Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:17

Ik had ook kalk gegooid met het idee "er komt regen". Intussen bijna week verder en nougabollen :+ Zou ik komend weekend thuis zijn dan ga ik idd ook zelf het stukje land sproeien/beregenen. Wordt leuk met zo'n eenvoudige rugspuit maar het andere alternatief is een klassieke gieter :))

Kunstmest is ook de bedoeling als ze van dit stukje land vertrekken naar hun grote weiland. Daar lopen ze normaal ruim 1-1,5 maand en dan mss nog 1 of 2 weken op naburig landje. Dat maakt dat alle stukken steeds toch aantal weken groeitijd hebben.

Moet alleen eerst nog aan kunstmest geraken.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:36

Hier vandaag poepie geïnjecteerd. Ze belde vanmorgen vroeg al op.

Ik laat ze er zeker een week nu niet op dan stinken ze zo :D
Regen erop en volgende week erdoor laten slepen en dan mogen ze flink erover voor de mos etc.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:32

StalNollie schreef:
Doorzaaiem 2jaar geleden laten doen allen maar meer onkruid gekregen

Dat komt niet van het doorzaaien, maar van de droogte.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:08

StalNollie schreef:
Doorzaaiem 2jaar geleden laten doen allen maar meer onkruid gekregen


Ik zou even een bodemstaal opsturen als je écht wil weten waar het fout gaat, zo kan je gerichter te werk gaan.

Bij 'ouder' weiland, kan het ook wel eens helpen om de zoden op te breken, gewoon met een eg eroverheen. Zo krijgen de zoden lucht en ruimte en dit kan je gras veel goeds doen! Heeft bij ons super goed gewerkt na alles geprobeerd te hebben (was een oude koeienweide hier)

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:47

Wij hadden op 1 stuk heel veel zuring. Op advies van buurman (akkerbouwer) vaak maaien en goed bemesten. Dat hebben we gedaan. Nu is er idd bijna geen zuring meer te bekennen, maar juist wel weer veel distels :roll: Dit najaar maar kalk, kijken wat dat doet

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:55

Ik heb begin maart gekalkt, en gisteren alles bemest en gesproeid ( ! ).
Hier ook kleigrond en alles is ontzettend droog geworden door die oostenwind vorige week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:04

Ik had vorige week gekalkt en op de kruinen van JKK een handje kalk gedropt. Dankzij de dauw valt de kalk toch wat uiteen en die kruinen zijn nu allemaal aan het kapotbranden ~~}> Het gras errond is normaal gestrooid en dat lijkt gewoon goed te gaan.

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:10

Hier geven ze morgen opeens regen :+ Dat wordt nog snel strooien vanavond.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:03

Ik lees al even mee. Sinds 3 jaar hebben wij een stuk eigen grond waar de paarden op staan.
Het heeft veel achterstallig onderhoud dus we doen elk jaar een deel.
Heb een deel extra kalk gestrooid om te zien wat het doet en dat werkt voor alsnog goed.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of jullie een bepaald schema hebben met dingen die jullie elk jaar doen in een bepaalde maand.
Of is er een lijst met onderhoud die je per jaar bekijkt wat nodig is oid?

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:10

Bodem onderzoek begin ik niet aan
Door de droge zomers weten we op moment gewoon niet waar we goed aan doen. Boeren verstand en proberen

Bodemonderzoek hadden ze vroeger ook niet. Vind het zo zonde van me geld.

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:12

zefiros schreef:
Ik lees al even mee. Sinds 3 jaar hebben wij een stuk eigen grond waar de paarden op staan.
Het heeft veel achterstallig onderhoud dus we doen elk jaar een deel.
Heb een deel extra kalk gestrooid om te zien wat het doet en dat werkt voor alsnog goed.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of jullie een bepaald schema hebben met dingen die jullie elk jaar doen in een bepaalde maand.
Of is er een lijst met onderhoud die je per jaar bekijkt wat nodig is oid?


In het vroege voorjaar doe ik kalk, maand later bemesten en bijzaaien indien nodig. Najaar soms extra bemesting.

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:27

zefiros schreef:
Ik lees al even mee. Sinds 3 jaar hebben wij een stuk eigen grond waar de paarden op staan.
Het heeft veel achterstallig onderhoud dus we doen elk jaar een deel.
Heb een deel extra kalk gestrooid om te zien wat het doet en dat werkt voor alsnog goed.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of jullie een bepaald schema hebben met dingen die jullie elk jaar doen in een bepaalde maand.
Of is er een lijst met onderhoud die je per jaar bekijkt wat nodig is oid?

Ik kijk naar wat de boeren om mij heen doen. Gaan zij kalken doe ik dat ook als dat nodig is na een test. Gaan zij mesten doe ik dat ook. Zo heb ik veel geleerd hoe en wanneer er wat moet gebeuren.
Kalken doe ik na het weideseizoen zeg ergens november, bemesten gebeurt zodra het land het toe laat, vorig jaar was dat een maand eerder dan dit jaar vanwege de vele regen die we hebben gehad. Houdt ook in dat de paarden er later op gaan dan vorig jaar.

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:01

Rocamor schreef:
Hoe zijn boterbloemen goed weg te krijgen?

Er staan er hier best veel. Maar wil liever niet spuiten.

Ze vallen gelukkig wel op dus nu steel ik alles er maar uit.


Die zijn hier spontaan weer verdwenen. 1 jaar leken het er heel veel te worden, volgende jaar helemaal weg. We hebben het zelfde bewerkt en bemest als voorheen. Wat ze heeft laten vertrekken weet ik echt niet.

Ons doorzaaien in het naseizoen van 2018 heeft ook bijzonder weinig opgeleverd. Ook wij hebben nog niet eerder zo veel onkruid gehad als nu na 2 droge zomers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:53

Ik volg ook beetje de boeren om me heen. Dit jaar wil ik ook in het najaar kalken en na elke graasperiode bemesten. De bodem kan het volgens mij weleens goed gebruiken.
En dit najaar ook eens doorzaaien.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:28

Wij gaan dit jaar idd ook extra bemesten, want na vorige zomer kan de bodem dat zeker gebruiken. Alleen hopen dat het niet weer zo droog wordt of het is zinloos.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:35

zefiros schreef:
Ik lees al even mee. Sinds 3 jaar hebben wij een stuk eigen grond waar de paarden op staan.
Het heeft veel achterstallig onderhoud dus we doen elk jaar een deel.
Heb een deel extra kalk gestrooid om te zien wat het doet en dat werkt voor alsnog goed.

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of jullie een bepaald schema hebben met dingen die jullie elk jaar doen in een bepaalde maand.
Of is er een lijst met onderhoud die je per jaar bekijkt wat nodig is oid?

Ik zit met een lichte verbazing te lezen wat mensen allemaal strooien, bewateren en bemesten.

Wij hebben 5 paarden (tussen 1.05 en 1.55m) op 1 hectare. Vanaf ca half/eind april bouwen we op naar 24/7 op gras. We werken met strookbegrazing, ruime stroken. Niet om heel erg te beperken in de hoeveelheid gras, maar vooral om te zorgen dat ze niet door het hoge gras stampen, alles platlopen en overal mesten. Ze hebben altijd onbeperkt hooi ter beschikking.
Als er een vrij groot vlak hebben afgegraasd, sluiten we dat stuk weer af zodat het niet te kort wordt gegeten.
Vorig jaar hebben ze van april tm november op de wei gelopen; in september afgebouwd, in oktober en november een paar uurtjes als we bezig zijn met uitmesten etc.

De mest halen we dagelijks weg en wordt uitgereden over het maisland van de buren.
We spuiten niet, beregenen niet, bekalken niet. Zuring en JKK steken we met de hand uit. Brandnetel en distel maaien we en voeren we dan aan de paarden.
We snoeien de struikjes die langs de track staan en voeren de takjes aan de paarden.

Voorjaar (eind april)
Afbeelding

Zomer (juni/juli)
Afbeelding

Juli/augustus
Afbeelding

Augustus/september (en ja, mijn ruin ging elastieken met de draad)
Afbeelding

Anoniem

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:40

Ja maar zeg je het al. In oktober en november een paar uurtjes per dag en je bouwt pas midden/eind april op. En ze blijven hooi hebben. Bij mij lopen ze begin mei met 3 al full time op 0,6 are verdeeld in 2 stukken en ze blijven hier full time op lopen tot midden/eind november. Daarna krijgen ze 1 van de 2 stukken als uitloop voor de rest van de winter. Wij moeten dan ook niets bijvoeren.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:54

Ja precies. Wij doen het expres zo. We achten onze pony’s niet geschikt voor weidegang te vroeg en te laat in het jaar (jeuk, dunne mest, hoefbevangen, kolieker). Doordat ze er later op gaan, is het gras al mooi lang gegroeid, met stevige stengels (zie ook de foto met de Shet). Het gras schiet in bloei en zaait zichzelf uit.
Door dit type gras kunnen we ze goed op de wei hebben zonder dat alle kwaaltjes boven komen drijven. Ze willen zelf ook hooi tijdens 24/7 toegang tot gras trouwens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:13

Alles onder sneeuw en ijs hier.
Beginnen niet met met mest strooien tot na de lammertijd, en dat betekent niet voor eind mei/begin juni.
Maaien niet voor midden juli.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:16

Kuggur schreef:
Alles onder sneeuw en ijs hier.
Beginnen niet met met mest strooien tot na de lammertijd, en dat betekent niet voor eind mei/begin juni.
Maaien niet voor midden juli.

Waar bemesten jullie mee?

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:23

Wij hebben zelf een boerenbedrijf en ook al weer volop bezig met de voorjaarswerkzaamheden!
Bemesten, de tussenpaden bij de kwekerij alle padden met de cultivator gehad, mestputten van de stallen leegmaken en overpompen, en een deel van de mest is momenteel bezig te verwerken met de mest scheider!

In de winter hebben we 75 nestkasten (en 5 uilenkasten waarvan er nu 2 bezet zijn hebben we het idee door bosuilen!) opgehangen rondom de kwekerij en de stallen, zodat we van het voorjaar en broedseizoen hopelijk weer vele bezette nestkasten hebben en weer jonge vogels hebben die kunnen helpen met natuurlijke bestrijding in de kwekerij (om rupsjes, wantsen en muggen te vangen). Mooi om binnenkort weer te zien in het hoe druk de vogeltjes zijn!

Maar wanneer straks de eerste snede er weer af gaat en dan ligt te drogen... Die geur... Ik kan het al weer bijna ruiken, het lekkerste wat er is! Dan begint de lente pas echt! :D

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:35

@Hilary,hoe lang zitten jullie al op dat stuk land?

want hier kochten we de boerderij van een boer.
de eerste 5 jaar moesten wij daar niets op doen,dat gras groeide gewoon goed.
na die 5j begon de groei minder te worden,en dan ook beginnen bemesten(1x/j en echt 1/3 van wat een boer bemest per ha),en dan lukt het.
wij willen onze weides ook arm houden,maar niet mesten is echt ook amper groeien hier.
we hebben +/- 5ha en meestal rond de 13 paarden(en wat veulens die dan in het begin niet echt mee-eten,naar het najaar toe wel al volop),dus het is nu ook niet dat ze opeen gepropt staan,maar zonder bemesten redden wij dat echt niet.

hier staan ze dus vanaf +/- begin april 24/7 op de weides tem begin november,en krijgen niets bij.
vorig jaar ook een stuk nog kunnen maaien,maar dat was uitzonderlijk.

door de droogte van vorig jaar is het nu behoorlijk slecht gesteld met het gras,maar doordat het nu ook niet regent,is het nog niet direct opgeknapt...

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:38

Wij gaan nu het vijfde jaar in, maar de eigenaresse zit er volgens mij al een jaar of 10-15 en heeft nog nooit bemest ook. Hiervoor is het maisland geweest en is er waarschijnlijk heeeeel veeeeel mest overheen gegaan (althans, als ik zie wat ze uitrijden op het naastgelegen perceel nu en dat de regels vroeger soepeler waren).

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 20:41

hier was het idem,het land was overbemest,daar 'teert' het nog jaren op,maar ooit raakt het uitgeput.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:04

Het ene land wat ik heb is al jaren voor ik het kocht uiterst arm gehouden en intensief begraasd geweest jaarrond. De eerste 2 jaar heb ik met basisonderhoud het wat kunnen opkrikken .
Dan is het een jaar buiten gebruik geweest omdat ik er gewoon niet bij kon door wegenwerken #) en als extraatje heeft de gemeente toen de grachten uitgediept en alle rotzooi telkens over de draad gegooid. Gevolg: een ontploffing aan zuring, distel, berenklauw en JKK. De 3 eerste zijn nu aardig onder controle. De JKK is helaas nog steeds een flink aandachtspunt, maar ook dat verbetert ieder jaar. Met kleine stapjes, maar er is progressie.
Dit jaar is het eerste jaar dat ik meer ga doen dan alleen kalken en spuiten. Normaal kalk ik 1x/jaar, heel specifiek eens spuiten en that's it.
Dit jaar wordt 2x kalken, goed bemesten en hopelijk kan ik het spuiten achterwege laten.