Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hubbels schreef:Dat mag je vragen hoor, geen probleem!
Wij hebben onze paarden (3 ) aan huis staan,wij hebben dus 3 paarden , 6 boxen, en goed 2 hectare land. Onze paarden kunnen zelf in en uit hun stal lopen en savonds rond een uurtje of 11 gaan ze helemaal op stal en sochtends zo tussen 6 en half 7 gaan de stallen weer open.Toen wij dit 11 jaar geleden kochten zat er iets meer dan 1 hectare land bij het huis, daarnaast nog een buitenbak van 20x40. 3 jaar geleden konden we nog 1 hectare aangrenzend land erbij kopen, was destijds 60 duizend de hectare. Zo zitten we nu aan ruim2 hectare land voor 3 paarden. Ik weet dat is best ruim, maar toen wij het huis kochten zijn wij op zoek gegaan naar een plek waar het ook realistisch zou zijn de paarden ook echt goed te kunnen houden! wij zijn uit gegaan van een halve hectare per paard! dus 2 paarden per hectare, toen wij 3 jaar geleden meer land kregen, is er een pensioen paardje bij gekomen, we hadden daarvoor 2 paarden bij huis staan.
Maar vergeet ook niet alle kosten die naast het directe onderhoud van de paarden kosten.
Bijvoorbeeld omheining dat stuk gaat, bak die toch wel nat wordt , dus opgehoogd moet worden, onderhoud aan de stallen, noem maar op, hier gaat iets stuk en daar gaat iets stuk.
Maar joh ik wil je niet van jou droom afhouden, maar ik denk dat je het allemaal iets te rooskleurig zie
tengeltje11 schreef:@TS, ik ga nu mijn gelijk niet verdedigen, een notaris is op de hoogte van die regels, heeft niets met een bank te maken, als jij je eigen waarheden wil geloven, mij evengoed.
Heeft niets met partner de te maken, eerste aankoopvoordeel verlies je niet door de aankoop van landbouwgrond. Dat is het enige wat telt.
Reverie schreef:Hubbels schreef:Dat mag je vragen hoor, geen probleem!
Wij hebben onze paarden (3 ) aan huis staan,wij hebben dus 3 paarden , 6 boxen, en goed 2 hectare land. Onze paarden kunnen zelf in en uit hun stal lopen en savonds rond een uurtje of 11 gaan ze helemaal op stal en sochtends zo tussen 6 en half 7 gaan de stallen weer open.Toen wij dit 11 jaar geleden kochten zat er iets meer dan 1 hectare land bij het huis, daarnaast nog een buitenbak van 20x40. 3 jaar geleden konden we nog 1 hectare aangrenzend land erbij kopen, was destijds 60 duizend de hectare. Zo zitten we nu aan ruim2 hectare land voor 3 paarden. Ik weet dat is best ruim, maar toen wij het huis kochten zijn wij op zoek gegaan naar een plek waar het ook realistisch zou zijn de paarden ook echt goed te kunnen houden! wij zijn uit gegaan van een halve hectare per paard! dus 2 paarden per hectare, toen wij 3 jaar geleden meer land kregen, is er een pensioen paardje bij gekomen, we hadden daarvoor 2 paarden bij huis staan.
Maar vergeet ook niet alle kosten die naast het directe onderhoud van de paarden kosten.
Bijvoorbeeld omheining dat stuk gaat, bak die toch wel nat wordt , dus opgehoogd moet worden, onderhoud aan de stallen, noem maar op, hier gaat iets stuk en daar gaat iets stuk.
Maar joh ik wil je niet van jou droom afhouden, maar ik denk dat je het allemaal iets te rooskleurig zie
Je denkt dat inderdaad.
Maar dat zijn aannames, het is niet omdat ik het er niet in zet dat ik er niet over nagedacht heb. Daarbij m’n vriend best handig en moet ik al geen klusjesman betalen en puur het materiaal. Hij heeft eigenhandig, steen voor steen ons huis gebouwd dus vertrouw ik wel op zijn capaciteiten gezien ons huis nog niet ingestort is.
Waar m’n paard nu staat is het 2 hectare voor 11 paarden, ze mogen buiten en binnen en dit 24/7. Een deel van de weides is open en ze liggen er goed bijdat komt volgens mij omdat ze hun energie niet kwijt moeten door op stal te staan en dus niet als gekken beginnen rond te crossen en zo de weides kapot lopen.
tengeltje11 schreef:voor de lening,ja,maar hoe het zit met aankooprechten ed,daar is zelfs een bank niet 100% van op de hoogte,daar moet je bij de notaris voor zijn.
en zelfs banken individueel,als ze een krediet voorstellen,moet dat altijd nog hogerop goedgekeurd worden,dus zelfs dan heb je nog geen 100% zekerheid.
qua weides,hoe die liggen,dat is echt puur welke grond.
hier zware kleigrond en zelfs putje zomer,als het goed regent,lopen ze wat kapot.
dit jaar bv tot begin november kunnen buiten blijven,maar is uitzonderlijk lang,meestal moeten ze ergens half oktober al uit de weides of er blijft niets meer over.(hier +/- 6 ha voor een 13-tal paarden,krijgen ook de maanden waar ze op de weides staan nooit iets bij,zijn ook allemaal koudbloeden,dus rennen en veel gek doen,is echt uitzonderlijk,enkel als ze van weide wisselen,dan is het crossen,maar dan nog,als ik ze in de weides laat heb ik echt enkel modderige blub over na de winter.
Achterom schreef:pmarena schreef:Jammer dat het niks geworden is.
Er zitten wel nog aardig wat mensen vast in een hokjesvisie hoor zo te lezen... met het onmogelijk noemen om 5 paarden op een hectare te houden zonder dat het drek wordt. Er bestaat ook nog zoiets als zand en verharding mensen
Misschien moeten we eens ophouden met op elke postzegel een paard neer te willen zetten, dat is immers net zo goed een vorm van hokjesgeest. Het feit dat je het land moet aanpassen zegt immers al genoeg: het is dus te belastend en niet duurzaam.
tengeltje11 schreef:@TS,je schoonmoeder moet zich dan deftig informeren, want de aankoop van landbouwgrond telt niet mee om je voordelen van eerste aankoop te verliezen( zelf ook eerst een weide gekocht, jaren later pas een huis)
Hoor gewoon echt zelf bij bank en notaris ipv te geloven wat mensen menen te weten.
tengeltje11 schreef:@TS,je schoonmoeder moet zich dan deftig informeren, want de aankoop van landbouwgrond telt niet mee om je voordelen van eerste aankoop te verliezen( zelf ook eerst een weide gekocht, jaren later pas een huis)
Hoor gewoon echt zelf bij bank en notaris ipv te geloven wat mensen menen te weten.
pmarena schreef:Er zitten wel nog aardig wat mensen vast in een hokjesvisie hoor zo te lezen... met het onmogelijk noemen om 5 paarden op een hectare te houden zonder dat het drek wordt. Er bestaat ook nog zoiets als zand en verharding mensen