Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:55

Met sommige punten ben ik het eens, weidegang in de winter niet altijd.
Mijn paard komt in de zomer van 7:00 tot 23:00 op het land ('s nachts kan ook, maar ivm bijvoeren wil ik hem 's nachts op stal, en dat heeft hij ook nodig om zijn rust te pakken)
In de winter komt hij van 8:00 tot 13:00 in een soort paddock met stuk land en beton (zodat hij zelf kan kiezen en altijd droog kan staan) word onbeperkt hooi gevoerd in netten, dan om 13:00 gaat hij naar binnen om bij te voeren en zijn rust te pakken en dan om 14:30 weer naar buiten en dan tussen 20:00 en 22:00 weer naar binnen (hangt van het weer af)

Alle paarden zijn anders maar voor mijn paard werkt dit heel goed. 24/7 buiten werkt voor hem niet, heb ik geprobeerd (nee niet 1 week) maar daar word hij niet gelukkig van.

Ik heb wel ingeleverd op faciliteiten om mijn paard zo te laten staan. Maar op 'dressuur stallen' is hij niet gelukkig, door de vele mensen en paarden (te druk en te veel prikkels), dit uit bij hem in steigeren, bokken en bijv. heel onrustig bij het poetsen/opzadelen (niet stil staan)

Daarom staan we nu op deze stal zonder faciliteiten, maar wel een heel blij paard!

Denk dat je gewoon goed naar je paard(en) moet kijken, en nee daarmee keur ik 23 uur per dag in een stal niet goed.
Maar echt wel minimaal 6 uur vrije beweging waar een paard ook echt een sprintje kan trekken, contact heeft met soortgenoten, hooi en water tot zijn beschikking heeft en niet in de blubber staat.
En ja, dat is soms zoeken naar een goede stal en inleveren op faciliteiten of reisafstand etc.

Jorex

Berichten: 10001
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:56

Mijn pony's hebben 1 jaar in de blubber gestaan met zijn tweeën, nooit mok gehad. Daarna is er in de zomer grond afgegraven, drainage erin en daarna met wit zand weer opgehoogd. Maar dat is zandgrond, wel het laagste punt van ons land overigens. Lijkt me met klei ook wel te realiseren.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:58

Paddocks zijn bij de huidige stal zand en gedrained. Dus droge voetjes en geen mok :D

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:59

Zo lang de mensen in Flevoland droge voeten kunnen hebben moet een droge paddock ook wel te maken zijn denk ik maar :P

MvBeek

Berichten: 95
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:00

Ik zet mijn paarden eerder aan huis omdat ik wil dat ze meer naar buiten gaan dan dat ze nu komen. Straks gaan ze nog maar van 8 tot 2 naar buiten..... Dan staan ze dus 18 uur op stal! Hamsters hebben in verhouding meer plek in een hokje....Ik vind dat dus niet kunnen. Bij mij komen ze in een PP waar ze altijd zelf kunnen bepalen wat ze willen. Binnen of buiten.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:30

Inmiddels op verschillende plekjes gestaan met mn paard.
Zowel met 1 maatje of met meerdere.
Bij elke plek werd ze zolang mogelijk buiten gezet, voornamelijk weide.

Dat buiten lopen vind ze wel belangrijk, als ze maar kan eten en kan chillen en beetje rond kan rennen af en toe. Gras eten maakt dr ook helemaal gelukkig, dat vind ze zo lekker. Alleen dat krijgt ze nu met beleid ivm eerdere ervaringen en haar zomer eczeem.

Ja of ik weet dat ze gelukkig is? Dan is ze rustig en niet gestrest. En dat is ze nu voornamelijk het meest eigenlijk.. want ze heeft bijna 24/7 hooi voor haar neus liggen en kan eten wanneer ze dat wilt.
Dus die weidegang? Ja, die maakt haar van de zomer maar weer gelukkiger haha
Ze kan bewegen, rennen, eten, rollen, vies en schoon worden, heeft sociaal contact denk dat prio is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:35

Weidegang nee, want dat is gewoon niet voor ieder paard geschikt maar daarvoor in de plaats een leuke uitloop met zand ook; zeker weten. Mijn shet komt bv nooit op de weide ivm haar gewicht.

Minder dan 6 uur per dag vrij rondlopen vind ik inderdaad echt zielig.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:37

Paardwaardig is voor mij zeker niet gelijk aan perfect of ideaal.
Voor mij is 4 u per dag naar buiten paardwaardig en moest dat een wettelijke vereiste zijn zou zeker 70% van de paarden een paardwaardiger leven hebben. Perfect is het niet, maar schuilhok, stuk verharding of droge ondergrond is niet overal mogelijk en dan liever enkele uren meer op stal en droge voeten dan een paard die de hele winter in de blub moeten staan.
Ik lees hier veel verafschuwingen voor stallen, maar een stal is echt geen marteling voor een paard die dagelijks uitloop krijgt. Hij kan er eten, slapen en heeft visueel contact met zijn omgeving en soortgenoten. Ik zeg wel mits uitloop. 24/7 op stal vind ik absoluut niet ok. Een paard is het grootste deel van de dag bezig met eten wat op stal ook prima kan. Uitloop vind ik voornamelijk belangrijk om aan de sociale en fysieke behoeften van het paard te voldoen. Hoeft dus niet pressé 24u per dag aangeboden te worden om een gelukkig paard te hebben.
Mijn paarden komen op dit moment ongeveer 12u per dag buiten. Zijn zowel binnen als buiten gewoon rustig. Door het onweer en hele dag regen van dinsdag zijn ze een dagje binnengebleven. Woensdagmorgen waren ze even rustig om terug naar buiten te gaan. Ze gaan na het voeren liefst naar buiten, maar gaan niet stuk of depressief worden omdat ze een dagje binnen moeten staan. Dit is natuurlijk wel uitzondering. Ben zelf ook blij als ik ze dagelijks buiten zie ravotten, maar moet het op dit moment wel doen zonder schuilhok en verharding op kleigrond. Verharden mag ik van de gemeente niet. Er komt wel een schuilhok in het voorjaar en binnenkort wil ik tapijt proberen, maar s nachts op stal blijf ik wel aanhouden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:42

enjoymyhorse schreef:
Gimme_Joy schreef:
Nou, mensen zoals ik... die niet in een gebied wonen met een zandgrond. Ik wil niet dat mijn paard 24/7 in de blubber staat met het gevolg dat ze twee giga mokbenen krijgt, alleen maar omdat ze naar buiten "moet".

Blubber wil ik ook niet.
Daarom bestaat er bijvoorbeeld drainage, of ophogen of weet ik veel wat.
het kan allemaal best, maar mensen willen niet, dat is wat anders.


Inderdaad een deel verharden, geel zand en drainage, paddockroosters …. er zijn tal van mogelijkheden!
In gebieden waar ze niet op zandgrond zitten hebben ze toch ook mooie bakken? Mooi gedraineerd, fijne bodems, afmetingen van soms wel 60x20,60x30,70x30.
Dan moet een goede ruime paddock of een track rondom de weide ook mogelijk zijn. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en er in willen investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:44

betadine schreef:
Paardwaardig is voor mij zeker niet gelijk aan perfect of ideaal.
Voor mij is 4 u per dag naar buiten paardwaardig en moest dat een wettelijke vereiste zijn zou zeker 70% van de paarden een paardwaardiger leven hebben. Perfect is het niet, maar schuilhok, stuk verharding of droge ondergrond is niet overal mogelijk en dan liever enkele uren meer op stal en droge voeten dan een paard die de hele winter in de blub moeten staan.
Ik lees hier veel verafschuwingen voor stallen, maar een stal is echt geen marteling voor een paard die dagelijks uitloop krijgt. Hij kan er eten, slapen en heeft visueel contact met zijn omgeving en soortgenoten. Ik zeg wel mits uitloop. 24/7 op stal vind ik absoluut niet ok. Een paard is het grootste deel van de dag bezig met eten wat op stal ook prima kan. Uitloop vind ik voornamelijk belangrijk om aan de sociale en fysieke behoeften van het paard te voldoen. Hoeft dus niet pressé 24u per dag aangeboden te worden om een gelukkig paard te hebben.
Mijn paarden komen op dit moment ongeveer 12u per dag buiten. Zijn zowel binnen als buiten gewoon rustig. Door het onweer en hele dag regen van dinsdag zijn ze een dagje binnengebleven. Woensdagmorgen waren ze even rustig om terug naar buiten te gaan. Ze gaan na het voeren liefst naar buiten, maar gaan niet stuk of depressief worden omdat ze een dagje binnen moeten staan. Dit is natuurlijk wel uitzondering. Ben zelf ook blij als ik ze dagelijks buiten zie ravotten, maar moet het op dit moment wel doen zonder schuilhok en verharding op kleigrond. Verharden mag ik van de gemeente niet. Er komt wel een schuilhok in het voorjaar en binnenkort wil ik tapijt proberen, maar s nachts op stal blijf ik wel aanhouden.


Hier sluit ik mij bij aan :j
Ik heb afgelopen zomer 24/7 geprobeerd (en nee niet een paar weken, maar van april t/m september). Mijn merrie viel ontzettend af en kwam doodop naar binnen als ik wou rijden. Ik zette haar dan in haar stal om te zadelen, en ik ben te vaak mijn zadel gaan halen en teruggekomen naar een paard dat echt liggend al lag te slapen.
Ik doe het haar niet meer aan. Sinds oktober staat ze weer op de paddock en 's nachts op stal. Ik heb een blij, alert, gelukkig en vooral uitgerust paard.
24/7 kan echt niet met alle paarden. Iedere dag minimaal 8 uur naar buiten is wel mijn eis :)

Princesj

Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:00

Bij ons in de regio is het toch een beetje kiezen of delen. Ik heb gekozen voor de mogelijk 24/7 buiten in de padddock, met zeer gering weidegang. Het alternatief is zomers op de weide en winter weinig buiten, dan kies ik toch voor altijd met vriendjes en voldoende ruimte.

pien_2010

Berichten: 43776
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:04

Hier staan de 7x 24 uur buiten. Gezien hun soberheid kunnen ze helaas niet 7x24 uur op een goede wei. Dat is jammer want grond is hier niet schaars.

Paarden hoeven van mij niet altijd of veel buiten met weidegang. Belangrijker vind ik het dat ze zichniet vervelen. Ik heb ooit op een stal gestaan waar de paarden in de winter overdag in de grote hal met elkaar samen waren. Ze konden daar lekker in rennen elkaar krabben etc. Vond dat een perfecte oplossing want er was veel sociaal contact en de paarden verveelden zichniet.

Onze Hercule zo ooit in een wat (te) kleine stal gezet, daar hij daar sociaal was met allerlei pony's die elkaar konden zien en over het schot konden aanraken als ze dat wilden, dit ipv een mooie grote stal waar hij wat geïsoleerder zou staan en zich verveelde zo bleek. TEvens kon hij altijd naar buiten kijken waar genoeg te zien was. Daarnaast stond hij overdag op een weilandje met andere pony's. Daar deed hij het goed op.
Dus dat paarden zich niet vervelen vind ik belangrijker dan dat ze altijd buiten staan. en paard is een sociaal wezen, reden dat wij voor die van ons een merrie erbij hebben gekocht zodat ze een koppeltje kunnen zijn.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:22

Ik denk niet dat het verstandig is om te denken dat alle paarden 8 uur weidegang willen en dat we ook moeten kijken wat de kwaliteit van die weidegang is, want simpelweg "buiten zijn" is natuurlijk niet hetzelfde als fatsoenlijke weidegang bieden. Een paard wordt echt niet gelukkig van 8 uur op een postzegeltje bagger zonder beschutting te moeten verblijven, om maar wat te noemen.
Feit is, dat er niet veel plekken zijn waar kwaliteits weidegang gegarandeerd kan worden.

Mijn paarden komen voor de nacht binnen, en als het de hele dag regent, of ongewoon koud is, of heel erg heet, staan ze gewoon eerder voor de deur. Ze hebben geen vaste tijd.
Als er veel te eten valt buiten én het weer is aangenaam, dan blijven langer buiten dan als er weinig te eten valt en /of het is slecht weer. Soms moet ik ze dan zelfs gaan roepen. (Ik wil ze wel voor het donker binnen.)
Ik heb er eentje bij die liefst na een uurtje weer binnen komt en die gaat alleen met de rest mee omdat het nu eenmaal ook kuddedieren zijn. Overigens, als het hem echt niet meer aanstaat, komt hij evengoed naar huis. Vaak komt een of allemaal hem dan op een gegeven moment hem zoeken.
Ze hebben meer dan 20 hectare onregelmatig terrein met bomen en bosjes en natuurlijk gras, geen kweekgras, en dat is dus behoorlijk natuurlijk gehouden. Helemaal in vergelijking met een polderweide of paddock.
En toch willen ze lang niet altijd 8 uur buiten zijn.

Een paar uurtjes kan prima voldoen. Het gaat erom dat ze de benen kunnen strekken, wat kunnen grazen of van bomen plukken, met elkaar kunnen spelen.
Ze staan als ze de hele dag buiten zijn, ook echt niet de hele tijd met elkaar te spelen of te eten. Het is niet dat je ze dat ontneemt als je dat beperkt tot bepaalde uren.
Ik denk dat de vier uur die ze bv in Zweden aanhouden een prima richtlijn is.
(Overigens is het voor groei en ontwikkeling van bv coordinatie in de eerste jaren wel belangrijk dat ze zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen.)

Overigens is mijn stal behoorlijk open, zonder dak over de stalgang en met halve muren zodat ze elkaar kunnen besnuffelen en beknabbelen als ze dat willen.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:32

Mijn 4 paarden stonden voorheen 14 uur p.d in de paddock en de nacht op stal (in de winter)
Voorjaar/zomer 24/7 op de weide.
Ik begon mij in het najaar/winter steeds meer te ergeren aan het drukke gedrag, gedram bij het hek voor voer (4x per dag), het knagen aan de stal/hek en elkaar in de haren vliegen }:)

Tot ik vorig jaar iemand sprak die zei: waarom doe je de staldeur dicht? Ik keek echt van :roll:
Omdat ze er anders weer uitlopen, duh!

Deze vraag heeft mij uiteindelijk zodanig aan het denken gezet dat ik mij echt ben gaan verdiepen in het natuurlijk houden van paarden. Iets wat knap lastig is op 4300m2 huurweide in de Randstad.

Toch heb ik afgelopen voorjaar een track aangelegd (niets spannends met kronkelpaadjes) buitenom de weide met directe verbinding naar de bak/paddock,stal en de ,inmiddels, opgedeelde weides.
Boompjes geplant, stal (+ afdak 2,5m) 24/open, diverse voerplaatsen met slowfeeders.
Mijn paarden zijn zichtbaar veranderd, happy! Geen gezeur meer bij het hek, geen vechtpartijtjes, geen stalbenen,aangevreten stal, geen explosieve buien maar alles rustig en tevreden.

Ben ik het eens met de stelling? JA
Is het voor iedereen mogelijk? Helaas (nog) niet.
Toch zie je al een hoop veranderen binnen de paardenwereld, hetzij met kleine stapjes, het feit dat steeds meer mensen zich ermee bezig houden is in ieder geval positief +:)+

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:32

Dat is altijd wel grappig.
Dat geen bagger willen is iedereen wel heel stellig in.
Maar het 24/23/7 ophokken van een paard is nog steeds bij vele verwantwoord paarden houden.
Wat als we eens afspreken dat beide niks is.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:36

Ik ben opgegroeid met minimaal overdag de wei op, mijn eerste verzorg haf stond 24-7 buiten
Pas op volwassen leeftijd zag ik ook dat het soms hele dag op stal kan zijn

Niet moeilijk dat ik voor zoveel mogelijk weidegang/paddock ben maar realiseer mij ook dat het helaas niet altijd mogelijk is

Veronica2
Berichten: 2702
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:00

Forcalquier schreef:
Toch zie je al een hoop veranderen binnen de paardenwereld, hetzij met kleine stapjes, het feit dat steeds meer mensen zich ermee bezig houden is in ieder geval positief

Nou? Iets op bokt typen is niet hetzelfde als er iets aan doen of je stal ombouwen. Mensen beweren een hoop, maar je weet natuurlijk niet wat er van waar is.

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:06

Creatief kan je een hoop oplossen. Paard van een vriendin kan maar 5 uur de wei op bij hun pensionstalling. te kort inderdaad. Zij is ook heel bewust met iedere dag iets doen met haar paard. Rijden, of aan de hand wandelen...hij komt in ieder geval dagelijks minimaal een uur extra van stal. Ze is zich ook heel bewust dat wanneer het paard niet meer kan werken, hij daar ook niet meer op de goede plek staat.

Maar een uur buiten is niet meer creatief op te lossen. In dat geval zou ik ook geen eigen paard nemen, zou me dan alleen maar frustreren te zien dat het niet goed gaat met paard en waardoor...

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:15

enjoymyhorse schreef:
Dat is altijd wel grappig.
Dat geen bagger willen is iedereen wel heel stellig in.
Maar het 24/23/7 ophokken van een paard is nog steeds bij vele verwantwoord paarden houden.
Wat als we eens afspreken dat beide niks is.

Ik denk niet dat er mensen zijn die de grootste tijd op stal staan als ideaal zien of dat uit een principe doen dat een paard op stal hoort zoals sommige mensen principieel een paard buiten willen zien, no matter what. Het gaat dan vaker om een praktische afweging.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het okee is, en ook die leefomstandigheden moet je onder de loep kunnen nemen en over kunnen dicsussieren, maar een en ander tegenover elkaar zetten heeft geen zin. Het is inderdaad beide meestal niks en er zit heel veel tussen.

Overigens is het op stal houden niet iets dat uit de boekjes komt, want ik heb boeken van voor de oorlog waar al in staat dat weidegang voor paarden onontbeerlijk is.
Het is feitelijk iets dat is gegroeid vanuit ouderwetse maneges (het hele manege gebeuren nam vlucht eind jaren 70, toen heette het nog manège), die uit praktische overwegingen paarden op stal (en meestal ook nog in vakken-minder onkosten en er passen er meer in een klein gebouw) hadden (niet zelden zijn manèges gebouwd op perselen waar geen weidegang mogelijk is of zeer beperkt) en die zijn daarbij pensionstalling gaan doen en zo is het "aangeleerd" dat een paard "op stal hoort". Maar dat heeft weinig te doen met "paardenhouderij volgens het boekje" , al of niet letterlijk.
Een ander aspect is het feit dat weides nu eenmaal voor koeien waren en ook snel verpest worden door paardenhoeven in polderlandschap en daar hebben jullie veel van.
De manier van stallen in 3 x 3 prefab boxen in een schuur is in Nederland ontwikkeld. Ik neem zo maar aan dat de beruchte hollandse zuinigheid daar iets mee te maken heeft.... :D

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:16

willen dat een paard het hele jaar rond in een weide kan lopen is totaal niet haalbaar! Dan moet je wel zoveel grond hebben dat kan nooit. En alle evt gevolgen dat het met zich mee brengt. In de winter groeit er nu eenmaal geen gras. Gevolg paarden gaan de laatste sprietjes eruit trekken en nemen daarbij de wortels en zand mee -> zandkoliek. En de hele weide wordt zwart en dan heb je in de voorjaar/zomer geen gras. S'morgens zit er vaak dauw op het gras wat slecht is voor de paarden! Plus in de winter is de temperatuur laag en dus meer suikers in het gras.

Ik ben het er wel mee eens dat elk paard elke dag buiten moet komen! En het liefste natuurlijk 24/7. Maar om te verwachten dat ze allemaal op gras lopen is niet haalbaar. Dan kan 75% van de paardenhouders hun paard wel wegdoen. Mijn paarden staan 24/7 buiten. In de zomerperiode dag en nacht toegang tot de wei. In voor en na jaar 4-8 afhankelijk van hoeveel suikers erin zit en hoeveel gras er is. In de winterperiode 1-2 uur per dag voor de extra beweging en even even wat anders te doen. voor de rest dus 24/7 in de paddock (rijbak) met een gangetje naar de longeerbak waar het water staat. Voer wordt op verschillende plekken aangeboden en er liggen altijd takken. Daarnaast krijgen ze 4-6 keer per week beweging.

Dus nee met deze stelling (op gras ) ben ik het niet eens wel dat elk paard elke dag buiten moet komen met soortgenoten in een ruimte waar ze fatsoenlijk de benen kunnen strekken, geen modder en wel voldoende ruwvoer tot hun beschikking. Ik zie ook vaak dat paarden wel buiten komen maar daar uren achter elkaar staan zonder eten. Paard mag max 2 uur zonder eten staan.
Laatst bijgewerkt door sjanien op 01-11-18 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:18

Vind ik ook belangrijk hoor, sjanien, naar de behoeftes van/gevaren voor het paard kijken en altijd/heel veel buiten zijn gaat aan sommige behoeften en gevaren soms voorbij.

Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:23

Niet eens met je stelling. Ik vind 8 uur per dag buiten te weinig en ik wil voor mijn haflinger geen volledig weidegang want dan groeit hij dicht.

Wat betreft het eerste: 8 uur buiten, betekent nog steeds 16 uur binnen. Dat is veel te veel. 50-50 is voor mij echt het minimum. Niet ieder paard is voor 24/7 geschikt. Maar wanneer dat past, zou het wel het mooiste zijn.

Wat betreft het tweede: niet ieder paard kan zoveel weidegang hebben. Die van mij wordt simpelweg tonnetje rond van teveel gras, óók met strookbegrazing. Daarom is voor hem een paddock veel beter. Maar onder een paddock versta ik geen postzegel van 10x10m of nog kleiner. Daar versta ik minimaal zo groot als 2 rijbakken, met droge en verhardde ruwvoervoorziening (al dan niet onbeperkt of met slowfeeders), water aan de andere kant van het terrein om het bewegen te bevorderen en een goede schuilmogelijkheid. De tracks zoals je ze tegenwoordig steeds ziet zijn ook ideaal. Maar een grote PP is ook mooi. En dan een uurtje of 2 weidegang in de zomer erbij, dat kan prima.

En natuurlijk altijd samen met soortgenoten. Minimaal 1, maar minimaal 4 is eigenlijk beter. Uiteraard passend bij de ruimte.

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:26

Pipodipo schreef:
Forcalquier schreef:
Toch zie je al een hoop veranderen binnen de paardenwereld, hetzij met kleine stapjes, het feit dat steeds meer mensen zich ermee bezig houden is in ieder geval positief

Nou? Iets op bokt typen is niet hetzelfde als er iets aan doen of je stal ombouwen. Mensen beweren een hoop, maar je weet natuurlijk niet wat er van waar is.


Tja, is dat niet met alles zo? Ik ga er voor het gemak vanuit dat mensen die iets beweren ook daadwerkelijk (bezig zijn met) actie ondernemen.

De één (zoals ik) is vrij snel om, de ander denkt nog wat traditioneler en heeft iets meer overtuiging nodig.
Feit blijft dat steeds meer paardeneigenaren opzoek gaan naar hit actief, PP's of plekken waar het paard in ieder geval een groot deel buiten komt....dit is ook terug te zien in het snel groeien van deze paardvriendelijke(re) plekken.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:28

Mijn paarden staan geen 8 uur per dag op wei, uitzondering daargelaten. Na maximaal 6 uur geven ze aan dat ze er wel klaar mee zijn en haal ik ze op. De rest van de tijd staan ze wel 24/7 op een paddock met inloopstal, onbeperkt hooi en water. Daar zouden ze een kort sprintje kunnen trekken, maar heel groot is het niet.

Ik vind een paard 23 uur in een box opsluiten inderdaad een no-go, maar minimaal 8 uur weidegang ook geen must, dat kan ook prima aangevuld worden met een (kleinere) paddock. Ik zou mijn paarden nooit meer in een box opsluiten, omdat ik zie dat ze het fijn vinden te kunnen kiezen, maar veroordeel ook niemand waarvan het paard snachts op stal staat.
Daarnaast vind ik de zin: 'Ja, maar mijn paard komt ook uit de box als ik rij/poets/wandel/etc' geen vervanging voor vrije beweging waarbij een paard gewoon paard kan zijn. En ja, 99 van de 100 keer scharrelen mijn paarden gewoon een beetje en ontploffen dan die ene keer, maar ik vind het vooral belangrijk dat ze kunnen doen wat ze zelf willen, ipv als ze even uit de box komen ook nog moeten doen wat ze opgedragen wordt.

Dus nee, ik vind inderdaad dat als je een paard geen paardwaardig bestaan kan bieden, je geen paard aan moet schaffen. En dat heeft niet alleen te maken met weidegang, maar ook bijvoorbeeld bepaalde sportpaarden die niet met maatjes mogen staan, omdat ze elkaar misschien zouden kunnen verwonden.

meggiemeg

Berichten: 12252
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:32

Er van uit gaande dat we allemaal het beste voor hebben met onze paarden denk ik dat we allemaal onze eigen idee hebben van wat ideaal is en wat goed is voor je paard(en).
Ik heb niet genoeg land om ze het hele jaar rond op de wei te hebben, doe ik dat wel dan betekend dat dat ze eigenlijk geen wei hebben in het weide seizoen. Mijn weide is 3500 m2, daar lopen ze het hele weide seizoen op van maart tot net zolang het gras/weide dit toelaat. Vorig jaar was dit tot eind november. Nu vanwege de droogte en ondanks het sproeien is dat helaas wat korter. Ga ik dat niet redden tot eind november dit jaar. Ze gaan bij mij 's morgens rond 07.30 uur naar buiten en weer naar binnen als het donker wordt. Buiten het weide seizoen om hebben ze een buitenbak van 20 x 40 en een paddock tot hun beschikking, de paddock is ongeveer samen met de buitenbak een 1600 m2 , dit is altijd droog en ik houd de bodem goed vlak door regelmatig slepen. Ze hebben daar onbeperkt hooi tot hun beschikking.
Er zijn maar weinig dagen dat ze hier een hele dag op stal staan, de afgelopen 6 jaar waren die op 1 hand te tellen.
Ik denk dat ik geen ongelukkige paarden heb op deze manier, maar om dan gelijk de stelling te trekken je hebt ze een periode van het jaar niet op het gras heb mag ik dan ook maar geen paarden hebben vind ik te ver gaan.