Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 07:54

Wolfwomen schreef:
Kun je iets specifieker zijn.

Welke aanpassingen heb je precies gedaan die fijn zijn op dit moment voor je pony?

Ik begrijp namelijk uit je bericht dat dit niet goed gaat op de stal en dat je daarom weg wilt. Of lees ik verkeerd?

Wat ga je doen met onze tips?

Nee het grootste punt was, zoals eerder uitgelegd, dat ik niet weet waar ik aan toe ben bij stallen.
Er zijn dingen gezegd die achteraf niet waar bleken, ik kan geen valse belofte of vaagheid veroorloven vanwege de strikte aanpassingen die nodig zijn om verbetering te merken. Ik vroeg me af of mensen soortgelijke dingen herkennen en dat het wellicht gewoonte is op stallen of dat het komt door de specifieke wensen, zodat ik een beetje een beeld krijg of ik mijn pony kan blijven onderhouden of dat het mogelijk verspilde energie is.

Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig tot bijna onmogelijk is om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden als je hem niet thuis kan houden.

En er is een gedeelte dat zegt, je kan hem niet houden want je weet niet wat je doet, je vind geen stal want je hebt er niet genoeg geld voor over, en soms maak er een einde aan.

uiteraard ga ik eerst goed nadenken over alles wat hier gezegd is.
Laatst bijgewerkt door anonyme op 27-10-20 08:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Wolfwomen

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:02

Als je niet weet waar je aan toe bent zul je duidelijke afspraken moeten maken.

Zorg dus dat je weet wat je afspreekt! Schrijf het desnoods op.

Voordat je bij een stal gaat kijken:

Beslis wat je pony nodig heeft.

Op mij kom je ook niet helder over in je communicatie. Je springt van de hak op de tak.

Wees eenduidig.

Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:02

Mijn ervaring bij een paard die extra zorg nodig heeft, voor 200 euro per maand zal je geen stalling vinden. Neem alles in eigen beheer zo dat je zeker weet dat je pony alles krijgt wat er nodig is.Zoek op Marktplaats of op Facebook, maar ook op bokt kan je iets plaatsen.
Dat wordt dan een doe het zelf stal,,maar dan nog kom je met 200 euro echt geld te kort.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:15

anonyme schreef:
Wolfwomen schreef:
Kun je iets specifieker zijn.

Welke aanpassingen heb je precies gedaan die fijn zijn op dit moment voor je pony?

Ik begrijp namelijk uit je bericht dat dit niet goed gaat op de stal en dat je daarom weg wilt. Of lees ik verkeerd?

Wat ga je doen met onze tips?

Nee het grootste punt was, zoals al eerder uitgelegd, dat ik niet weet waar ik aan toe ben bij stallen. Er zijn dingen gezegd die achteraf niet waar bleken. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben zodat ik ook weet of ik mijn pony kan blijven onderhouden ja of ter nee. Omdat ik geen valse belofte kan veroorloven vanwege de strikte aanpassingen die ik moet toepassen om verbetering te merken. Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig is tot bijna onmogelijk om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden. En er is een gedeelte dat zegt, je kan hem niet houden wanr je weet niet wat je doet, je vind geen stal want ik heb er niet genoeg geld voor over en tussen neus en lippen door maak er een einde aan. daar komt het bij mij op neer, uiteraard ga ik eerst goed nadenken over alles wat hier gezegd is.

Ik denk dat je leest wat je wilt lezen. Ik lees niet wat jij zegt te lezen namelijk :n
Ik zie ook wel dat men twijfelt aan jouw ervaring, op basis van eerdere topics van jou. Of dat wel of niet terecht is, laat ik in het midden - ik ken jou niet, dus kan ik daar niet eerlijk over oordelen. Dan nog - stel dat je weinig ervaring hebt, dan kan je die nu in een rotvaart opdoen. Er zijn zo ontzettend veel mensen die ergens tegenaan lopen met hun paard, waar ze eerder geen ervaring mee hadden. We beginnen allemaal bij nul, en moeten allemaal leren. Bij jouw leerproces komt PSSM kijken. Niet fijn, maar zeker niet onhaalbaar!

Je zal tijd moeten investeren in kennis op te doen. Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk. Zodat je weet waar je mee bezig bent, en zodat je jouw pony zo goed mogelijk kunt begeleiden. Je staat in voor de verzorging van een levend wezen; dit hoort er gewoon bij. Zoals je ook je verantwoordelijkheid moet opnemen als er iets met één van je kinderen zou zijn :j Heel vaak hebben ouders ook geen ervaring met wat een kind allemaal kan mankeren, en dan laten ze zich bijstaan door artsen - die luxe heb jij ook, laat je bijstaan door een dierenarts. Schuim fora af, doorblader Google, lees over ervaringen van anderen, koop boeken over het onderwerp.

Ivm de stalling - besef dat er enerzijds moeite van jouw kant moet komen. Je zal bijvoorbeeld moeten investeren in supplementen, eventueel zelfs in ander hooi dat wat er standaard op een stal wordt voorzien.
Maar het kan hoor, het is wel degelijk mogelijk. Je bent lang niet de enige met een pony met PSSM, of een chronische aandoening in het algemeen. Het vraagt wat investering en creativiteit, maar het is zeker haalbaar om zo'n pony een aangenaam leven te bieden. Dan moet je natuurlijk niet op een stal gaan staan waar de eigenaar zo weinig mogelijk tijd/werk in de paarden wil steken, je moet op zoek gaan naar een plekje waar de eigenaar begaan is met "zijn" paarden. En die bestaan echt hoor!

Als je ergens gaat kijken, zorg dan dat je voorbereid bent. Zorg ervoor dat je weet wat echt nodig is voor jou en jouw pony. Zorg ervoor dat je zeker weet dat dit wordt aangeboden door de staleigenaar.
Zulke plekjes worden echt wel aangeboden, maar het is aan jou als eigenaar om daarnaar op zoek te gaan, en om duidelijk aan te geven wat er voor jou/jouw pony moét aangeboden worden.

Als je nu je pony zou wegdoen omwille van PSSM - dat mag. Maar het zou je niet sieren. Ik zou dan ook echt nooit meer aan een eigen paard beginnen, want die kan ook wat gaan mankeren. Je zal je moeten engageren. Het zal niet altijd makkelijk zijn - maar wat is dat wel? JIJ hebt voor de pony gekozen, niet andersom. Neem je verantwoordelijkheid op, en doe je stinkende best voor dit dier. Dat zijn ze echt waard.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 08:27

anonyme schreef:
Wolfwomen schreef:
Nee het grootste punt was, zoals al eerder uitgelegd, dat ik niet weet waar ik aan toe ben bij stallen. Er zijn dingen gezegd die achteraf niet waar bleken. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben zodat ik ook weet of ik mijn pony kan blijven onderhouden ja of ter nee. Omdat ik geen valse belofte kan veroorloven vanwege de strikte aanpassingen die ik moet toepassen om verbetering te merken. Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig is tot bijna onmogelijk om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden. En er is een gedeelte dat zegt, je kan hem niet houden wanr je weet niet wat je doet, je vind geen stal want ik heb er niet genoeg geld voor over en tussen neus en lippen door maak er een einde aan. daar komt het bij mij op neer, uiteraard ga ik eerst goed nadenken over alles wat hier gezegd is.

Ik denk dat je leest wat je wilt lezen. Ik lees niet wat jij zegt te lezen namelijk :n
Ik zie ook wel dat men twijfelt aan jouw ervaring, op basis van eerdere topics van jou. Of dat wel of niet terecht is, laat ik in het midden - ik ken jou niet, dus kan ik daar niet eerlijk over oordelen. Dan nog - stel dat je weinig ervaring hebt, dan kan je die nu in een rotvaart opdoen. Er zijn zo ontzettend veel mensen die ergens tegenaan lopen met hun paard, waar ze eerder geen ervaring mee hadden. We beginnen allemaal bij nul, en moeten allemaal leren. Bij jouw leerproces komt PSSM kijken. Niet fijn, maar zeker niet onhaalbaar!

Je zal tijd moeten investeren in kennis op te doen. Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk. Zodat je weet waar je mee bezig bent, en zodat je jouw pony zo goed mogelijk kunt begeleiden. Je staat in voor de verzorging van een levend wezen; dit hoort er gewoon bij. Zoals je ook je verantwoordelijkheid moet opnemen als er iets met één van je kinderen zou zijn :j Heel vaak hebben ouders ook geen ervaring met wat een kind allemaal kan mankeren, en dan laten ze zich bijstaan door artsen - die luxe heb jij ook, laat je bijstaan door een dierenarts. Schuim fora af, doorblader Google, lees over ervaringen van anderen, koop boeken over het onderwerp.

Ivm de stalling - besef dat er enerzijds moeite van jouw kant moet komen. Je zal bijvoorbeeld moeten investeren in supplementen, eventueel zelfs in ander hooi dat wat er standaard op een stal wordt voorzien.
Maar het kan hoor, het is wel degelijk mogelijk. Je bent lang niet de enige met een pony met PSSM, of een chronische aandoening in het algemeen. Het vraagt wat investering en creativiteit, maar het is zeker haalbaar om zo'n pony een aangenaam leven te bieden. Dan moet je natuurlijk niet op een stal gaan staan waar de eigenaar zo weinig mogelijk tijd/werk in de paarden wil steken, je moet op zoek gaan naar een plekje waar de eigenaar begaan is met "zijn" paarden. En die bestaan echt hoor!

Als je ergens gaat kijken, zorg dan dat je voorbereid bent. Zorg ervoor dat je weet wat echt nodig is voor jou en jouw pony. Zorg ervoor dat je zeker weet dat dit wordt aangeboden door de staleigenaar.
Zulke plekjes worden echt wel aangeboden, maar het is aan jou als eigenaar om daarnaar op zoek te gaan, en om duidelijk aan te geven wat er voor jou/jouw pony moét aangeboden worden.

Als je nu je pony zou wegdoen omwille van PSSM - dat mag. Maar het zou je niet sieren. Ik zou dan ook echt nooit meer aan een eigen paard beginnen, want die kan ook wat gaan mankeren. Je zal je moeten engageren. Het zal niet altijd makkelijk zijn - maar wat is dat wel? JIJ hebt voor de pony gekozen, niet andersom. Neem je verantwoordelijkheid op, en doe je stinkende best voor dit dier. Dat zijn ze echt waard.

Opzich een bemoediging dat het het waard is om te blijven investeren en zoeken.

Weet wel, ik heb me al lang ingelezen , heb contact met de dierenarts, sinds de bloeduitslag geef ik (tenminste dat is dus de bedoeling maar het is me uit handen genomen en tegelijkertijd niet uitgevoerd) supplementen en de wijze van hooigeven is gewijzigd.

Ik heb zelfs ander hooi aangeschaft op de vorige stal..

Maargoed het gaat mij er dus om een beeld te krijgen of het mogelijk is of onmogelijk en al gaande kom ik erachter dat het ook heel veel extra geld kost.

En laten we eerlijk wezen, dat is voor iedereen een tegevallen en extra zorg.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:39

anonyme schreef:
Opzich een bemoediging dat het het waard is om te blijven investeren en zoeken.

Weet wel, ik heb me al lang ingelezen , heb contact met de dierenarts, sinds de bloeduitslag geef ik (tenminste dat is dus de bedoeling maar het is me uit handen genomen en tegelijkertijd niet uitgevoerd) supplementen en de wijze van hooigeven is gewijzigd.

Ik heb zelfs ander hooi aangeschaft op de vorige stal..

Maargoed het gaat mij er dus om een beeld te krijgen of het mogelijk is of onmogelijk en al gaande kom ik erachter dat het ook heel veel extra geld kost.

En laten we eerlijk wezen, dat is voor iedereen een tegevallen en extra zorg.

Je kan de supplementen toch gewoon zelf geven dan? Er is vast wel iets dat je pony mag eten, een handje korrel, en daar doe je dan het supplement bij - dan ben je zeker dat hij het heeft gehad.

Ik heb zelf geen ervaring met PSSM - wat kost er dan zoveel extra, als ik vragen mag? Oprechte nieuwsgierigheid hoor!

Tuurlijk is het een tegenvaller - je pony heeft een chronische ziekte, ik kan er helemaal inkomen dat dit een tegenvaller is. Maar dat is, vind ik, het risico met een levend dier - die kunnen altijd wat voor krijgen, je weet op voorhand misschien niet exact wat, maar dat risico is er gewoon, en dat dien je in te calculeren. Ik zit nu zo'n 20 jaar tussen de paarden, en heb de meest uiteenlopende zaken zien voorbij komen. Het is zo'n beetje schering en inslag, zeg maar. Bij ons op stal alleen al - paard met slaapziekte, paard met suikerziekte, paard met hoefbreuk. De mijne staat sinds haar 9de op pensioen met artrose. Ik ken paarden die op hun 4 jaar werden ingeslapen - gebroken been, hevige koliek. Ik ken ook paarden die rustig de 40 jaar opgaan. Paard van +20 dat al jaar en dag op de wei woonde, en op een ochtend neerlag met een gebroken been, ze had zich mistrapt. Het is een dure hobby, op zijn best - en als je pech hebt, een ware aanslag op je portemonnee, tijd en zenuwen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:41

LWDaisy schreef:
anonyme schreef:

Nogmaals, er zijn echt stallingen te vinden. Namelijk stallingen waar je alles zelf doet, of iig deelt met meerdere eigenaren.

Maar nergens reageer je hier op.
Wil je niet zelf strontscheppen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:28

Op zich zeer herkenbaar, hoor. Pensionstallingen zijn niet ok voor paarden met chronische ziekten. Bij mij is het insuline resistentie. Heb in mijn omgeving ('t Gooi) alleen maar drama's gehad en geklooi met teveel gras en dat men zich niet hield aan afspraken. Een simpel voorbeeld: als de paarden naar een nieuw weiland gaan, mij even bellen, zodat ik mijn paard op de paddock kon zetten. Hoe moeilijk is het??? Maar goed, ben al 9 jaar superblij met mijn eigen plek in eigen beheer. Nu bepaal ik alles zelf. Heb mijn leven om moeten gooien, want ik moet 3 a 4x per dag voeren. Verder gewoon zelf alles regelen, mest, water, voer inkopen, klusjes aan de omheining en ik heb er een pony ter gezelschap bij gekocht. Dure grap, maar is te doen en manlief helpt ook mee gelukkig. PSSM is ook zo'n lastige ziekte, dus ik raad je aan een plek in eigen beheer te zoeken. Heel lastig, dat begrijp ik... Ik ben elke dag nog blij voor deze speld in een hooiberg. Het vele werk zijn we gewend en eerlijk is eerlijk, ik zou niet meer anders willen ook. Wat een vrijheid en ook geen bemoeienissen meer, haha.... Je blijft lekker in beweging, veel buiten, goed voor de weerstand in deze tijd ;-).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:39

Eigen beheer is (helaas) ook niet heilig en heel intensief. Dat moet je ook maar net kunnen. Er zijn best pensionstallen die ook het een en ander kunnen bieden, maar nogmaals, dan zullen er waarschijnlijk wat concessies gedaan moeten worden.

TS, ik denk dat het goed is als je voor jezelf een lijst maakt met wat je pony nodig heeft. Ik heb dat ook gedaan toen ik op zoek moest naar een andere stal. Dat kan heel verhelderend werken. Bijvoorbeeld:

- Hooi, geen kuil
- onbeperkt ruwvoer of juist gedoseerd
- 24/7 buiten (of niet)
- 1x per dag supplement
- rijbak/goede uitrijmogelijkheden
- weidegang/paddock
- max prijs
- volpension/halfpension/doe-het-zelf
- enz.

Wat van deze lijst kun je zelf voor zorgen (bijvoorbeeld 1x per dag supplement)? Want dat scheelt weer in je eis/vraag naar een pensionhouder. Wat móet en wat is een wens. Het eerste moet, het 2e zul je misschien concessies in moeten doen.

Als je dan weet wat je pony echt móet hebben, dan kun je gericht op zoek. Al het andere is geen moeten, maar mooi meegenomen.

Neem nu dat supplement. Mijn haflinger moet ook 1x per dag een supplement. Dat geef ik zelf als ik er ben, dus een vraag minder voor een stalhouder. Stalhouders zitten niet te wachten op allemaal extra werk. Ja, tot op zekere hoogte zal dat best mogelijk zijn. Maar des te korter de lijst, des te groter de kans dat het ook echt gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:45

Bekijk het even vanuit het perspectief van een stalhouder: iemand met een PSSM-paard met allerlei extra zorgeisen, 4 kinderen, die voor weinig geld veel service wil en ook nog eens op verschillende plekken is vertrokken met gedoe: daar ga je je handen niet aan branden.

Ik zou er als stalhouder niet aan beginnen.

Of je moet stallen vrij hebben staan die je maar niet gevuld krijgt. Maar dat zijn dan weer vaak niet de beste stallen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:00

Tja, ik spreek alleen voor mezelf.
Ik heb een oud dier van 32, hij heeft een nare aandoening "Equine Sidewinder Syndrome".
Verder heeft hij wat ouderdomskwaaltjes en is hij chronisch HB.

Zelf ben ik er iedere dag, weekend 2x daags.
Hij heeft prednisolon wat de stalhouder elke ochtend voor 09.00 uur moet geven.
Ik stuur de beste man dagelijks vroeg een appje, omdat hij het kán vergeten. En ik controleer elke middag óf het gegeven is. Een mens kan nu eenmaal soms iets vergeten.
Verder voer ik zelf verder zijn supplementen in de slobber elke dag.

Hij gaat gaat hij 6x per week in 2 paddock rondes van stal.
Zelf kom ik op zondag dus smorgens én smiddags om te zorgen dat hij er ook dan 2x uitkomt.

Uiteraard mag je verwachten van een stalhouder dat hij helpt met medicatie en afspraken nakomt.
Hier staan 60 pensionpaarden, 11 merriestallen en ruim 100 opfok.
En tóch regelen ze alles voor mijn paard, 2x eruit per dag, medicatie, ik mest zelf.
En daar hangt een hoger prijskaartje aan dan de 200 die TS betaalt.

Maar ík blijf eind verantwoordelijk voor mijn dier. Voor 200 euro kun je niet alle service en hand- en spandiensten verwachten die nodig zijn bij een chronisch ziek dier.

Ik kan mijn paard niet verplaatsen ( kan niet meer op transport) maar ik wíl hem ook niet verplaatsen in dit geval. De stal is werkelijk fantastisch voor hem, en ze doen alles voor hem.

Dus dat een pensionstal dit niet wil of kan is absoluut niet waar Twiggy!!
Oke, het is een dure aangelegenheid maar het is bij mij: óf ik zorg voor alles en draag verantwoording ervoor óf ik neem afscheid en laat hem inslapen.

Een paard met PSSM is prima te houden, het vergt alleen veel tijd, energie, kosten, en emotie.
Wanneer je een van deze dingen niet kunt of wilt opbrengen prima, maar neem dan afscheid.
Zorg een plekje waar iemand het dier mét zijn gebruiksaanwijzing wil houden en geef het weg óf neem je verantwoording en neem afscheid.
Verkopen vind ik geen optie.

Het is heel zwaar en lastig een dier met zo'n handleiding, die van mij heeft een Dikke van Dale aan instructies nodig.... sterkte ermee, wat je ook besluit

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:09

anonyme schreef:
Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig tot bijna onmogelijk is om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden als je hem niet thuis kan houden.

Op zich zijn er genoeg stallen waar een iets persoonlijkere aanpak zeker mogelijk is. Maar die stallen vind je uiteraard niet voor 200 euro in de maand. 200 euro vind ik best een goedkope stalprijs, zelfs bij een gezond paard vraag ik me af wat je dan precies voor die 200 krijgt. Met een ziek paard voor die prijs ergens willen staan en dan kwaad worden op de stalhouder wanneer dat zieke paard niet de zorg krijgt die jij wilt, is natuurlijk omgekeerde wereld. Je vraagt meer dan het standaardpakket, dan zal je ergens ook meer moeten investeren (tijd dan wel geld).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:23

Kleine kanttekening: hoe vaak ga je zelf naar stal? Ik weet niet hoe het op andere stallen is, maar hier, bekeken vanuit de kant van het voer/ verzorgmeisje, is er een grotere ‘gunfactor’ voor mensen die duidelijk om hun dier geven.
En daarmee bedoel ik niet dat gemaakte afspraken niet nagekomen hoeven te worden, helemaal niet.
Maar als er aanpassingen moeten gebeuren of er een ander voerbeleid gewenst is, dan sta ik veel meer open om die te overleggen en op te stellen met het meisje dat bijna dagelijks komt, dan met die ene eigenaar die hier eens 1x in de 2 weken komt kijken met haar eisenlijst bij wijze van spreke.
Onderschat deze factor niet.

Idem bvb voor het bijhouden van supplementen. Hier zijn mensen die heel precies kijken hoeveel er nog over is. Er zijn er ook die op mij wachten om een bericht te sturen wanneer de bus leeg of bijna leeg is. Die berichten vind ik lastig, kost me alleen maar meer tijd terwijl alles hier gewoon staat en je zelf ook wel even kan kijken. Dat paard heeft dus ook wel regelmatig eens een tijdje zonder supplement wanneer het op is. Sorry not sorry.

Ik weet niet wat voor eigenaar je bent, maar probeer je ook bewust te zijn van hoeveel je eigen inzet reflecteert.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:28

Met goede afspraken denk ik dat het wel te bewerkstelligen moet zijn. Als ze hooi voeren wat bij jou paard past en voerbeurten hebben, dan moet het niet zo moeilijk zijn. Zorg zelf voor skowfeeders desnoods, en iig voor bakjes met alle supplementen die klaar staan. Vergt van je zelf ook wat tijd en aandacht. Maar als dingen kant en klaar klaarstaan en je goede afspraken maakt kan dit vast wel op een stal, desnoods dat het extra kost.
Verwacht je all in dat ze het papje nog moeten aanmaken bij wijze, snap ik dat dat lastiger is. Je zal het als penioshouder maar voor 30 paarden moeten doen......

Of onderling te regelen op stallen. Bij ons op stal bepaald iedereen eigen voer, koopt iedereen zijn eigen voer en hooi en legt het klaar als er eens wat moet gevoerd worden. Als het maar klaar staat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:43

Een paard die extra zorg moet hebben dat moet je in eigen beheer houden.Ik stond ook ooit ergens waar er veel te weinig hooi werd gegeven, ook het voer klopte niet.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:04

Daihyo schreef:
Eigen beheer is (helaas) ook niet heilig en heel intensief. Dat moet je ook maar net kunnen. Er zijn best pensionstallen die ook het een en ander kunnen bieden, maar nogmaals, dan zullen er waarschijnlijk wat concessies gedaan moeten worden.

TS, ik denk dat het goed is als je voor jezelf een lijst maakt met wat je pony nodig heeft. Ik heb dat ook gedaan toen ik op zoek moest naar een andere stal. Dat kan heel verhelderend werken. Bijvoorbeeld:

- Hooi, geen kuil
- 24/7 buiten (of niet)
- 1x per dag supplement
- weidegang/paddock
- max prijs
- enz.

Wat van deze lijst kun je zelf voor zorgen (bijvoorbeeld 1x per dag supplement)? Want dat scheelt weer in je eis/vraag naar een pensionhouder. Wat móet en wat is een wens. Het eerste moet, het 2e zul je misschien concessies in moeten doen.

Als je dan weet wat je pony echt móet hebben, dan kun je gericht op zoek. Al het andere is geen moeten, maar mooi meegenomen.

Neem nu dat supplement. Mijn haflinger moet ook 1x per dag een supplement. Dat geef ik zelf als ik er ben, dus een vraag minder voor een stalhouder. Stalhouders zitten niet te wachten op allemaal extra werk. Ja, tot op zekere hoogte zal dat best mogelijk zijn. Maar des te korter de lijst, des te groter de kans dat het ook echt gaat werken.

Deze stalhouder nam het mij uit handen ik had aangegeven het zelf te willen doen maar hij zei dat hij iedereen voert met de voerbeurten twee keer per dag, dus ik 'mag' hem hier niet zelf voeren.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:06

Tancreda4 schreef:
Met goede afspraken denk ik dat het wel te bewerkstelligen moet zijn. Als ze hooi voeren wat bij jou paard past en voerbeurten hebben, dan moet het niet zo moeilijk zijn. Zorg zelf voor skowfeeders desnoods, en iig voor bakjes met alle supplementen die klaar staan. Vergt van je zelf ook wat tijd en aandacht. Maar als dingen kant en klaar klaarstaan en je goede afspraken maakt kan dit vast wel op een stal, desnoods dat het extra kost.
Verwacht je all in dat ze het papje nog moeten aanmaken bij wijze, snap ik dat dat lastiger is. Je zal het als penioshouder maar voor 30 paarden moeten doen......

Of onderling te regelen op stallen. Bij ons op stal bepaald iedereen eigen voer, koopt iedereen zijn eigen voer en hooi en legt het klaar als er eens wat moet gevoerd worden. Als het maar klaar staat.

Ik heb inderdaad eigen slowfeeders, ook bij de huidige stal, dat lukt dus wel en dat is fijn. maar zelfs bij duurdere stallen rond de 300euro doen ze daar niet altijd aan is me opgevallen. Maar zo'n stal die jij hebt klinkt prima. Ik ga vanmiddag op een stal kijken dus ik ben benieuwd .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:11

anonyme schreef:
Daihyo schreef:

- Hooi, geen kuil
- 24/7 buiten (of niet)
- 1x per dag supplement
- weidegang/paddock
- max prijs
- enz.

Deze stalhouder nam het mij uit handen ik had aangegeven het zelf te willen doen maar hij zei dat hij iedereen voert met de voerbeurten twee keer per dag, dus ik 'mag' hem hier niet zelf voeren.

Waarom mag dat niet? Mag je hem niet zelf voeren of mag je hem niet het voer geven dat jij wilt?
Mag je wel 2 bakjes per dag klaarzetten dat hij dan voor je voert? En waarom zou je niet zelf wat mogen voeren als je er bent?

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:14

Daihyo schreef:

Deze stalhouder nam het mij uit handen ik had aangegeven het zelf te willen doen maar hij zei dat hij iedereen voert met de voerbeurten twee keer per dag, dus ik 'mag' hem hier niet zelf voeren.[/quote]
Waarom mag dat niet? Mag je hem niet zelf voeren of mag je hem niet het voer geven dat jij wilt?
Mag je wel 2 bakjes per dag klaarzetten dat hij dan voor je voert? En waarom zou je niet zelf wat mogen voeren als je er bent?[/quote]

En en. Hij wil het in de hand houden/voernijd. Maar dat daar gelaten dat is hoe hij zijn stal managed daar kan ik niks aan veranderen ik moet gewoon op zoek naar anders. Ik mag nergens aanzitten, het is zijn terrein.
Laatst bijgewerkt door anonyme op 27-10-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:17

Ja, dan voert hij twee keer per dag ivm voernijd.

En dan ben jij er zelf 1 x per dag voor poetsen rijden whatever, en geeft hem na het werk op de poetsplaats een klein beetje eten met supplement.
Dit soort kleine dingen valt wel op te lossen natuurlijk.

Kijk, als het echt drama is, moet je wat anders zoeken. Maar je lijkt erg in onmogelijkheden en eisen aan een ander te blijven hangen, in plek van te kijken wat je wel gewoon kunt regelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:17

Duidelijk. Tijd voor actie dan.

En dat van de voernijd snap ik wel. Ik heb daarom voor mijn stalhouder een bak muesli neergezet waar ze van mocht geven als haar paarden eten kregen. Gewoon een handje, voor de vorm. Zij iets om te geven, paard iets waar hij geen last van zou hebben, voor mij een kleine moeite. Zo ingewikkeld is het niet.

Denk eens in oplossingen ipv problemen, dan kom je vaak wat verder.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 11:22

Daar gaat het niet om.
Het is me uit handen genomen, mijn voer is 'in zijn bezit' maar het word niet gegeven.
Laatst bijgewerkt door anonyme op 27-10-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:24

En waar gaat het dan wel om?
Je pony krijgt niet wat hij nodig heeft, jij wil er weg. Waarom sta je er dan nog?
Er zijn genoeg tips gegeven nu. Tijd voor actie denk ik dan, ipv in cirkeltjes problemen blijven bedenken voor oplossingen die er nog niet eens zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:26

Dan ga je daarvoor toch het gesprek aan? Dat je merkt dat je zak voer niet op geraakt en waarom jouw paard jouw voer niet krijgt. Niet verwijtend, geen conflict uitlokkend, maar puur informatief en vriendelijk.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:36

Ik denk dat hier meer achter zit / schuilt dan verteld wordt. En dat de staleigenaar een andere beleving heeft dan TS. Ik vind de beschuldigingen vanuit OP niet fair. En enige zelfreflectie is op zijn plaats denk ik. Ik denk dat een eigen pony o.i.d. teveel is voor je TS. Qua kosten en qua tijd. Tenminste zo komen de reacties op mij over.