Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Paard in wei naast RoundUp-veld, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:32

maar dat is toch niet meer dan normaal?

ik denk dat niemand die meerdere hectaren beheert,gaat beweren dat je dit maar moet bijhouden....

dat is niet haalbaar gewoon,en vooral met paarden(die heel selectief eten en weides niet onmiddellijk proper houden),is zoiets onhaalbaar zonder te sproeien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:37

tengeltje11 schreef:

ik denk dat niemand die meerdere hectaren beheert,gaat beweren dat je dit maar moet bijhouden....

dat is niet haalbaar gewoon,en vooral met paarden(die heel selectief eten en weides niet onmiddellijk proper houden),is zoiets onhaalbaar zonder te sproeien.

Klopt, maar ik heb de indruk dat TS alleen haar eigen mening bevestigd wil hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:07

tengeltje11 schreef:

Wij hebben 4 ha en houden het zoveel mogelijk bij.Verleden jaar hebben we toch eens laten sproeien omdat het varkensblad de overhand nam.Soms moet je iets.
Heel in het begin ook eens gedaan met het jkk sindsdien is dat handmatig wel bij te houden,al hoop ik dat de buren dat toch ook nog eens gaan doen,die hebben hun paarden er gewoon tussen lopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:58

antje_vip schreef:
TS hoe weet jij zo zeker dat er RoundUp is gebruikt?
Je komt op mij over als, klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt :o

Ik heb het veld naast ts niet gezien. Maar Roundup heeft een typische vieze geur.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:35

Maak eens een foto van jullie weide en het land wat er naast ligt, en dan hier even plaatsen.
Dan zien wij ook wat jij ziet.
Ik heb het idee dat jij van een muis een olifant maakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:55

anjali schreef:
Ik heb het veld naast ts niet gezien. Maar Roundup heeft een typische vieze geur.

Op het moment dat het gebruikt wordt ja. Weken later, als de TS een geel veld ziet, dan ruik je dat niet meer.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:48

Echt gezond lijkt het me niet al dat gif.

Buren verderop hadden hun plaatsje grondig gespoten, de meneer had een spuitlicentie, en bij mij sloeg het op mijn ogen. Die gingen branden.
Hun huisdieren zijn op redelijk korte termijn erna overleden. Eentje was al op leeftijd, de andere niet.

Sowieso vind ik het jammer dat mensen in een woonwijk van alles spuiten. Ik heb ook al een doodziek egeltje in de tuin gehad. Dat beestje kermde van de pijn. Dat was een week na spuitacties van andere buren.

Alle insecten gaan uiteindelijk dood door het spuiten met gif, de vlinderpopulatie neemt drastisch af. Als we zo doorgaan, houden uiteindelijk alleen cement en stenen plaatjes over.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:10

Ik denk dat je beter kunt proberen het contact goed te krijgen met de buren, zodat ze even een waarschuwing geven als ze willen gaan spuiten. Dan kan jij de paarden x weken er uit de buurt houden en is er niks aan de hand

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:44

Ik ben wel benieuwd of degenen die zo sterk tegen bestrijdingsmiddelen zijn, ook al hun eten biologisch kopen.
Boos worden op individuele boeren/buren heeft m.i. weinig zin, al kan een goed gesprek wel weer bijdragen aan een betere verstandhouding.

Ik denk dat onze wereld werkelijk een probleem heeft met hoe wij ons voedsel, maar ook andere producten produceren. Wie van jullie koopt paardenvoer van biologische kwaliteit?
Onze welvaart rust op de schouders van een kapitalistische visie op vruchtgebruik van de aarde.
De landbouw is er één van. Ik zie dat met lede ogen aan.

Maar heel eerlijk; ik koop ook niet alles bij de biologische winkel en rijdt (veel) auto.
En zolang wij het normaal vinden om heel weinig te betalen voor ons voedsel en andere welvaart, zal de productie ook niet drastisch veranderen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:15

senna21 schreef:
Ik ben wel benieuwd of degenen die zo sterk tegen bestrijdingsmiddelen zijn, ook al hun eten biologisch kopen.
Boos worden op individuele boeren/buren heeft m.i. weinig zin, al kan een goed gesprek wel weer bijdragen aan een betere verstandhouding.

Ik denk dat onze wereld werkelijk een probleem heeft met hoe wij ons voedsel, maar ook andere producten produceren. Wie van jullie koopt paardenvoer van biologische kwaliteit?
Onze welvaart rust op de schouders van een kapitalistische visie op vruchtgebruik van de aarde.
De landbouw is er één van. Ik zie dat met lede ogen aan.

Maar heel eerlijk; ik koop ook niet alles bij de biologische winkel en rijdt (veel) auto.
En zolang wij het normaal vinden om heel weinig te betalen voor ons voedsel en andere welvaart, zal de productie ook niet drastisch veranderen.

oke jij besteft het dus wel maar er zijn genoeg landbouwers ,veeteeld bedrijven die het wel goed aanpakken en die worden ook altijd afgezijkt terweil ze zo hun best doen om een betere koers te varen!

maar zoals vernoemd ze kunnen hun spullen niet kwijt omdat er iets meer voor betaald moet worden, en dan zijn al die bio piepers ineens heel budgetair en practisch aangelegd!
daar baal ik soms zo van dat is echt eeuwig zonde dat ze wel kunnen roepen maar geen karakter hebben en het bij roepen blijft! Niemand is zonder fouten ook di bio aardappel niet maar haal het dan tenminste bij de goede bron!
(en dat door een roundup- veld :x ) Ga weer onder mijn zwijgsteen!maar wilde dit even kwijt!

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:00

Tsja. Het liefst wil iedereen natuurlijk GMO-vrij en pesticiden vrij eten hebben. En ik snap het wel.

Zoveel onderzoek naar GMO's is er niet gedaan op lang termijn (daar zijn GMO's ook gewoon te nieuw voor) en bij pesticiden zijn er ook gewoon negatieve onderzoeken uit gekomen. Als ik zo een paar onderzoeken opzoek, heeft Glyfosfaat naar verwachting echt wel een paar nare effecten, die wetenschappelijk onderbouwt zijn. Zo stimuleert het een bepaald stofje, die toch echt een verhoogde kans geeft op borstkanker. En nee, dat zijn geen internetartikeltjes die ik heb opgezocht. En ja, er waren er ook die beweerde dat het niet giftig was, of alleen bij hele grote hoeveelheden. Er lijkt geen zekerheid op te zijn, en dat zeg ik dus, nogmaals, als iemand die echt wel wetenschappelijke artikelen heeft opgezocht.
Echter, dat is op puur Glyfosfaten. In RoundUp wordt meer gebruikt, zogenaamde adjuvanten. En als ik een onderzoek pak die dit meeneemt, dan zie je dat Glyfosfaat in de meeste gevallen toch een stuk minder giftig is. En ik vind nu nog niks dat dat tegenspreekt. Ofwel, RoundUp lijkt voor dieren niet giftig. Maar voor zover ik weet is er weinig onderzoek gedaan op dieren zelf, dus zekerheid heb je dan niet. Het is heel terecht om dus een beetje kritisch te zijn. Echter is meteen boeren dwingen om het zonder te doen een stapje te ver. Jij bent tegen, zij zijn voor. Wegens de huidige stand van bewijzen voor en tegen, hebben beide kanten een goed punt. Je kunt het de boer niet verbieden, zeker niet omdat pesticiden niet alleen maar nadelen hebben.

Het voordeel van gebruik van pesticiden zoals RoundUp is namelijk dat al die schimmels en schadelijke bacteriën doodgaan. Dat zorgt voor een betere oogst. (Natuurlijk hebben beide ook nadelen, denk aan resistentie van bacteriën) En iedereen denkt dat het dan om winst gaat. Maar mensen onderschatten een van de grote problemen die er aan zal komen: Voedseltekorten. Ja, het ernstige voedseltekort in arme landen daalt nu, maar mede door klimaatverandering zullen er nog vele oogsten mislukken of minder goed worden. En de wereldbevolking blijft ook maar verder groeien, dus meer eten nodig. Feit is, gmo's en pesticiden zijn nodig om de aankomende voedseltekorten tegen te gaan. Zulke ontwikkelingen moet je toejuichen, niet wegjagen. En het is terecht om kritisch te zijn, en je af te vragen of zo'n weiland vol RoundUp wel fijn is naast een weiland waar je paard eet. Het is terecht om te vragen om meer (lang termijn) onderzoek. Maar feit is dat onderzoek veel geld kost, dus moet er wel kans zijn dat mensen na onderzoek de hulpmiddelen gaan accepteren. En wat je nu ziet is dat mensen van tevoren al elk onderzoek afwijzen en maar op hun roze wolk blijven zitten dat het allemaal slecht is, en het beter is om alles biologisch te doen.
En ja, het is heel jammer van de vlinders en de bijen, maar na verloop van tijd zullen bijen vervangen kunnen worden mocht dat echt nodig zijn, en vlinders laten uitsterven klinkt toch een stuk ethischer dan hier met zijn alle biefstuk te eten met biologische groentes, terwijl zij in Afrika de grootste hongersnood ooit krijgen.

Oftewel: Laat de boer toch lekker. Zonder die boeren had je paard waarschijnlijk niet eens te eten gehad. En als je echt negatieve effecten lijkt te merken, dan vertrek je daar. Verantwoordelijkheid ligt immers bij jezelf, niet bij een ander.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:34

het is heel simpel...als we niet meer willen dat er gespoten wordt, moeten we bereid zijn meer (heel veel meer) voor ons eten te gaan betalen.
De meeste mensen kopen toch echt de goedkoopste sla, en voor veel mensen kan het ook niet anders.

Ik vind het vrij hypocriet te gaan miepen over een buur die roundup spuit...die paardenstront levert ook een behoorlijke verontreiniging op in te grote concentraties….

round up is klote spul. Klopt. Het maakt de planeet kapot, laat bijen uitsterven etc. Maar zolang niemand weet hoe het anders moet, of iedereen het bij de boeren legt, maar zelf geen 10 euro voor een krop sla wil betalen, moeten we het op de koop toenemen.

Overigens klopt het dat round up gewoon bij de gamma te verkrijgen is. Hier in DL mag het in kleinverpakkingen gewoon verkocht worden aan particulieren, wil je een grootverpakking, dan moet je een certificaat hebben waaruit blijkt dat je weet hoe je ermee om moet gaan.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:13

De overheid kan het gebruik van roudup wel verminderen, gewoon de plicht voor groenbemester na de maïs oogst schrappen en de veehouder/akkerbouwer hoeft zijn maisland niet meer te spuiten na de winter. Hartstikke simpel

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:29

Als jou wei niet geel is en die ernaast wel . Dan is het goed gegaan anders was jou wei ook geel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:00

Dionnevdkaal schreef:
De overheid kan het gebruik van roudup wel verminderen, gewoon de plicht voor groenbemester na de maïs oogst schrappen en de veehouder/akkerbouwer hoeft zijn maisland niet meer te spuiten na de winter. Hartstikke simpel

Hier valt mijn mond van open ....die groenbemester vervangt een gedeelte van de kunstmest die boer is heel goed groen bezig.....nu jij nog beseffen wat je hier boven fout hebt opgezet! :x

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:27

kwita schreef:
Dionnevdkaal schreef:

Hier valt mijn mond van open ....die groenbemester vervangt een gedeelte van de kunstmest die boer is heel goed groen bezig.....nu jij nog beseffen wat je hier boven fout hebt opgezet! :x

Het zou dan beter zijn als die boer z’n groenbemester maaide en dat onderploegde ipv doodspuiten en dan onderploegen.

Ik ben benieuwd wat de boer van het maisland een stukje verderop uiteindelijk gaat doen. Die heeft netjes gras gezaaid na de maisoogst, dat gras een week of twee geleden af laten eten door schaapjes en daarna stalmest en baggerslib uitgereden over z’n akker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:35

Hier branden ze rietvelden af... dan hangt er dagen een dikke zware rook.
Soms zo dik dat je geen hand voor ogen ziet.
Had 1 paardje die dan echt benauwd was.

Die rook is ook niet echt gezond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:38

Hilary schreef:
Het zou dan beter zijn als die boer z’n groenbemester maaide en dat onderploegde ipv doodspuiten en dan onderploegen.

Dat kan vaak niet... want die planten komen dan weer op samen met de nieuw ingezaaide gewassen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:45

Brainless schreef:
Hilary schreef:

Dat kan vaak niet... want die planten komen dan weer op samen met de nieuw ingezaaide gewassen.

Maar niet al te lang na het zaaien spuiten ze nog een keer, dus dat voorkom je dan.
In de biologische landbouw schoffelen ze dan, volgens mij?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:50

Jullie begrijpen dat een boer 100% afhankelijk is van de natuur en daarom hier goed mee om moet weten te gaan? Dat jullie geen eten hebben als hij niet samenwerkt met de natuur? Je hebt een boer 3x per dag nodig :Y) En ondertussen maar zeuren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:59

antje_vip schreef:
Jullie begrijpen dat een boer 100% afhankelijk is van de natuur en daarom hier goed mee om moet weten te gaan? Dat jullie geen eten hebben als hij niet samenwerkt met de natuur? Je hebt een boer 3x per dag nodig :Y) En ondertussen maar zeuren.

We hebben inderdaad boeren nodig, maar ook een gezonde natuur.
Ik kom zelf uit een boerenfamilie, maar zie met lede ogen aan hoe de landbouw in snel tempo verandert in agrarische industrie, waar het houden van natuur en dieren steeds meer op de achtergrond verdwijnt.
Ik vind het jammer en zorgelijk dat boeren zichzelf vaak afficheren als slachtoffer. De macht van banken is groot, maar men kan ook zelf nadenken over toekomstbestendige landbouw. En nee, het is niet mijn indruk dat alle boeren daar nu aan bijdragen.
Ook aan de consument is de opdracht om bewust na te denken wat en waar je inkoopt (biologische producten, ecologische voetafdruk etc.)

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:36

kwita schreef:
Dionnevdkaal schreef:

Dat die groenbemester een gedeelte kunstmest vervangt weet ik ook wel, ik heb nl ook een agrarische opleiding gehad, maar het ging over de roudup. En daarbij erger ik me aan al die personen die een paard bij huis hebben alles over het boeren leven denken te weten terwijl ve in een andere topic vragen hoe ze een weide moeten onderhouden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:25

senna21 schreef:
antje_vip schreef:

Ik kom zelf uit een boerenfamilie, maar zie met lede ogen aan hoe de landbouw in snel tempo verandert in agrarische industrie, waar het houden van natuur en dieren steeds meer op de achtergrond verdwijnt.
Ik vind het jammer en zorgelijk dat boeren zichzelf vaak afficheren als slachtoffer. De macht van banken is groot, maar men kan ook zelf nadenken over toekomstbestendige landbouw. En nee, het is niet mijn indruk dat alle boeren daar nu aan bijdragen.
Ook aan de consument is de opdracht om bewust na te denken wat en waar je inkoopt (biologische producten, ecologische voetafdruk etc.)

Ik ben het niet met je eens.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:29

senna21 schreef:
antje_vip schreef:

Maar aan de andere kant zijn er heel veel initiatieven die de kant opgaan van een 'gezonde' landbouw. Bioboeren, boerderijwinkels, pluktuinen etc. zie je meer en meer. En de consument volgt (of is vragende partij). Ik heb ook de indruk dat het niet meer om een kleine groep heel bewuste consumenten gaat, maar dat het stilaan mainstream aan het worden is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:10

Brainless schreef:
Hilary schreef:

Hier dus zo een boerin die het dus gebruikt en aan niet kerende grondbewerking doet...het kan prima zonder spuiten en ploegen. dat is een technisch verhaal over machines en de planten kneuzen voor de vorst en dan onder werken alweer met machines. als er dan al planten opkomen kun je die ook weer kapot krijgen met machine waar je de grond mee klaarlegt om te zaaien.
geloof me het kan echt en tja dan gewoon als de planten opkomen ze met ouderwerk handwerk uit kappen...en dat is echt niet zo veel werk.
Maar het is je strategie en visie die je volgt....de andere manier is er dus ook spuiten ieder boert zo hij /zij denkt dat het goed is!

en onder tussen heeft antje vip de spijker op zijn kop geslagen!