Hele lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:44

Vind het wel frappant dat er nu foto’s geplaatst worden van paarden met zgn. hele lange manen terwijl ze niet eens onder de hals vandaan komen of net wat eronderuit steken. Dat is niet heel erg lang te noemen :'). Ben verder in dit topic ook nog geen een paard met écht mooie volle en lange manen tegengekomen waarbij het goed staat. Allemaal van die lelijke gespleten sprieten onderaan, onderkant ontzettend dun maar dat maakt niet uit want welgeteld twee haren komen tot de knie hoor! Die gaan er echt niet af 8-).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-17 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:49

Al het haar is dood hoor ;)
Maar ik heb bij mijn tinker die 'dooie' sprieten wel eens geknipt omdat ik hoorde dat het dan dikker en langer terug zou groeien.. Nou, hij heeft maanden voor joker gelopen en het is nooit meer zo lang geworden -O- Die sprieten zorgen er juist voor dat het er natuurlijk uit ziet. Net als ons eigen haar, dat laten we zelfs in laagjes knippen zodat het er natuurlijk uit ziet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:49

Billy schreef:
En voorpluk... ik vind het zelf niet mooi, maar vraag me eigenlijk af of het wel diervriendelijk is.... het vergt veel onderhoud en zilt altijd in ongemakkelijke vlechten, het is warm en zwaar en hangt in de ogen. Ik snap best dat niet iedereen een sportcoupe wil, maar volgens mij zijn die lange manen meer voor de baas haar plezier en ego dan voor het welzijn van het paard.. ben ik de enige die er zo over denkt?

Ik denk dat jij vooral je eigen smaak hier naar voren haalt en enkele ideeën als feit neer zet.

Hoevaak loopt er nou een paard tegen een boom aan omdat zijn voorpluk in de weg zit? Hoe vaak heeft een paard een vliegenmasker om omdat de voorpluk te kort is.
De paarden met echt zo extreem dikke manen dat ze er door verblind zouden worden zijn er maar enkele..

Wat een punt om je druk over te maken zeg, zolang je en stuk ijzer in de mond van een paard hangt, er bovenop gaat zitten of met sporen meent je hulpen te moeten verduidelijken dan zullen die paar haartjes zeker niet onder dieren welzijn of geen welzijn vallen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 09:52

Volgens mij voel je je aangesproken Gillbo :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:54

Anoniem schreef:
Vind het wel frappant dat er nu foto’s geplaatst worden van paarden met zgn. hele lange manen terwijl ze niet eens onder de hals vandaan komen of net wat eronderuit steken. Dat is niet heel erg lang te noemen :'). Ben verder in dit topic ook nog geen een paard met écht mooie volle en lange manen tegengekomen waarbij het goed staat. Allemaal van die lelijke dooie sprieten onderaan, onderkant ontzettend dun maar dat maakt niet uit want welgeteld twee haren komen tot de knie hoor! Die gaan er echt niet af 8-).

Mijn paard heeft nu volle manen, doordat ik indd die dode punten, sprietige dunne manen gelijk heb geknipt. Heb alleen nu geen foto van. Ik vind dat dunne ook echt niet mooi. Nu is het toch wat gelijkmatiger gegroeid net onder de schouder. En ja ze zitten in een vlecht, maar anders krijg ik na 1 dag heksenvlechten zeg maar.

Ik vind die schimmel te ver. Als dat bij mijn paard kon groeien had ik het tot deze lengte die ik nu heb afgeknipt.

Hoe kan je een staart uitdunnen? Ze heeft echt een dikke staart ze plast er voornamelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:56

8nnemiek schreef:
Al het haar is dood hoor ;)
Maar ik heb bij mijn tinker die 'dooie' sprieten wel eens geknipt omdat ik hoorde dat het dan dikker en langer terug zou groeien.. Nou, hij heeft maanden voor joker gelopen en het is nooit meer zo lang geworden -O- Die sprieten zorgen er juist voor dat het er natuurlijk uit ziet. Net als ons eigen haar, dat laten we zelfs in laagjes knippen zodat het er natuurlijk uit ziet.

Nou dan heb ik het nu speciaal voor jou veranderd hoor ;).

Ik vind zelf die sprietjes onderaan het idee geven alsof er meer op de lengte gefocust wordt dan op hoe mooi het er uit ziet. Alsof lange sprieten belangrijker zijn dan een mooie maar kortere bos. Zal wel aan mij liggen dan.

Lange manen kan ik echt wel waarderen. Maar alleen als het er goed verzorgd uitziet zonder det de onderste helft bij elkaar 5 haren zijn. Anders kan het er beter af.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:58

Ik heb betere foto's van de uitgedunde (en geknipte) manen opgezocht, voor degene die er om vroeg. Voor foto's heb ik helaas niet, omdat ik het altijd uitgedund heb. Vind er van wat je wil, ze zijn er al jaren vanaf dus het is niet zo dat ik het zelf helemaal fantastisch vind :')

Afbeelding

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 09:59

Dit vind ik wel mooi, niet extreem en goed onderhouden....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:10

Billy schreef:

totaal niet want ik zie liever een sportcoupe haha maar dat het dierenwelzijn in het gedrang komt vind ik echt onzin.
Ik zie maar 1 foto van echt extreme manen( sowieso de stand van dat dier is apart), de rest is allemaal netjes onderhouden en zie ik echt geen belemmering voor de paarden over dieren die doodongelukkig zijn door hun manen of met een zicht beperking.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 11:11

Nou, ik denk dat in een heel aantal gevallen dierenwelzijn best in het geding komt...Zoek maar eens op paard met lange manen op google, en kijk hoeveel afbeeldingen zijn van paarden met echt lange manen, en hoeveel er daar van van bokt komen....

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:25

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:31

Ocharme dat paard staat met momenten gewoon OP zijn manen.

Lange manen vind ik mooi bij bepaalde rassen maar er is toch echt wel een maximum hoor. Zoals deze is gewoon te erg. Doe het dan in een vlecht als het persé zolang moet zijn.

En mijn paard heeft misschien idd gewoon lange manen maar voor sommigen bij mij op stal was dat dus wel lang. (Hebbe hier allemaal een sportcoupé)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:35

Afbeelding
Doe eigenlijk weinig aan de manen af en toe borstel doorheen soms bij extreme hitte vlechtjes zonder elastiekjes erin. Soms is het wat langer en soms weer wat korter. Pony en zijn vrienden zorgen er helemaal zelf voor. Soms hang de voorpluk tot puntje van zijn neus en een tijdje terug hingen de manen tot op zijn schouder.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 11:37

Wat is hier lang aan Marcella? :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:40

Voor een fjord is het lang en eigenlijk daarbij een oude foto. :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 11:49

We hebben het over extreem lange manen hier, er is al duidelijk gezegd, zelfs meerdere malen, dat halslengte gewoon normaal is....

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:01

Jeetje dat filmpje. Verbaast mij dat de staart niet zo lang is dat het over de grond sleurt.. Die heb je namelijk ook. Ik vind dit gewoon lelijk. :=

Ik hoop dat bij Elano gewoon de 'mooie lengte' komt dat hij niet ingevlochten hoeft te worden, niet de manen opeet/op staat, maar dat het wel mooi lang is. En dat het dan 'stopt' met groeien zodat ik ook niet de schaar in hoef te doen. Bang dat het er vreselijk uit gaat zien. :')

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:06

Mijn tinker heeft ook relatief lange manen, ze kunnen niet meer los want dan eet hij ze op en bovendien zweet hij zich onnozel onder die manen partij. Dus ze zitten altijd in de vlecht maar ik vind het in de vlecht minder onderhoud dan dat ze los hangen. Ik vlecht 1 keer per week even opnieuw en dat kost mij nog geen 10 min. Als ze los hangen krijgt hij er heksenvlechten in en bovendien vind ik het gruwelijk irritant om te rijden met losse manen. Ik krijg altijd ruzie met de manen en mijn teugels :+
Zelfs mijn kwpn'er vroeger die had gewoon halslengte maar die vlechtte ik ook altijd in voor het rijden, vind het gewoon irritant als ze los hangen. En bovendien vindt ik een sportcoup juist meer onderhoud want dat moet je heel regelmatig bijknippen en uitdunnen.

Afbeelding

het onderste dunne gedeelte gaat er wel weer af deze week. Dat had ik eraan gelaten voor de keuring :+

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:12

Billy schreef:

Ik denk eerder dat jij je aangesproken voelt :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:31

Billy schreef:
We hebben het over extreem lange manen hier, er is al duidelijk gezegd, zelfs meerdere malen, dat halslengte gewoon normaal is....

Maar ja bij Extreem is er natuurlijk altijd iets wat buiten normaal valt dus dan kan je alles wel opnoemen.
Extreem lang/kort, extreem dik/dun, extreem lang buiten/lang binnen enz....
En ja bij de meeste extreme dingen kan je het dierenwelzijn in twijfel trekken dus hoeveel topics wil je openen over extreme

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:55

Smaak valt niet over te twisten. Over het algemeen hebben de meer barokke rassen meer behang iets dat ook bij keuringen mee wordt gepakt in de beoordelingen.

Ik kijk wel op als het gaat om de opvatting dat het welzijnsaspect in het geding zou zijn als paarden lange manen hebben. Wij hebben twee paarden waarvan eentje met normaal behang dat naar twee kanten valt. Niet zo lang wel heel dik. Hij wordt een à twee keer per jaar zijn manen uit de klitten gehaald. Hij vindt het prima als ik dat doe. Ik geloof niet dat hij last heeft van zijn manen.
De merrie wordt het haar gevlochten, want haar manen zijn wat langer en twee à drie keer per jaar haal ik de vlechten eruit, spray en vlecht opnieuw in. Al het dode haar wordt verwijderd. Ik heb er amper of geen werk aan en ook bij haar heb ik het idee dat paardje er weinig of geen last van heeft. Ik kom eigenlijk zelden of nooit met de schaar aan de manen. Beiden paardjes staan 7x24 uur buiten, rollen als ze daar zin in hebben en alleen in de zomer krijgt de een een vliegengordijntje voor de ogen en de ander een heuse vliegen kap. Is geen keuze om niets te doen.

Dekens krijgen ze eigenlijk al jaren niet meer op dus ze leven echt een beetje natuurlijk. Voor mij heeft een paard de manen die hij heeft. Kort of lang naargelang ras en soort paard. Het kort of lange manen hebben daar kun je in mijn ogen heel weinig aan doen. Dat heeft je paard of niet. Is echt niet veel werk als je paard lange manen heeft althans als hij geen wedstrijden loopt. Dan moet je het natuurlijk wel beter bijhouden. Maar dat is het zelfde als paarden manen in knotjes doen. Ik weet eigenlijk niet of paarden dat wel of niet vervelend vinden. Zal ook wel per paard verschillend zijn.

Mochten mensen foto's willen zien: [ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:58

Ik heb er enkel een probleem mee als de manen kost wat kost extreem lang moeten, maar er niet de nodige tijd in de verzorging wordt gestoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:59

Kabayo schreef:
Ik zie deze net op facebook. Hoe toepasselijk
[ [url=m/rwppRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, afschuwelijk. Wat vind ik dit ontzettend lelijk. ;( En het lijkt me nog buitengewoon onpraktisch voor paard en eigenaar ook. Maar bovenal lelijk. Horror gewoon. :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:01

Ik houd persoonlijk niet van lange manen in het algemeen. Slechts bij sommige koudbloeden (shetlander e.d.) en friezen is het in mijn ogen wel oké en dan kan het mooi zijn. Maar niet wanneer ze extreem lang worden.

Mooi lang is in mijn ogen een volle bos, zonder dode sprieten die niet niet onder de halslijn uitkomt.

Alle manen die onder de hals/nek uitkomen of dode pieken/punten hebben of vlassig zijn vind ik oerlelijk en het staat ontzettend slonzig vind ik :D

Een lange volle voorpluk vind ik wel erg mooi, maar ook daar dode puntjes knippen en niet langer laten worden dan de neus.

Oud stalgenootje van mij (ook een bokker) heeft ook een tinker met extreem lange en dikke manen (niet mijn smaak, maar ieder zijn ding natuurlijk), die manenbos was zo dik dat het ingevlochten meerdere hengstenvlechten naast elkaar waren, zij heeft onlangs een hele vlecht er tussenuit geknipt in het kader van dierenwelzijn (werd echt te zwaar), dus dat vind ik dan echt een dikke top!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:26

Bij de haflingers wordt behang niet meegerekend in de beoordeling hoor..

Dit was mijne met sprietpuntjes. Zoooo lelijk vond ik dat..

Afbeelding

En hier de puntjes eraf geknipt

Afbeelding

Verder staat ze gewoon met losse manen in t land en alleen met rijden vlecht ik het