Stallings prijs voor mijn pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:29

brokjes schreef:
misschien is de stal niet zozeer gericht op wedstrijdruiters maar op ruiters die een meer natuurlijke manier van paarden houden zouden willen maar wel de voorzieningen van een sportstal (zoals binnenbak). dit kunnen ook recreanten zijn die en graag buitenrijden, en bijvoorbeeld graag dresuurlessen volgen in de binnenbak.

Oké, vanuit TS d'r openingspost las ik echt "stal gericht op de sport" en vatte dat wel op als sport/wedstrijdruiters, vandaar mijn reactie :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:49

Simbaa schreef:
anjali schreef:
In Brabant liggen de stallingsprijzen veel lager dan bijv. in de Randstad. Er is natuurlijk ook veel meer grond beschikbaar. Zonder individuele box erbij is het meestal veel goedkoper dan met. En ieder paard is weer anders en heeft andere behoeftes. Maar de hier genoemde 300+ prijzen krijg je in Brabant niet voor een groepsstalling.

Kan je dan een voorbeeld geven van een groepsstalling in Brabant met bovengenoemde faciliteiten? Ik ken ze namelijk niet en ben dan oprecht benieuwd.
Mijn ervaring is namelijk dat de prijzen voor de wat luxere stallen (qua faciliteiten) niet veel onderdoen voor de prijzen hier in omgeving Rotterdam.

Vanwege de privacy ga ik niet zonder toestemming namen noemen. Maar waar ik sta kon je kiezen tussen volpension met individuele box en overdag buiten, in de avond naar binnen. Dat was dan ongeveer 270,-. Iets meer voor grotere box of groter paard. Op dezelfde accomodatie met binnenbak etc. was 24\7 buiten in groep met inloopstal ook mogelijk en dat kostte 100euro minder! Toch was dat veel minder populair en met die mogelijkheid zijn ze nu gestopt .Degenen die daar stonden vonden het niet fijn, ook vanwege onenighden onder de paarden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:14

xamavix schreef:
De meeste breedte is inderdaad 10 'm, alleen een heel klein stukje is 4 door een verkeerde hoek icm slootje. Ze hebben inderdaad veel breedte stukken met hooiruiven en schuilplekken.

Ik ben heel erg benieuwd naar de indeling die er nu is en die je wil gaan maken, heb je een plattegrond/schets hiervan? Die zou ik erg graag zien.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:33

witroosje schreef:
brokjes schreef:
misschien is de stal niet zozeer gericht op wedstrijdruiters maar op ruiters die een meer natuurlijke manier van paarden houden zouden willen maar wel de voorzieningen van een sportstal (zoals binnenbak). dit kunnen ook recreanten zijn die en graag buitenrijden, en bijvoorbeeld graag dresuurlessen volgen in de binnenbak.

Oké, vanuit TS d'r openingspost las ik echt "stal gericht op de sport" en vatte dat wel op als sport/wedstrijdruiters, vandaar mijn reactie :)

Er staat inderdaad dat het een 24/7 plek is, meer gericht op de sport. Luxe voor paard en ruiter. Dus volgens mij niet voor de mensen die hun paard perse op een natuurlijke manier willen houden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:42

Robijntjah schreef:
Ik heb er 6 lopen op een hectare. Ik wens je veel succes.

Wij 3 grote paarden en 2 shets op 1,5HA en ik vind dat we voor het ideale te weinig grond hebben. :+

Ik zou er max €180 voor over hebben in de regio waar ik zit.

Als ‘sportruiter’ trekt mij dit niet aan, teveel kans op blessures in zo een grote groep en ik zou ze niet 24/7 buiten willen hebben.

xamavix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 21:21

xxCYNNxx schreef:
Maar als het complete stuk 3 ha is, dan is dat toch nooit groot genoeg voor zoveel paarden.
Woning gaat er nog vanaf, de 2 bakken, de longeercirkel, de poetsplaatsen, de schuilstal, de kantine en toiletruimte...en ik neem aan dat je ook nog wel wat privetuin voor jezelf wil overhouden. Dan nog parkeerplek voor je klanten en sowieso tussen alles bestrating etc.......
Blijft er gok ik zo'n 2 ha over voor de pp. Iets meer misschien.

Of ik begrijp het verkeerd wat betreft dat het gehele perceel 3 ha bedraagt.

Nee de pp staat op 3ha,de bakken enz staan daar dus los van

xxCYNNxx

Re: Stallings prijs voor mijn pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:22

aah oke...duidelijk...dan had ik dat verkeerd begrepen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:51

Over de doelgroep: Die is (nog) niet heel groot. Maar ik denk dat ze er wel echt zijn. Sportruiters/ fanatieke recreanten die hier naar op zoek zijn. Maar er is echt steeds meer aandacht en interesse in dit type huisvesting en ik zou deze doelgroep ook wel aandurven. Er is nog wel een spanningsveld tussen wat ruiters willen betalen voor zoiets. Maar als er meer van dit type stallen komen die het ook echt goed voor elkaar hebben word het ook makkelijker om de prijs te vragen die je nodig hebt. Mensen hebben nu nog echt een beeld van modder en langharige paarden bij 24/7 buiten. En dat hoeft helemaal niet. Als er meer een beeld van blije paarden op nette bodems en heerlijke strobedden bij komt die heerlrijk fit en blij buiten wonen zal dat beeld langzaam wel vervangen worden en vinden mensen het minder logisch om maar 200 euro te betalen.

Als je je faciliteiten even hoogwaardig voor elkaar hebt als een sportstal waar de paarden in een box staan moet je ook minimaal hetzelfde kunnen vragen. Of andersom: als je niet minimaal hetzelfde gaat vragen kan het nooit uit. Dus dan zou je al snel richting of rond de 300 euro gaan.
Maar heb je modder op je paden en zijn de schuilstallen krakkemikkig en te klein, keldert dat bedrag gigantisch.

Ik bén een 'sport'ruiter met de paarden 24/7 buiten. Ik, zou de ijzers (voor) en het krachtvoer wel echt heroverwegen. Dat zouden voor mij dan weer afhaak punten zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:59

Ik sta aan de loonse en drunense duinen,paard overdag buiten, winter paddock, vanaf mrt/apr grote wei in passende kudde. Binnenbak, longeer/losgooibak, buitenbak. Alles wordt door eigenaar gedaan. Ik betaal 220.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:17

Mijn paard valt denk ik ook onder sportpaard en heeft altijd op traditionele stallen gestaan (avond op stal/overdag buiten). Tot hij heftige maagzweren kreeg. Nu staat hij in een kleine groepstal/PP en is daar erg van opgeknapt! Ik zou daar zeker wel voor open staan als semi sportruiter. Mits er inderdaad juist faciliteiten zijn om te kunnen rijden, wassen longeren enz...

In mijn zoektocht vond ik het juist jammer dat sommige PP stallen niet erg positief over sportruiters waren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:39

Ik zou hier echt wel 300 euro voor over hebben.
24/7 buiten (allergie voor stof, dus moet buiten), niet teveel op gras (aanleg om dik te worden), in een groep (enorm sociaal dier) en voor mij uitrijmogelijkheden, maar ook een goede bak en zelfs een binnenbak (ideaal voor de winter), én volpension (fijn, want weinig tijd ivm werk).

Ik betaal nu 280 voor een Hit Actief op de Veluwe. De bak is in de winter echt niet altijd goed, wat het rijden meteen beperkt wanneer het snel donker is. Maar verder is dit het concept wat ik zoek! De mogelijkheid om lekker recreatief het bos in te gaan, maar ook de mogelijkheid om af te wisselen met een fanatieke sportieve training.

Krachtvoer voer ik zelf, dus dat zou je als optie wel mee kunnen geven. Dat mensen zelf hun krachtvoer bij kunnen geven. Het is in een kudde een behoorlijke taak als je de helft als pensionhouder zelf nog moet bijvoeren. Maar hoe ingewikkeld is het om als ruiter na het rijden even een voerbak bij de poetsplaats neer te zetten na het afzadelen terwijl je zelf je spullen opruimt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:13

Toch begrijp ik dat nooit, waarom stalling in andere delen van het land ,,goedkoper,, (moeten) zijn. Mest afvoer, hooi, stro, Krachtvoer en arbeid kost toch overal hetzelfde?
Evenals het onderhoud van alles plus dat de belasting die je moet betalen ook geen korting geeft omdat je in Brabant of weet ik waar zit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:15

Popstra schreef:
Toch begrijp ik dat nooit, waarom stalling in andere delen van het land ,,goedkoper,, (moeten) zijn. Mest afvoer, hooi, stro, Krachtvoer en arbeid kost toch overal hetzelfde?
Evenals het onderhoud van alles plus dat de belasting die je moet betalen ook geen korting geeft omdat je in Brabant of weet ik waar zit.

Grondprijzen verschillen echter we behoorlijk

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:19

dat begrijp ik maar dan nog, het werk en de kosten die je overal aan hebt blijft hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:25

klopt daarom is het verschil ook vaak iets van 100 euro. het is niet dat het in bv Friesland gratis is om je paard te stallen toch?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:26

Er zijn al een hoop punten voorbij gekomen. Wat mij ook altijd lastig lijkt is hoe je in de winter 's avonds in het donker op 3ha je paard ooit nog uit de kudde gaat halen. Dat zou dan betekenen dat een normaal werkend mens in de winter alleen in het weekend zijn paard fatsoenlijk kan rijden. Verder is de beperking van achterijzers lastig (ook al is het niet je wens, soms ontkom je er niet aan) en vind ik het ook te veel paarden voor de ruimte. En dan ga ik er nog maar even vanuit dat de buitenbak ook altijd goed begaanbaar is en niet 25 man in 1 binnenbak moet. Kortom; ik zou eens gaan kijken bij bedrijven die al zoiets hebben staan en daar je lering uithalen voordat je investeert in iets wat misschien niet gaat lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:29

Ja goh, er bestaat ook zoiets als lampen natuurlijk.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:37

_San87_ schreef:

Maar ga je dan de hele avond 3ha in het licht zetten? Ik weet niet hoe het er met buren zit maar ik zou er niet vrolijk van worden als ik er vlak naast zou wonen en er staan continu lampen aan op zo'n oppervlak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:40

In het donker je paard vinden is het probleem niet hoor, doe ik 5 dagen in de week. Wel heeft de ruimte een vlakke ondergrond, dat scheelt aanzienlijk want ik hoef niet op te letten dat ik niet in een kuil of blubber stap.

Mocht het te donker voor je zijn kun je altijd een hoofdlamp kopen en zo je paard en de weg vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:42

Floran schreef:
_San87_ schreef:

Maar ga je dan de hele avond 3ha in het licht zetten? Ik weet niet hoe het er met buren zit maar ik zou er niet vrolijk van worden als ik er vlak naast zou wonen en er staan continu lampen aan op zo'n oppervlak.

Hoeft toch ook niet. Er zijn lampen en lampen, lampen die je aanzet als je ze nodig hebt, of die de ingang van het PP verlichten.

Ik heb nog nooit moeite gehad in het donker mijn paarden te vinden.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:49

Oke. Blijkbaar zie ik beren op de weg. Ik heb ooit eens geprobeerd mijn paard in het donker uit het land te halen (stond toen op een stuk van 2-3ha denk ik), voor de zaklamp waren alle paarden bang dus rende weg en in het stikdonker kon ik hem niet eens vinden. Voor mij geen succes dus.
En lampen steeds aan en uit doen is volgens mij ook meer een lichtshow met 20 pensionklanten die allemaal net niet tegelijk hun paard gaan zoeken.
Maar... ik heb verder geen ervaring met zo'n pp dus wellicht valt het mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:55

Ik ging net zeggen, ooit al eens met een zaklamp in een kudde paarden geweest? succes om de juiste te pakken te krijgen :+
Los van het risico dat klanten lopen om in het stikdonker tussen 25 paarden te gaan lopen. Hou er ook rekening mee dat niet iedereen even "handig" is met paarden, en je wil geen kudde van 25 over de flos omdat er iemand als een idioot met een zaklamp door de track gaat rennen.

Los daarvan zou ik er zelf niet echt behoefte in hebben om eerst de ganse track af te lopen om met wat geluk mijn paard eruit geplukt te krijgen voor ik kan rijden, zeker niet omdat mensen die hun paard op volpension zetten waarschijnlijk niet zoveel tijd over hebben.

Dit kan natuurlijk opgevangen worden door een klaarzet service. Staleigenaar kan een aantal wachtboxen voorzien, en klanten kunnen bv tegen een meerprijs vragen om hun paard uit de groep te halen en in een wachtbox te zetten tegen uur XX
(al dan niet op voorhand vastgelegd, of op het moment zelf afgesproken.)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:00

Je zou wellicht enkele lantaarnpalen kunnen plaatsen die zacht oranje licht geven. Die kunnen dan later op de avond uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:11

Duhelo schreef:
Ik ging net zeggen, ooit al eens met een zaklamp in een kudde paarden geweest? succes om de juiste te pakken te krijgen :+
Los van het risico dat klanten lopen om in het stikdonker tussen 25 paarden te gaan lopen. Hou er ook rekening mee dat niet iedereen even "handig" is met paarden, en je wil geen kudde van 25 over de flos omdat er iemand als een idioot met een zaklamp door de track gaat rennen.

Los daarvan zou ik er zelf niet echt behoefte in hebben om eerst de ganse track af te lopen om met wat geluk mijn paard eruit geplukt te krijgen voor ik kan rijden, zeker niet omdat mensen die hun paard op volpension zetten waarschijnlijk niet zoveel tijd over hebben.

Dit kan natuurlijk opgevangen worden door een klaarzet service. Staleigenaar kan een aantal wachtboxen voorzien, en klanten kunnen bv tegen een meerprijs vragen om hun paard uit de groep te halen en in een wachtbox te zetten tegen uur XX
(al dan niet op voorhand vastgelegd, of op het moment zelf afgesproken.)

Dat is wel waar ja. Zaklampen zou mijn keuze ook niet zijn. Maar qua verlichting zijn er echt legio mogelijkheden. Wij hadden zacht oranje ledlampen, minimaal lichtvervuiling, maar toch goed zicht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:21

Heb regelmatig weiland staan uitmesten met een hoofdlamp op, geen enkel probleem. Paarden waren het gewend en gingen niet rennen door het licht hoor.

Maar vaste lampen met zacht licht is zeker een optie.
In zo’n track zul je zien dat je je paard meestal op een vaste plek zult vinden. Paarden zijn gewoonte dieren die binnen een kudde weer kleinere kuddes vormen die je dan bij elkaar zult vinden op een “ vast” stekkie