Wolfwomen schreef:Nee het grootste punt was, zoals al eerder uitgelegd, dat ik niet weet waar ik aan toe ben bij stallen. Er zijn dingen gezegd die achteraf niet waar bleken. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben zodat ik ook weet of ik mijn pony kan blijven onderhouden ja of ter nee. Omdat ik geen valse belofte kan veroorloven vanwege de strikte aanpassingen die ik moet toepassen om verbetering te merken. Ik merk in dit topic dat er een groot gedeelte is die het begrijpt en toegeeft dat het erg lastig is tot bijna onmogelijk om een stal te vinden die een paard met een chronische aandoening kan hebben en dat het dus erg lastig is om een paard met een medisch probleem te houden. En er is een gedeelte dat zegt, je kan hem niet houden wanr je weet niet wat je doet, je vind geen stal want ik heb er niet genoeg geld voor over en tussen neus en lippen door maak er een einde aan. daar komt het bij mij op neer, uiteraard ga ik eerst goed nadenken over alles wat hier gezegd is.
Ik denk dat je leest wat je wilt lezen. Ik lees niet wat jij zegt te lezen namelijk
Ik zie ook wel dat men twijfelt aan jouw ervaring, op basis van eerdere topics van jou. Of dat wel of niet terecht is, laat ik in het midden - ik ken jou niet, dus kan ik daar niet eerlijk over oordelen. Dan nog - stel dat je weinig ervaring hebt, dan kan je die nu in een rotvaart opdoen. Er zijn zo ontzettend veel mensen die ergens tegenaan lopen met hun paard, waar ze eerder geen ervaring mee hadden. We beginnen allemaal bij nul, en moeten allemaal leren. Bij jouw leerproces komt PSSM kijken. Niet fijn, maar zeker niet onhaalbaar!
Je zal tijd moeten investeren in kennis op te doen. Zo veel mogelijk, zo snel mogelijk. Zodat je weet waar je mee bezig bent, en zodat je jouw pony zo goed mogelijk kunt begeleiden. Je staat in voor de verzorging van een levend wezen; dit hoort er gewoon bij. Zoals je ook je verantwoordelijkheid moet opnemen als er iets met één van je kinderen zou zijn

Heel vaak hebben ouders ook geen ervaring met wat een kind allemaal kan mankeren, en dan laten ze zich bijstaan door artsen - die luxe heb jij ook, laat je bijstaan door een dierenarts. Schuim fora af, doorblader Google, lees over ervaringen van anderen, koop boeken over het onderwerp.
Ivm de stalling - besef dat er enerzijds moeite van jouw kant moet komen. Je zal bijvoorbeeld moeten investeren in supplementen, eventueel zelfs in ander hooi dat wat er standaard op een stal wordt voorzien.
Maar het
kan hoor, het is wel degelijk mogelijk. Je bent lang niet de enige met een pony met PSSM, of een chronische aandoening in het algemeen. Het vraagt wat investering en creativiteit, maar het is zeker haalbaar om zo'n pony een aangenaam leven te bieden. Dan moet je natuurlijk niet op een stal gaan staan waar de eigenaar zo weinig mogelijk tijd/werk in de paarden wil steken, je moet op zoek gaan naar een plekje waar de eigenaar begaan is met "zijn" paarden. En die bestaan echt hoor!
Als je ergens gaat kijken, zorg dan dat je voorbereid bent. Zorg ervoor dat je weet wat echt nodig is voor jou en jouw pony. Zorg ervoor dat je zeker weet dat dit wordt aangeboden door de staleigenaar.
Zulke plekjes worden echt wel aangeboden, maar het is aan jou als eigenaar om daarnaar op zoek te gaan, en om duidelijk aan te geven wat er voor jou/jouw pony moét aangeboden worden.
Als je nu je pony zou wegdoen omwille van PSSM - dat mag. Maar het zou je niet sieren. Ik zou dan ook echt nooit meer aan een eigen paard beginnen, want die kan ook wat gaan mankeren. Je zal je moeten engageren. Het zal niet altijd makkelijk zijn - maar wat is dat wel? JIJ hebt voor de pony gekozen, niet andersom. Neem je verantwoordelijkheid op, en doe je stinkende best voor dit dier. Dat zijn ze echt waard.