Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:40

Levy schreef:
Dat kan anders wel van het ene op het andere moment komen hoor..Misschien hebben ze dezelfde dag nog een top wedstrijd gelopen??
Dat is dan niet in volle glorie natuurlijk...duhh

Precies, dat is wat ik ermee wilde zeggen.
Dat paardje waar ik het over heb (was 5 jaar lang mijn bijrijdpaard) was altijd fit, tot die slag in de darmen. (Die overigens ook heel plotseling was). Hij is ingeslapen omdat er niets meer aan te doen was. (Na 2 operaties was het genoeg). Maar in volle glorie was hij zeker niet meer...

Ik heb niets tegen slachten hoor, maar als ik de keuze zou hebben (ligt natuurlijk aan de situatie) zou ik gaan voor het spuitje.

Jij kent je paard het beste en daar moet je het op afstemmen. Als je een paard hebt dat al helemaal de pan uitflipt op vreemd terrein oid kan je misschien beter voor een spuitje gaan. Maar als je paard bang is voor spuiten lijkt dat me ook niet echt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:41

MarijeR schreef:
Een paard wat om kreupelheid wordt afgemaakt, kan zich verder nog prima voelen. Zeker als hij ook nog eens pijnstillers krijgt.
Toch kan het voor het paard beter zijn om hem af te maken.
Maar afspuiten zou ik dan niet voor kiezen.

Een paard met ernstige koliek wat niet meer te opereren zou zijn, zou ik ook niet meer vervoeren maar ter plekke af laten spuiten.
Maar zo'n paard zal zich er veel minder tegen (kunnen) verzetten dan een redelijk gezond paard wat "alleen" kreupel is.

precies............. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:42

Levy"]
[quote="gijsenkim schreef:
Lieverd, een paard hoeft ook niet dood en dood ziek te zijn om afgemaakt te worden hoor....... er zijn duizenden redenen waarom een paard afgemaakt word....... dus ik snap je reacite niet helemaal

Aan wie gericht?
[/quote]

sorrie aan MarianneR Haha!

Cars

gijsenkim schreef:
Lieverd, een paard hoeft ook niet dood en dood ziek te zijn om afgemaakt te worden hoor....... er zijn duizenden redenen waarom een paard afgemaakt word....... dus ik snap je reacite niet helemaal

Ist tegen mij.....
Mijn ervaring van in volle glorie gaan is....Paard was ziek maar met medicatie goed te doen..maar dit zou niet voor lang zijn,uit respect voor het paard op een mooie zomerdag eerst nog in de wei geweest en na het eten ingeslapen....
Zeker weten dat er 1000den redenen zijn
Oeps Bloos was tegen iemand anders......
Laatst bijgewerkt door Cars op 29-01-04 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Wat een rot situatie! Allereerst heel veel sterkte!!

Als vervoer mogelijk is, zou ik ook voor de slacht kiezen.
Op afspraak dan is het vaak snel gebeurd...
Ik ben tegen een spuitje vanwege wat MarijeR hierboven schreef...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:43

irish_lady schreef:
Nog niet in Nederland hoor Lenn en dan nog, beestje is al dood, voelt het dus toch niet meer.

Vanwaar dan al die heisa over wat er daarna met hem gebeurt als hij dan toch al dood is.. dat speelt toch mee om het te verwerken hoor.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:43

Vorig jaar hebben we ook op het werk een Shetlander pony (29 jaar) moeten laten inslapen.
Het ging er heel rustig aan toe, hij kreeg geloof 2-3 spuitjes. De 1e was geloof ik een kalmeringsmiddel, 2e narcose middel ( en toen viel onze pony ook met beleid op de grond en dat was ff niet zo fijn om te zien) en de 3e was de definitieve spuit.
Ze zeiden ook precies wat ze gingen doen en dat de pony bij de 2e spuit ook door de benen zou zakken. We hadden dus een Shetlander en die vingen we met een paar man ook op.
We hadden gelukkig ook alle tijd om rustig afscheid te nemen voor en na het overlijden.
Wat je ook beslist heel veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door foetsie op 29-01-04 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:46

In volle glorie zijn, is voor mij in topconditie zijn...
Als een paard nu tijdens een wedstrijd een rugwervel breekt of thuis zijne na de wedstrijd een slag in zijn darmen krijgt, dan is het paard toch in volle glorie?
ook dit soort dieren kan van alles overkomen hoor, dat bedoel ik me naieve reactie..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:05

Yeps, en bij nood gedwongen toch liever de slacht dan dagen een kadaver op de oprit, is ook niet leuk voor de kinderen.

Mijn vorige merrie werd al maf als de DA in de buurt was, die kreeg ik echt niet te pakken als ze toevallig nog op de weide was..
En dan een stresskikker icm een gestreste baas... dan liever op laten halen voor de slacht.
Goeie ervaring mee gehad.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:11

Nou, ik houd het maar gewoon bij de wetenschap. Er is bewezen dat een schietmasker het minste stress geeft bij het paard en ook op het eind vind ik zijn gemoedstoestand belangrijker dan die van mij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:19

Persoonlijk zou ik gaan voor de slager...

Je kan met de slager een afspraak maken dat je 's morgens als eerste komt, dan is alles nog schoon en ruikt het er ook nog niet vervelend.

Heel veel sterkte met je beslissing Ach gut

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:23

gijsenkim schreef:
Nou ik weet niet of je het woordje egoisme wel eens opgezocht hebt in het woordenboek........... maar ik vind juist je paard blootstellen aan meer stress om jezelf beter te voelen egoistisch......

Ik vind het voor het paard fijner als ie niet als hij dood is als een stuk vuil behandeld word.... heeft dus niks met eqoisme te maken...........

Wat ik bedoel met egoïsme is dat je voor je eigen belangen en je eigen welzijn opkomt. Een dood paard heeft geen belangen meer, dus die kan je niet meer verdedigen. Dus alles wat je na zijn dood met je paard doet, doe je meer voor jezelf dan voor het dier (het lichaam moet op een of andere manier weg geraken, verwerkt worden). Hieruit kan je afleiden dat je maar kan proberen het zo aangenaam mogelijk voor het dier te maken tot aan zijn dood. De keuze voor hoe je dat doet, mag dus niet afhangen van de manier waarop er met het dode lichaam wordt omgegaan.

Voor mij is het nog niet bewezen dat een paard dat vervoerd wordt naar een stinkend slachthuis minder stress ondervindt dan een paard dat op een juiste manier (van de eerste keer met een zeer hoge dosis) in slaap gebracht wordt, in zijn eigen stal of op de wei.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:24

hmm wanneer ben jij voor de laatste keer in een slachthuis geweest visje? Dat moet dan 20 jaar geleden zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:31

visje schreef:
Voor mij is het nog niet bewezen dat een paard dat vervoerd wordt naar een stinkend slachthuis minder stress ondervindt dan een paard dat op een juiste manier (van de eerste keer met een zeer hoge dosis) in slaap gebracht wordt, in zijn eigen stal of op de wei.

stinkend?
welk slachthuis ben jij geweest?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 20:38

Ik vind het belangrijk dat het dode dier met respect behandeld wordt. Ik ben in een aantal slachthuizen geweest en ik kan je vertellen dat het er absoluut niet stinkt. Geen van de paarden liet bijzondere opwinding zien. Gedroegen zich allen zoals ze zich altijd gedroegen als ze op een vreemde plaats waren....... Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Ik heb helaas mee moeten maken dat een paard een dik anderhalf uur aan het knokken was, opstond, neerviel, opstond, neerviel en dan die blik in die ogen..... vreselijk. Ik breng voor iedereen een paard naar de slager, maar ik zal nooit meer voor iemand een paard begeleiden met een spuit, nooit meer!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:24

Voor het inslapen gebruiken ze toch hetzelfde middel als voor een narcose? En daarna pas de stof waardoor het hart stil blijft staan?
Voor een operatie blijft een paard toch ook niet tegen die stof vechten?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:27

Miran schreef:
Voor het inslapen gebruiken ze toch hetzelfde middel als voor een narcose? En daarna pas de stof waardoor het hart stil blijft staan?
Voor een operatie blijft een paard toch ook niet tegen die stof vechten?

O nee?
De laatste keer dat wij een pony hengst (nog geen 300 kilo) lieten castreren, heeft hij voor 900 kilo narcosemiddel gehad.
En nog moest de DA erg snel werken omdat hij bleef proberen om op te staan.
Meer durfde de DA toch echt niet te geven, en hij had ook niet meer bij zich.
3x de dosis en nog vechten...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:42

Maar zijn dat uitzonderingen, komt dat veel voor?
Dit is overigens niet mijn mening, dit zijn gewoon vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:43

Miran schreef:
Maar zijn dat uitzonderingen, komt dat veel voor?
Dit is overigens niet mijn mening, dit zijn gewoon vragen.

Komt vaker voor dan dat het misgaat in het slachthuis........... helaas!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:01

Sebito schreef:
Tinkers horen toch niet onder het zadel?
Die horen in de worst...........

Uit een oud topic.

Volgens mij gaat het paard van Sebito, wel of geen Tinker, naar de slager.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:11

Denk dat dat een mening is... ben ook van bepaalde rassen niet echt gecharmeerd. En praten over een paard van ander is gemakkelijker dan wanneer het je eigen aangaat. (ervaring)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:13

sannah"]
[quote="Sebito schreef:

Uit een oud topic.

[/quote]

Nou ja zeg.......... wat heeft dit er nou mee te maken....... ik doe ook wel eens wilde uitspraken, maar dat betekend niet dat ik het zo meen....... Scheve mond

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:22

Jeetje zeg, wat rot voor je dat je deze beslissing die vaak ononkomelijk is moet nemen.

IK zou voor inslapen gaan omdat ik het idee heb dat ik daar mijn paarden het meeste mee "help"
Je kan de da thuis laten komen en het paard buiten zn stal laten sederen en daarna in laten slapen, een vrachtwagen van de destructie (naar woord is dat toch) komt hem dan ophalen voor bijna niks.

Ik lees veel reacties hier van mensen die hun paard naar de slacht zouden brengen omdat dit het minst stresvol zou zijn of het snelste gebeurd, daar heb ik geen ervaring mee, dus kan ik niet over oordelen, maar het lijkt mij voor een paard absoluut niet prettig om daarheen gereden te worden en daar moeten wachten met de lucht van de dood om zich heen, dan is iedere minuut een kwelling lijkt mij.

veel sterkte de komende periode!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:32

gijsenkim"]
[quote="sannah"][quote="Sebito schreef:

Uit een oud topic.

[/quote]

Nou ja zeg.......... wat heeft dit er nou mee te maken....... ik doe ook wel eens wilde uitspraken, maar dat betekend niet dat ik het zo meen....... Scheve mond
[/quote]

Ik vond het nogal een harde uitspraak voor iemand die nu twijfelt of ie zijn paard wel of niet naar de slager zou brengen. Maar ik had achter mijn zin even een Knipoog moet zetten.

Goed, even on-topic:
Denk ook dat de topicstarter niet veel wijzer geworden is van alle reacties.
Slachten of inslapen hebben voor en tegens, het is maar net hoe je paard op bepaalde dingen reageert, of ie makkelijk te vervoeren is en overal waar ie komt, op zijn gemak staat. Ook hoe je er zelf tegen aankijkt of hoe je het zelf hebt meegemaakt. Mijn vorige paard heb ik in laten slapen; liep allemaal volgens het boekje. Paard is meteen opgehaald, middels een plaat in een trailer getrokken, dus heeft ook niet langs de weg hoeven liggen. Dat is allemaal te regelen.
Het wil nog niet zeggen dat als ik weer voor de keus kom te staan dat ik dan weer kies voor inslapen. Ik ben van mening dat het zowel bij het slachthuis als bij/door de dierenarts prima kan verlopen; zeker als je je goed voorbereidt en overleg pleegt met de uitvoerende partij.

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:37

Heel veel sterkte en wijsheid met deze moeilijke beslissing...

In mei 2003 heb ik mijn paardje in moeten laten slapen: gewoon thuis, op het erf, op nauwelijks 10 meter afstand van zijn stalletje. Eerst een kalmeringsspuitje én zware verdoving in zijn schouder (gebroken schouder), daarna heel voorzichtig naar buiten gebracht, waar we hem wilden hebben en toen met 1 kogel was hij weg. Nog vóór je de knal hoorde, lag hij al. Ging echt razendsnel. Hij heeft er -volgens mij- niets van gemerkt. Mijn DA liet me tijdens de beslissing duidelijk merken, dat hij liever met het pistool, dan met spuiten werkte. Mocht het ooit weer voorkomen, dan zou ik opnieuw voor de kogel kiezen.