Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Een wild paard is bv al 16 uur per dag bezig met eten zoeken. Dan lijkt mij de conclusie dat 20 uur in een box stilstaan gewoon niet gezond kan zijn.
Ninx schreef:[
Het is natuurlijk niet helemaal prima wanneer je begrijpt hoe een paardenlichaam werkt en dat baseert op feitelijke kennis.
Dat jij dat niet weet of accepteert dat je dier minder gezond/ prettig woont maakt het niet een feit dat 4 uur lang genoeg is hè?!
Jessix schreef:Die van mij hebben op de dag de keus om gewoon in hun eigen stal te gaan en doen dat dan ook geregeld. Wel met z'n tweeën in één stal, meestal. Hun stal wordt ook gewoon dagelijks gemest en aangevuld met vers stro. Als het donker wordt gaan ze elk in hun eigen stal met de deur dicht.
Gedurende dag rusten ze graag op stal. Het is een fijn, veilig onderkomen. Ze hoeven alleen de deuropening maar in de gaten te houden natuurlijk. Verder is het er koel op warme dagen en beschut met slecht weer.
Toch staan ze niet uren aaneen in de stal. Telkens gaan ze wel weer naar buiten om te bewegen, spelen, rennen, eten (kan ook op stal).
Mijn punt, een paard kan het best zat zijn na 4 uur. Maar dat wil niet zeggen dat hij het in die 20 uur op stal ook niet zat is daar. Er uit voor rijden of in de stapmolen helpt natuurlijk, maar is het voldoende?
Ik zou echt kijken of je je paard toch wat meer kan bieden. Stal met ruime uitloop of 's middags toch nog even een paar uurtjes naar buiten. Tussen 24/7 binnen en 4 uurtjes naar buiten zitten nog heel veel andere mogelijkheden. Ik zou die toch onderzoeken om te kijken hoe mijn paard het nog beter kan krijgen.
Benzz schreef:Ninx schreef:[
Het is natuurlijk niet helemaal prima wanneer je begrijpt hoe een paardenlichaam werkt en dat baseert op feitelijke kennis.
Dat jij dat niet weet of accepteert dat je dier minder gezond/ prettig woont maakt het niet een feit dat 4 uur lang genoeg is hè?!
Volgens mij vergeet jij, dat veel mensen ook gewoon trainen met hun paard. En dat ze met die training al een heel eind aan hun dagelijkse beweging komen. En dat begrijpt de 24-7 sekte niet, want die lopen tijdens het grondwerken 3 rondjes en zijn dan moe, dus zal dat paard het ook wel zijn.
Kendra schreef:Maar het is wel zo dat paarden die veel worden getraind en wedstrijden lopen soms anders tegen het concept 'stal' aankijken. Ik verbaas me daar wel eens over: sta je als paard uren op de trailer, moet je 2 parcoursen springen, kom je thuis en wil je op stal.... En ja, ik zet ze als we terug zijn buiten op de wei, maar soms staan ze binnen de kortste keren bij de dam omdat ze naar stal willen, beetje scharrelen, uitrusten....
Verder lopen ze 12/12, geen keus.
Molfre schreef:Trainen is geen vrije beweging en dus niet te vergelijken. En wil jij hiermee beweren dat je in de gemiddelde bak training "een heel eind" richting die plusminus 50km/dag komt? Laat me niet lachen...
Overigens is grondwerk niet bedoeld om in de dagelijkse beweging te voorzien.
MarliesR schreef:De eigenaresse van Isa heeft een GPS tracker die we twee dagen in Isa haar staart hebben gehangen trouwens. De tracker is niet énorm nauwkeurig (als je de kaart moet geloven is ze o.a op bezoek geweest bij de buren en heeft ze ook in de woonkamer gestaan) maar het is al wel een mooie indicatie. De eerste dag werd er 10km gelogd en de tweede dag 14km
Morgen ga ik hem in de staart van mijn merrie hangen om te zien wat dat geeft.
luxx schreef:Ik zeg het nog maar een keer, niemand hier heeft een wild paard, iedereen heeft de gedomesticeerde versie daarvan. Net als onze honden, zijn geen wolven, ze stammen er wel vanaf, maar zijn heel ver verwijderd van hun wilde staat en liggen erg graag op de bank. De werkelijke natuurlijke wereld van een wild paard kunnen wij ze ook onmogelijk bieden. Paddock paradise is hartstikke leuk, leuker dan op zo'n lege lap polderweiland staan, maar zelfs mijn ijslanders vonden het lekker toen ze een lekkere box hadden, beetje rondhobbelen en dan lekker dak boven je hoofd met een dikke laag stro. We hebben geen wilde paarden mensen, echt niet...
Cowgirl schreef:Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Een wild paard is bv al 16 uur per dag bezig met eten zoeken. Dan lijkt mij de conclusie dat 20 uur in een box stilstaan gewoon niet gezond kan zijn.
luxx schreef:Cowgirl schreef:Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Lichamelijk niet gedomesticeerd, hoe dan, natuurlijk wel... Dat 16 uur naar eten zoeken kunnen wij ze echt niet bieden, ik bedoel echt op de natuurlijke manier, veel afwisseling. Houd vrij snel op buiten een kruidenwei aanplanten. Maar dan nog, in het wild zal een paard rijke tijden hebben van veel eten en reserve aanleggen, en magere tijden dat ze weinig kunnen vinden en dus weer inleveren. Helemaal niet slecht, maar die natuur kunnen wij niet nabootsen, en moeten we ook niet willen, niemand moet zijn paard gaan vetmesten en weer uithongeren natuurlijk. Ze zijn gedomesticeerd, aan alle kanten, ook lichamelijk