Paard wil niet buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:14

Moeilijk probleem en ik lees een eigenaar en een pensionhouder die erg hun best doen.
Ik heb geen echte tip helaas.. maar wat ik wel apart vind, eerder hadden wij een traditionele stal en toen ze overdag naar buiten mochten kregen wij door de jaren heen ook wat paarden met dit probleem, meestal niet dat ze er uit kwamen, maar wel hele geulen lopen langs het draad.
Wanneer ze een periode dag en nacht buiten konden blijven, dan verdween dit gedrag ook.
Nu hebben we een HIT actief stal en blijven ze daar dag en nacht en kunnen zelf binnen en buiten en heeft niet één paard ooit last van dit gedrag gehad.
Het lijkt juist wel of de wisseling van binnen en buiten stress geeft waardoor zulk gedrag ontstaat.
Misschien kan je eens contact zoeken met Machteld van Dierendonck, die heeft mij fantastisch geholpen toen ik bepaald gedrag niet begreep, ik vond haar ook erg meedenken binnen de mogelijkheden en niet alleen maar van 1 ideaal uitgaan.

maralyn

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:22

Ik heb ook geen tip helaas.

Maar wél n ervaring!

Mijn nieuwe is ook zo'n dondersteen.
Merrie stal boven deur open? Okey! Doei! En springt er zo over heen.
En vervolgens staat ze in haar eigen stal klaar

Te weinig gras? En prikpaaltjes? No problemo! Springt ze zo over heen!

Nu ze wat beter in de groep staat doet ze dat niet meer.

Maar ze waardeert haar stal enorm!

Pikkepor

Re: Paard wil niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:00

Wat wordt er met de merrie gedaan?

Ik heb een verzorgpaard dat ook aan de draad staat als hij er klaar mee is. Hij heeft gegeten en gespeeld (en meestal is het andere paard dan klaar met spelen) en dan verveeld hij zich een beetje... voor hem is het dan tijd om een ritje te maken en dan kan daarna zijn dag niet meer stuk.