Een stuk grond van 720m2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:31

Orsje schreef:
Wij beschikken thuis over 2000m2. Hier staat dus ook het huis op. Dus effectief voor ons paard straks 1500m2. Het oude kippenhok gaan wij op opnieuw renoveren tot 2 paardenboxen. Eentje van 3,5x3,5m en een kleinere. Want ons paard is 1m60 en er komt dan alleen een pony of shet bij. De stal wordt een open stal principe. Die zal de hele dag open staan, zodat ze beschikking hebben tot de paddock. De stal dient gelijk ook als schuilstal dan. Ik zal dan ongeveer 20x30 aan paddock hebben, met een deel bestraat, en dan de rest opdelen als weides. De weides gaan dan ook alleen open met goed droog weer,zodat ze iets meer lengte hebben om te lopen. Dus ik schat 3/4 van het jaar op de paddock met goed hooi bijvoeren. Ik heb 1 km verderop een stalling met binnenbak waar ik heus iets zou kunnen regelen. En ben achterom gelijk in de Duitse teverenerheide. Momenteel hebben we maar 1 paard en die staat nog op de zelfzorg stalling 5 minuten verderop. Voor onze dochter overwegen we al eerder een pony aan te schaffen en deze gelijk thuis te zetten. We hebben namelijk ook geiten lopen, waar de pony prima bij kan. Deze beschikken over 40x40m achterdoor met eigen schuilstal.

Heel eerlijk vind ik het bij mij al vrij krap.. Want ook ik wil kijken of ik naar de buren kan uitwijken voor extra gras. Maar het is waar wat je zegt... Ook ik zie genoeg paarden staan op mini stukjes.. Dan is onze grond juist mega! Maar ideaal was gewoon 3000m2

Ik heb zelf ook 2000 m2 thuis met huis erop. Maar heb een rijbak 20x40 en de stallen eraan vast met verhard stuk ervoor en stukje opslag erachter. Maar kan dan echt geen weilanden meer erbij hebben. En jij hebt ook nog geiten op een stuk van 40x40 lopen.... dit is al 1600 m2. Of lopen die ergens anders hahaha want of je totale m2 klopt niet of de maten kloppen niet want dat gaat niet op 2000m2 met elkaar passen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:34

@enjoymyhorse : afgemaakt omdat er in de randstad gewoon niet genoeg ruimte is voor alle paarden die er nu staan. En voor pensionhouders/manege's is het niet rendabel om paarden niet te mogen vervangen; dat levert per maand geen boterham meer op. Dat kun je met een overgangsperiode niet oplossen. Als het al realiseerbaar zou zijn dan gaat een paard per maand zoveel kosten dat het voor 75% van de mensen niet meer te betalen is.

Minder fokken zou ik ook geen problemen mee hebben, maar hiervoor geldt hetzelfde; bedrijfsmatig is dat niet te doen en blijft alleen de 'thuisfok' over (fokken door partikulieren op kleine schaal) en dat is juist wat nu al zo'n slechte naam heeft.

Verder denk ik dat men zich veel te druk maakt over 'paardwaardigheid'. Ik hou ook niet van plaatsen waar paarden 24/7 in een stal van 3x3 staan, maar heus niet elk paard wordt blij van 24/7 buiten op een wei van 1 ha.
Dus wat superpony zegt: In welke leeftijd zitten je paarden, hoe groot, wat doe je ermee, hoe is de omgeving etc...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:01

Wie heeft het over 24/7 buiten?
Ik niet.

En ja als dan door de tijd heen stallen moeten sluiten, daar zal geen paard wakker van liggen. Alleen de mensen die ineens moeite hebben om hun hobby te behouden.
En ze aan echt niet massaal ingeslapen worden als er voldoende tijd is gegeven.
En wat zou er erg zijn aan dat het in de randstad alleen is voor de elite?
Waarom moet het paard de dupe worden omdat wij mensen paard willen rijden/houden overal in Nederland?

En om dan ontopic te blijven omdat er erger bestaat ga je bijna gelijkwaardig maken. Moet je dat maar willen?
Ik vind van niet.

eldie

Re: Een stuk grond van 720m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:23

Ik denk dat het verstandig is als je eerst gaat kijken wat je met dit stukje grond mag. Dus de gemeente bellen en vragen wat er toegestaan is. Je kunt van alles bedenken, maar als bebouwing niet mag, valt een stalletje al af. Ook draineren mag niet altijd en een zandpaddock aanleggen ook niet. Pas als je dit soort dingen weet, kun je een plan maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:02

enjoymyhorse schreef:
Waarom moet het paard de dupe worden omdat wij mensen paard willen rijden/houden overal in Nederland?

En om dan ontopic te blijven omdat er erger bestaat ga je bijna gelijkwaardig maken. Moet je dat maar willen?
Ik vind van niet.

Dat is jouw mening en daar heb je recht op ;)
Maar over 'de dupe worden' gesproken... een paard is ook niet gemaakt om op te rijden, dus dat dan ook maar verbieden, net als grote honden op een flatje, vogels- cavia's en konijnen in te kleine hokken/kooien (sowieso in hokken). Vleesdieren ook maar verbieden, koeien hebben er tenslotte ook niet om gevraagd om uitgemolken/broodmager rond te lopen c.q. vet gemest te worden voor het vlees !!

De mens is nu eenmaal niet anders en iedereen die een paard meer kan bieden dan 24/7 op 3x3 is in mijn ogen goed bezig.
Al zal het soms nog beter kunnen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:14

720m2 lijkt me veel te krap om 2 paarden op te houden. Mijn voortuin is 800 m2 en hier lopen enkel 2 kipjes.

Ter illustratie: Zo ziet 800m2 er dus bij mij uit.

Afbeelding

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:16

Strenge regels hoe huisdieren gehouden mogen worden zou ik zeker toejuichen ja.
In de veeteelt zijn al strenge regels en worden steeds aangescherpt. Zo ver dat de nerts al verboden is. Ook geen compensatie, gewoon na zoveel jaar stoppen.
Willen we dat risico met de paarden ook lopen?
Dan zou ik zeggen mooi zo door gaan.

Nee inderdaad een paard is niet om op te rijden, dus omdat we dat al doen moeten we voor de rest ook zorgen dat hij vaker dan een uurtje, 2 uurtjes zijn hokje uit komt en niet door hem in een buiten hokje te zetten waar hij nog niet fatsoenlijk kan bewegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:45

Wat wel zou kunnen is, dat als er echt goede welzijns regels komen, stallen moeten gaan verbouwen en minder mensen kunnen aannemen. Waar dus een klant met paard weg gaat er geen nieuwe voor terug laten komen.

Ook zie je steeds meer stallen over gaan op een pp systeem, waar ruimtes vaak toch erg functioneel kunnen worden ingedeeld.

Mensen moeten gewoon realistischer worden. Vroeger was paarden houden voor de elite of de boeren en groenteman, schilleber etc.
Nu koopt iedereen maar een paard of pony en moet het zo goedkoop mogelijk staan. Dus feitelijk lijden paarden al onder de mens.
Waar vraag is, is aanbod en dat kan door regels en prijzen aanscherpen wel veranderen. Ik zie niet in waarom inslapen erger zou zijn dan een waardeloos leven.

Maar goed, zoals bij alles in Nederland, als er regels komen, moet je ook gaan handhaven.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:46

Bij mij in de buurt staan Belgische trekpaarden op zo'n kleine paddock. Ook van de zomer toen het zo heet was en zonder beschutting. Ik krijg iedere keer een heel benauwd gevoel als ik er langs rijd, het ziet er zo sneu uit. Ik zou er niet voor kiezen om gezonde paarden zo te huisvesten. Dan zou ik persoonlijk liever geen eigen paard houden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:59

DubbelDun schreef:
De mens is nu eenmaal niet anders en iedereen die een paard meer kan bieden dan 24/7 op 3x3 is in mijn ogen goed bezig.

Van deze uitspraak word ik even heel erg triest. En ik vraag me af of je die oprecht meent?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:26

'Goed' is misschien niet het juiste woord, maar past in de context van 'meer is beter'. Dus je moet het niet uit zijn verband halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:24

Dat is dus hetzelfde als het geweldige ( NOT ) keurmerk. Paarden een half uurtje eruit en het is een keurmerk waard.

Niks, alles is beter. Gewoon keiharde regels en ook flink gaan handhaven. Een goed meldpunt waar misstanden gemeld kunnen en waar men ook op af gaat en iets eraan kan doen. Niet meer dat halve werk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:36

Gut wat sneu... het idee is niks, gewoon niet doen. Ik zag foto's voorbij komen van zulke postzegeltjes waar die arme dieren het dan een hele winter mee moeten doen. Ik vind het echt erg dat mensen hun beesten zó houden. Als ik onze paarden zie, ook in de winter galloperend door het land (en begin niet met "de mijne rent nooit"... nee, als ze geen mogelijkheid hebben tot paard-zijn, geveurd dat niet nee) dan vraag je je echt af wat mensen bezielt. Hebben, hebben, hebben, koste wat het kost, maakt niet uit of je dier paardwaardig gehouden wordt of niet. * Smh *

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 02:19

superpony schreef:
Dat is dus hetzelfde als het geweldige ( NOT ) keurmerk. Paarden een half uurtje eruit en het is een keurmerk waard.

Niks, alles is beter. Gewoon keiharde regels en ook flink gaan handhaven. Een goed meldpunt waar misstanden gemeld kunnen en waar men ook op af gaat en iets eraan kan doen. Niet meer dat halve werk.

Mensen willen wel, maar er mag van alles niet omdat de regels tig jaar achter lopen of andere belangen kennelijk voor gaan op dierenwelzijn (maar er wel kritiek op hebben als ze daar in het buitenland een potje van maken). Maak dingen als schuilstallen gewoon mogelijk zonder al het geklooi van nu. Leg dingen als max. maat, hoogte, toegestane kleuren en begroeing er omheen vast ivm er netjes uitzien. Zijn ook meteen de koeien en schapen geholpen en kan je zelfs schapen ergens op de weide 's nachts opsluiten ivm wolven.
Ipv enkel weer meer regels te verzinnen, kijk eens naar waarom die regel er is, en neem de reden ervan weg zodat we als beschaafd land gewoon echt kunnen beweren dat we dierenwelzijn serieus nemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 04:58

Wij hadden hiervoor een boerderij met perceel grote van 3300m2.
Hier stond de boerderij op, grote oprit en een voortuin. Dan hielden we voor de wei 1500m2 over.

In de winter was dit soms binnen een week een grote Modderboel.
1 paard en 1 shetlander.

Als ik ooit weer een paard aan huis wil dan wil ik zeker het dubbele hebben.
Wij hadden het geluk dat wij een wei van ander halve hectare erbij huurden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:11

tamary schreef:
superpony schreef:

Mensen willen wel, maar er mag van alles niet omdat de regels tig jaar achter lopen of andere belangen kennelijk voor gaan op dierenwelzijn (maar er wel kritiek op hebben als ze daar in het buitenland een potje van maken). Maak dingen als schuilstallen gewoon mogelijk zonder al het geklooi van nu. Leg dingen als max. maat, hoogte, toegestane kleuren en begroeing er omheen vast ivm er netjes uitzien. Zijn ook meteen de koeien en schapen geholpen en kan je zelfs schapen ergens op de weide 's nachts opsluiten ivm wolven.
Ipv enkel weer meer regels te verzinnen, kijk eens naar waarom die regel er is, en neem de reden ervan weg zodat we als beschaafd land gewoon echt kunnen beweren dat we dierenwelzijn serieus nemen.

Niet alle mensen willen helaas.

Heel veel mensen willen hun paarden 's avonds of bij regen ed op stal voor hun eigen gevoel. In principe gebeuren er op stallen ook ongelukken en het veroorzaakt meer gezondheidsproblemen.
Overdag buiten kan er ook iets gebeuren.

De wolf ben ik no niet zo bang voor. Hier stikt het van de zwijnen en de mensen hier zijn al jaren gewend ze buiten te houden. Een wolf is anders, maar ook daar kan je op aanpassen.

Neemt niet weg dat er ook mafketels rondlopen en je paard in stal vast kan komen te liggen, vaker koliek krijgen etc etc.

Ook ik ben opgegroeid met paarden binnen. Daardoor is er wel te weinig kennis over hoe je paarden goed buiten kan houden en waarom. Mensen zitten ook vol vooroordelen. Ze staan in de blubber, met een wintervacht kan je niet rijden, krijgen mok etc etc. Is allemaal absoluut niet waar.

Ik kom op stallen die nieuwe stallen laten plaatsen die nu bijv 3,5*4 zijn en dat vinden ze dan luxe. Mooie, dure stallen. Mooi hekwerk om piep kleine paddocks, wel gedraineerd.
Weet je wat je met dat geld kan doen om buiten aan te passen?

De mensen die wel hun paarden voldoende buiten willen houden, hebben geinvesteerd en de voorbeelden zijn er allang. In diverse gebieden van Nederland.
Het lastige is alleen dat werelden lijnrecht tegenover elkaar zijn gaan staan.