar NIEMAND had er ooit iets van of over gezegd. Vooral dat was voor mij onbegrijpelijk.

Dus, kom vooral op voor het zielige dier. Mochten mensen echt niet openstaan voor fatsoenlijke zorg voor hun dier, dan zou ik ze met een heel zwaar gemoed wegsturen. Zwaar gemoed omdat je het dier niet kan helpen. Maar ik zou ze laten vertrekken. Want op mijn erf geen dierenleed, hoe klein ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:12

SinneJ schreef:
Hutcherson schreef:

En je vindt dat vergelijkbaar met een graatmagere pony die te weinig voer krijgt en staat te bibberen?

Heb je het dier gezien?
‘Ribben zien’ zegt mij weinig gezien de meeste paarden (de mijne ook) te dik staan.

Mijn stalhouder vond mijn merrie ook te mager en ging om precies die reden bijvoeren, geen hooi, want dat ze van mij 24/7 maar brok. Gooide er ook een deken op want ze had ‘koud’.
Ik heb dat dier zolang ik haar heb nog nooit koud weten hebben.

Als iemand de dierenbescherming naar mij stuurt zal ik ze met een gerust hart ontvangen. Maar die persoon en ik gaan dan toch een hartig woordje met elkaar spreken. >;)

Anoniem

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:19

Lastig. De liefde voor de dieren is mooi. Het betweterige en bemoeien is niet mooi. Jullie zijn duidelijk geen match. Afscheid nemen is het beste.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:24

Ayasha schreef:
Heb je het dier gezien?

Spijker op zijn kop, niemand hier heeft de pony gezien, ook niet op foto. Er worden hier verregaande conclusies trekken op basis van een een eenzijdig verhaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:34

we hoeven die pony ook helemaal niet te zien. TS is de baas over haar stal, als zij vindt dat het dier er niet ok bij staat dan is dat zo. Dan had diegene zelf maar een stal/land moeten hebben.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:34

@ayasha en @askya

Denk dat wanneer een dierenarts zoiets zegt het wel een ding is. Maar zelfs al zou het in deze situatie in de werkelijkheid gaan om een paard wat voor het mooie dun is maar nog niet zorgwekkend, denk ik dat het meer zin heeft om de discussie voort te zetten over wat je in de geschetste (al dan niet hypothetische) scenario zou doen dan om door te blijven gaan over of het paard nu wel echt zo mager is. TS heeft immers meerdere keren aangegeven dat er geen foto gaat komen, dat zij dit zo ervaart en dat de DA dit ook zo ziet.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:36

Askja schreef:
Ayasha schreef:
Heb je het dier gezien?

Spijker op zijn kop, niemand hier heeft de pony gezien, ook niet op foto. Er worden hier verregaande conclusies trekken op basis van een een eenzijdig verhaal.

Omdat ik geen foto kan laten zien dan maar een omschrijving.. ribben zijn duidelijk te zien. Halsbotten en rug ook.. geen spier te bekennen vel over been. Ze was al mager om te zien MET vacht, laat staan zonder. Kijk bv op de pavo body index. Ik kan er misschien een 2 van maken, meer niet!
Woensdag komt hij nog praten. Hij gaat op zeker weg.

Nogmaals liever een bemoeial dan een verwaarlozer hoor.
Ik kan tips geven wat ik wil maar hij luistert niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:41

Aangezien er een dierenarts zich ook over uitgesproken heeft valt dat ‘eenzijdige’ wel mee.
Daarbij is een ongevoerd deken op een geschoren paard bij deze temperatuur een onbetwistbare dwaling onafhankelijk van eender welke redenatie van de eigenaar.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:11

Ts heeft als pensionhouder een zorgplicht... beestje is naar haar zeggen graadmager onder een regendekje... de dierenarts die toevallig ter plekke is geweest bevestigd dat het niet goed gaat met het dier...

Ts complimenten voor jouw betrokkenheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:32

kiki1976 schreef:
Nee ik vind niet dat je te ver gegaan bent, als stalhouder heb je ook zorgplicht. Ik vind dat je juist hebt gehandeld.
Zo'n pony graatmager, geschoren onder een regendeken kan gewoon niet.
En dat je een deken hebt gekocht als cadeautje omdat de eigenaar daar zelf geen geld voor had, vind ik juist super!
Je hebt het diertje niet aan zijn lot over gelaten en dat siert je

Ben het hier helemaal mee eens.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:43

SinneJ schreef:
Hutcherson schreef:

Dat zegt TS. Graatmager... Maar we hebben geen foto gezien.... En te weinig voer kan ook een aanname zijn van TS, idem voor het dekentje...

Iemand die normaal 24/7 ruwvoer voert, zn paarden te vol heeft en ze onder 400 grams dekens stopt vind een paard die 4 voerbeurtjes per dag krijgt, geschoren wordt (in winter vallen veel paarden in en dan de vacht ook nog eraf, bovendien staan veel shets veel te vet) en ook slechts een regendeken krijgt, vind dat sowieso zielig en dierenmishandeling.
Iemand die zn paard liever veel op stal zet, want het is koud en nat buiten, die vinden mijn paard heel zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:46

Blackberry28 schreef:
Zomaar een andere deken op doen is echt not done. Zie het al voor me als ze op stal bij paarden die geen deken op hebben een deken op gaan doen als jij dat nodig vind of een dikkere als het paard een dunne deken op heeft. Als een paard het in de zomer te warm heeft met een vliegendeken zal ik hem er ook nooit zomaar af halen, ik vraag dat altijd eerst aan de eigenaar of het ok is. Denk dat een groot deel ook in miscommunicatie zit en hoe iets dus gevraagd wordt, kan me voorstellen dat de eigenaar zich aangevallen heeft gevoeld door de kritiek op hem.

In ieder geval goed dat jullie wegen zich scheiden, want hier gaan jullie allemaal niet happy van worden.

Joh, het gaat niet over een gezond dier een deken op doen. Maar over een graatmagere shet, die geschoren en al onder een ongevoerd regendekentje staat met deze temperaturen. Ik zou daar als pensionhouder niet van kunnen slapen als dat op mijn erf gebeurde.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:57

In dit geval? Ik vind dat je opkomt voor de rechten van het dier. Iets wat het dier zelf niet kan. Dus dat vind ik juist supergoed van je. Misschien was de volgorde alleen niet helemaal de juiste. Al heb ik ook het idee na jou verhaal dat deze man het allemaal wel wat vind mee vallen hij sowieso niet helemaal fair kijkt naar wat de pony echt nodig heeft. Spijtig dat het zo afloopt want volgens mij heb je wel het hart op de juiste plek.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:03

Ik deel enigzins de mening van de vorige Posts ik vind het niet ok dat een pensionhouder ongevraagd een dierenarts bij mijn pony zou laten kijken. Als het een noodgeval (dat is dit niet) is en ze zouden mij niet kunnen bereiken is het een ander geval. Het feit dat je begaand ben vind ik zeker wat voor te zeggen maar je had het anders aan moeten pakken. Had gezegd dat je graag een dierenarts verklaring had willen zien dat het dier “gezond” op jouw erf staat. Bij cushing is een paard “vaak” niet dun maar opgeblazen en idd voordroog is niet goed voor een pony wat bevangen is geweest. Mijn shetje is altijd op en top gezond geweest tot ze van de stalhouder 2 kilo brok en musli kreeg en ze steeds haar graasmasker afdeed omdat het sneu was... dus een te dikke ernstig bevangen Pony di zelfs met pijnstillers geen stap kon verzetten. We staan nu 3 maanden op een ander stal en ze is weer helemaal de oude en kunnen we weer verder met beleren voor de kar.
Daarnaast heb ik een merrie die hee moeilijk op gewicht te houden is daar gaat zoveel in en d stalhouder denkt en helpt mee waar ze kan dus ben ik daar heel erg mee geholpen. We communiceren veel maar het is en blijft mijn paard. Op mijn vorige stal kwam een dierenarts op stal die ooit zei dat mijn paard naar de slacht moest vanwege een blessure in haar voet die nooit goed zou komen. Bij een ander jongere paard zei die 3 weken rust dan weer oppakken ... mijn merrie bleek rotstraal te hebben wat met goed behandelen met een week klaar was en de ander paard had een complexe been breuk ... sorry die da wil ik niet ongevraagd bij mijn paarden.
Hoe is de stal verhuurd bij jou? Wie was er als eerste of kwamen ze tegelijk? Je kan het ook zo denken als de ander ook weg gaat krijg je niks dus die voor de deel laten betalen en een verhuurder bij zoeken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:30

MarryAnneR schreef:
Omdat ik geen foto kan laten zien dan maar een omschrijving.. ribben zijn duidelijk te zien. Halsbotten en rug ook.. geen spier te bekennen vel over been. Ze was al mager om te zien MET vacht, laat staan zonder. Kijk bv op de pavo body index. Ik kan er misschien een 2 van maken, meer niet!

Dan schop je hem van je erf of vraag of hij de pony zou willen verkopen. Neem het dier over, lap ‘m op en verkoop hem aan fijne mensen.

Maar je dierenarts er naar laten kijken zonder nood en dekens kopen en opleggen is IMO niet jouw recht. En ja. Ik heb ook wel eens eentje op weide gehad waarbij ik het niet eens was met de aanpak en de visie op het houden en behandelen van paarden, maar het is niet jouw dier.

Desnoods bel je een instantie over het dier en vraag je of zij iets kunnen doen, maar dat hij boos zou worden had je kunnen verwachten vrees ik. Hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:35

Ayasha schreef:
MarryAnneR schreef:

Dan schop je hem van je erf of vraag of hij de pony zou willen verkopen. Neem het dier over, lap ‘m op en verkoop hem aan fijne mensen.

Maar je dierenarts er naar laten kijken zonder nood en dekens kopen en opleggen is IMO niet jouw recht. En ja. Ik heb ook wel eens eentje op weide gehad waarbij ik het niet eens was met de aanpak en de visie op het houden en behandelen van paarden, maar het is niet jouw dier.

Desnoods bel je een instantie over het dier en vraag je of zij iets kunnen doen, maar dat hij boos zou worden had je kunnen verwachten vrees ik. Hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Dus ik begrijp dat jij het dier in de tussentijd zou laten creperen buiten?

TS heeft toch aangegeven dat ze even bij de da wilde informeren, aangezien die er toch was. Even een diertje aanzien of onderzoeken vind ik ook nog wel een verschil. Als de eigenaar aangeeft geen deken wil omdat ie het niet kan betalen, dan mag ie in zijn handjes knijpen dat de stalhouder dat deed, hij zal het nut uiteindelijk wel hebben gezien, want de deken ligt gewoon op.
Zo als ik het lees, was eigenaar van alles vooraf op de hoogte en heeft hij bepaalde zaken toch geaccepteerd. Dat die man vervolgens een week niet komt, om zijn pony te checken in die toestand, vind ik kwalijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-21 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:41

Hier zou hij in dit specifieke geval kunnen kiezen: deken opleggen of ga maar een andere plek regelen. Alsin; nu. Niet over een uur. Nu.

Ken er weinig die dan effectief ‘nu’ kunnen en willen vertrekken, maar hij heeft dan wel de keuze gehad en gemaakt. ;)

Dat dier wordt ook niet op 24 uur tijd zo mager. Dus ik had waarschijnlijk al een pak eerder die telefoontjes gepleegd of hem voor de keuze gezet. :)
Sterker nog: ik weet uit ervaring dat ik het zo ver niet had laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:43

Ayasha schreef:
Hier zou hij kunnen kiezen: deken opleggen of ga maar een andere plek regelen. Alsin; nu. Niet over een uur. Nu.

Ken er weinig die dan effectief ‘nu’ kunnen en willen vertrekken, maar hij heeft dan wel de keuze gehad en gemaakt. ;)

Dat dier wordt ook niet op 24 uur tijd zo mager. Dus ik had waarschijnlijk al een pak eerder die telefoontjes gepleegd of hem voor de keuze gezet. :)

Ze heeft hem er al eerder op aangesproken.

Man kan geen deken betalen. Dus dan maar beest laten verrekken in det tussentijd? Weinig compassie voor het dier lees ik al.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-21 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:44

Gaat het ver: ja
Snap ik het: ja
Zou ik dat ook doen of de drang hebben; ja

Zulke mensen moet je wegsturen....die gaat niet luisteren......helaas......en erg zielig voor het ponyke.