Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:29

Klopt zeker ze bewegen graag. Stal is te klein vaak om alleen maar te draaien.

1000x zelfde rondje pp worden ze ook niet altijd blij.geeft bij geen uitdaging geven in andere vormen soms ook problemen.

Maar we proberen met ons alle de dieren zo gelukkig en gezond mogelijk te houden en bij te leren voor hun gezondheid. En als we twijfelen vragen we mening. Maar aan ons welke past.

Kijk ook waar het paard ooit geboren is eerste jaar slaan ze op en leven ze veel al naar. Haal je paard ander land kijk wat ze daar hebben en doen voor ze bij jou komen enz.

Kortom een echte passie paarden hebben en houden. En een leven lang openstaan om bij te leren hoe we het beste doen voor het dier op dat moment in je bezit. Want als het in je bloed zit paard! Dan is het meestal lastig loslaten doe dan wat het beste lijkt voor jou paard op dat moment.het kan in toekomst altijd weer anders worden. Maar paard staat voorop om geluk te houden.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 16-09-19 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Re: Paard zit beter in vel ondanks slechtere omstandigheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:34

De feedback van je paard is de meest waardevolle informatie.
Als je paard gelukkiger is, mooi laten staan.
24/7 is lang niet altijd de beste oplossing.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:52

Cowgirl schreef:
Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Een wild paard is bv al 16 uur per dag bezig met eten zoeken. Dan lijkt mij de conclusie dat 20 uur in een box stilstaan gewoon niet gezond kan zijn.

Lichamelijk niet gedomesticeerd, hoe dan, natuurlijk wel... Dat 16 uur naar eten zoeken kunnen wij ze echt niet bieden, ik bedoel echt op de natuurlijke manier, veel afwisseling. Houd vrij snel op buiten een kruidenwei aanplanten. Maar dan nog, in het wild zal een paard rijke tijden hebben van veel eten en reserve aanleggen, en magere tijden dat ze weinig kunnen vinden en dus weer inleveren. Helemaal niet slecht, maar die natuur kunnen wij niet nabootsen, en moeten we ook niet willen, niemand moet zijn paard gaan vetmesten en weer uithongeren natuurlijk. Ze zijn gedomesticeerd, aan alle kanten, ook lichamelijk

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:04

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:09

Je kan het alleen maar zeker weten als je na een uur zijn stal weer open zet en kijkt wat hij gaat doen.
Nogmaals na 4 uur weer naar binnen willen betekend nog niet dat 'ie daarna 20 uur op stal wil staan. En er is nog heel veel mogelijk he tussen 24/7 buiten en 4 uurtjes buiten. Het is niet het een of het ander, het is waarschijnlijk ergens er tussenin.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:20

Almighty geeft wel een mooie opsomming met redenen waarom altijd buiten niet altijd fijn is.
Wij hebben de paarden 12/12 (ongeveer) en ook wij hebben tevreden paarden (denk ik) die 's avonds graag naar binnen willen.
Ik weet niet waarom ze niet langer buiten willen zijn, maar denk er ook redenen zijn waar ze graag binnen zijn. Er is bij ons vaak veel afleiding, ze kunnen allemaal naar buiten kijken en naar elkaar, hebben contact met de buren, (schoon) stro en ruwvoer om wat te knabbelen, de stallen zijn groot genoeg om wat rond te scharrelen.
Dus als het binnen maar leuk genoeg is....

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:48

Wel knap dat de meeste mensen helderziend zijn in dit topic 8)7 die kunnen zo zonder het paard te zien zeggen dat het niet daaraan ligt en ze echt gelukkiger zou zijn als ze langer buiten kan lopen ...

Er is niemand die beter weet wat er in mijn paard dr koppie omgaat als ikzelf ...
Ik heb zelf al meerdere stallen gezien van 1 uur buiten tot 24/7 buiten en de laatste deed ik mijn paard echt geen plezier mee en nee het lag niet aan de indeling of andere factoren ze staat gewoon graag op stal ... zelfde dat mensen roepen paarden houden niet van dekens die hebben het niet koud nou de mijne echt wel!

Niet ieder paard is hetzelfde als je je paard goed genoeg kent weet je echt wel wat beter is en als je gevoel goed is lekker blijven op die stal!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:58

Ninx schreef:
[
Het is natuurlijk niet helemaal prima wanneer je begrijpt hoe een paardenlichaam werkt en dat baseert op feitelijke kennis.
Dat jij dat niet weet of accepteert dat je dier minder gezond/ prettig woont maakt het niet een feit dat 4 uur lang genoeg is hè?!

Volgens mij vergeet jij, dat veel mensen ook gewoon trainen met hun paard. En dat ze met die training al een heel eind aan hun dagelijkse beweging komen. En dat begrijpt de 24-7 sekte niet, want die lopen tijdens het grondwerken 3 rondjes en zijn dan moe, dus zal dat paard het ook wel zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:00

Jessix schreef:
Die van mij hebben op de dag de keus om gewoon in hun eigen stal te gaan en doen dat dan ook geregeld. Wel met z'n tweeën in één stal, meestal. Hun stal wordt ook gewoon dagelijks gemest en aangevuld met vers stro. Als het donker wordt gaan ze elk in hun eigen stal met de deur dicht.

Gedurende dag rusten ze graag op stal. Het is een fijn, veilig onderkomen. Ze hoeven alleen de deuropening maar in de gaten te houden natuurlijk. Verder is het er koel op warme dagen en beschut met slecht weer.

Toch staan ze niet uren aaneen in de stal. Telkens gaan ze wel weer naar buiten om te bewegen, spelen, rennen, eten (kan ook op stal).

Mijn punt, een paard kan het best zat zijn na 4 uur. Maar dat wil niet zeggen dat hij het in die 20 uur op stal ook niet zat is daar. Er uit voor rijden of in de stapmolen helpt natuurlijk, maar is het voldoende?

Ik zou echt kijken of je je paard toch wat meer kan bieden. Stal met ruime uitloop of 's middags toch nog even een paar uurtjes naar buiten. Tussen 24/7 binnen en 4 uurtjes naar buiten zitten nog heel veel andere mogelijkheden. Ik zou die toch onderzoeken om te kijken hoe mijn paard het nog beter kan krijgen.

Maar jouw paarden hebben echt de keuze. Dat is wel een super situatie.

Ik denk dat het echt veel scheelt of ze buiten ook kunnen schuilen/liggen en dan niet met zijn tienen onder 1 afdak kont aan kont of zelfs zonder schuil mogelijkheid.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:44

Benzz schreef:
Ninx schreef:
[
Het is natuurlijk niet helemaal prima wanneer je begrijpt hoe een paardenlichaam werkt en dat baseert op feitelijke kennis.
Dat jij dat niet weet of accepteert dat je dier minder gezond/ prettig woont maakt het niet een feit dat 4 uur lang genoeg is hè?!

Volgens mij vergeet jij, dat veel mensen ook gewoon trainen met hun paard. En dat ze met die training al een heel eind aan hun dagelijkse beweging komen. En dat begrijpt de 24-7 sekte niet, want die lopen tijdens het grondwerken 3 rondjes en zijn dan moe, dus zal dat paard het ook wel zijn.

Trainen is geen vrije beweging en dus niet te vergelijken. En wil jij hiermee beweren dat je in de gemiddelde bak training "een heel eind" richting die plusminus 50km/dag komt? Laat me niet lachen...

Overigens is grondwerk niet bedoeld om in de dagelijkse beweging te voorzien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:26

Maar het is wel zo dat paarden die veel worden getraind en wedstrijden lopen soms anders tegen het concept 'stal' aankijken. Ik verbaas me daar wel eens over: sta je als paard uren op de trailer, moet je 2 parcoursen springen, kom je thuis en wil je op stal....
Ik zet ze als we terug zijn altijd buiten op de wei, maar soms staan ze binnen de kortste keren bij de dam omdat ze naar stal willen, beetje scharrelen, uitrusten....
Verder lopen ze 12/12, geen keus :-).
Laatst bijgewerkt door Kendra op 17-09-19 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:27

Wat ik denk is dat ze wellicht op jaar vorige stal niet goed de mogelijkheid kon vinden om liggend te slapen. Dat is iets wat sommige paarden niet in de buitenlucht en niet in een open stal willen. Dus nu zal ze wellicht beter in haar vel zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:33

Kendra schreef:
Maar het is wel zo dat paarden die veel worden getraind en wedstrijden lopen soms anders tegen het concept 'stal' aankijken. Ik verbaas me daar wel eens over: sta je als paard uren op de trailer, moet je 2 parcoursen springen, kom je thuis en wil je op stal.... En ja, ik zet ze als we terug zijn buiten op de wei, maar soms staan ze binnen de kortste keren bij de dam omdat ze naar stal willen, beetje scharrelen, uitrusten....
Verder lopen ze 12/12, geen keus :-).

Op zich niet zo raar toch? Op stal hoeven ze niet op de omgeving te letten, hebben een comfortabel bed, water en eten, dus kunnen ze goed uitrusten. Ik zette mijn paarden na concours ook altijd eerst terug op stal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:47

Maar een grote ruime stal vol stro met een droge uitloop en evt een onderdanig mini paardje als gezelschap is toch ook 24/7 buiten? Ts heeft 1 manier van buiten houden geprobeerd, dan kun je niet meteen het hele concept afschrijven.

Trouwens. Als ik een week niks doe met mijn paard word ze plots heel aanhankelijk en geinteresseerd en vrolijk naar me. Dat is niet omdat ze gelukkig is, maar omdat ze zich blijkbaar toch verveelt en graag wat wil doen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:19

Molfre schreef:
Trainen is geen vrije beweging en dus niet te vergelijken. En wil jij hiermee beweren dat je in de gemiddelde bak training "een heel eind" richting die plusminus 50km/dag komt? Laat me niet lachen...

Overigens is grondwerk niet bedoeld om in de dagelijkse beweging te voorzien.

En jij denkt dat een gemiddeld paard op een wei aan 50km per dag komt? Even een qoute uit een ander topic (hoop dat dat mag?), waar paarden in een paddock paradise staan, waar ze dus moeten lopen en wat mij een aardig perfecte situatie lijkt :
MarliesR schreef:
De eigenaresse van Isa heeft een GPS tracker die we twee dagen in Isa haar staart hebben gehangen trouwens. De tracker is niet énorm nauwkeurig (als je de kaart moet geloven is ze o.a op bezoek geweest bij de buren en heeft ze ook in de woonkamer gestaan :D ) maar het is al wel een mooie indicatie. De eerste dag werd er 10km gelogd en de tweede dag 14km :D Morgen ga ik hem in de staart van mijn merrie hangen om te zien wat dat geeft.

Komt niet in de buurt van 50km,maar ik denk ook dat die 50 km per dag voor gedomesticeerde paarden een onhaalbaar en ook onnodig ideaal is...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:32

paarden in het wild trekken ook alleen maar zoveel km's op een dag als er een tekort is aan voedsel op de plek waar ze eerst waren. Dan moet er simpelweg gezocht worden naar betere voedselgronden of water uiteraard.
Komen ze na 5 km al flink wat voedsel tegen dan zullen ze daar stoppen en verder grazen ( mits er uiteraard geen gevaar is).
Komen ze dat niet tegen dan zullen ze verder trekken ja en zullen ze wel eens aan die 50 km toe komen, zeker in de wintermaanden als er minder voedsel is overal.

Maar standaard dagelijks ong 50 km lopen? Nee hoor, wilde paarden zijn wel slimmer dan dat; zoveel km lopen kost ook weer veel energie en dus moet er weer meer voedsel worden opgenomen om dat verlies weer op te vangen. Dus als het niet nodig is, lopen ze echt geen 50 km per dag.
De dagen dat ze zoveel lopen zijn de slechte dagen, want dat betekent dat er flink gezocht moest worden naar voedsel en of water.

degolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:05

luxx schreef:
Ik zeg het nog maar een keer, niemand hier heeft een wild paard, iedereen heeft de gedomesticeerde versie daarvan. Net als onze honden, zijn geen wolven, ze stammen er wel vanaf, maar zijn heel ver verwijderd van hun wilde staat en liggen erg graag op de bank. De werkelijke natuurlijke wereld van een wild paard kunnen wij ze ook onmogelijk bieden. Paddock paradise is hartstikke leuk, leuker dan op zo'n lege lap polderweiland staan, maar zelfs mijn ijslanders vonden het lekker toen ze een lekkere box hadden, beetje rondhobbelen en dan lekker dak boven je hoofd met een dikke laag stro. We hebben geen wilde paarden mensen, echt niet...

_/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:47

Dat paarden niet meer wild zijn en veel het best comfortabel vinden op stal, betekent alleen natuurlijk niet dat ze dan maar meteen 20 uur per dag opgesloten moeten staan. Streven naar zoveel mogelijk vrije beweging en èchte vrije keuze voor het dier lijkt me altijd zinvol :j

(niet dat jij anders zegt hoor)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:11

Cowgirl schreef:
Maar lichamelijk is het paard niet gedomesticeerd. Dat lijf werkt net zoals een wild paard.
Een wild paard is bv al 16 uur per dag bezig met eten zoeken. Dan lijkt mij de conclusie dat 20 uur in een box stilstaan gewoon niet gezond kan zijn.

Dat ben ik zeker met je eens!
Helemaal paarden die ook nog eens flink moeten werken hebben veel baat bij daarnaast nog vrij te kunnen bewegen.
Zou fijn zijn als ze minstens 8 uur buiten kunnen lopen in paddock of weide om hun spieren, gewrichten en pezen soepel en sterk te houden.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:22

Mijn paard stond 24/7 buiten, en ik ben echt blij dat hij nu snachts in het winterritme weer lekker op stal komt. Vacht van paard stond dof, hij leek uitgebluster, had geen zin in rijden en was strammer in de spieren. Dit terwijl het een hele rustige groep is, hij bijna bovenaan staat, meerdere voetbalvelden aan rijk gras heeft én hooi bijgevoerd kreeg... Paard staat wat hoger in het bloed dus gunt zichzelf zijn rust gewoon niet. Deze pakt hij wel op stal, en hij knapt zienderogen op.

Vandaar denk ik dat je best verschil kan zien TS, van 24/7 naar een paar uur per dag. Echter heb ik mijn paard ook op een stal gehad waar hij maar 4 uur per week buitenkwam, en ik heb wel positief verschil gemerkt toen hij naar deze huidige stal ging en een hele dag buitenkwam.

Ik denk dus dat de waarheid in het midden ligt, lijkt mij de moeite waard om op te zoeken!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:32

De meeste paarden willen gewoon bij de groep blijven waarmee ze staan. Bij ons willen de paarden die graag buiten staan toch echt ook naar binnen als de anderen naar binnen gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:35

Een pony die ik vroeger had moest op die stalling verplicht 24\7 buiten blijven (met de groep) totdat de staleigenaar vond dat het weer te slecht werd.In november werd hij dus doodziek op de wei,kreeg griep ondanks dat hij was ingeent.Daarna ben ik verhuisd naar een stalling waar ze het hele jaar door s'nachts binnen mogen.Het klimaat in Nederland is niet goed genoeg om rijpaarden 24\7 buiten te houden. Dat is mijn ervaring.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:38

Mijn vorige paard was ook op zijn best met maar 6 tot 8 uur buiten en de rest op stal. Regen? Of hij aub naar binnen mocht. Kijk naar wat bij je paard past. Mijn huidige paard floreert op een paddock paradise, dus daar staat hij dan ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:58

luxx schreef:
Cowgirl schreef:

Lichamelijk niet gedomesticeerd, hoe dan, natuurlijk wel... Dat 16 uur naar eten zoeken kunnen wij ze echt niet bieden, ik bedoel echt op de natuurlijke manier, veel afwisseling. Houd vrij snel op buiten een kruidenwei aanplanten. Maar dan nog, in het wild zal een paard rijke tijden hebben van veel eten en reserve aanleggen, en magere tijden dat ze weinig kunnen vinden en dus weer inleveren. Helemaal niet slecht, maar die natuur kunnen wij niet nabootsen, en moeten we ook niet willen, niemand moet zijn paard gaan vetmesten en weer uithongeren natuurlijk. Ze zijn gedomesticeerd, aan alle kanten, ook lichamelijk

Het lichaam werkt nog net zo en is er nog steeds voor gebouwd.
Dat wij het anders doen is een ander verhaal. Maar anatomisch gezien zitten ze allemaal hetzelfde in elkaar. Okay...sommige zijn wat groter of juist kleiner.

Het zou idd een stuk makkelijker zijn als het lichaam zich aangepast zou hebben aan ons stalbeleid. Dan zou ik aan 1x per dag voeren en 2 uurtjes buiten genoeg hebben. Hoeft niemand zich meer druk te maken.

Dat het paard nog steeds natuurlijke behoeftes heeft blijkt wel uit het ontstaan van PP, Hit Actief en de toch vrij recente veranderingen in het ruwvoer beleid. In mijn begin tijd kregen de paarden gewoon 2x per dag hooi en had niemand het over maagzweren en kreeg de luchtzuiger gewoon een band om de nek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:04

De mens leeft toch ook niet meer zoals ze vroeger leefden als jager/verzamelaar? Wij ploffen na een dag achter 'n computerscherm ook met een bord eten op de bank bij de verwarming. Het is dan eigenlijk een beetje gek om onze moderne paarden bij voorkeur nog volledig zoals hun wilde voorouders te willen laten leven.