Marije_1997 schreef:Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.
Op welke manier werkt het? Staat hij nu de hele tijd rustig in zijn stal?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:Spaanse paarden kunnen gewoon niet tegen kou(overigens kan het zelfs in Zuid Spanje ook koud worden)
Beide dus gewoon uit Zuid Spanje.
In mijn meer dan 40 jaar ervaring heb ik nog nooit een pony of paard gehad met (beginnende) stalondeugden (belachelijk woord). Geef ze eten en ruimte, it ain't rocketscience
[ [url=m/CkJxGz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gini schreef:Marije_1997 schreef:Maar we hebben al ontdekt wat helpt. En dat is geen van ieders advies hier. Gewoon luikje dicht werkt prima.
Op welke manier werkt het? Staat hij nu de hele tijd rustig in zijn stal?
goeroe schreef:Jammer, ik had een beetje hoop dat wat rust en afstand van dit topic je op andere gedachten kon brengen.
Marije_1997 schreef:Het enige wat ie doet is een houten plank vast pakken als er mensen zijn of gevoerd word. En ja dat is een beetje verveling. Het is niet dat ie dit constant doet, dan was die plank er al uit geweest. Bij de handelaar had ie ook geen luikje, misschien dat het daar mee te maken heeft. Als ik het luikje dicht heb, of ik kom aan als het luikje dicht zit staat hij rustig te eten, niets aan het handje. Hij eet ook niet mega snel ofzo. Gewoon normaal rustig. Het enige stress momentje wat hij heeft, is wanneer ik er net op zit. En dat komt door mij. Paard is gelukkig heeft geen stress en vermaakt zich prima, behalve als het eten op is en het luikje open is en er mensen zijn/langslopen.
Gini schreef:Marije_1997 schreef:Het enige wat ie doet is een houten plank vast pakken als er mensen zijn of gevoerd word. En ja dat is een beetje verveling. Het is niet dat ie dit constant doet, dan was die plank er al uit geweest. Bij de handelaar had ie ook geen luikje, misschien dat het daar mee te maken heeft. Als ik het luikje dicht heb, of ik kom aan als het luikje dicht zit staat hij rustig te eten, niets aan het handje. Hij eet ook niet mega snel ofzo. Gewoon normaal rustig. Het enige stress momentje wat hij heeft, is wanneer ik er net op zit. En dat komt door mij. Paard is gelukkig heeft geen stress en vermaakt zich prima, behalve als het eten op is en het luikje open is en er mensen zijn/langslopen.
Dat kan, dat de drukte van mensen die heen en weer lopen voor een sensibel paard net iets te veel is. Dan is het fijn als het paard zich van die drukte kan afsluiten. Ik hoop dat dit de oplossing is en dat je paard oprecht gelukkig is.
kitsunemimi schreef:Je kan m toch wat meer naar buiten proberen te laten? Dan merk je vanzelf of de verveling wel of niet afneemt.
Marije_1997 schreef:kitsunemimi schreef:Je kan m toch wat meer naar buiten proberen te laten? Dan merk je vanzelf of de verveling wel of niet afneemt.
Hoe vaak moet ik nog typen dat ik hier niets aan kan veranderen? Ik werk zelf ook full time. Kan moeilijk zeggen sorry baas maar m'n paard moet naar buiten. Dus dat gaat niet. Elke dag wanneer ik er ben, dat is sowieso 6 dagen per week, gaat hij met mij aan de slag in de bak.
LiannePuthzy schreef:En is zo iets mischien ook wat?
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/dual-f ... orId=10139
Mischien is dit ook goedkoper te vinden, heeft ie toch wat te doen
Humpiedumpie schreef:De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten. Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..
MarliesV schreef:Slowfeeder voor ruwvoer is meer effectief.
Ik zou trouwens de discussie met je stalhouder wel aangaan over het voeren van kuil ipv hooi.
Je geeft aan dat hij flink is geworden door het eten en niet onbeperkt kan. Minder rijk voer (arm hooi) kan je meer van geven en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de verveling tegen gaan. Aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet als hij geen eten meer heeft. En meer voeren is geen optie.
Dan anders voeren, kan je daar wat mee?
Mloes schreef:MarliesV schreef:Slowfeeder voor ruwvoer is meer effectief.
Ik zou trouwens de discussie met je stalhouder wel aangaan over het voeren van kuil ipv hooi.
Je geeft aan dat hij flink is geworden door het eten en niet onbeperkt kan. Minder rijk voer (arm hooi) kan je meer van geven en daarmee waarschijnlijk ook een deel van de verveling tegen gaan. Aangezien je aangeeft dat hij het alleen doet als hij geen eten meer heeft. En meer voeren is geen optie.
Dan anders voeren, kan je daar wat mee?
Dit is ook een goede tip, minder ingrijpend dan van stal wisselen. Hooi is altijd beter voor een paard dan kuil.
Marije_1997 schreef:Humpiedumpie schreef:De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten. Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..
Betaal jij het stuk land wat ik dan zou moeten kopen? En twee vrienden voor em? Denk het niet. Wat jij zegt is in mijn regio niet mogelijk, of je moet zelf land hebben, dat heb ik niet.
Marije_1997 schreef:Kinke schreef:Hou er rekening mee dat kuil totaal niet geschikt is, het is een sober ras.
Maar goed, ik snap sowieso niet waarom mensen paarden aanschaffen terwijl ze er geen goede plek voor kunnen vinden
Kuil bij ons van het land, word ook hooi van gemaakt
Marije_1997 schreef:Humpiedumpie schreef:De oplossing voor verveling op stal, is de stal weglaten. Of in ieder geval zorgen dat ie vrij kan bewegen..
Betaal jij het stuk land wat ik dan zou moeten kopen? En twee vrienden voor em? Denk het niet. Wat jij zegt is in mijn regio niet mogelijk, of je moet zelf land hebben, dat heb ik niet.