Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:42

Ik heb mijn paarden inmiddels van de wei af gehaald. Te veel zand nu.
Nu staan ze op de paddock met hooi. Vinden ze niet zo leuk _O-
Ik heb overigens nog 3 weides met groen gras maar dat is zo kort dat het denk ik met 2 dagen kompleet opgevreten en kale bende is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:47

Er zijn ook gebieden in Nederland waar het verboden is te beregenen met grondwater tussen 10.00u en 18.00u of waar grasland niet meer beregend mag worden, maar andere gewassen nog wel. Gewoon goed internet in de gaten houden en regelmatig googlen op jouw provincie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:03

Ik woon in DL maar kan niks vinden over een verbod.
Wasserwerke zit hier 2 straten verderop dus als het niet mag komen ze zich wel melden denk ik.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:06

suffie schreef:
Er zijn ook gebieden in Nederland waar het verboden is te beregenen met grondwater tussen 10.00u en 18.00u of waar grasland niet meer beregend mag worden, maar andere gewassen nog wel. Gewoon goed internet in de gaten houden en regelmatig googlen op jouw provincie.
Heb je daar een bron van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:08

Hier ook alles gortdroog. De wei daar doen we niks aan, maar de moestuin en onze in mei gelegde graszoden die sproeien we toch echt wel.
We hebben na 9 jaar eindelijk een speelgazonnetje en dat is er ook niet bepaald gratis in gekomen, dat ga ik niet dood laten gaan.

Ik voorspel dat we binnenkort enorm veel regen krijgen (zo gaat het altijd: na veel droogte komt al de regen die je gemist hebt alsnog :P ) en dat we dan weer met zijn allen daar over zitten te piepen ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:13

Hier staan ze er korter op (4 a 5 uurtjes ipv 6 a 8 uuur) en besproei ik de weide 24 uur per dag. Ook een stuk afgezet en dat stuk groeit mooi bij :j

Gelukkig hebben wij altijd veel goed hooi dus bijvoeren is nooit een probleem. Daarbij ook sobere rassen dus hoef ook geen vette weide.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:23

Zelf het onkruid is nu dood aan het gaan op de wei! :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:30

Sproeien gaan we hier echt niet aan gaan beginnen. Is ook niet te doen met ruim 3ha.
Hier is het ieder jaar geel in de zomer en zodra de regen weer komt trekt het vanzelf weer bij.
Denk dat het probleem in Nederland vooral ligt in het aantal paarden per ha wat gehouden word. In Frankrijk is dat bezettingspercentage veel lager over het algemeen. En men gaat er in het zuidelijke gedeelte gewoon vanuit dat er zomer en winter word bijgevoerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:39

Ik heb niet alles gelezen, maar vind dit weer zo typisch van stallen....Stal management moet altijd om de paarden gaan en dat het hard werken is, weet je. In Nederland klaagt men snel over slecht weer en nu over de droogte. Maar daar heb je het wel mee te doen.

In principe moeten ze gewoon de paarden op de paddocks zetten met hooi en water. Is dat niet voldoenden, dan ene stuk van de weilanden afzetten en daar op bijvoeren. Dan laat je ene deel rusten en straks met de regen weer opkomen.

Ik vraag me dan wel af hoe deze stal het in de winter doet als ze 2 uurtjes naar buiten voldoende vinden, want dat is het echt nooit.

Ons weitje is klein en dor en droog. Wij zitten in Gelderland/veluwe op kurkdroog zandgrond en sproeien is momenteel niet gewenst, maar veel tuinen zie je het toch doen.

Die van ons staan 24/7 op zand en steen en weitje is voor de snack, maar het raakt zo wel op inderdaad. De ene plant kan er duidelijk beter tegen dan de andere.

Maar goed, er is gewoon even droogte en daar moet je je even op aanpassen. Toen ik vroeger op een stal werkte hadden we zomers vaak tropenrooster en begonnen we in de nacht met uitmesten en kwamen ze met de warmte naar binnen.
Dan gingen de meeste van ons even rusten/slapen en eten om dan 's avonds alles buiten te zetten. Dat is nou eenmaal werken met en voor paarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:22

mirim schreef:
We kunnen ons nu allemaal heel erg druk gaan maken, maar het helpt niets.
Er komt heus wel weer regen en wie weet hoe lang de paarden dan nog op de wei kunnen!
Ik heb nog geen hooileverancier gesproken die zich druk maakt.
De eerste snedes waren dik en goed.
En wie weet wat er nog komen gaat.
De natuur heeft een prima herstellingsvermogen !

Hooi word echt een dingetje straks!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:33

Jessix schreef:

Kun je dat het onkruid hier ook even vertellen? Zou het makkelijker maken de boterbloem te ruimen :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:39

Onkruid gaat hier ook dood *\o/*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:48

Dat zal helaas alleen maar boven de grond zijn gok ik ;)

Hier inmiddels een flinke storm met het nodige water dus ik denk dat we mazzel hebben en de wei weer het nodige water krijgt (hij was net helemaal droog :+ )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:01

Jessix schreef:

*\o/*

Hier helaas nog niet, geen gras meer maar elke weekend onkruid maaien... -O-
Viel me wel op dat de brandnetels in de duine nu zelfs slap hangen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:04

StalNollie schreef:
mirim schreef:
We kunnen ons nu allemaal heel erg druk gaan maken, maar het helpt niets.
Er komt heus wel weer regen en wie weet hoe lang de paarden dan nog op de wei kunnen!
Ik heb nog geen hooileverancier gesproken die zich druk maakt.
De eerste snedes waren dik en goed.
En wie weet wat er nog komen gaat.
De natuur heeft een prima herstellingsvermogen !

Hooi word echt een dingetje straks!

Onze stalhouder wilde het lange gras bij ons paar weken geleden eigenlijk niet maaien. Kostte teveel zei hij. Hooi was er volop en was goedkoper in te kopen dan eigen land te maaien.
Uiteindelijk toch gemaaid want anders had het nu plat gelegen en weggerot.
Echter is dat gemaaide stuk door gebrek aan regen nog niet bijgekomen en is de rest inmiddels op. Raar seizoen zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:58

Fennadev schreef:
Jessix schreef:

Kun je dat het onkruid hier ook even vertellen? Zou het makkelijker maken de boterbloem te ruimen :j

Het heeft hier ook lang geduurd hoor, maar ik zie sinds deze week alles verschrompelen. Alleen aan de schaduwkanten houden ze het nog iets beter vol, maar het hangt wel al slap.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:04

koeke schreef:
suffie schreef:
Heb je daar een bron van?

Boerderij 3 juli;
Boetes voor boeren die illegaal beregenen
Het Brabantse waterschap De Dommel gaat de komende periode extra controleren bij boeren die beregenen. Aanleiding is de droogte en de uitkomst van controles eind vorige maand toen tijdens steekproeven 6 van 8 gecontroleerde boeren in overtreding waren en al werden beboet.

Boete € 500 tot € 2.000
Het waterschap deelde tot dusver vooral boetes uit omdat boeren in strijd met het verbod overdag aan het beregenen waren. Vanwege de droogte is het in juni en juli verboden om grasland in beschermde gebieden tussen 10.00 en 17.00 uur te beregenen met grondwater. De hoogte van de boete bedraagt € 500.

Het misbruik van oppervlaktewater en het beregenen zonder vergunning kunnen boetes tussen € 700 en € 2.000 opleveren, kondigde een woordvoerder aan.

Controles worden uitgevoerd om de kwaliteit en grondwatervoorraad op peil te houden, aldus het waterschap.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:08

Nouvel schreef:
Jessix schreef:

*\o/*

Hier helaas nog niet, geen gras meer maar elke weekend onkruid maaien... -O-
Viel me wel op dat de brandnetels in de duine nu zelfs slap hangen!

ik hoef ook geen onkruid meer te schoffelen in de tuin, echt een voordeel!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:18

Knakker schreef:
ik hoef ook geen onkruid meer te schoffelen in de tuin, echt een voordeel!

Klopt. Alles staat te verdorren tot een bosje droogbloemen, inclusief de sierplanten... :D :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:30

En het gazon hoeft ook niet meer zo vaak gemaaid te worden. Ik sproei nog steeds en alles blijft aardig groen. Merk wel dat alles het slecht heeft met de brandende zon, de bloembakken staan er ook niet zo mooi bij. De wei die nu rust heeft ziet er goed groen uit, daar ga ik vandaag weer beginnen met sproeien. Voordeel van het sproeien vind ik toch wel dat de bovenlaag niet zo keihard wordt dus als het gaat regenen wordt dat makkelijker opgenomen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:39

Hier altijd gras in overvloed, maar begin me nu toch wel zorgen te maken.
Het gras is een stuk droger dus het lijkt ineens ook veel sneller op te gaan.
Heb 6 weides, de paarden schuiven steeds een wei op. Normaal komen ze telkens in een volle wei terecht, nu wordt het spannend of de laatste uberhaupt is aangegroeid voor ze overgaan..

Ik wil regen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:10

Ik heb hier ook hooi op stam inmiddels, maar er is genoeg van voorlopig en ze kregen toch al hooi bij.
Hoop ook op regen, moestuin water geven is niet leuk meer zo en er moet nog een 2e lading ingezaaid worden. Had ook gehoopt op flink aantal maanden uit moestuin te eten ipv supermarkt, maar dat gaat moeilijk nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:03

Hier mogen ze elke dag een half uurtje snacken en ook het droge weitje vinden ze nog wel lekker, dus ik laat ze nog steeds snacken elke dag.

Het andere stukje laten we nu rusten en hopen we dat het nog gaat groeien na een flinke regenbui.

Waar ik met de honden loop staat een veld gras mega hoog. Dat was vd week nog groen en is nu helemaal geel.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:13

Waarom vind je staleigenaar hooi bijvoeren geen optie? Ik kan me voorstellen dat een groot stuk land misschien lastig te besproeien is, maar dit lijkt me ook niets.

Mijn dames staan nu op 1 klein stukje, ze krijgen over de dag meerdere porties hooi, want het is inderdaad hartstikke op.. de rest besproeit mijn vader een paar uur op de avond met water uit de sloot, je ziet de groei duidelijk terugkomen.. Ze werden ook elke week verzet van stuk, maar dat het was nu wel echt allemaal goed op terwijl we normaal tot ver oktober genoeg gras hebben.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:42

Hooi bijvoeren geeft het gras bij ons niet voldoende rust om bij te komen, dat snap ik wel.
Hooi in de paddock voeren lijkt mij dan eerder een optie. Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel en ben heel blij dat ik de paarden nu aan huis heb, dan heb je het zelf in handen.