Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:12

Ella_ schreef:
Hahahahahahah wat een reacties seg!!
Ik ga hier verder niks meer op antwoorden... gwn zinloos
Veel plezier en succes nog met jullie knollen xoxo

Knollen? Ik heb net als jou gewoon een sportpaard welke in de sport loopt.

Vrienden van mij hebben een paard wat ZZlicht loopt en de hele dag in de wei staat. Als die al een knol heeft waarom zou die van jou dan een sportpaard zijn?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:14

Nou ik gaf volgens mij een hele normale reactie :\ :+

maximuss

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:21

Elk paard loopt op zichzelf L in de weide ;-)... Daar hebben ze echt geen mens voor nodig...
Sportpaard, het zal wel...

little_birdy

[quote="Ella_"]De stal is 4m op 4m.
Hij krijgt normaal stro dat de stal mooi gevuld is.
Hij komt elke dag 4u op de wei. En krijgt genoeg hooi.
Het is enkel mijn ruin die het doet, mijn merrie is altijd proper

Ik vind het helemaal niet fijn, omdat ik vaak ga lessen en dan kan ik hem altijd wassen met zeep. Borstelen krijg ik hem echt niet proper mee.

S'nachts een deken doe ik enkel als het koud is, mijn paard heeft snel warm. En 24/7 buiten is geen optie, het is een sportpaard[/quote]

Een sportpaard dus kan maar 4 uur buiten staan ?? >;)

Ik zou eens beginnen met je paard minmaal 8 uur op een dag naar buiten doen .
En het is een paard die worden nou eenmaal vies

NinaCharlie

Mijn knol niet hoor Relaxed, komt omdat 'ie veel buiten staat. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:22

Wat jij in die stal hebt staan zijn ook gewoon 2 knollen hoor. Hoeveel nulletjes er ook aan het prijskaartje vasthangen, draai ze in een kroket en ze smaken hetzelfde als dat slachtpaard uit Italië.

Hier staat alles in de zomer 24/7 in het land: van grasmaaier tot sportpaard. In de winter staan de grasmaaiers nog steeds buiten met hooi, het sportpaard gaat op pension. Daar komt ie alsnog zo vaak als mogelijk overdag naar buiten en 's nachts binnen. Gecombineerd met ruim voldoende hooi, dagelijks alle drollen minutieus wegscheppen én de natte plekken + bijstrooien kan ik 'm enigszins proper houden. Scheelt dat het een bruine is, dat valt sowieso minder op. Laat ik 'm een dag door omstandigheden niet op de paddock, dan wil je niet weten hoe die stal er uit ziet.

Dus ja, paard meer uren per dag naar buiten helpt wel degelijk. Wat ze in het land eruit schijten ligt iig niet in de stal, en kunnen ze de boel dus ook niet smerig mee maken. Komt je aan onkosten voor stro/vlas/eender wat nog een fiks stuk goedkoper uit zelfs.

En waarom is een mestvlek een ramp? Voor op wedstrijd begrijp ik het nog, dan moeten ze netjes zijn. Maar voor een les? Kom op... hij gaat heus niet beter lopen of slechter trainen omdat er een vlek op zijn buik zit.

@ Relaxed: L in VLP of L in lrv? In VLP staat L gelijk aan M in Nederland. L-lrv is hetzelfde als L in Nederland.
Het is iig geen topniveau :))

Oh, nu ik eraan denk. Een sportstal hier in de buurt, waar ruiters aan de slag zijn die PSG, Inter en GP startgerechtigd zijn, die hebben niks liever dan dat de paarden zo vaak mogelijk het land in kunnen. En liefst nog met een maatje erbij ook.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:25

Relaxed schreef:
Oh ik lees net dr topics.. ze rijdt L in België en t is een jong paard.. iedere knol kan toch L lopen? :+ :')

En wie zegt dat het over dat paard gaat?
Echt jammer dat jullie zo direct aanvallen ipv gwn te antwoorden. Als jullie niet akkoord gaan met de mijn manier.. jammer ik moei me ook niet hoe jullie met jullie paard omgaan..

Ik vraag enkel raad en jullie vallen me direct aan! Jammer dat paardenmensen zo met elkaar omgaan..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:26

Ella_ schreef:
Hahahahahahah wat een reacties seg!!
Ik ga hier verder niks meer op antwoorden... gwn zinloos
Veel plezier en succes nog met jullie knollen xoxo

Jeetje meid, wat een verkeerde toon!
Jij moet nog heel veel leren! Respect naar mensen maar ook zeker naar je KNOL toe!!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:28

TS echt al ga je achterstevoren binnenstebuiten op je paard zitten daar zal ik mij nooit mee bemoeien maar je paard komt gewoon echt basiszorg tekort.

Ik begrijp gewoon niet hoe je zelf lekker kan slapen wetende dat je paard staat te verpieteren op stal. Wat een schuldgevoel zou ik er aan overhouden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:29

Discussie ga ik me niet in mengen, maar is het een jong dier? Vaak hebben jonge dieren snel de neiging om te smeren. Naarmate ze ouder worden en ze de trainingen gewend zijn, wordt het minder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:30

Ella_ schreef:
Ik vraag enkel raad en jullie vallen me direct aan! Jammer dat paardenmensen zo met elkaar omgaan..

Nee wacht, je maakt een typfout!! het is:
Jammer dat mensen zo met hun paarden om gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:31

Ella_ schreef:

En ervaring heeft het merendeel hier geleerd dat je paard minder snel smerig is omdat ze buiten komen ipv op stal staan. Nogmaals, alles wat hij in de weide eruit schijt of pist, daar kan hij in de stal niet in gaan rollen.
En nogmaals, een mestvlek tijdens het trainen is geen ramp. Was die er af wanneer je op wedstrijd gaat en da's ruim voldoende. Wanneer ze buiten staan heb je hooguit moddervlekken, en die gaan er haast vanzelf af met een harde borstel. Scheelt een hoop werk en gemopper.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:32

eenitraM schreef:
Discussie ga ik me niet in mengen, maar is het een jong dier? Vaak hebben jonge dieren snel de neiging om te smeren. Naarmate ze ouder worden en ze de trainingen gewend zijn, wordt het minder.

:? :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:33

...en zeker niet wanneer je hem weg kan brengen vanwege een verstopping door het eten van te veel stro...

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:34

Mensen laten we hier over ophouden.
Ik heb het al lang begrepen. ..
Als jullie het allemaal goed vinden zal ik mijn paarden morgenvroeg buiten zetten en tegzn 20 terug binnen halen.
Hopla iedereen blij. Jullie dat mijn paarden meer buiten staan en ik dat er minder mest in de stal ligt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:34

Nogmaals de oplossing is inmiddels 200x voorbij gekomen!!
Maar ik begrijp dat sportknollen allergisch worden van veel buiten lopen :?
Jouw paard zijn probleem is jou als eigenaar! Iemand die zich duidelijk niet heeft ingelezen wat de natuurlijke behoeftes van zijn trouwe viervoeter is!
Maar ik heb de oplossing gevonden hoor: hang je chique sportknol een hippe poepzak om de billen! Kan jij je kop in t zand steken..en probleem opgelost!!

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:35

Een paard houd van zichzelf viesmaken of niet. Je kan kijken of het voor jezelf makkelijker gemaakt wordt of dat het je paard blijer maakt. Ik heb 2 jonge paarden die ik graag voor de sport wil hebben en nu rustig worden getraind. Training bestaat uit zomers 24/7 in het land en in de winter s'nachts op stal. Worden ze niet alleen gelukkig van maar krijgen ze ook een sterke weerstand. Ook deze zijn nogal erg plezier in smerig maken. Qua stal kan je er niet veel aan doen, of je moet het 2 tot 3 keer per dag de stal mesten. Ik heb gewoon half stal met rubberen matten en vlas erover. Zorg wel dat ze meerdere keren kleine hoopjes kuil krijgen om verveling te voorkomen en als ik door heb dat ze zich vervelen krijgen ze vast een lik blok. TS, kijk het vanuit het paard zijn ogen en vind iets dat voor het paard prettig is en jouzelf. Succes!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:36

Er komen behalve je paard langer buiten zetten heel wat goede tips voorbij wbt bodembedekking, maar daar reageer je ook helemaal niet op, ook niet op het stukje niet te vaak wassen. Erg jammer.
Verder ga ik mee met de rest. Dat paard moet meer naar buiten, punt. Hij word doodongelukkig op deze manier, dat merk je alleen al door het rondjes lopen, en daar worden de prestaties ook heus niet beter van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:37

Jammer dat elke incompetente huppeltrut zomaar een paard kan kopen en dat het dier er dan moet onder lijden...

Paarden zijn bewegingsdieren en het is aangetoond dat veel weidegang blessures tegengaat en sportprestaties verbeterd bij "sportpaarden" en "knollen".

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:38

Ella_ schreef:
Relaxed schreef:
Oh ik lees net dr topics.. ze rijdt L in België en t is een jong paard.. iedere knol kan toch L lopen? :+ :')

En wie zegt dat het over dat paard gaat?
Echt jammer dat jullie zo direct aanvallen ipv gwn te antwoorden. Als jullie niet akkoord gaan met de mijn manier.. jammer ik moei me ook niet hoe jullie met jullie paard omgaan..

Mensen hebben je toch tips gegeven? Dat jij er niet mee om kan gaan zegt meer iets over jou dan de mensen die tips geven.

Mijn tip zou ook zijn: zet je paard meer op de wei. Ik ken jou paard natuurlijk niet maar van wat ik hier heb gelezen verveelt hij zich kapot. Hij moet zich toch op een manier vermaken? Dan gaat hij maar rondjes lopen. Luister naar je paard, hij probeert je iets te vertellen. Het is aan jou om daar open voor te staan of niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:39

Ella_ schreef:
Mensen laten we hier over ophouden.
Ik heb het al lang begrepen. ..
Als jullie het allemaal goed vinden zal ik mijn paarden morgenvroeg buiten zetten en tegzn 20 terug binnen halen.
Hopla iedereen blij. Jullie dat mijn paarden meer buiten staan en ik dat er minder mest in de stal ligt

doe gewoon lekker je ding, ze gaan heus niet achter het hoekje staan loeren om in je oor te komen fluisteren 'van bokt moet je paard op de wei gaan....' :') paard moet meer buiten ja, maar trek je toch niet aan op wat voor manier dat hier weer gezegd wordt. Probeer het als een win-win situatie te zien, mooi meegenomen toch?

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:39

Friesfanaat schreef:
Wat wij doen is strooien tot ongeveer 3kwart van de box en de meeste paarden bij ons hebben vrij snel door dat het de bedoeling is dat ze achterin mesten en voorin gaan liggen/eten/rondwandelen :)

Thx voor de tip, ga ik proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:41

Met een echte smeerkees heb je met elk type bodembedekking problemen, zeker als ze niet voldoende kunnen knabbelen tussendoor en dan rondjes gaan draaien. Been there done that. Zolang de mijne niet tot de kogels in de drap staat gaat ie maar buiten torentjes boetseren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:43

De oplossing is elke week 3 pakken vlas erin dan kan hij diep staan en de drollen zullen onder de vlas komen te liggen...mooi schoon paard...

Gelukkig geen schimmel met dunne mest...dat is pas een ramp :+

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:43

Thx allemaal voor de reacties. Ik ga al jullie reactie zeker onthouden en uitvoeren. Echt heel hard bedankt om me in te laten zien dat mijn paard meer buiten moet.