Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 01:29

Ik denk idd dat bestrating een must is. Bij ons komen de paarden in de winter ook nauwelijks vd bestrating af, mede ook omdat daar in de winter gevoerd wordt.
Maar mijn paard haat modder, die wil er ook echt niet in. Dus die staat vrij veel op de stenen. Liggen doet hij zelfs op de stenen ipv op een strobed.. als t droog is slaapt hij wel op t zand.

@ts: hoeveel paarden wil je eigenlijk kwijt?
Is het geen idee om meerdere kleine groepjes te maken voor een rustige kudde en zo het voeren ook makkelijker te maken?

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 02:32

Het argument dat het duurder zou zijn omdat het in de randstad is snap ik niet helemaal. Het gaat toch om het prijsverschil tussen een boxhuur (in de randstad) of 24/7 concept (in de randstad).
Een concept zonder krachtvoer verstrekt vanuit de stal lijkt mij best passen bij een 24/7 groepshuisvesting. Voeren zou indien gewenst kunnen door de eigenaren buiten de groep. Bijvoorbeeld op een poetsplaats. Een ruimte met poetsplaats en (zadel)kasten zou zowel bij stalling in boxen als 24/7 in groepen een stukje faciliteit ofwel niet apart verhuurde box/ruimte zijn. Ik zie hier in de buurt ook wat groepshuisvesting zonder bodembedekking in de vorm van stro/vlas, maar er zijn dan wel genoeg overdekte plaatsen met zand/rubbermatten of kunstgras. Een stukje doe-het-zelf zou ook kunnen om de kosten wat te drukken, maar als er een rotte appel tussen zit kan dit vervelend zijn voor de hele groep. Dan zou je met een groep van 7 paarden bijvoorbeeld 1 dag in de week de ruimte moeten mesten. Dat lijkt me in vergelijking met elke dag de box mesten niet verkeerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 08:35

Jotoma schreef:
Ik denk idd dat bestrating een must is. Bij ons komen de paarden in de winter ook nauwelijks vd bestrating af, mede ook omdat daar in de winter gevoerd wordt.
Maar mijn paard haat modder, die wil er ook echt niet in. Dus die staat vrij veel op de stenen. Liggen doet hij zelfs op de stenen ipv op een strobed.. als t droog is slaapt hij wel op t zand.

@ts: hoeveel paarden wil je eigenlijk kwijt?
Is het geen idee om meerdere kleine groepjes te maken voor een rustige kudde en zo het voeren ook makkelijker te maken?

Op dit moment weet ik nog geen concreet aantal. In diezelfde paddock staan er tussen de 7 en 9 in de winter overdag.

Laten we dat aantal vast houden voor de brainstorm ( of dat zo blijft is denk ik iets wat we, als we het gaan doen, in de loop van de tijd zullen aanpassen naar wens )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:43

Niet elk paard vindt 24/7 fijner dan s'nachts op stal.
Ik heb een paard die zich in een groep van meer dan 4 paarden echt niet fijn voelt. Hij is te onzeker en zoekt 1 paard op en voelt zich daar veilig bij. Die moet ook echt niet in een loopstal gezet worden want aangezien hij ook niet opkomt voor zichzelf betekend dat dat hij ook nooit in de stal zal komen en dus buiten in de hoek blijft staan.

wij hebben zelf ook voor het jonge spul een loopstal en dat is echt goedkoper. Je hebt gewoon minder stalruimte nodig. Daarbij doen de paarden zichzelf, ze lopen zelf in en uit en ook het mesten is een stuk eenvoudiger. Ook de loopstallen die ik ken zijn gemiddeld zo'n € 50.00 goedkoper in de maand dan een individuele box.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 08:54

Oh ik ben er ook zeker van overtuigd dat niet elk dier zich fijn voelt in zo'n groep hoor :) ! Voor ons zou het wel gericht zijn op de recreatieruiter. Niet de opfok. Ik denk dat daar de tarieven in de randstad toch te hoog voor zijn en er is een grote opfok stal een stuk verderop in Oud Ade. Dus daar richten wij ons in principe niet op, wil niet zeggen dat we die niet aannemen natuurlijk :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 08:57

Als je wat dichterbij in de buurt had gezeten, had ik absoluut bij je komen kijken voor stalling :) ben al wel eens met anderen meegeweest naar hun paard bij jou op stal ( lang geleden)

Nu heb ik een IJslander en zelf krachtvoer voeren doe ik nu ook al.
Ik weet niet wat je stalprijs nu is maar volpension 24/7 buiten incl. binnenbak en goede buitenrijmogelijkheden betaal ik zeker in de winter gerust 250 euro voor.
In het weideseizoen moet het liefst wel strookbegrazing of bijvb overdag op de paddock met hooi ( ivm niet teveel gras en schuilstal voor de koelte en steekbeesten) en s'nachts op de wei.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:25

Gister heb ik hier meegelezen, interessant topic om de verschillende meningen, ideeën en opvattingen te lezen.
Als pensionklant in de randstad zal ik ook eens reageren.

Want inderdaad, de prijzen hier liggen nu eenmaal hoog en toen ik nog in de noordkop woonde kon ik me echt niet voorstellen dat mensen zo'n bedrag voor hun paard neer legden, maandelijks. Eenmaal inwoner van de randstad had ik weinig keus, buiten de keuze 'geen eigen paard'.
Mijn ideale stalling zou zijn; een kleine groep (niet gemengd) met zo min mogelijk wisselingen, met een ruime schuilstal. Bodembedekking mag vlas (pot) zijn of gewoon zand. Minimaal twee ruwvoerplekken, gedurende de dag en nacht onbeperkt ruwvoer (hooi). Voor de schuilstal op de ruwvoerplekken een deel bestraat. Minimaal twee plaatsen voor (automatische) drinkbakken. Bij voorkeur toegang tot de weide in het zomerseizoen, wat weer bij voorkeur strookbegrazing. In de nacht geen weidegang, maar weer alleen in de paddock met bestrating + schuilstal. Dit omdat ik ontdekt heb dat 24/7 weidegang weliswaar gezond is voor zijn kop, maar niet voor zijn lijf.

Ik zou niet blij zijn met krachtvoer geven in de groep, dat doe ik liever zelf, bijvoorbeeld in een poetsplaats oid uit een emmer, weg van de groep.
Ik zou ook zeker in zijn voor halfpension basis, dus met de groep volgens een schema de mest uit de paddock halen. Dagelijks red ik niet met werk en reistijd.
Wat ik bereid ben om te betalen? Ik zou zeker de normale stallingskosten willen betalen, mits het voeren van ruwvoer, het openen van de weide en verzetten van de strookbegrazing gedaan wordt door de PH. Ik heb niet de illusie dat het voor minder kan, gezien het gebruik van ruime, grond en het onderhoud hiervan.

Maar deze ideale stalling bestaat hier geloof ik nog niet, in ieder geval niet met de faciliteiten die genoemd worden. En die faciliteiten vind ik wel heel prettig zodat ik gegarandeerd wat met mijn paard kan doen, ook in de natte maanden. Ik droom dus nog even verder en sluit tot die tijd compromissen. :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:15

Leo schreef:
Gister heb ik hier meegelezen, interessant topic om de verschillende meningen, ideeën en opvattingen te lezen.
Als pensionklant in de randstad zal ik ook eens reageren.

Want inderdaad, de prijzen hier liggen nu eenmaal hoog en toen ik nog in de noordkop woonde kon ik me echt niet voorstellen dat mensen zo'n bedrag voor hun paard neer legden, maandelijks. Eenmaal inwoner van de randstad had ik weinig keus, buiten de keuze 'geen eigen paard'.
Mijn ideale stalling zou zijn; een kleine groep (niet gemengd) met zo min mogelijk wisselingen, met een ruime schuilstal. Bodembedekking mag vlas (pot) zijn of gewoon zand. Minimaal twee ruwvoerplekken, gedurende de dag en nacht onbeperkt ruwvoer (hooi). Voor de schuilstal op de ruwvoerplekken een deel bestraat. Minimaal twee plaatsen voor (automatische) drinkbakken. Bij voorkeur toegang tot de weide in het zomerseizoen, wat weer bij voorkeur strookbegrazing. In de nacht geen weidegang, maar weer alleen in de paddock met bestrating + schuilstal. Dit omdat ik ontdekt heb dat 24/7 weidegang weliswaar gezond is voor zijn kop, maar niet voor zijn lijf.

Ik zou niet blij zijn met krachtvoer geven in de groep, dat doe ik liever zelf, bijvoorbeeld in een poetsplaats oid uit een emmer, weg van de groep.
Ik zou ook zeker in zijn voor halfpension basis, dus met de groep volgens een schema de mest uit de paddock halen. Dagelijks red ik niet met werk en reistijd.
Wat ik bereid ben om te betalen? Ik zou zeker de normale stallingskosten willen betalen, mits het voeren van ruwvoer, het openen van de weide en verzetten van de strookbegrazing gedaan wordt door de PH. Ik heb niet de illusie dat het voor minder kan, gezien het gebruik van ruime, grond en het onderhoud hiervan.

Maar deze ideale stalling bestaat hier geloof ik nog niet, in ieder geval niet met de faciliteiten die genoemd worden. En die faciliteiten vind ik wel heel prettig zodat ik gegarandeerd wat met mijn paard kan doen, ook in de natte maanden. Ik droom dus nog even verder en sluit tot die tijd compromissen. :D

Precies dit zoek ik dus ook!!
Mooi, helder en duidelijk omschreven. En inderdaad, dit is onze regio helaas echt een droom!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:24

Ik heb een schuilstal van 10 meter lang, voor 2 pony's. Links en rechts aan het uiteinde een opening. Aan de voorkant over de hele lengte een overkapping waar ze ook droog kunnen staan. Daaronder heb ik inderdaad 2 "stands" gemaakt. Die gebruik ik om te voeren. Touwtje erachter en klaar.
Ik heb er namelijk 1 die meer krijgt en langzaam eet. En 1 die van de lucht dik wordt en schrokt.
Ik vind het zelf ideaal werken.
Na 2 keer voeren wisten ze hun plaats te vinden en gaat het heel soepel.
Ik zoek ff een foto...
Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:33

Als ze in de winter beschikking hebben over een eigen bos met hooi en stro......maar wel dat ze de vrijheid hebben om zelf te kiezen om naar buiten te lopen (paddock). Dan zie ik niet in waarom het goedkoper is dan gewone boxen zonder paddock dat ze zelf naar buiten kunnen lopen of naar binnen.

Maar dat hangt dan ook heel erg af van hoe groot de paddock dan is en of hoe klein en het verbruik van boxbodembedekking.

Maar het is wel logisch als de paarden in de weidemaanden 24/7 op het land staan dat het dan goedkoper is. Ik stond op een stal dat het in de weidemaanden goedkoper is dan de stalmaanden in de winter.

Wel heb je eigen keuze of je jouw paard savonds op stal of in paddock wilt hebben (dan zet je wel zelf je paard op stal of in paddock) en of bij ziekte of blessure kunnen ze altijd op stal, die keuze heb je en je staat er vrij in, het kost dan wel meer ivm hooi en stalbodembedekking, maar dat is logisch natuurlijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:49

Ik gok dat het nog komt uit de tijd dat de paarden dan vooral op een grote wei kwamen met veel gras. Waar geen mest werd verwijderd en niet werd bijgevoerd omdat er genoeg gras was en niet gekeken werd naar andere soort voeding.

Ik denk dat als je het hebt over onbeperkt voeren, mest opruimen, eventueel nog krachtvoer etc etc. dat je op die stalling net zoveel mag betalen als dat ze op stal zouden staan en een aantal uren buiten. Worden ze op een wei gegooid met succes jongens tot over een maand dan kan ik me voorstellen dat je het graag goedkoper wilt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:53

Bij ons op stal hebben ze het geprobeerd.

Een 'luxere' stalling met binnen- en buitenbak, solarium, mogelijkheid tot laten mesten, hele jaar door weidegang met binnen- en buitenzetten etc.

Belangrijk om rekening mee te houden is om een gescheiden merrie en ruinen loopstal in te richten. Bij ons was dat gecombineerd: 2 merries en 2 ruinen en dat is nog geen week goed gegaan met merries die gedekt werden...

Oorspronkelijke plan was geloof ik 5-7 paarden/pony's. Overdekt deel met stro, open bestraat deel. Daarnaast nog 's ochtends en 's avonds buitenzetten/binnenhalen van de wei. Uitmesten zat in de prijs inbegrepen. Dat deed de stalhouder zelf. Ik vermoed om inderdaad gezeur binnen de groep te voorkomen. Prijs was inclusief mesten nagenoeg het zelfde als de gewone boxen op stal (€300,- p/paard)

Helaas was er toch minder animo dan gehoopt geloof ik en staan er nog altijd maar 2 merries in. Dat kan dan weer niet helemaal uit heb ik het idee...

Oh, en nog een aanvulling:
De paarden kregen gewoon individueel hun krachtvoer in een emmer omgehangen. Touwtje achter de oren langs en dat ging prima volgens mij.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 30-07-17 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:55

Oef ja gemengde groepen zou ik ook niet blij mee zijn :n Dat is vragen om problemen. Nu heb ik een hele sociale ruin die met merries en ruinen geen probleem geeft, maar toch heb ik hem liever niet in zo'n groep met oog op stabiliteit. Het geeft toch eerder heibel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:07

Ik zou 2 van mijn 3 ruinen ook absoluut niet in een gemengde groep willen. De ene is gecastreerd op 3 maar probeert hengstige merries nog te dekken. De ander is pas gecastreerd op 6,5 jaar en als ik zie hoe die zich al gedraagt naar de ruin bij de buren die samen met een hengstige merrie staat met nog draad tussen... nee bedankt. Haal de draad er tussenuit en dat wordt knokken vrees ik. Daar wil ik als eigenaar niet verantwoordelijk voor zijn. In een groep ruinen kan het prima. Naast merries met een draad tussen ook, maar dan is het alsnog te bekijken wie erbij staat.

Ik heb nu stroomdraad staan, de buren enkel prikkeldraad. Vorig jaar stonden daar nog koeien. Omdat ik geen risico's wil nemen ben ik me al aan het oriënteren om mijn weiland om te zetten naar houten omheining. Better safe than sorry. Maar ik verwacht niet dat veel PH dat gaan doen. Die kiezen de makkelijkere weg en zeggen ofwel paard op stal laten, ofwel alleen naar buiten.

Mijn ene shet is een hengst en zet je uiteraard niet samen met merries :+ De andere trekt het zich allemaal niet aan, als ie maar gezelschap heeft is alles best.

Ik begrijp wel dat een PH jaarrond dezelfde prijs wil blijven hanteren. Wat als de zomer eens dik tegenvalt en er is te weinig gras? Of de boel staat zodanig zeiknat dat ze er niet op kunnen? Dan moet ie uit eigen zak hooi betalen wat bijgevoerd moet worden.
Het "overschot" van stalgeld wat in de zomer zogenaamd meerprijs is, zie ik als prima potje voor onvoorziene omstandigheden om om het jaar nadien investeringen mee te doen. Zoals herstellen/vervangen van spullen, om de meststoffen en bijzaaien te bekostigen etc.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:15

Persoonlijk zou ik voor de eenvoudige oplossing gaan. 24/7 buiten en op doe het zelf basis. Wil je een luxere stal, dan zul je moeten betalen, hoe meer faciliteiten, hoe hoger de prijs. Mensen zijn toch nooit tevreden. :D Vind het op zich wel een interessante topic :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:35

Hier ook paardensporter wonend in de randstad. Mijn paard staat inmiddels op flinke afstand van mijn huis gestald omdat ik in mijn woonplaats geen stalling naar mijn zin kon vinden waarbij ik fijn kan trainen maar ook mijn paard het super goed heeft. Ik zou dus best wat over hebben voor een stal met veel buiten staan in groepen (niet noodzakelijk 24/7 maar wel minimaal 8 uur), veel en goed ruwvoer, voldoende ruimte en de faciliteiten om te rijden en bij voorkeur uitrijd-mogelijkheden. Ik heb niet de illusie dat ik daar minder voor ga betalen, sterker nog als ik iets dergelijks dichter bij huis kan vinden wil ik daar best 20% extra voor betalen. Dan verwacht ik wel faciliteiten om te kunnen rijden (lees goede bak met goede bodem en een wasplaats met warm water (al dan niet tegen betaling)). Verder geen behoefte aan gouden deurknoppen of andere spannende dingen.

Het (veel - 24/7) buiten laten lopen van paarden vergt veel meer grond maar ook management van het land, aangezien hier veel intensiever gebruik van wordt gemaakt. Dat is dan ook wel een kanttekening hierbij. Ik heb al een aantal groepsstallingen of paddock-paradise stallen gezien waarbij in de winter niet genoeg ruimte is voor een groep paarden of ze de hele winter lang in de blub staan.

Mijn voorkeur zou wel uitgaan van vol-pension waarbij ik dus enkel mijn paard hoef te rijden en verzorgen maar het binnen- buiten zetten, voeren en mesten wordt gedaan ivm fulltime baan en regelmatig reizen voor werk. Is het wellicht mogelijk om met een cafetaria model te werken? Beginnen met een basis prijs waarbij alles zelf wordt gedaan, half-pension en vol-pension?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:55

Op mijn pensionstalling is alles mogelijk.24\7 buiten is veel goedkoper dan ook een box erbij.Dat komt voornamelijk vanwege het meerdere werk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:59

Varekaj schreef:
Zelf krachtvoer geven is fijn, maar als je eentje hebt die dat in het zicht doet van de rest of in de groep krijg je heibel met de paarden. Ik heb helemaal geen zin om met zweep in een groep te moeten gaan. Ik wil als kuddegenoten nette opgevoede paarden, klaar. Ik wil evenmin dat anderen voeren in bijzijn van de mijne. Dat loopt gewoon fout af, geen zin in. En zien eten fokt vaak de rest op dat ze ook willen. Geeft onrust en voernijd.

Dus ofwel allemaal tegelijk te eten krijgen, ofwel op stal uit zicht.

wij stonden met twee op een wei.. pensionhouder zette die van mij even met z'n meusli achter de draad.. ging z'n ding doen en een uur later zette hij de draad weer open en haalde de emmer weg.. zolang het geen grote kudde is, is krachvoer geven echt geen probleem, gewoon even splitsen.. binnen een paar dagen hebben ze door wie waar krachtvoer krijgt... en degene die geen krachtvoer krijgen (zoals het weidemaatje van mijn pony), die kreeg een klein handje voor het 'idee'.

MariekeS, bij ons huur je als buitenklant een weide.. Het is dus niet zo dat een volgende klant erbij in wordt geschoven.. dus je bepaalt zelf de samenstelling voor de wei. Als je slechts met 1 paard of pony komt.. dan kun je kiezen, je betaalt de volle huur voor de weide, dus alsof je er twee ponys half pension op hebt staan.. of je geeft aan dat er een bijgeplaatst mag worden. Je hebt het dus zelf in de hand.

mijn weidemaatje staat nu met een shet van de stalhouder, een tinkerveulen van een andere klant en er komt nog een extra klant bij die ook alleen komt.. samen hebben ze dan 2 weides in gebruik (nu 1.5). samenstelling is 1 merrie en twee ruinen.. geen enkel probleem. Mijn pony is een ruin.. stond ook met haar merrie samen.. en in principe kun je m bijna overal wel bijgooien.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-07-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:02

Geen gemengde groepen inderdaad. Gaat 9 van de 10x niet goed en je kunt het zo makkelijk voorkomen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:03

Ik zou zeker een deel bestraten, ik merk dat de paarden daar hier ook graag op lopen, met voeren en vooral verspil is het makkelijk schoon houden en het is ook nog eens goed voor de hardheid van de hoeven. Bijkomend voordeel is dat ook slijten en ik minder vaak de smid hoe laten te komen :)

Ik ben groot fan van goed opgezette groepsstallen, maar heb wel gezien dat het lastiger is voor een PH dan boxen met weide/paddock.
Vorig jaar heb ik gekeken bij een pensionstal met groepsstalling, binnenbak, goede bodem in de buitenbak, longeerton, direct aan een ruiterroute, fijne sfeer in de groep (alles stond relaxed te slapen), onbeperkt toegang tot hooi met veel toegangsplekken. Zat prima in elkaar, was me alleen te groot waardoor ik voor een kleinere Paddock Paradise ben gegaan. Kosten voor beide zijn ongeveer gelijk.

Maar ik zie ook een groepsstalling waar er veel onrust in de groep is, mede omdat er veel wisseling in de groepen is. Paarden hebben een kleine schuilstal, eten met z'n allen uit één hooiruif maar daar is altijd gedoe, paarden worden gedekt door ruinen. Nooit gedacht dat ik een gemengde groep een probleem zou vinden, maar ben nu toch blij met enkel merries in de groep.

Het enige nadeel van groepshuisvesting vind ik het minder makkelijk individueel kunnen voeren. Mijn merrie wordt wat ouder en merk dat het voor mijzelf wat intensiever wordt nu haar behoeften anders worden dan die van de rest van de groep. Valt altijd wel omheen te werken, mede omdat we een klein groepje hebben, maar voer klaar leggen in een box waar ze in de nacht op gaan is een stuk makkelijker. Maar als je dat overlaat aan de eigenaar scheelt dat je als PH zeker.

Wat betreft krachtvoer voeren, je bent daar ook zeer afhankelijk van hoe de paarden zijn opgevoed. Wij konden zonder problemen twee paarden bijvoeren in een groep hengsten, maar ik ken ook paarden waarbij ik dat liever niet ga doen omdat ik weet dat ik dan echt veel tijd aan opvoeding kwijt ga zijn. Als PH kan ik me helemaal voorstellen dat je dat liever niet gaat doen.
Je kan wel denken aan het investeren in een voerstation, maar daarmee beperk je wel de keus in krachtvoer. Scheelt voor de eigenaren wel, mochten ze eens een dagje over willen slaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:25

elenaMM77 schreef:
maar in beginsel is dat natuurlijk wel gewoon het verschil.. paard staat in een opgetrokken opstal, of staat in een inloopstalletje.

Wat een gekke veronderstelling joh... dus een inloopstal is volgens jou goedkoper dan een gewone box?
Ik heb voor mijn paarden ook een inloopstal gebouwd/laten bouwen. Maar die is echt duurder dan een simpele box hoor :j
Het enige verschil tussen een inloopstal en een reguliere stal is het feit dat paarden zelf kunnen kiezen wanneer ze naar binnen gaan. En verder heb je inloopstallen, net als gewone stallen, in alle soorten, maten en kwaliteiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:28

De inloopstal hier is beter geïsoleerd dan de gewone stal, zelfs beter als ons huis :+
Heeft ook water en licht.
Dus dat een inloopstalletje niet veel zal zijn is natuurlijk overal anders.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:10

Ik sta op een grote pensionstal met veel luxe voorzieningen.
Zoals 1 binnenbak 20x40 en een binnenbak 20x60, solarium (deze betaa je wel per keer) wasplaats, buitenbak en tegen de bossen aan.

Je hebt keuze tussen 24/7 buiten op de wei met onbeperkt ruwvoer verdeeld over meerdere ruiven of all in op stal met overdag op de paddock.

Scheelt 75 euro in de kosten per maand. Bij beide mag je gewoon gebruik maken van de faciliteiten.
Het verschil zit hem dan in het feit dat er geen bodem bedekking nodig is en de paarden buiten geen brok krijgen maar alleen ruwvoer. Daarnaast hoeven er geen stallen gemest te worden.

De paarden staan dan 24/7 in een grote kudde van ongeveer 30 paarden. Gewoon gemengd, dus alle rassen soorten met ruinen en merries bij elkaar. Erg leuk om te zien hoe goed dit gaat zo lekker met zn allen op de wei!
Plus natuurlijk super fijn dat we we de luxe van een binnenbak hebben!

In de winter gaan de paarden buiten op de gedraineerde wei. Je kunt er ook voor kiezen om de paarden in de winter wel op stal/paddock te zetten. Vorig jaar heb ik dit bij extreme nattigheid ook gedaan. Heel fijm dat dit we gewoon kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:53

Het ligt aan het totaal plaatje.

Als er al iets als een ruime schuur aanwezig is, kun je daar vaak creatief mee zijn. Maar dan met de schuur wel fijn liggen ten opzichte van de grond die je wil gebruiken.

Wij zijn vanwege omstandigheden een paar keer verhuisd. Hadden een klein stukje bos met 2 open stallen. Het deel buiten uitmesten vond ik echt minder werk dan de stallen. En we hadden minder afval, want je schept puur de mest en geen stro of vlas mee. Dat scheelt in je werk ook qua gewicht.
We hadden water in de stallen automatisch, dus dat is makkelijk. Hooi vullen deden we voor 24uur, dus maar 1 keer per dag.
De stal maakte ong 4x daags een rondje, moest buiten en binnen zetten etc. Er was een binnenbak, buitenbak, longeerbak en molen.

Daarna hadden we een paddock. Ook uitmesten zo gebeurt, ook al was het zwaarder lopen. Hooi 1x daags vullen en water met slang. Er was alleen een binnenbak.
Daarna kregen we paddock met 2 open stallen. Toen moesten we iets verder om water te vullen. Hadden niks in de stallen liggen, dus was net zo makkelijk uitmesten als in de paddock. We vulden toen al 2x daags, omdat het hooi wel hard ging en we niet meer ruimte in beslag wilden nemen met nog een hooibak. Stonden er 2.

Nu lopen ze in een natuur gebied met heel veel natuurlijke beschutting. Het is erg groot en er is van alles te vinden om te eten. Maar er zijn ook meerdere hooi plekken.

De kudde is gemengd en geeft geen problemen. Wij hebben zelf 1 merrie en 3 ruinen, waarvan haar zoon zelfs gedekt heeft vroeger.
In de kudde waar ze nu bij staan, vormen zich kleine eigen groepjes en dat is prima.
Er is geen bak, geen stromend water of stroom. Maar wel veel bos en dat is voor ons nu prima.
We doen nu niks meer zelf. Er wordt niet bijgevoerd en wij geven ze na het rijden of apart een beetje eten.

Als je wel wil bijvoeren, gaat dat een extra last worden. Uitmesten buiten vind ik echt 10x makkelijker. Heb vroeger wel op stallen gewerkt en 80 stallen moeten uitmesten, dus doe dit buiten echt 10x liever. Als je investeert is een quad met aanhangertje bijv een handige oplossing. Heel vroeger reden wij met een trekker door het land en gooiden de klanten die er achteraan liepen de mest op de kar. Uurtje werk met zn allen.

Een goede bak vind ik wel echt het verschil maken. Als je een goede bodem hebt en hem echt dagelijks goed onderhoud, is dat gewoon helaas een luxe. Helaas, omdat veel stallen er veel te weinig aan doen, waar het voor de benen toch erg belangrijk is.

Hooi op een plek neergooien kan ook met een kar..

Water vind ik belangrijk, maar zal van de plek af hangen. En het aantal paarden. Bij genoeg ruimte is een goede poel ook ene uitkomst.

Ik zie op veel stallen dat het buiten en binnen zetten nog steeds een drama is. Gaat vaak met veel gedoe en duurt even. Tegenwoordig willen mensen niet meer in de regen lopen en voor etenstijd klaar zijn. Ook zomers als het nog lang licht is. Maar aangezien veel stallen geen personeel hebben, zijn ze soms afhankelijk van wat hulp van rondlopende meiden die ook even meelopen.

Het is niet dat een stal of 24/7 duurder is, maar het geheel. Qua werk zou ik altijd voor 24/7 buiten kiezen. Als je genoeg ruimte hebt en het goed kan indelen, krijg je vaak ene rustige, stabiele kudde zonder al teveel problemen. Mensen kunnen makkelijker eens een dagje weg blijven zonder teveel gedoe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:21

Wendy schreef:
elenaMM77 schreef:
maar in beginsel is dat natuurlijk wel gewoon het verschil.. paard staat in een opgetrokken opstal, of staat in een inloopstalletje.

Wat een gekke veronderstelling joh... dus een inloopstal is volgens jou goedkoper dan een gewone box?
Ik heb voor mijn paarden ook een inloopstal gebouwd/laten bouwen. Maar die is echt duurder dan een simpele box hoor :j
Het enige verschil tussen een inloopstal en een reguliere stal is het feit dat paarden zelf kunnen kiezen wanneer ze naar binnen gaan. En verder heb je inloopstallen, net als gewone stallen, in alle soorten, maten en kwaliteiten.

Nee, maar een stal bouwen met boxen, is heel wat duurder, ook in de woz en onroerend zaak dan een inloopstalletje.. Nu kan zo'n stal al jaren staan.. en die box helemaal afgetrapt zijn, maar sec genomen is de box dus duurder dan een inloopstalletje inderdaad. Reguliere stal zou je ook nog zo kunnen regelen dat de paarden in en uit kunnen lopen.. dus dat is per definitie ook geen verschil.. zoals ik elders aangaf.. ga ik even uit van een schuilstal/inloopstal.. en niet een grote loopstal als in een volledige schuur (zou ik mijn paard liever niet in hebben.. altijd een grotere groep)..

bovendien een binnenbox op een stal met alle voorzieningen vaak verhuurd worden op basis van volpension.. terwijl de weideklanten vaak een soort 'aanleunwoning hebben), volpension wordt daar wel gedaan, maar over het algemeen is het zelfzorg, of deel zelf zorg.. Dus ga je op zelfzorg binnenstaan, wordt er vaak wel iets meer gevraagd dan buiten.. immers je neemt dan een plek die ook voor volpension verhuurd had kunnen worden..

als je het gevoelsmatig vraagt zeg ik.. ja het is mij heel wat waard dat mijn paard zomers 24/7 buiten staat.. Echter, dat is niet financiele meerwaarde.