Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:12

Wat ik raar vind is dat de BTW verhoging op loonwerk als kostprijs verhoging wordt gezien.
Deze BTW die de stalhouder aan het loonbedrijf betaalt mag hij bij de kwartaal/maand aangifte aftrekken van de af te dragen BTW over het stalgeld. Is de betaalde BTW hoger dan de af te dragen BTW dan krijgen ze geld terug.

Kostprijs en marge (winst) bereken je altijd over de inkomsten en kosten zonder de BTW.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:47

rumay schreef:
Misschien rare vraag maar wat is jouw gevoel bij de stalverhoging?
Soms zie je dat het een gewone verhoging is en voelt het oke en soms heb je er een raar gevoel bij en als dat zo is kan je beter op zoek gaan naar wat anders en als het al de zoveelste verhoging is vragen waarop het gebaseerd aangezien er nog niet lang geleden ook al een verhoging was.

Nou mijn gevoel is niet goed. Daarom dat ik de vraag hier in het topic stel.. Een half jaar geleden is er ook al met een tientje omhoog gegaan namelijk. En nu zit er weer een verhoging aan te komen. Ik snap dat de hooiprijzen etc allemaal duurder zijn geworden, kan ik mij goed voorstellen. Maar het voelt niet goed dat er weer een verhoging aan zit te komen. Ik huur een box, wordt uitgemest, paard wordt binnen en buiten gezet (winters paddock/zomers land), maar er zit geen krachtvoer bij in. En dan wordt het voor mij wel erg hoog zeg maar. Dan kan ik net zo goed gaan staan op een stal waar ik een binnenbak heb en waar hetzelfde gedaan wordt inclusief het krachtvoer zelf. Ook hoef ik dan minder ver te reizen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:52

Gizeppie schreef:
rumay schreef:
Misschien rare vraag maar wat is jouw gevoel bij de stalverhoging?
Soms zie je dat het een gewone verhoging is en voelt het oke en soms heb je er een raar gevoel bij en als dat zo is kan je beter op zoek gaan naar wat anders en als het al de zoveelste verhoging is vragen waarop het gebaseerd aangezien er nog niet lang geleden ook al een verhoging was.

Nou mijn gevoel is niet goed. Daarom dat ik de vraag hier in het topic stel.. Een half jaar geleden is er ook al met een tientje omhoog gegaan namelijk. En nu zit er weer een verhoging aan te komen. Ik snap dat de hooiprijzen etc allemaal duurder zijn geworden, kan ik mij goed voorstellen. Maar het voelt niet goed dat er weer een verhoging aan zit te komen. Ik huur een box, wordt uitgemest, paard wordt binnen en buiten gezet (winters paddock/zomers land), maar er zit geen krachtvoer bij in. En dan wordt het voor mij wel erg hoog zeg maar. Dan kan ik net zo goed gaan staan op een stal waar ik een binnenbak heb en waar hetzelfde gedaan wordt inclusief het krachtvoer zelf. Ook hoef ik dan minder ver te reizen.

Maar je bent vrij om te gaan. Wij hebben gelukkig bij onze vaste leverancier nog hooi kunnen bijkrijgen ( ietjes duurder) maar waren we ergens anders hooi gaan halen dan kwam er per paard €28 euro bij in de maand en dan is dit nog een goedkope regio, €40 bv is helemaal geen geke prijs bijvoorbeeld om voor stallen omhoog te gaan. En dat er nu weer een prijsstijging is kan komen omdat er weer opnieuw hooi gehaald/gereserveerd moet worden. Als de pensionhouder laatste keer €50 omhoog was gegaan was had je dan ook commentaar gehad? Twee keer een kleine prijsstijging of ineens een grote, het is nooit goed. Grote kans dat de stallen dichter bij huis ook duurder zijn geworden en anders gaat dat heus wel gebeuren in de toekomst aangezien alles duurder word en jouw paard naast hooi ook drinkt en gebruikt maakt van de weide ( en onderhoud weide kost ook genoeg/ duurder geworden).
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 10-02-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:57

Nee klopt. Ik heb idd liever twee keer een prijsstijging dan ineens heel veel hoger. Het wordt allemaal veel duurder.. Ook door de btw en droog land etc.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:08

@luffwinny

Je hebt wel gelijk v w b je bent vrij om te gaan. En alles wordt ook steeds duurder dat klopt ook. Hooi en stro zijn ook duurder.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:26

Gizeppie schreef:
Nee klopt. Ik heb idd liever twee keer een prijsstijging dan ineens heel veel hoger. Het wordt allemaal veel duurder.. Ook door de btw en droog land etc.

maar de pensionhouder heeft toch ook geen glazen bol ??? neem bv gas en licht wie had verwacht dat dit zo zou lopen ??? beter 4 keer een beetje dan gokken wat de kosten worden toch :')

kalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:57

Ze mogen het verhogen zo vaak ze willen, maar het ligt eraan hoe lang je dit wilt blijven betalen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:20

sassefras schreef:
Gizeppie schreef:

maar de pensionhouder heeft toch ook geen glazen bol ??? neem bv gas en licht wie had verwacht dat dit zo zou lopen ??? beter 4 keer een beetje dan gokken wat de kosten worden toch :')

Dat is zeker waar! Glazen bol heeft ze niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:22

Een glazen bol heeft inderdaad niemand, maar wat vooruitziendheid zou ik wel wenselijk vinden. Ik zou alleszins ook niet blij worden van meerdere verhogingen in 1 jaar. Je kiest een stal als klant namelijk ook uit omwille van een bepaald budget dat je eraan wilt of kunt geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:45

Niet als je als particulier gewoon de rekening moet betalen en geen BTW kunt terugvragen.

De paarden zijn bij ons hobby. De 4 "pension"dieren staan hier op basis van een onkostenvergoeding (een deel bijdrage vaste lasten/kosten onderhoud en een deel verbruik voer en strooisel.) De verzorging regelen we onderling.

Bedrijfsmatig kan niet uit met zo weinig paarden en de vaste lasten en kosten per paard zijn hoog. We rekenen geen uurloon.

Maar ook kleine ondernemers hebben niet altijd BTW plicht. Dat hangt van je BTW saldo af. Als je maar weinig BTW hoeft te betalen kun je korting of zelfs vrijstelling krijgen. Ook van de administratieplicht.

tiwi1969 schreef:
Wat ik raar vind is dat de BTW verhoging op loonwerk als kostprijs verhoging wordt gezien.
Deze BTW die de stalhouder aan het loonbedrijf betaalt mag hij bij de kwartaal/maand aangifte aftrekken van de af te dragen BTW over het stalgeld. Is de betaalde BTW hoger dan de af te dragen BTW dan krijgen ze geld terug.

Kostprijs en marge (winst) bereken je altijd over de inkomsten en kosten zonder de BTW.