Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:42

Levita schreef:
Cinnepin schreef:
Manege hier in de buurt schaft alleen wedstrijd af, laat alle lessen doorgaan, mag dat wel?

Officieel niet volgens mij.

Dat dacht ik dus ook...

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:44

Bij ons is nu een schema gemaakt voor 3 dagen per keer zodat je kan inplannen wanneer je komt. Maximaal 2 personen op stal voor maximaal 2 uur. Alle lessen en zorgklanten zijn afgelast, ook bakhuurders zijn niet meer welkom. Ben je verkouden doet iemand anders je paard en je mag niet meer van het erf af met je paard. Alle regels zijn vanmiddag al verbroken, echt, zo moeilijk is het ook weer niet :roll:

Anoniem

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:50

Ik ben een stal :+

Erg kleinschalig met eigenlijk maar 2 mensen die regelmatig komen.
Dus weinig regels nodig, vanmiddag samen wezen buitenrijden!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:55

vikawiek schreef:
Bij ons is nu een schema gemaakt voor 3 dagen per keer zodat je kan inplannen wanneer je komt. Maximaal 2 personen op stal voor maximaal 2 uur. Alle lessen en zorgklanten zijn afgelast, ook bakhuurders zijn niet meer welkom. Ben je verkouden doet iemand anders je paard en je mag niet meer van het erf af met je paard. Alle regels zijn vanmiddag al verbroken, echt, zo moeilijk is het ook weer niet :roll:

Ik vind dat toch wel extreem. Wij houden afstand van elkaar maar ik zou het niet heel fijn vinden als er hele schema's komen. Vanmiddag in mijn eentje even een uur in het zonnetje gezeten terwijl paard in de paddock stond. En ik wil ook gewoon graag met paardlief het erf af zolang de overheid dat iig toestaat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:58

Bij ons op stal mogen er geen bezoekers/kinderen meer mee en liever ook niet in de kantine zitten.
Nou was ik er vanmorgen met 1 stalgenoot en hebben we wel even met z'n 2en in de kantine gekletst op gepaste afstand.
Topdrukte is bij ons meestal tussen 18u en 19u.
Smorgens lekker rustig dus ik probeer nu voorlopig smorgens te gaan als dat uitkomt met mijn werk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:01

Eigenlijk raar is Spanje mag je naar werk, supermarkt en apotheek maar geen rondje bos, volgens mij kom je in het bos minder mensen tegen dan de wel toegestane dingen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:02

Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen daar gaan afspreken of zo.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:03

Werk, supermarkt en apotheek is noodzaak. rondje bos niet.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:04

de stal van mijn lease pony heeft ook maatregelen.

degene die meestal de paarden binnen en buitenzet enzovoort kan niet koemn dus daar zijn wisseldiensten voor gemaakt.
stal uitmesten moet je zelf doen en voeren gebeurd nog wel vanuit stal.

er mogen geen instructie meer komen of buitenstaanders, ook kinderen en bijrijders zijn niet meer welkom.
hoefsmid en dierenarts mag wel.

dus helaas zal ik mijn maatje minstens 3 weken niet zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:11

Ik sta op een kleine doe het zelf stal, wij zouden wel echt een probleem hebben als we niet meer zouden mogen gaan...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:22

Ik zie eigenlijk niet hoe een buitenrit met eigen paard nou voor verspreiding van het virus kan zorgen, ook lees ik nergens op officiële sites dat paarden op het erf moeten blijven.
Ik rij momenteel voornamelijk buiten met mijn paard, omdat het voor zijn rug belangrijk is om lange stukken rechtuit te kunnen galopperen. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, ik kom niet in contact met andere mensen. Mijn paard is aardig hoog (Shire), dus al zijn er mensen in de buurt, dan heb ik nog meer dan genoeg afstand vanuit die hoogte als ik passeer op normale afstand.

Ik ben de enige pensionklant op een zorgboerderij met mijn twee paarden en plan het nu zo dat ik er niet ben als de cliënten er eventueel zijn. Maar de zorg training voor mijn paarden gaat voor mij wel gewoon door, dat is in het belang van mijn paarden, dus zou ik me ook niet van laten weerhouden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:33

Sizzle schreef:
De boete voor huis verlaten in Spanje is 500-1000 euro. Vriendin vsn mij mag niet meer met de honden het bos in (ze woont er practisch naast). Ben benieuwd of dat in andere landen ook zo doorgevoerd wordt.

Maar stel dat je paard ergens op pension staat een kilometer of tien verder. Hoe gaat dat dan in Spanje en straks ook in Frankrijk?

Ik hoop dat als we een echte lockdown krijgen dat we naast apotheek / boodschappen ook een vrijbrief voor het verzorgen van ons paard krijgen. :=

Ik heb vandaag mijn voertonnen, poetskoffer, halster en homeopatische dingetjes enzo opgehaald. Natuurlijk ook nog even mijn oma kunnen voeren en knuffelen. <3 We mogen de komende tijd niet meer op het erf en stal komen. Paard mag je wel voeren/borstelen op/bij de wei.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:37

Bij ons op de manege, waar mijn paardje staat, zijn ook maatregelen. Paar weken geleden (en periode loopt npg steeds) constatering dat we het zwakkere broertje van droes hadden en nu dit. We moeten ook een schema invullen, alleen ons eigen paard verzorgen en niet blijven hangen.

Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:43

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:25

Het is allemaal discutabel. Waarom wel met 2 en niet met 3? Hoop dat de pensionstallen normale regels houden waar de eigenaren zich in kunnen vinden en wel voldoen aan de voorwaarden van de overheid.
Zo lang de mensen mogen werken, waarom een kleinschalige pensionstal sluiten? Met 4 mensen in de buitenlucht op een mega erf.... ik zie daar het risico niet perse van in.

Het is anders voor de bedrijven waar veel mensen(binnen) rondlopen denk ik

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 00:32

Blackberry28 schreef:
Coronavirus: Sectorraad komt met adviezen voor paardensector
https://www.horses.nl/welzijn/coronacri ... rw3HLxAnWw

Zie hier ook gewoon staan dat een buitenrit met 2 personen kan/mag.

Dit hanteren wij ook.
Er staat inmiddels een grote fles zeep en ontsmettingsmiddel op stal die we moeten gebruiken.
We hebben geen kantine dus we zitten niet met groepen samen.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 01:26

Shae schreef:
JosefienE schreef:
Eigen paard gelukkig aan huis (met 1 ander paard). Maar de stalling (niet zo groot) waar mijn verzorgpaarden staan heeft net aangegeven op slot te gaan. Niemand mag komen, zij zullen de stallen schoonhouden en de paarden beweging geven.

Is dat een hele grote stal? Op kleine stallen (zoals waar ik sta) lijkt het risico op elkaar besmetten me juist er klein. We hebben nu alleen de vraag gekregen om geen bezoek mee te nemen, wat ik best redelijk vind.

Om nog even antwoord te geven. Ik denk ongeveer 20 eigen paarden en nog een aantal van de stalling zelf.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 07:17

Bij ons niks geks alleen de groepslessen vervallen.

Juist doordat onze stal geen openingstijden heeft, ben ik vaak alleen op stal terwijl we toch dik 40 pension klanten hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 07:20

Utixo schreef:
Werk, supermarkt en apotheek is noodzaak. rondje bos niet.

Mwoah, met 2 grote honden, 3 hoog zonder noemenswaadig balkon die gewend zijn dagelijks lange wandelingen te maken een maand binnen zitten is denk ik nog erger dan kleuters :')

Mijn stal heeft sinds gisteren alles met de hoge druk spuit gereinigt (ook omdat we een paard met MRSA hadden) en er staat nu desinfectie middel bij de deur.
Je mag zelf nog komen maar niemand meenemen (ook niet je kind die niet naar school mag). Hoefsmid doet de paarden zonder eigenaar erbij.
Verder gewoon niet sociaal doen, maar dat deed ik al niet. Buitenrijden mag maar niet in groepjes.
Ik moet eind van de maand mijn paard verhuizen, ben benieuwd of dat mag.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:56

Ik zie op de Facebookpagina van de manege al moeders voorbijkomen die vragen of ze 'toch niet even mogen langskomen, want hun kind mist de pony's zo'. Die hebben het echt niet begrepen. En na 2 dagen ook al :') De meeste kinderen rijden überhaupt maar één keer per week. Ga een andere dagbesteding zoeken voor je kind :7

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:01

Westhof schreef:
Ik zie op de Facebookpagina van de manege al moeders voorbijkomen die vragen of ze 'toch niet even mogen langskomen, want hun kind mist de pony's zo'. Die hebben het echt niet begrepen. En na 2 dagen ook al :') De meeste kinderen rijden überhaupt maar één keer per week. Ga een andere dagbesteding zoeken voor je kind :7

Weet ik niet, mijn twee paarden staan op pension op een zorgboerderij waar regelmatig clienten met een beperking de dagbesteding komen doen.
Voor veel van hen is het onbegrijpelijk als/dat zij ineens niet meer naar de zorgboerderij mogen komen, zij hebben iets met de dieren en de dagbesteding daar wat hun rust en regelmaat geeft.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:07

met dit soort situaties ben ik blij dat onze paardjes aan huis staan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:26

De stal waar mijn paarden staan is niet zo groot, niet zoveel stalgenoten (wel veel paarden, maar iedereen heeft er 2 of 3 :') ). Vaak als wij er bezig zijn dan zijn wij er als enigen en soms zijn er nog 1 of 2 anderen.

Kwestie van gezond verstand en een beetje afstand houden :-)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:53

Ben ik toch heel blij waar ze nu staan, gewoon je gezond verstand gebruiken. We hebben 10 paarden en zijn totaal met z'n 8 a 9 mensen, zelden tegelijk en als dat wel is zorg dat je beetje afstand houd.
Ik heb zelf 2 merries dragend, zou gek worden als ik niet langs kon komen.

Iedereen komt alleen op stal, supermarkt, werk of thuis.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:59

Daphara schreef:
Westhof schreef:

Weet ik niet, mijn twee paarden staan op pension op een zorgboerderij waar regelmatig clienten met een beperking de dagbesteding komen doen.
Voor veel van hen is het onbegrijpelijk als/dat zij ineens niet meer naar de zorgboerderij mogen komen, zij hebben iets met de dieren en de dagbesteding daar wat hun rust en regelmaat geeft.

Dit gaat om een "normale" manege, geen zorgboerderij o.i.d. Ik snap dat het niet leuk is voor die mensen om hun favoriete paard/pony niet te mogen zien, maar het is geen eerste levensbehoefte. Het probleem is dat je niet tegen de één ja kunt zeggen en tegen de ander nee. Als je dat toelaat, staat straks nog de hele manege vol met kinderen die nu toch thuis zijn van school en dan heeft het afzeggen van lessen ook weinig zin.