mellanion84 schreef:tja ik denk dat een gulle middenweg erg fijn zou zijn inderdaad.
Ieder paard verplicht minimaal 4 uur vrije beweging per dag, ook in de winter.
Dit zal idd een flinke investering zijn voor de pensionstallen, ze hebben bv nu 3 of 4 padocks waar de paarden 1 uur instaan, als je 40 paarden hebt die ieder 4 uur naar buiten moeten heb je er dus 20 nodig. ( uitgaande van full service waar je paard door stal buiten wordt gezet en dus 8 urige werkdag) liefst met een redelijk formaat zodat ze ook echt even gek kunnen doen, goede bodem zodat ze niet in de bagger staan en dan ook nog een voerruif of iets dergelijks want anders graven de paarden uit verveling gaten of zijn ze na een half uur er klaar mee, want in stal is wel lekker eten.
gemiddelde pension stal zal dus flink wat land op moeten offeren, wat weer impact heeft op de hoeveelheid weide die ze hebben enz enz.
Maar als je weide opoffert om er paddocks van te maken lijkt me nu net het tegenovergestelde van paardvriendelijk. Wij mensen vinden dat een paard zoveel mogelijk 'buiten' moet staan. Maar als dat 'buiten' een zandpaddock is, wat wint het paard dan tov op stal te staan? Het hooi is hetzelfde als op stal, hij heeft een beetje meer plaats om te bewegen, maar geen noodzaak om te bewegen. Als dan ook nog eens de weid kleiner wordt dan gaat het paard er flink op achteruit ipv vooruit.
Ik denk dat we veel meer moeten focussen op de kwaltiteit van 'buiten' ipv alleen te kijken naar hoeveel uur het paard buiten komt. Liever korter buiten maar op een manier dat het paard er plezier aan heeft dan het paard uren buiten te zetten op een paddock waar er voor hem niks te beleven valt.