modderpaddock en hele dag geen voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:51

Ik had die van mij altijd 24/7 buiten en ben naar 's nachts op stal verhuisd.

Zou zo weer terug verhuizen. Geen problemen met in de nacht op stal maar vind 24/7 buiten in de zomer ideaal!

Onweer geven de dieren niet wat om, die van mij gingen daar nooit voor schuilen ook al konden ze dat.
Idem met vuurwerk, geen paniek, ze houden elkaar rustig.

Staan er bomen om de weide? Kunnen ze enig sinds beschut staan tegen de zon en extreme regen in de zomer?

En is er een mogelijkheid om de pony op stal te zetten mocht dit medisch noodzakelijk zijn?

Siesjuh

Re: modderpaddock en hele dag geen voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:18

Die van mij staan gewoon 24/7/365 op een paddock met inloopstal. Ook met onweer en ook met oud en nieuw. Ik heb wel de mogelijkheid om ze op te sluiten, maar ik merk dat ze veel rustiger zijn als ze het zelf kunnen bepalen. Onweer hadden ze nooit problemen mee, maar met oud en nieuw werd er al tijd een hoop op stal gedraaid. Sinds ze ook gewoon naar buiten kunnen, gaan ze buiten staan kijken naar het vuurwerk.
In de zomer staan ze een aantal weken op een weiland met alleen bomen en een bosrand als schuilmogelijkheid. Hier zijn ze met onweer ook gewoon super relaxt en gaan aan de bosrand staan schuilen. Nooit onder een boom overigens.
Ik had ze altijd overdag buiten met inloopstal en ´s avonds hokte ik ze op. Op een gegeven moment ben ik daar gewoon mee gestopt en ze zijn er heel blij mee. Op droge dagen slapen ze ook heel veel buiten en eigenlijk alleen als het regent en om te eten gaan ze hier nog naar binnen. Paarden zijn lang niet zo moeilijk al wij en vaak maken wij ons veel meer zorgen dan nodig ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:28

Koekie73 schreef:
Hallo!

Ik heb even een vraag; wij hebben sinds 9 maanden een (E)pony, voornamelijk voor mijn dochter. Zelf had ik toen nog geen uitgebreide kennis over voer, manier van stallen ed. Wel over ingelezen en me laten informeren door oa de stalhoudster waar mijn dochter eerst een leasepony had.
Inmiddels weet ik al zoveel meer, maar daardoor heb ik ook wat vragen/zorgen gekregen.

Pony (18) staat 's nachts op stal en gaat me de rest van de pony's en paarden 'ochtends rond 9u naar buiten. In de zomer op de wei (althans dat werd altijd gezegd, maar met de natte zomer kon dat vaak niet omdat ze dan de wei kapot lopen) en alle andere dagen in de paddocks.
Onze pony staat dan met 4 andere pony's in een zandpaddock die (en dat is een schatting) 10x10 is? Momenteel is het weer 1 grote blubberbende met diepe kuilen omdat ze er als een treintje lopen langs de rand waar geen water staat. (Dat treintje komt heel depressief op mijn over overigens, maar ik weet niet of ik dat ook zo moet interpreteren?)
Anyway, ze krijgen er geen voer. In de winter niet, in de zomer niet. En ook geen water. Nu staat er op dit moment genoeg water in de paddock -O- maar in de zomer staan er dus ook geen bakken met water of iets dergelijks.
Voer is er niet omdat ze het anders versmeren over de paddock begrijp ik van stalgenoten. En slowfeeders geven hetzelfde effect volgens stalhoudster? Als dat dan zo is, weten jullie dan wat een oplossing zou zijn?
Waarom er geen water wordt gegeven, geen idee. Ik zet er dan dus wel een bak water neer maar die is dan zo op (uiteraard)
Ik ga nu vaak of extra of in ieder geval op het midden van de dag, om haar lekker te laten grazen, haar zelf dan maar wat kuil te geven en wat muesli.

De paarden worden s'ochtends gevoerd (en bergje kuil en daarna brok) dan gaan ze dus de hele dag naar buiten en krijgen ze s avonds weer een bergje kuil en om 20.00u nog brok. Dat is het tot de volgende ochtend.

Nu wil ik dus het gesprek aan gaan hierover op stal (want stalgenoten hebben dezelfde vragen/zorgen maar niemand zegt natuurlijk wat :( ) maar ik ben heel benieuwd hoe meer ervaren mensen over bovenstaande denken? Ik vermoed nl dat ze mijn zorgen vrij snel af zal doen met iets als ' nee hoor dit kan prima zo'

Pff wat een ellende, weeral zo'n topic...
Ik zou het bespreken, maar dat overdag op 10*10 staan met vier, is al bijna hetzelfde dan opgehokt staan. In de blubber is zowieso not done, een droge plek is echt nodig.
Evenmin ruwvoer en water moet er altijd voorhanden zijn.

Welke natte zomer is er geweest? Het is juist superdroog geweest.

Persoonlijk zou ik het nog eens bespreken, maar deze omstandigheden zouden al drastisch moeten veranderen en ik vermoed dat je daar wel tegen een muur zal botsen. Hooi in een paddock geeft bvb altijd opkuiswerk, maar bon een paddock of weide vereist dat nu eenmaal altijd! (mest scheppen, water vullen, vuil hooi verwijderen etc.)
Paarden houden is nu eenmaal arbeidsintensief.

Succes

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:00

Die van mij staan op pension met uitloop naar paddock en wei. Nu kan je haar nog prima wennen aan dag en nacht buiten, hartje winter zou ik het zelf niet doen. Maar misschien is dat wel een beetje betuttelend hoor :=

Met oud en nieuw gaan we altijd meerdere keren per nacht kijken. We zorgen dan dat alles open staat, alle weides beschikbaar zijn zodar de kans zo klein mogelijk is dar ze erdoor gaan. Afgelopen o&n was er een of andere vuurwerkparachute in de paddock geland, toen zijn ze wel door de draden gegaan maar dat was natuurlijk ook wel heul erg eng. Eerder nooit gekkigheid gehad.

Met onweer gaan we ook altijd even kijken maar ze gaan zelf wel schuilen als ze er last van hebben.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:55

Hier net zo als MarliesV: mijn Fell staat 24/7 buiten, onweer doet hem niets (ik ben dan een bange poeperd, maar een klap onweer boven zijn hoofd kijkt hij niet anders van). En bij O&N (en daar is HIJ dan weer de dodelijk verschrikte...) is de kudde zo alert, maar toch relaxt, dat alles prima rustig verloopt. Ze kunnen verschrikt rennen met O&N, maar doen dat eigenlijk vrijwel niet.
In de aanloop naar O&N springen ze steeds weg (en kan ik die K-jongetjes met hun K-rotjes echt wel wurgen). Maar op het moment suprème staat het hele zooitje (knollen) suf te grazen aan hooi. Beter hoor!

RemarkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:48

Maar zijn jullie niet bang dat ze geraakt worden door de bliksem? Of hebben jullie bomen in de wei?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 06:19

Er is vast een tussenweg.. als een paard 8/ 10 uur buiten loopt dan zou dat genoeg moeten zijn! Ik merk aan mijn paarden dat de stal voor hun echt hun rustplekje is..! Ben voorstander van zeer veel buiten maar wil de paarden in de nacht op stal hebben..
Wat betreft hooi op de paddocks: het is idd arbeidsintensief hier hebben we dan ook de afspraak dat iedereen zijn eigen paddock bijhoudt, mest/ los hooi dient zoveel mogelijk verwijdert te worden door de eigenaar zelf! Dat is geen doen voor mij met 15 paarden!! En ik wil natuurlijk voldoen aan de vraag om hooi op de paddocks te voeren en mijn dure gedraineerde bodem ter beschikking stellen maar vind dat je daar als eigenaar ook wat voor terug mag doen! Als iedereen het zelf bijhoudt is het voor iedereen te doen!!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 06:27

Mijn 21 jarige staat 24/7 buiten met een kudde en een schuilstal (paddock paradise) Van onweer en vuurwerk hebben ze geen last. Ze vormen een soort 'team' en wachtten tot het over is.
Met oud en nieuw ga ik altijd even kijken, maar dan staat mijn paard me vaak aan te kijken met een blik van: wat-doe-jij-hier-we-gaan-niet-rijden-ik-eet :+ Geen problemen dus!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:54

die van mij ging altijd juist kijken bij vuurwerk... vond het prachtig :+
Maar die was sowieso nooit bang van dingen waar paarden echt bang voor hoorden te zijn :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:02

Eclair boeit het carbiet schieten bij de buren ook niks :') Vuurwerk is ook prima, maar dat is altijd van een afstand gelukkig :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:28

Is er al een gesprek geweest? Ik ben van mening dat, ook al wordt er beloofd dat het beter wordt, zo iemand nooit veranderd. Ik zou er zelf 0 vertrouwen in hebben. Maar toch ben ik nieuwsgierig naar wat ze te zeggen heeft. Om vervolgens héél gauw te verhuizen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 18:34

Ja ik wilde net een update schrijven. Zoals ik al schreef ken ik de eigenaresse als iemand met wie je echt wel kunt praten. Ze kan soms wel kortaf zijn, dus ik kan me ook voorstellen dat ze bepaalde dingen bij anderen heeft weggewuifd. Is nog een jonge meid, daar houd ik ook wel rekening mee.

Er is in ieder geval, samen met de andere stalgenoten, een heel goed gesprek geweest en we hebben met z'n allen meteen al dingen veranderd en verbeterd. In plaats van op de paddock hebben ze bijvoorbeeld deze hele week hele dagen op de wei gestaan. De paddocks gaan uitgebreid en opgehoogd worden. Er zijn inmiddels waterbakken, die straks op de paddocks ook kunnen komen. We zijn nog in gesprek over hoe we het met voer gaan doen op de paddocks maar dat dat gaat veranderen is wel bijna zeker.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 20-10-17 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:35

Wat goed!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:05

Dat klinkt al als een hele verbetering! fijn dat het gesprek goed liep

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:06

Dat is fijn om te horen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:38

Super!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:55

Wat fijn zeg!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:56

Super. Dat verbetert dan het welzijn van niet alleen jouw maar alle paarden enorm. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:42

En misschien als jullie aanbieden het hooi en de mest te ruimen uit de paddocks dat je ph eerder overstag gaat!! Bij mij is dat de voorwaarde!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 19:18

Joh.... ik zit mijn oude topic terug te lezen (was op zoek naar iets anders maar ok) en ik herinner me meteen de ellende weer. Gelukkig heb ik bergen meer kennis en ervaring nu LOL

We zijn uiteindelijk heel snel weggegaan, samen met 2 andere stalgenoten. Het werd ons niet in dank afgenomen en was enorm ongemakkelijk de 2 weken die we er nog stonden.
Onze merrie mocht gelukkig in de tussentijd naar de instructrice van mijn dochter en heeft dat heerlijk een aantal weken 24/7 op de wei gestaan <3

Er werden allerlei mooie plannen voorgesteld door de staleigenaresse maar uiteraard kwam daar he-le-maal niets van. Zo naïef ben ik ook inmiddels niet meer :(:)
Overigens reed ik laatst langs dezelfde stal en er was inderdaad niets veranderd. Alleen wat minder paarden. Hopelijk hebben mensen door dat deze stal weinig te maken had met dierenwelzijn.

TinkerBells

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:06

Oh jeetje, ik schrik hier van.
Paarden eten eigenlijk meerdere malen op een dag.
Ook de paddock klinkt zorgelijk.
Ik zou op zoek gaan naar een andere plek, en wanneer je deze hebt, voordat je weggaat vertellen wat jou (maar ook de anderen hun) zorgen zijn.
Sterkte!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 17:09

TinkerBells schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een andere plek, en wanneer je deze hebt, voordat je weggaat vertellen wat jou (maar ook de anderen hun) zorgen zijn.
Sterkte!

Topic is uit 2017 ;)

TinkerBells

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:49

Koekie73 schreef:
TinkerBells schreef:
Sterkte!

Topic is uit 2017 ;)

Oops, zie het nu, haha