Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:33

Maartje_M schreef:
Zijn alle wilgen soorten geschikt voor paarden? Ik vind hier verschillende soorten op het erg die ik eigenlijk wil verplaatsen...

Voor zover ik weet zijn alle soorten wilg geschikt voor paarden.

Solleke_Noah

Re: Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:35

Boswilg kan prima gegeten worden door paarden! :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:51

Even overwegen of ik hem ga stekken dan of dat we hem weghalen waar hij nu staat. Mijn man en ik hebben een discussie of het een goede plek is of niet :') Maar gezien hoe groot hij in een paar maanden al wordt, vind ik het geen goede plek hahaha
We hebben gister al een paar plekken bepaald waar onze stekjes kunnen komen staan. Heb er al helemaal zin in! Duurt alleen nog wel even tot het een beetje echte bomen zijn haha

Ik zal de volgende brandnetels ook eens gaan knippen en drogen, kijken hoe dat gaat bevallen. Gister is mijn man met de bosmaaier rond geweest dus voorlopig hebben ze zat in de paddock liggen :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:16

henny_w schreef:
Jets schreef:
Ukie’s zaadjes zijn uitverkocht helaas!

Henny ik zou ook graag brandnetel bewaren. Hoelang laat jij het drogen en in hoe grote stukken knip jij het en hoe bewaar je dit zodat het goed blijft ?

Jets, ik knip de brandnetels gewoon in stukjes van zo'n 3-5 cm. Zowel blaadjes als steeltjes. Het is een beetje afhankelijk van het weer hoe lang ze moeten drogen. Maar zoals nu is het met een paar dagen kurkdroog. Ik verzamel ze vanaf het vroege voorjaar tot in de nazomer en voer de gedroogde brandnetels in de herfst en winter. Ik bewaar ze in grote kunststof tonnen met een draaideksel.

Daarnaast maai ik ook nog brandnetels die ze daags erna gewoon in de paddock krijgen de zomerdag. Brandnetels en Kleefkruid bevatten veel Silicium en dat is een van de belangrijkste mineralen voor mens en dier.

Thanks voor je uitleg! Ik knip kleefkruid en brandnetel een aantal dagen in de week vers voor mijn fjord met zomereczeem om haar te helpen met het afvoeren van afvalstoffen. Ik vind het ook leuk om als snack te geven omdat ze niet op gras gaat zomers. Alleen ik heb niet elke dag tijd om te knippen dus wel een goed idee om wat meer te verzamelen en voor die dagen dan gedroogde/geknipte variant te geven!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:47

Maartje-M, je kan misschien beide doen? De boom verplaatsen en de takken als stek? Je moet nu alleen wel veel water geven of nog even wachten.

Ik knip de brandnetel en geef het. Maar als het langer ligt, eten ze het niet meer op.
Kleefkruid geef ik ook gewoon zo als ik het eruit getrokken heb en van me af heb staan plukken.

Ik heb geleerd dat ze het moeten hebben als het groeit, dus geef het buiten die tijd eigenlijk niet. Maar als ik een goede manier vind om goed te drogen en te bewaren ga ik dat misschien wel doen. Het is alleen enorm veel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:15

Wilg stekken gaat heel makkelijk. Neem mooie rechte takken, kerf met een mesje in de lengte van de tak in de onderste 20 á 30 cm. een paar lange snedes zodat de bast iets stuk is. Zet ze in een ton met water en ze wortelen dan zo ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 11:45

ja we hebben al verschillende stekjes staan, gaat echt super goed! We hebben nu alleen kleine takjes gedaan om te testen maar dat duurt natuurlijk mega lang voor ze groot zijn. En we hebben de paastak gestekt :') Die is wel wat groter en die gaat ook zeker de weide in

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:46

Maartje_M schreef:
ja we hebben al verschillende stekjes staan, gaat echt super goed! We hebben nu alleen kleine takjes gedaan om te testen maar dat duurt natuurlijk mega lang voor ze groot zijn. En we hebben de paastak gestekt :') Die is wel wat groter en die gaat ook zeker de weide in

Bij wilg gaat dat sneller dan je denkt := zeker Boswilg vormt in no time enorme koepels.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 11:47

ja die boswilg gaat echt bizar hard in de tuin. De andere wilgen die we hebben weet ik niet zeker welk type die zijn, maar die lijken minder hard te gaan. Boswilg is wel een goede dus om in de wei te zetten haha