Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:31

Marije_1997 schreef:
Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.

Op welke manier werkt het? Staat hij nu de hele tijd rustig in zijn stal?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:32

Kinke schreef:
Spaanse paarden kunnen gewoon niet tegen kou ;) (overigens kan het zelfs in Zuid Spanje ook koud worden)
Beide dus gewoon uit Zuid Spanje.
In mijn meer dan 40 jaar ervaring heb ik nog nooit een pony of paard gehad met (beginnende) stalondeugden (belachelijk woord). Geef ze eten en ruimte, it ain't rocketscience
[ [url=m/CkJxGz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ook, tegen gibraltar aan gefokt en opgegroeid tot haar 7e.
Afbeelding

Jammer dat je ineens alles onzin vind TS terwijl je in de eerste instantie dit topic toch niet om niets opende..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:36

Gini schreef:
Marije_1997 schreef:
Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.

Op welke manier werkt het? Staat hij nu de hele tijd rustig in zijn stal?

Het enige wat ie doet is een houten plank vast pakken als er mensen zijn of gevoerd word. En ja dat is een beetje verveling. Het is niet dat ie dit constant doet, dan was die plank er al uit geweest. Bij de handelaar had ie ook geen luikje, misschien dat het daar mee te maken heeft. Als ik het luikje dicht heb, of ik kom aan als het luikje dicht zit staat hij rustig te eten, niets aan het handje. Hij eet ook niet mega snel ofzo. Gewoon normaal rustig. Het enige stress momentje wat hij heeft, is wanneer ik er net op zit. En dat komt door mij. Paard is gelukkig heeft geen stress en vermaakt zich prima, behalve als het eten op is en het luikje open is en er mensen zijn/langslopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:39

Jammer, ik had een beetje hoop dat wat rust en afstand van dit topic je op andere gedachten kon brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:43

goeroe schreef:
Jammer, ik had een beetje hoop dat wat rust en afstand van dit topic je op andere gedachten kon brengen.

Ik heb toch aangenomen dat slowfeeder misschien handig zijn en wilgentakken? Ik kan helaas niet zeggen die van mij moet min, 8 uur naar buiten. Dan staat ie alleen, dat vind ik nog erger. Misschien lijkt hij ook wel wat verveeld omdat hij onzeker is, maar nu toch wel wat zekerder word en misschien daarom wat streken uithaalt om te kijken hoe ver hij kan gaan? Doet hij ook met snoepjes krijgen, hij kijkt hoe ver die kan gaan om dat snoepje te krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:45

Marije_1997 schreef:
Het enige wat ie doet is een houten plank vast pakken als er mensen zijn of gevoerd word. En ja dat is een beetje verveling. Het is niet dat ie dit constant doet, dan was die plank er al uit geweest. Bij de handelaar had ie ook geen luikje, misschien dat het daar mee te maken heeft. Als ik het luikje dicht heb, of ik kom aan als het luikje dicht zit staat hij rustig te eten, niets aan het handje. Hij eet ook niet mega snel ofzo. Gewoon normaal rustig. Het enige stress momentje wat hij heeft, is wanneer ik er net op zit. En dat komt door mij. Paard is gelukkig heeft geen stress en vermaakt zich prima, behalve als het eten op is en het luikje open is en er mensen zijn/langslopen.

Dat kan, dat de drukte van mensen die heen en weer lopen voor een sensibel paard net iets te veel is. Dan is het fijn als het paard zich van die drukte kan afsluiten. Ik hoop dat dit de oplossing is en dat je paard oprecht gelukkig is.

kitsunemimi

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:50

Je kan m toch wat meer naar buiten proberen te laten? Dan merk je vanzelf of de verveling wel of niet afneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:51

Gini schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat kan, dat de drukte van mensen die heen en weer lopen voor een sensibel paard net iets te veel is. Dan is het fijn als het paard zich van die drukte kan afsluiten. Ik hoop dat dit de oplossing is en dat je paard oprecht gelukkig is.

Ik denk ook wel oprecht dat het komt door dat ie bij drukte alles, maar dan ook alles in de gaten wil houden. Als hij iets hoort, moet hij het bekijken. En ja misschien dat als hij niet meteen aandacht krijgt dat ie dan die plank vast pakt waardoor het verveling lijkt, daarom vraag ik ook wat zou kunnen helpen bij verveling op stal, zonder dat je meteen alles moet om gooien (heb er ook bij gezegd uitgezonderd hooi etc) slowfeeder is daar een goede optie voor, is een kleine aanpassing voor ons, en dacht misschien weet iemand nog een handig iets waar ik zelf niet aan gedacht heb. Kan helaas niet voor de stal eigenaresse bepalen hoe lang alle paarden naar buiten gaan. Ze zijn gewoon verwend en staan met slecht weeer (wel grote stal deuren open) lekker binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:52

kitsunemimi schreef:
Je kan m toch wat meer naar buiten proberen te laten? Dan merk je vanzelf of de verveling wel of niet afneemt.

Hoe vaak moet ik nog typen dat ik hier niets aan kan veranderen? Ik werk zelf ook full time. Kan moeilijk zeggen sorry baas maar m'n paard moet naar buiten. Dus dat gaat niet. Elke dag wanneer ik er ben, dat is sowieso 6 dagen per week, gaat hij met mij aan de slag in de bak.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:53

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:54

Marije_1997 schreef:
kitsunemimi schreef:

Hoe vaak moet ik nog typen dat ik hier niets aan kan veranderen? Ik werk zelf ook full time. Kan moeilijk zeggen sorry baas maar m'n paard moet naar buiten. Dus dat gaat niet. Elke dag wanneer ik er ben, dat is sowieso 6 dagen per week, gaat hij met mij aan de slag in de bak.

Je kunt voor een andere stal kiezen, eentje waar je paard wel de beweging krijgt die hij nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:55

LiannePuthzy schreef:
En is zo iets mischien ook wat?
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/dual-f ... orId=10139
Mischien is dit ook goedkoper te vinden, heeft ie toch wat te doen

Ja zou kunnen, maar hij schrokt niet en eet rustig. Dus denk dat het hem gaat frustreren. Ik kijk alles wel aan. Ga binnenkort een osteo laten komen, misschien zit hem ook wel iets dwars (hij is van niets doen naar Training gegaan) in de spieren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:02

Slowfeeder voor ruwvoer is meer effectief.

Ik zou trouwens de discussie met je stalhouder wel aangaan over het voeren van kuil ipv hooi.

Je geeft aan dat hij flink is geworden door het eten en niet onbeperkt kan. Minder rijk voer (arm hooi) kan je meer van geven en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de verveling tegen gaan. Aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet als hij geen eten meer heeft. En meer voeren is geen optie.
Dan anders voeren, kan je daar wat mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:03

De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten :+ . Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:08

Humpiedumpie schreef:
De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten :+ . Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..

Betaal jij het stuk land wat ik dan zou moeten kopen? En twee vrienden voor em? Denk het niet. Wat jij zegt is in mijn regio niet mogelijk, of je moet zelf land hebben, dat heb ik niet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:11

MarliesV schreef:

Ik zou trouwens de discussie met je stalhouder wel aangaan over het voeren van kuil ipv hooi.

Je geeft aan dat hij flink is geworden door het eten en niet onbeperkt kan. Minder rijk voer (arm hooi) kan je meer van geven en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de verveling tegen gaan. Aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet als hij geen eten meer heeft. En meer voeren is geen optie.

Dit is ook een goede tip, minder ingrijpend dan van stal wisselen. Hooi is altijd beter voor een paard dan kuil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:12

Hou er rekening mee dat kuil totaal niet geschikt is, het is een sober ras.
Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mensen paarden aanschaffen terwijl ze er geen goede plek voor kunnen vinden

Anoniem

Mloes schreef:
MarliesV schreef:

Dit is ook een goede tip, minder ingrijpend dan van stal wisselen. Hooi is altijd beter voor een paard dan kuil.

Tis paarden kuil hoor!

Slowfeeder ga ik ook proberen. Moet alleen de eigenaresse nog spreken, of zij eventueel netten wil vullen of dat ik dit zelf moet regelen. Kan niet zomaar doen wat ik wil natuurlijk :)

Anoniem

Kinke schreef:
Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mensen paarden aanschaffen terwijl ze er geen goede plek voor kunnen vinden

Kuil bij ons van het land, word ook hooi van gemaakt :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:18

Bedoel je geen voordroog dan? Want kuil is gewoon niet geschikt voor paarden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:19

Respect voor alle bokkers met engelen geduld.

Iedereen probeert goede adviezen te geven. Maar alles word weg gewimpeld. Kan niet, wil niet, te duur, te onhandig enz.

Waar een wil is is een weg. Ik heb ook 3 jaar lang sochtends om half 7 op stal gestaan omdat ik vond dat ze te weinig buiten kwamen. Ik voerde alle paarden en zette daar na die van mij buiten met een goed gevulde slowfeeder. Na het werk deed ik de stallen paddock en wei mesten. En gingen ze weer naar binnen. Als ik dan nig puf had ging ik nog longeren rijden of iets anders doen. En dat naast een 40 uurige werk week en 2 paarden.

Dus wil niet kan niet enz komt er bij mij niet in. Waar een wil is is een weg.

Succes TS

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:27

Marije_1997 schreef:
Humpiedumpie schreef:

Betaal jij het stuk land wat ik dan zou moeten kopen? En twee vrienden voor em? Denk het niet. Wat jij zegt is in mijn regio niet mogelijk, of je moet zelf land hebben, dat heb ik niet.

Dan nam ik geen paard! Makkelijk is dat he! :D

Ik wil ook heeeeeeeeel graag een hond. Maar ik ben zeker 3 dagen per week minimaal 9 uur van huis. En een fatsoenlijke opvang kan ik niet betalen. Toch maar een hond nemen omdat ik dat zo graag wil? Ondanks dat de omstandigheden niet passend zijn? :D

Want als een paard 18 uur per dag opgesloten kan worden in een rottige kleine stal van 9m2 dan kan mijn toekomstige hond ook wel 9 uur per dag alleen in mijn kamer van 27m2? Of eigenlijk zelfs ook wel in een bench! :o?

En als hij dan dingen sloopt dan doe ik hem gewoon een muilkorf om. Probleem opgelost!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:32

Marije_1997 schreef:
Kinke schreef:

Kuil bij ons van het land, word ook hooi van gemaakt :)

Mijn tip wordt daar niet anders van, kuil/voordroog/paardenkuil of 1e snede hooi, alles is rijker dan bv 2e snede droog hooi in baaltjes, niet verpakt, geen folie er om heen enz.

Hoe armer voer, hoe makkelijker je meer kan voeren, hoe minder verveling?

Ik zou zeggen, kaart het eens aan bij de stalhouder. Je zult er verbaast over zijn hoe goed die soms meedenken en hoe het welzijn van ook jouw paard hen aan het hart gaat.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:37

Iedereen zegt nu wel hetzelfde, ik denk dat ts de boodschap nu wel begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:41

Marije_1997 schreef:
Humpiedumpie schreef:

Nee hoor, ik betaal mijn eigen stuk land waar mijn eigen paard vrij kan bewegen.
Als je een paard koopt heb je een verantwoordelijkheid. Je kan die verantwoordelijkheid niet op een ander schuiven. Jij koopt een paard, dus jij moet ervoor zorgen.
Als tip wil ik je meegeven om in oplossingen te denken in plaats van onmogelijkheden.
Je hoeft niet meteen te kopen, je kan ook huren.
Als je bijvoorbeeld een stuk land wil huren en je kan het niet betalen, zoek je er 1 of 2 weidemaatjes bij, zodat je de kosten kan delen en het wel betaalbaar is.. Zo doe ik het althans..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt