Je paard op een Sportstal waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:10

@Benzz, Ik kan me wel verplaatsen hoor. Maar dank.

Nee, die onzin dat sommige paarden het prima doen met 2 uur buiten op een dag vind ik zo'n ongelofelijke nonsens. Tenzij er een medische kwestie is of een heftige allergie waardoor buiten staan echt ondraaglijk wordt voor een paard.

Alle paarden zouden buiten horen. Helaas worden sommige paarden inderdaad zo 'gemaakt' dat ze op den duur de box als hun enige plekje zien. Maar dat hoort niet zo.

En ik ben niet iemand die ervoor pleit om alle paarden 24/7 naar buiten te gooien, maar bijvoorbeeld een regeling, waar Joyce het over had, zou ik een erg goed plan vinden. Paarden horen niet 22 uur per dag in een hokje van (met geluk) 4 bij 4. :n

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:15

Jessix schreef:
In mijn omgeving zitten twee maneges met totaal geen weidegang of paddocks en daar betaal je de hoofdprijs. Ze hebben ook wat stallen voor pension. Mensen hier hebben het er blijkbaar voor over, want alles draait al jaren en wat ik er van kan zien ook wel goed.

Ik zou mijn paarden er nog niet willen zetten al kreeg ik geld toe. Mijn paarden staan thuis en ik heb bar weinig faciliteiten. Maar mijn paarden hebben wel een heerlijk sociaal en vrij leven en dat vind ik het belangrijkste. :) Mijn motto is "geen vissenkom, geen vissen" met andere woorden als ik een paard geen paardwaardig leven kan beiden dan hoef ik ook geen paard.

Je bedoelt denk ik: een vissenkom, geen vissen?

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:57

Wij hebben onze paarden bij huis staan. Je kan ze dan houden zoals jij wil. We hebben alles goed voor elkaar, maar geen binnenbak. Wel een goede bodem in de buitenbak. Maar bij strenge vorst en sneeuw kunnen we niet rijden. Dan is het echt zoeken naar een binnenbak om in te rijden.
Daarom heb ik er wel eens aan gedacht om de paarden die in de sport lopen in de winter op een sportstal te zetten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:31

Nabster schreef:
Jessix schreef:
In mijn omgeving zitten twee maneges met totaal geen weidegang of paddocks en daar betaal je de hoofdprijs. Ze hebben ook wat stallen voor pension. Mensen hier hebben het er blijkbaar voor over, want alles draait al jaren en wat ik er van kan zien ook wel goed.

Ik zou mijn paarden er nog niet willen zetten al kreeg ik geld toe. Mijn paarden staan thuis en ik heb bar weinig faciliteiten. Maar mijn paarden hebben wel een heerlijk sociaal en vrij leven en dat vind ik het belangrijkste. :) Mijn motto is "geen vissenkom, geen vissen" met andere woorden als ik een paard geen paardwaardig leven kan beiden dan hoef ik ook geen paard.

Je bedoelt denk ik: een vissenkom, geen vissen?

Nee dat bedoel ik niet. :) Ik bedoel wat ik schrijf. Geen vissenkom, dan ook geen vissen. (en ja ik weet dat vissen niet gelukkig zijn in een kom, maar dat is nou eenmaal het gezegde) Het is heel zwart/wit bedoelt, geen water, geen vissen. Kortom, ik zou dan liever geen paard hebben, als ik het geen vrijheid en sociaal leven kan geven.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 06:58

SafierZ schreef:
Wij hebben onze paarden bij huis staan. Je kan ze dan houden zoals jij wil. We hebben alles goed voor elkaar, maar geen binnenbak. Wel een goede bodem in de buitenbak. Maar bij strenge vorst en sneeuw kunnen we niet rijden. Dan is het echt zoeken naar een binnenbak om in te rijden.
Daarom heb ik er wel eens aan gedacht om de paarden die in de sport lopen in de winter op een sportstal te zetten.

Toen ik nog veel reed deed ik dat.

3 a 4 maanden per jaar verhuisde ik naar een pensionstal zodat ik door kon trainen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:10

Weidebloem schreef:
Nikass schreef:
Ik bedoelde meer hoe controleer je de uren buiten?

Neem aan dat als de faciliteiten er zijn en je als controleur langs komt, je snel genoeg ziet of paarden buiten komen of niet. Als bijna alles op stal staat en een paar op de paddock omdat er ook maar een paar paddocks zijn, weet je genoeg.

Waardeer je optimisme, maar dat gaat het niet worden. Juridisch zeer moeilijk haalbaar en praktisch slecht uitvoerbaar, gezien de aantallen paarden in Nederland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:20

Lijkt mij ook

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 08:31

Tja, alles gaan controleren heeft inderdaad geen zin. Het begint met een andere mindset van veel paarden eigenaren, het besef dat ophokken echt niet acceptabel meer is. Maar dat kost tijd en voordat pensionstallen daarin volgen. In de melkveehouderij is het, na veel actie voeren, ook in positieve zin veranderd. Ook daar is het nog geen ideaal plaatje en zijn er nog de nodige ondier vriendelijke bedrijven, maar in vergelijking met 10 jaar geleden is er veel vooruitgang geboekt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:07

Selka schreef:
Oké dus omdat jij geen zin hebt om een paar sprongen op en af te bouwen moet je paard maar 24/7 opgesloten staan in een klein wc hokje?

Zet het paard op een fatsoenlijke stal en rijd 2x per week (of vaker) met de trailer naar de sportstal.

Eens.

En dit is geen haat. Maar even de zaken zoals jij ts ze zelf beschrijft in je openingsbericht in het juiste perspectief plaatsen.

Niet alles wat je liever niet wilt horen, is haat.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:34

De gezondheid van mijn paarden gaan in alle tijden voor. Dus daar zou ik mijn stal op kiezen. Geen haar op mijn hoofd dat mijn paarden 20 uur of meer op stal staan per dag. Dan gaan ze echt niet gelukkig van worden.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:51

tja ik denk dat een gulle middenweg erg fijn zou zijn inderdaad.
Ieder paard verplicht minimaal 4 uur vrije beweging per dag, ook in de winter.

Dit zal idd een flinke investering zijn voor de pensionstallen, ze hebben bv nu 3 of 4 padocks waar de paarden 1 uur instaan, als je 40 paarden hebt die ieder 4 uur naar buiten moeten heb je er dus 20 nodig. ( uitgaande van full service waar je paard door stal buiten wordt gezet en dus 8 urige werkdag) liefst met een redelijk formaat zodat ze ook echt even gek kunnen doen, goede bodem zodat ze niet in de bagger staan en dan ook nog een voerruif of iets dergelijks want anders graven de paarden uit verveling gaten of zijn ze na een half uur er klaar mee, want in stal is wel lekker eten.

gemiddelde pension stal zal dus flink wat land op moeten offeren, wat weer impact heeft op de hoeveelheid weide die ze hebben enz enz. voor bestaande stallen is dit echt een flinke onderneming om dit om te gooien en eerlijk is eerlijk, wie heeft het kapitaal om heel zn stal en grond opnieuw in te richten?
Als het wettelijk vastgelegt wordt zullen er flink wat bedrijven opeens moeten sluiten omdat ze niet de ruimte of het kapitaal hebben om aan de nieuwe standaarden te voldoen.

En andersom mag van mij ook meer gereguleerd worden, paarden die 24/7 buiten staan moeten een goede schuil stal hebben dat meer is dan alleen een simple overkapping maar waar ze echt beschut tegen de weerinsvloeden kunnen verblijven, met zachte droge bodem en ook buiten een zachte ten alle tijden droge ondergrond hebben waar ze op kunnen staan. Dus geen half kippenhok in een volledig omgeploegd modder weiland met paarden die geen andere keuze hebben dan tot hun kogels in de bagger te staan.

En verder, voor nu zijn er geen wetten dus kiest iedereen naar eer en geweten wat goed is voor hun paard. Zou fijn zijn als we het stukje "leven en laten leven "ook een beetje toepassen.

Loretta

Re: Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:09

Persoonlijk zit ik niet te wachten op regulering van de overhied omdat dat een hoop bureaucratie en papierwerk met zich meebrengt. Maar ik begrijp wel dat als er nog steeds mensen zijn die hun paard 24/7 ophokken dat de roep uit de samenleving daar gewoon om vraagt. Alle paardenhouders moeten ook begrijpen dat de tijdsgeest anders is dan 20 jaar geleden. Aan de buitenwereld kun je niet meer uitleggen om een paard 24/7 vast te houden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:18

En dus kun je bijvoorbeeld alleen 'grondgebonden' paardenhouderij toestaan; voor ieder paard dat je houdt moet je aantonen dat je over een bepaald arsenaal land beschikt. Dat is te controleren, zeker in de professionele paardenhouderij. Dan nog kun je je paarden daar niet op zetten, maar het helpt vast.

Regels die alleen bureaucratie opleveren en oncontroleerbaar zijn gaan niet helpen. Daarom is ook voorlichting, kennis en inzicht belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 30-08-19 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:18

Ik hoop dat de stallen die buitengang garanderen overvolle wachtlijsten hebben en de "sport"stallen leegstand krijgen. Dan zal het veranderen. Ben bang dat dat nu nog erg lang duurt al merk je wel een lichte verschuiving hierin. Er zijn meer paarden dan pensionplekken.. daarom gaan mensen water bij de wijn doen, wat betreft stalling.

Echter vind ik het wel jammer dat veel stallen die buitengang garanderen vaak geen goede faciliteiten hebben.

Kijk bijvoorbeeld naar Ludmilla's Hoeve in Nijkerk, voor ieder wat wils op 1 stal. Het is dat ik niet in die buurt woon maar anders wist ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 30-08-19 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:19

Kendra schreef:
En dus kun je bijvoorbeeld alleen 'grondgebonden' paardenhouderij toestaan; voor ieder paard dat je houdt moet je aantonen dat je over een bepaald arsenaal land beschikt. Dat is te controleren, zeker in de professionele paardenhouderij. Dan nog kun je je paarden daar niet op zetten, maar het helpt vast.

Dat land is er vaak nu ook wel.. en toch staan ze dan wederom op stal. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:50

Wiwabalia schreef:
Ik hoop dat de stallen die buitengang garanderen overvolle wachtlijsten hebben en de "sport"stallen leegstand krijgen. Dan zal het veranderen. Ben bang dat dat nu nog erg lang duurt al merk je wel een lichte verschuiving hierin. Er zijn meer paarden dan pensionplekken.. daarom gaan mensen water bij de wijn doen, wat betreft stalling.

Echter vind ik het wel jammer dat veel stallen die buitengang garanderen vaak geen goede faciliteiten hebben.

Kijk bijvoorbeeld naar Ludmilla's Hoeve in Nijkerk, voor ieder wat wils op 1 stal. Het si dat ik niet in die buurt woon maar anders wist ik het wel.

Het is ook regio afhankelijk. Bij ons in de regio is zeer veel te vinden met veel weidegang. Meer richting de randstad wordt het lastiger.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:26

Ik mis eigenlijk de mix tussen beide, dus paardvriendelijke stallen (zomer 24/7 buiten, winter zoveel mogelijk, (onbeperkt/voldoende) ruwvoer van goede kwaliteit met genoeg voermomenten indien niet onbeperkt, veel vrije beweging en vrije keuze (buiten/binnen), maar wel met de sport faciliteiten zoals een goede buitenbak en volpension. Voor deze mix zou ik best bereid zijn om de portemonee te trekken.

Het lijkt wel een beetje of je moet kiezen tussen sportstallen of paardvriendelijke stallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:38

Sakura789 schreef:
Ik mis eigenlijk de mix tussen beide, dus paardvriendelijke stallen (zomer 24/7 buiten, winter zoveel mogelijk, (onbeperkt/voldoende) ruwvoer van goede kwaliteit met genoeg voermomenten indien niet onbeperkt, veel vrije beweging en vrije keuze (buiten/binnen), maar wel met de sport faciliteiten zoals een goede buitenbak en volpension. Voor deze mix zou ik best bereid zijn om de portemonee te trekken.

Het lijkt wel een beetje of je moet kiezen tussen sportstallen of paardvriendelijke stallen.

Dat is wel merkwaardig eigenlijk. Als recreatieruiter heb ik makkelijk praten ik gebruik die sportfacaliteiten toch niet. Maar er is zeker behoefte aan vanuit de doelgroep.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 30-08-19 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:39

mellanion84 schreef:

Dit zal idd een flinke investering zijn voor de pensionstallen, ze hebben bv nu 3 of 4 padocks waar de paarden 1 uur instaan, als je 40 paarden hebt die ieder 4 uur naar buiten moeten heb je er dus 20 nodig. ( uitgaande van full service waar je paard door stal buiten wordt gezet en dus 8 urige werkdag) liefst met een redelijk formaat zodat ze ook echt even gek kunnen doen, goede bodem zodat ze niet in de bagger staan en dan ook nog een voerruif of iets dergelijks want anders graven de paarden uit verveling gaten of zijn ze na een half uur er klaar mee, want in stal is wel lekker eten.

gemiddelde pension stal zal dus flink wat land op moeten offeren, wat weer impact heeft op de hoeveelheid weide die ze hebben enz enz.

Maar als je weide opoffert om er paddocks van te maken lijkt me nu net het tegenovergestelde van paardvriendelijk. Wij mensen vinden dat een paard zoveel mogelijk 'buiten' moet staan. Maar als dat 'buiten' een zandpaddock is, wat wint het paard dan tov op stal te staan? Het hooi is hetzelfde als op stal, hij heeft een beetje meer plaats om te bewegen, maar geen noodzaak om te bewegen. Als dan ook nog eens de weid kleiner wordt dan gaat het paard er flink op achteruit ipv vooruit.
Ik denk dat we veel meer moeten focussen op de kwaltiteit van 'buiten' ipv alleen te kijken naar hoeveel uur het paard buiten komt. Liever korter buiten maar op een manier dat het paard er plezier aan heeft dan het paard uren buiten te zetten op een paddock waar er voor hem niks te beleven valt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:43

Sakura789 schreef:

Ja vind ik ook raar, net of het niet samen kan gaan :+ met allerlei vooroordelen....

Zal ook afhankelijk zijn van de regio, hier in Brabant zijn genoeg paardvriendelijke sportstallen,
dus nooit hoeven kiezen en nog betaalbaar ook :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:44

Nou ik heb dus ervaring met zo'n stal die en sportstal en paardvriendelijk was, bestaat niet meer helaas, maar daar hadden paarden ruime paddocks met schuilstal met zn tweeën minimaal en daar werd er veel aan gedaan om ze te laten bewegen, onder andere simpelweg water en hooi uit elkaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:27

Sclimpre schreef:
mellanion84 schreef:

gemiddelde pension stal zal dus flink wat land op moeten offeren, wat weer impact heeft op de hoeveelheid weide die ze hebben enz enz.

Maar als je weide opoffert om er paddocks van te maken lijkt me nu net het tegenovergestelde van paardvriendelijk. Wij mensen vinden dat een paard zoveel mogelijk 'buiten' moet staan. Maar als dat 'buiten' een zandpaddock is, wat wint het paard dan tov op stal te staan? Het hooi is hetzelfde als op stal, hij heeft een beetje meer plaats om te bewegen, maar geen noodzaak om te bewegen. Als dan ook nog eens de weid kleiner wordt dan gaat het paard er flink op achteruit ipv vooruit.
Ik denk dat we veel meer moeten focussen op de kwaltiteit van 'buiten' ipv alleen te kijken naar hoeveel uur het paard buiten komt. Liever korter buiten maar op een manier dat het paard er plezier aan heeft dan het paard uren buiten te zetten op een paddock waar er voor hem niks te beleven valt.

Die paddocks die je tegenwoordig veel ziet vind ik ook net buitenstallen. Voor mij voldoen die dus ook niet. Het gaat mij er om dat mijn paarden kunnen bewegen. Rennen, spelen, etc. Tuurlijk is buitenlucht al weer wat fijner dan de hele dag op stal staan, maar voor mij nog steeds te weinig. En al helemaal als ze daar dan 4 uurtjes per dag in mogen staan en dan weer naar binnen.

Wat ik hier zie is dat ze een wei voor de winter gewoon op offeren en die van de lente weer opnieuw inzaaien.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:33

Het gekke is ook, er is onwijs veel vraag naar. Alleen het lijkt wel of je de keuze moet maken tussen traditioneel pension/sportstal of een doe alles zelf/samen 24/7 'stalling'. Ik denk dat ik zo wel een handje vol mensen ken, die direct hun paard bij zo'n stal zouden willen zetten en daar ook echt wel voor willen betalen.

Als we ooit willen verhuizen en ik t.z.t. nog paarden heb, dan ga ik geloof ik eerst op zoek naar een goede pensionstal en daarna zoeken voor een huis. :')

Welke omgeving zit je Listiglisje?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:37

Ik vind het echt lastig. Voorheen woonde ik in provincie Utrecht (op 20 minuten van de stad) en toen had ik echt paardvriendelijkere keuzes dan nu (Culemborg).

Ik had dat toch andersom verwacht. Door de stalhouders word de schuld gegeven aan de kleigrond.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:40

Jessix schreef:
Sclimpre schreef:

Die paddocks die je tegenwoordig veel ziet vind ik ook net buitenstallen. Voor mij voldoen die dus ook niet. Het gaat mij er om dat mijn paarden kunnen bewegen. Rennen, spelen, etc. Tuurlijk is buitenlucht al weer wat fijner dan de hele dag op stal staan, maar voor mij nog steeds te weinig. En al helemaal als ze daar dan 4 uurtjes per dag in mogen staan en dan weer naar binnen.

Wat ik hier zie is dat ze een wei voor de winter gewoon op offeren en die van de lente weer opnieuw inzaaien.

Paradoxaal genoeg denk ik dat net de vraag om paarden veel uren buiten te zetten leidt tot allemaal 'stal'paddockjes. Waar de paarden ook maar wat staan te niksen eens hun hooi op is.
Op de duur is iedereen ook gewend altijd een keurig paard te hebben waar je hooguit wat zand moet afborstelen en dat weidegang te 'vuil' is.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 30-08-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt