Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:34

Nikass schreef:
Gizeppie mijn paard heeft er ongeveer anderhalf jaar over gedaan om 24/7 buiten te kunnen staan. Wel een regendeken op als het hard of langdurig regent. Als ze in de winter geen gebruik maakt van de schuilstal dan moet ze snachts op stal.
De omstandigheden zijn dus wel erg van belang, maar je paard kan het dan echt wel weer leren. Maar gooi hem niet in het diepe. Mensen die zeggen dat het niet erg is als zijn haren overeind staan omdat hij het koud heeft... Wat een flauwekul, geef hem een deken.

Kendra: mijn ervaring is dat mijn merrie niet goed met ruinen samen kan staan. Uitzonderingen daargelaten. Mijn andere paarden kunnen wel gemengd staan.

Duhelo het is wel zaak om in de gaten te houden of het paard van de schuilstal gebruik maakt.

Ik denk wel dat een paard het idd kan leren.. Maar of hij er gelukkig van wordt is een tweede.. Ik weet ook niet of ik het voor hem wil, omdat hij niet heel goed in een kudde kan functioneren, omdat hij het niet geleerd heeft. Ook omdat hij te lang hengst daarvoor is geweest.. Dit merk je aan alle kanten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:39

Chubby schreef:
Kendra schreef:
Ik herhaal even mijn vragen:
1/ Wie heeft ervaring met een pp met merries en ruinen door elkaar heen en hoe gaat dat?
2/ Wie heeft ervaring met merries met veulens in een pp?

Bij ons op de PP lopen momenteel 4 ruinen (waarvan 1 lang hengst is geweest en in een kudde ook veulens heeft verwekt) en 7 merries. In één kudde dus.

Met zo'n "dominante" ruin in een relatief kleine kudde op een perceel van netto 1 ha kun je niet meer dominante ruinen hebben. Alhoewel een andere ruin (shet) ook best mans is. Ze hebben het met elkaar op een akkoordje gegooid en delen de merries.

De andere ruinen zijn samen de "vrijgezellen".

De dominante ruin heeft 2 aanbidsters, waarvan hij er eentje wel eens dekt. De andere merries zijn hooguit tijdens hun hengstigheid enigszins geïnteresseerd in hem, maar zijn daarbuiten ook "vrijgezel" en worden niet gedekt.

We hebben eerder een andere jonge ruin in de kudde gehad. Die dekte een aantal merries, maar was daar niet zo handig in. Die hebben we uiteindelijk gevraagd een andere plek te zoeken.

Mijn voormalig dekhengst heeft meer dan 30 nakomelingen lopen en ging elke week naar de dekdienst. Er zijn hengsten waarbij het later goed komt (zoals bij mn vorige lease lusitano). Maar er zijn ook hengsten waarbij je niet altijd het risico moet nemen om die in de kudde te gooien als ze dit niet kennen. Jou hengst heeft op een natuurlijke manier gedekt, die van mij niet en stond vanaf z'n derde op stal. Ik ga absoluut niet het risico lopen dat mijn paard of die van een ander een blessure oploopt, omdat wij een bepaalde wens of natuurlijke huisvesting voor ons zien. Dit paard is niet geschikt voor een grote kudde. Dit is al eerder geprobeerd, maar toen is het finaal mis gegaan met als gevolg blijvende schade voor een ander paard. In een koppel met een ruin gaat prima.

Chubby

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:05

Gizeppie, zo'n hengst zou ik niet in mijn kudde hoeven ;) Dat betekent niet dat dat paard niet op een PP kan. Een PP kan ook bestaan voor één paard, of voor dat specifieke paard met paarden waar hij wel mee kan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 15:29

Chubby schreef:
Gizeppie, zo'n hengst zou ik niet in mijn kudde hoeven ;) Dat betekent niet dat dat paard niet op een PP kan. Een PP kan ook bestaan voor één paard, of voor dat specifieke paard met paarden waar hij wel mee kan.

Goh, wie wel haha. Dat is dus een hele andere insteek. Daarom denk ik dat mijn paard niet geschikt is voor een paddock paradise..

Hij kan wel in een koppel.. dat zie je op de foto! Achterste is de mijne.. Meestal matcht het goed met een dominante andere nuchtere ruin. Geen jonkie.. dit paard war bij hem stond was nuchter en dominant, ging prima samen.

Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:56

pmarena schreef:
Volgens mij kan elk paard op een Paddock Paradise systeem. Simpelweg omdat dit in essentie niet meer is dan een looppad met wat "eilandjes" onderweg.

In het oorspronkelijk concept was de track een middel om de paarden meer te laten bewegen en hun leefomgeving interessanter te maken. Een middel, niet het doel en niet de essentie. Ik denk dat het daar misloopt. Het oorspronkelijk concept was om de omgeving aan te passen aan het welzijn van de paarden, maar nu wordt het heel vaak als excuus gebruikt om veel paarden op een kleine oppervlakte te houden. Dan krijg je veel verharding (want veel paarden op een kleine oppervlakte lopen alles kapot), smalle doorgangen ('3m is breed genoeg' :( ) en niet veel meer dan een track met een paar mini-weitjes die af en toe eens open mogen. Het is wel logisch als er daar een nieuw paard bijgezet wordt dat die verdwaalt en ergens door een omheining knalt. Dat kan je niet verwijten aan het oorspronkelijk concept. Maar wel aan hetgeen er vaak van gemaakt wordt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 15:57

Sclimpre schreef:
pmarena schreef:
Volgens mij kan elk paard op een Paddock Paradise systeem. Simpelweg omdat dit in essentie niet meer is dan een looppad met wat "eilandjes" onderweg.

In het oorspronkelijk concept was de track een middel om de paarden meer te laten bewegen en hun leefomgeving interessanter te maken. Een middel, niet het doel en niet de essentie. Ik denk dat het daar misloopt. Het oorspronkelijk concept was om de omgeving aan te passen aan het welzijn van de paarden, maar nu wordt het heel vaak als excuus gebruikt om veel paarden op een kleine oppervlakte te houden. Dan krijg je veel verharding (want veel paarden op een kleine oppervlakte lopen alles kapot), smalle doorgangen ('3m is breed genoeg' :( ) en niet veel meer dan een track met een paar mini-weitjes die af en toe eens open mogen. Het is wel logisch als er daar een nieuw paard bijgezet wordt dat die verdwaalt en ergens door een omheining knalt. Dat kan je niet verwijten aan het oorspronkelijk concept. Maar wel aan hetgeen er vaak van gemaakt wordt.

Het beleid idd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:56

Het gaat helemaal niet om natuurlijk houden. Het gaat erom dat een paard niet gemaakt is om uren op stal te zetten en het zowel geestelijk als lichamelijk ongezond is.

Overdag kan er evenveel gebeuren as 's avonds en 's nachts, dus het op stal zetten doen de meeste mensen voor hun eigen gevoel en is schijnveiligheid.

Als je paard niet graag buiten staat, doe je echt iets fout.

Onze hengst was pas gecastreerd en had ik met 2 draden naast de merrie en 2 ruintjes eerst. Toen er rust kwam, met 1 lijntje ertussen zodat ze neus contact konden maken en daarna is hij juist met de merrie komen te staan en de ruinen ernaast. De merrie en hij gingen beter samen dan hij en de ruinen.
Een stap verder zijn we toen niet gekomen, omdat hij wat mankeerde en ingeslapen is.

Nu hebben we 3 ruinen en 1 merrie al jaren samen lopen. ALLEN ex stalpaarden. Shet en nf hebben tm hun 17/18e zoiets op stal gestaan. De merrie tm haar 21/22e. Mn andere ruin tm zijn 17e.

Nu hebben we een ruin van 10 die tm vorige week nog 's avonds op stal ging en ook onder dekens stond. Hij heeft bij ons 1 nacht op stal gestaan en daarna 24/7 buiten naast de anderen. Gaat echt prima en als we draad weghalen, vindt hij rondlopen super leuk. Ook zijn vorige eigenaresse ziet het aan zijn gezichtsuitdrukkingen en je merkt het aan zijn gehele gedrag, want wij kennen hem ook al 6jaar.

Wij zitten zelf op zandgrond en de goede pp's die ik heb bezocht hebben allemaal droge paden en ruime, droge zandpaddocks.
Ik heb werkelijk NERGENS onrust gezien en ik volg er meerdere die ook met zeer veel regelmaat slapende paarden laten zien.
Net als bij ons waar in het zonnetje liggen ook echt favoriet is. Wanneer dat niet gebeurt of kan, doe je als mens iets fout. Dat ligt niet aan de paarden. Paarden moeten het doen met datgene wat je biedt.

Paarden zijn echt gemaakt om afstanden af te leggen. Ook op een pp leggen ze nog lang niet genoeg km's af, maar meer dan op stal of een uitloopje, kleine paddock etc.

Juist door het aanleggen van een pp met ligplekken, voerplekken, drinkplekken,paden, nodig je ze ook uit tot bewegen. En waar je dat voldoende aanbiedt, kan een kudde ook goed samenleven, omdat ze kunnen kiezen.
Op alle stallen waar ik heb gewerkt, les heb gegeven en zelf heb gestaan, zie je ook in de wei met regelmaat gejaag en paarden door het draad komen. Juist door die vaak vierkante oppervlakte en het gedwongen samenleven.
Op een ruim opgezette pp, zijn er meerdere rust, voer, drinkplekken en kunnen ze verschillende vormen van beschutting vinden.

Onze nieuwe zit strak in zijn vel, staat nu overdag zonder deken en rilt geen moment. Mijn merrie is 26 en stond op stal met dikke benen en was stijf. Die loopt nu als een trein en altijd slanke benen.
En als voorbeeld; zij had een mega grote wond op dr been die met nietjes vastgezet is, maar veearts niet dacht dat het zou houden. Juist door het bewegen bleef het been dun en is het super netjes geheeld destijds.
Ja, een wond, maar dat gebeurt dus altijd en overal; overdag op de wei of paddock, op stal of waar je wil.....
Mijn ene ruin met peesblessures loopt gewoon goed door 24/7 buiten lopen.
En zo zou ik van anderen ook de vele voordelen kunnen noemen.

Mensen blijven op stal goedpraten voor hun eigen gemoed. Wij hebben stallen, staan open, dus ze mogen erin, gaan erin en dat is prima. Maar ze staan er echt NOOIT uren in. Als je zeker wil weten of je paard 12 uur op stal zo fijn vindt, zet je de deur open en kijk je wat ie kiest.

Mijn honden vinden op de bank liggen ook heel fijn, maar dat neemt niet weg dat ze hun beweging gewoon nodig hebben. Net als mensen etc etc. Het een sluit het ander niet uit, maar we zijn inmiddels zover ontwikkelt dat we weten dat opsluiten van paarden ( en andere dieren ) negatieve gevolgen heeft. Nogmaals; lees op bokt de vele medische en gedragsproblemen. Ja, daar wordt aan verdient, dus ik zou ze dan ook adviseren op stal te houden, want dan kan ik wat verdienen........

Contact met anderen horen ze jong te leren. Maar als je netjes introduceert leren ze het echt wel. Mijn ene ruin stond ooit op stal naast een paard dat geen paard naast hem kon hebben, maar na 2 dagen door tralies moeilijk doen en genegeerd worden door mijn ruin was het oke. daarna stonden ze buiten naast elkaar.
Op een goede dag bij elkaar gezet en heeft ie ´leren´ kroelen.......Ze mochten die van mij er altijd bij zetten en dat ging super. Tijdje daarna werd ik gebeld dat hij in de wei liep bij de groep. Hij had gewoon tijd nodig en een kans om het te leren.

Mijn ruin van 20 heeft gedekt en ook die is soms niet de meest vriendelijke, maar dan zijn de anderen zo wijs om daar juist op te reageren en is het evenwicht weer in balans. Voldoende voerplekken aanwezig, maar meestal staan ze rondom 1 bak.

Mensen bemoeien zich er veel teveel mee. Ik wil ze ook zo veilig mogelijk hebben, maar kan niet alles voorkomen. Dat kan nergens. Maar als ik moet kiezen heb ik ze liever wat korter en gelukkig en gezond gehouden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:26

[quote="pmarena]
Dus die opmerkingen van: een PP is niet geschikt voor mijn paard want...en dan volgt er iets dat je prima op kan lossen binnen een PP perceel... dat vind ik raar.

Al die redenen waarom het niet zou werken hebben an sich niks te maken met of er nu wel of niet een track over je perceel loopt. Dat zijn allemaal randvoorwaarden. Die track an sich moet voor geen enkel paard een probleem zijn: de rest van de inrichting en beleid kan dat wel zijn natuurlijk :j

Maar om dan het hele PP idee af te serveren dat slaat nergens op. Want een aanpassing ervan zou wel gewoon prima kunnen werken bij al die paarden :j
[/quote]

Ik ben het deels met je eens, maar volgens mij is het concept van een pp wèl bedoeld als groepshuisvesting, en dan ben ik toch benieuwd hoe jij denkt over de problemen waar ik tegenaan loop met mijn paarden wat betreft groepshuisvesting:

Maar hoe realiseerbaar is de perfecte kudde? Als ik wil dat mijn paard voldoende ruwvoer kan eten moet er ontzettend veel beschikbaar zijn. Ze heeft namelijk onbeperkt nodig, maar heeft het minste te vertellen in de kudde. Je kan er dus alleen een maatje bijzetten die ook onbeperkt kan eten. Stel dan maar eens een groepje samen. Op een pensionstal kan je dat sowieso wel vergeten. Maar ook aan huis is dat niet eenvoudig.

Ik heb mijn paard liefst op een groot stuk land, met veel gras.
Maar mijn andere paarden kunnen dit niet aan, die krijgen dan veel te veel. Die balans in voeren lukt vrijwel niet met groepshuisvesting. Tenzij alle paarden hetzelfde nodig hebben of je ze meerdere uren per dag apart zet (maar in hoeverre heb je het dan nog over groepshuisvesting?)
Zelfde geldt overigens voor schuilmogelijkheden. Wil mijn paard met andere paarden in een schuilstal gaan staan, dan mag je een flinke ruimte per paard rekenen. Dit is meestal niet realiseerbaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 17:31

superpony schreef:
Als je paard niet graag buiten staat, doe je echt iets fout.

Mijn paarden staan allemaal graag buiten. Maar niet onder alle omstandigheden. Als het warm is en sterft van de insecten, dan staan ze heel graag in een koele stal.
En als het dagenlang plenst van de regen staan ze ook graag binnen.
De dominantste maakt het niet uit of er meer paarden in (schuil)stal staan. Als ze in de weg staan dan jaagt ze ze wel opzij. Maar voor de laatste in de kudde is het heel vermoeiend om altijd met anderen te staan. Om altijd opzij te moeten als een ander dat uitkomt. Het kan soms een uitkomst bieden om dan de nachten op een individuele box door te brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:37

Ik vind groepshuisvesting niet per-sé verbonden met een Paddock Paradise.

Wij hebben hier 2 stallen een stukje uit elkaar staan.
Om elke stal een stukje verharding, en om beide stallen ligt dan 1 geheel van zand.
Vanaf het zand kunnen ze verschillende paden op die breder en smaller worden en rond het hele perceel lopen. Daar kunnen ze ook gras wegsnoepen. Ze kunnen op verschillende plekken, verschillende stukken wei in als we die openzetten.

Ik zou niet weten waarom je dit niet een Paddock Paradise zou noemen :)

Omdat we niet zoveel ruimte hebben in de stal en alles bij elkaar nog geen hectare hebben, vinden we 3 ponies de max. Voor meer is het ongeschikt. Maar het is niet het aantal paarden dat bepaalt of je een PP hebt, maar de inrichting :)

Wanneer je een grotere groep paarden / eigenaren met heel erg verschillende behoeftes hebt dan valt het natuurlijk niet mee om die 24/7/365 als groep te houden zonder hekjes of deurtjes er tussen. Met geen enkel systeem :) Tja tenzij je met voerautomaten werkt maar dat is ook niet zaligmakend.

Maar de vraag is: is een PP voor ieder paard geschikt? En in principe is het antwoord op die vraag: JA.
De vraag: is een PP voor iedere GROEP paarden geschikt, dat is weer een hele andere :)

Maar op een gewone stal met stallen, paddocks en / of weides staan de paarden ook niet 24/7/365 zonder hekken en deuren bij elkaar. Als sommige paarden apart moeten staan, dan kan je dat nog steeds inbouwen in een PP concept: door toch koppels bij elkaar te zoeken en je terrein zo in te delen dat verschillende groepen paarden hun eigen deel van het PP hebben.

De paarden die op de wei mogen lopen dan lekker op de wei, en de paarden die niet (zo lang) op de wei mogen, die kunnen dan mooi op het pad om die wei heen lopen: zo kunnen ze toch nog samen op grazen / lopen / leven alleen dan met een hek er tussen. Dat is altijd nog meer "samen" dan het terrein in aparte hokjes verdelen :)

Hier hebben we het ook zo ingericht dat we 2 aparte circuits kunnen maken door hekken open / dicht te zetten. Paar jaar terug was hier een nieuwe merrie met veulen, en die konden zo op hun gemakje het terrein verkennen, steeds de anderen zien en toch hun eigen plekje hebben. Na een paar dagen omwisselen zodat ze de boel daar ook konden verkennen, en toen niemand meer van elkaar opkeek en ze echt samen op gingen grazen langs het pad, samen gezet zonder problemen.

En sinds vorig jaar is het zo dat weidegenootje niet meer veel op het gras mag. Die blijft dan lekker op het pad wat grasjes zoeken en hooi eten, en die van mij staat in het midden op de wei. Zijn ze samen maar toch elk hun eigen aanbod van ruwvoer :) en 's avonds weer samen op het pad want dan had die van mij ook wel genoeg gras gegeten, het blijft een pony ;)

Een track is uiteindelijk niks meer dan een hele lange paddock of graasstrook. En daar kun je allerlei hele leuke en handige dingen mee doen die het terrein leuker en beter maken voor paarden :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:23

Mooie discussie.

Niet elk paard is geschikt voor elk Paddock Paradise en niet elk Paddock Paradise is geschikt voor elk paard.

Er zijn te veel variabelen om 1 specifieke locatie met 1 kudde perfect te krijgen voor elk paard.

Belangrijke factoren:

Verschillende voederbehoeften en voerbeleid

Klik met de kudde

Ruimte buiten en binnen en indeling.

Ook bij huis heb je je beperkingen in je perceel, je staloppervlak en indeling, weideoppervlak, en overige ruimte en indeling perceel.

Financiën spelen ook mee. En de beschikbare tijd.

Ik heb een Paddock Paradise aan huis. Heb de paarden het liefst vrij en samen lopen, met de wei een deel van de dag of nacht open zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen en zoveel mogelijk zelf kunnen kiezen.
Maar ik heb wel te maken met de begrenzingen van mijn perceel en stalgebouw en de eigenschappen van de paarden die hier staan.
Ik ben pragmaticus.

Dat betekent dat mijn oude bejaarde pony voor de nacht zijn eigen inloopstal met paddock heeft, waar hij rustig zijn geweekte voer kan eten, hij niet weggejaagd of opgejaagd wordt, binnen of buiten kan liggen en onbeperkt hooi kan eten.

De meeste paarden in de groepshuisvesting worden snel te dik dus die kunnen niet onbeperkt ruwvoer eten.

Dan heb ik nog mijn sportmerrie die hele dagen buitenstaan van herfst tot voorjaar niet gewend was toen ik haar drie jaar geleden kocht. Ze ging buiten eerst niet hooi eten, niet plassen en niet liggen. Wel gaten graven en plantenwortels opgraven en opeten. Die heb ik in het begin eerst 3x per dag korter buiten gezet en dat opgebouwd naar minimaal 12 uur buiten per dag.

Omdat mijn paard mijn pony opjaagd als ze daar zin in heeft, en hem klem zet in de stal, en haar stal in regent als de deur open blijft, staat zij opgesloten.

Zou mijn oudje gaan hemelen kan zij zijn stal er bij krijgen en ook zelf in en uit kunnen lopen. Zo lang ze niet op ijzers hoeft in elk geval, want die haakt ze onder de strip/drempel van de staldeur en trekt ze dan krom of er af.

Ik Voer voordroog omdat ik dat buiten op kan slaan vanwege te weinig opslagruimte binnen. Ik voer nat hooi in de zomer omdat er een aantal allergische en stofgevoelige paarden tussen staan.

De wei kan niet onbeperkt open vanwege de dikkertjes en in de winter onbeperkt voordroog gaat ook niet goed.

Ik ben in de loop der jaren steeds kritischer geworden op de samenstelling van de groep. Het niet passen bij het huidige beleid en in de huidige kudde. Zonder te veel aanpassingen want dat is op langere termijn vaak niet vol te houden. Toch is het nu ook nog schipperen.

Zo min mogelijk wisselingen in de kudde,dus ook goed opletten wie je in huis haalt en of het echt een match is er ze lang willen blijven. Bij twijfel, niet doen!

Voor mij is een bewegingsstal met individueel voersysteem, veel ruimte, mooie indeling met tracks en verschillende natuurlijk aangeklede ruimten, selectiepoortjes naar de weide en hele mooi ruime, deels opgestrooide inloopstallen het meest ideaal.

Eventueel gecombineerd met individuele paddock boxen (dus box met vrije uitloop) voor de nacht voor een deel van de paarden.

Maar dat kan hier niet. Niet qua indeling perceel en bouwvlak/M2 bebouwing en financieel ook niet.

Kijk naar je paard en probeer een plek te vinden of maken die het beste aansluit bij zijn behoeften met gezelschap waar hij/zij het goed me kan vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:29

@Kendra, gemengde groepen kan mits er geen twee zeer dominante ruinen zijn die met elkaar gaan vechten om de merries en de ruinen niet dekken.

Merries met veulens in een tracksysteem zou ik alleen doen met zeer sociale en stabiele kudde en erg ruime tracks. Veulens kunnen eerder klemgezet worden of door de draad gaan. Als er gerend wordt op de paden zijn ze extra kwetsbaar.

Ik persoonlijk zou die merries met veulens liever een eigen overzichtelijke paddock en wei geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:32

Pmarena volgens mij is het idee van een pp een zo natuurlijk mogelijke huisvesting, en dat is in kudde verband. Een pp met een paard alleen, tja, dat is volgens mij niet de bedoeling van het concept.

Het gaat er mij niet om dat andere vormen van huisvesting ook hun beperkingen hebben: ik pleit niet voor of tegen een systeem, dus dat zal best.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:50

Volgens mij is een paard alleen bij geen enkel concept de bedoeling...althans niet als het aan het paard ligt :)
Maar ik heb het toch ook helemaal niet over een paard alleen?

En als ik hierachter maar 2 ponies heb lopen, is het natuurlijk niet ineens geen PP meer :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:08

Nee je begrijpt me verkeerd, we delen min of meer dezelfde mening: pp is een mooi en prima concept, afhankelijk van de uitvoering.
Maar waar ik tegenaan loop is dat ik groepshuisvesting lastig te managen vind. Mijn paard staat daarom soms alleen op stal, of alleen op een wei (wel direct naast anderen natuurlijk).
Dan kan je eigenlijk niet meer spreken van een pp, of vindt jij van wel?
Volgens mij is namelijk inherent aan een pp de groepshuisvesting. (En dus niet alleen de tracks)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:57

Mwoah het kan dan een wat anders dan standaard uitgevoerde PP zijn toch? :)

Als er een paard tussen zit dat (een deel van de dag?) echt beter alleen kan zijn, daarvoor zou ik dan zelf het liefst een PP zien met zoiets als hier: meerdere circuits.

Waarbij elk circuit een vrij toegankelijke stal + stukje verharding + stukje zand + stukje track heeft. En dan eventueel een toegankelijk weiland als het dier mag grazen.

Je kan meerdere circuits in elkaar verweven op 1 terrein en voor mij is het dan niet zo dat het paard dat alleen zou staan op zo'n circuit, en de anderen er omheen en heel dichtbij maar achter een hek, dat die groep dan zogezegd wel op een PP staat en die ene niet.

Voor mij bepaald het aantal zonder hekje gescheiden paarden het niet, maar vooral de aanwezigheid van een track en voerpunten enzo :) En ja natuurlijk ga je in principe uit van meer dan 1 paard die echt helemaal samen lopen zonder hek er tussen :j Maar als je een zeldzaam geval hebt dat echt niet met anderen kan, dan kan je die op deze manier toch het meest sociaal houden denk ik...als de anderen er echt dichtbij omheen lopen en ze toch min of meer samen op kunnen gaan trekken. Dat die anderen niet een groepje in de verte blijven zeg maar. Wie weet wordt het betreffende paard dan ook nog een stuk socialer als hij dichterbij anderen leeft en dat spul zo eens gade kan slaan hoe dat nu eigenlijk met elkaar interactie heeft :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:04

Ja dat is heel ideaal, maar natuurlijk niet echt realistisch. Op de meeste plekken mag je al blij zijn als je één schuilstalletje mag neerzetten, laat staan meerdere. Nog afgezien van wat dat allemaal kost.

Mijn paard kan overigens wel met andere paarden, en wil dat ook graag, maar komt te kort wat betreft voeren en schuilen als ze 24/7/365 met ze staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:14

Nouja, er zijn best mogelijkheden hier en daar denk ik, om vanaf een stalgebouwtje 2 verschillende paden te maken. Ik heb dat trouwens ook wel vaker gezien in een systeem van gewoon weitjes naast elkaar :)

Dat was een oud boerderij-achtig iets en hier is het ook maar gewoon een weitje in de polder met 2 hokjes er op, alles behalve luxe. Maar met wat goede wil kan je van vrij veel plekken best een leuk systeem met tracks maken :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:57

Alles gelezen hebbende denk ik dat een PP niet geschikt is voor ieder paard, eigenlijk niet voor iedere situatie. Wij hebben een redelijk vaste groep (sport)paarden, maar er wordt weleens wat verkocht, we fokken er wel eens wat bij. We hebben merries en ruinen, waarvan ik van eentje zeker weet dat hij dekt als ie de kans krijgt. Dat doe ik mijn merries niet aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:34

maar Kendra: dan kan je toch prima een groep ruinen en een groep merries maken? of komen ze nu allemaal elk op een apart stuk buiten?

Dat gaat ook weer niet over de pp op zich, wel over de samenstelling van groep.
Ik denk dat een goed aangelegde pp (dus goede schuilstal, verharding, brede paden, meerdere paddocks, meer voerplaatsen dan er paarden zijn, etc) echt wel voor ieder paard werkt. Maar het staat en valt met de groepssamenstelling. En voor het ene paard kan 1 ander vriendje ideaal zijn, waar het andere floreert in een grotere groep. Waar de een het liever wat rustigeraan heeft, gaat de ander zich vervelen en paardjes gaan pesten, die doet het dan weer beter in een groep jonge paarden bv, ...

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:38

Paarden introduceren binnen het PP/track systeem kost tijd en voornamelijk geduld van de eigenaar.
Als ik naar mijn eigen paarden kijk denk ik dat het systeem voor ieder paard kan werken.

Ikzelf heb er 4 staan, jong&oud/groot&klein/ merrie's & 1 ruin.
Vorig (voor)jaar mijn volledige perceel aangepast naar het PP/track systeem.
Voorheen stonden mijn paarden de nachten op stal, overdag 16 uur buiten in de paddock en met mooi weer op de weide.
Ruwvoer kregen zij 4x per dag, krachtvoer 2x (waarvan 2 voerbeurten individueel op stal)
Bij slecht weer op stal of met een aantal dekens op, een paar uurtjes, naar buiten.

Tijdens het introduceren van ons nieuwe systeem ben ik eerst fout begonnen door ze direct te confronteren met het nieuwe systeem.

2 van de 4 waren erg gewend aan het oude schema, stonden ook gedurende lange tijd elke avond in hun eigen stal te wachten op voer en begrepen het in/uitlopen totaal niet. Evenals het onbeperkte aanbod van ruwvoer. Ze stonden onafgebroken te eten, werden te dik.

Uiteindelijk ben ik
stap voor stap op nieuw begonnen en heb dit gedurende het afgelopen jaar opgebouwd.
Nu, na 1 jaar, is er rust. Begrijpen ze dat ze zelf hun weg mogen kiezen en gebruiken ze de stal enkel nog voor schuilen bij warmte,insecten en extreem weer...al blijven ze tegenwoordig ook met de bips in de wind/regen staan.
Onbeperkt voeren lukt helaas niet, 1 merrie stopt gewoon niet tot alles op is. Voeren doe ik nu 3x p.d in slowfeedernetten.
Aanvulling in de vorm van brok etc.(o.a.vitalbix) krijgen ze individueel aangeboden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:32

Dat klinkt heel goed hoor, maar dat zou dus bij mijn kudde niet werken. Met slowfeedernetten krijgt mijn merrie te weinig en de rest van de kudde teveel...
Dus ik ben van mening dat een pp voor ieder paard kan als het gaat om de indeling van het terrein, maar niet als het gaat om groepshuisvesting.
Daarbij is het voor een particulier of kleinere stal niet realistisch om meerdere pp's te organiseren voor meerdere groepen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:51

Sclimpre schreef:
Dat klopt. En het rare is dat hoe harder mensen roepen dat ze hun paarden op een natuurlijke manier houden, hoe verder ze verwijderd schijnen te zijn van de echte natuur van het paard.

Amen!

En dan nog de vraag, wil dat paard wel terug naar de natuur? Willen wij terug naar de grotten? In de natuur kunnen ze niet kiezen of ze binnen of buiten willen staan, ze moeten wel buiten blijven.

Ik vind dat we behoorlijk doorslaan in dat 24-7 buiten en persoonlijk vind ik die paarden er vaak niet zo best uit zien. Om over hygiene nog niet te spreken. Rust, regelmaat en reinheid is ook een regel die voor de paarden opgaat. Daar zijn ze bij gebaat en dat geeft ze rust in de kop.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:00

24/7 buiten is niet gelijk aan : drop ze maar buiten op een stukje modder. (alhoewel dat helaas wel te vaak gebeurt).
Streven moet uiteraard wel zijn dat ze droog kunnen staan en liggen en niet door de bagger moeten voor de basisbehoeftes. (dus imo moeten ze met droge voeten kunnen staan om te eten, hun drinken en slaapplaats moet ook bereikbaar zijn om droog te bereiken.)
In een dergelijke situatie blijven de paarden over het algemeen ook gewoon mooi en schoon.(behalve als je zo-eentje hebt die liever in een plas modder slaapt dan in de droge paddock maargoed :D )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:01

In Nederland? Droog, schoon en mooi? Ik moet het nog tegenkomen.