Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jotoma schreef:Ik denk idd dat bestrating een must is. Bij ons komen de paarden in de winter ook nauwelijks vd bestrating af, mede ook omdat daar in de winter gevoerd wordt.
Maar mijn paard haat modder, die wil er ook echt niet in. Dus die staat vrij veel op de stenen. Liggen doet hij zelfs op de stenen ipv op een strobed.. als t droog is slaapt hij wel op t zand.
@ts: hoeveel paarden wil je eigenlijk kwijt?
Is het geen idee om meerdere kleine groepjes te maken voor een rustige kudde en zo het voeren ook makkelijker te maken?
Leo schreef:Gister heb ik hier meegelezen, interessant topic om de verschillende meningen, ideeën en opvattingen te lezen.
Als pensionklant in de randstad zal ik ook eens reageren.
Want inderdaad, de prijzen hier liggen nu eenmaal hoog en toen ik nog in de noordkop woonde kon ik me echt niet voorstellen dat mensen zo'n bedrag voor hun paard neer legden, maandelijks. Eenmaal inwoner van de randstad had ik weinig keus, buiten de keuze 'geen eigen paard'.
Mijn ideale stalling zou zijn; een kleine groep (niet gemengd) met zo min mogelijk wisselingen, met een ruime schuilstal. Bodembedekking mag vlas (pot) zijn of gewoon zand. Minimaal twee ruwvoerplekken, gedurende de dag en nacht onbeperkt ruwvoer (hooi). Voor de schuilstal op de ruwvoerplekken een deel bestraat. Minimaal twee plaatsen voor (automatische) drinkbakken. Bij voorkeur toegang tot de weide in het zomerseizoen, wat weer bij voorkeur strookbegrazing. In de nacht geen weidegang, maar weer alleen in de paddock met bestrating + schuilstal. Dit omdat ik ontdekt heb dat 24/7 weidegang weliswaar gezond is voor zijn kop, maar niet voor zijn lijf.
Ik zou niet blij zijn met krachtvoer geven in de groep, dat doe ik liever zelf, bijvoorbeeld in een poetsplaats oid uit een emmer, weg van de groep.
Ik zou ook zeker in zijn voor halfpension basis, dus met de groep volgens een schema de mest uit de paddock halen. Dagelijks red ik niet met werk en reistijd.
Wat ik bereid ben om te betalen? Ik zou zeker de normale stallingskosten willen betalen, mits het voeren van ruwvoer, het openen van de weide en verzetten van de strookbegrazing gedaan wordt door de PH. Ik heb niet de illusie dat het voor minder kan, gezien het gebruik van ruime, grond en het onderhoud hiervan.
Maar deze ideale stalling bestaat hier geloof ik nog niet, in ieder geval niet met de faciliteiten die genoemd worden. En die faciliteiten vind ik wel heel prettig zodat ik gegarandeerd wat met mijn paard kan doen, ook in de natte maanden. Ik droom dus nog even verder en sluit tot die tijd compromissen.
Varekaj schreef:Zelf krachtvoer geven is fijn, maar als je eentje hebt die dat in het zicht doet van de rest of in de groep krijg je heibel met de paarden. Ik heb helemaal geen zin om met zweep in een groep te moeten gaan. Ik wil als kuddegenoten nette opgevoede paarden, klaar. Ik wil evenmin dat anderen voeren in bijzijn van de mijne. Dat loopt gewoon fout af, geen zin in. En zien eten fokt vaak de rest op dat ze ook willen. Geeft onrust en voernijd.
Dus ofwel allemaal tegelijk te eten krijgen, ofwel op stal uit zicht.
elenaMM77 schreef:maar in beginsel is dat natuurlijk wel gewoon het verschil.. paard staat in een opgetrokken opstal, of staat in een inloopstalletje.
Wendy schreef:elenaMM77 schreef:maar in beginsel is dat natuurlijk wel gewoon het verschil.. paard staat in een opgetrokken opstal, of staat in een inloopstalletje.
Wat een gekke veronderstelling joh... dus een inloopstal is volgens jou goedkoper dan een gewone box?
Ik heb voor mijn paarden ook een inloopstal gebouwd/laten bouwen. Maar die is echt duurder dan een simpele box hoor
Het enige verschil tussen een inloopstal en een reguliere stal is het feit dat paarden zelf kunnen kiezen wanneer ze naar binnen gaan. En verder heb je inloopstallen, net als gewone stallen, in alle soorten, maten en kwaliteiten.