Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:27

Charaz schreef:
Wie weet wat voor onkruid dit is, mijn wei heeft weer een beurt bemesten, kalken en onkruidspuiten nodig.

[ [url=m/wRKo32.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qlxBXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onderste lijkt op een Potentilla. Bovenste zegt mij niet zo één-twee-drie iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:03

Sonja, de weide wordt daarom dit najaar compleet gespoten, bijgezaaid/herzaaid en vanaf dan ok regelmatig bemest.
Ik heb rondom rond maïs en koeienweide waar immens veel bemesting op gaat, en alles komt over/onder mijn weiland bij hevige regenval. De bodem laat ik dus ook eerst testen, want overbemesten is ook niet de bedoeling.

Sonja_vR

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:46

Testen is idd een goede
Zeker met zwaar bemeste buurlanden
Maar ook daarom zou ik eens gaan zoeken naar "alternatieve" methoden van bemesten ipv de standaard npk korrel er op te laten gooien
Ook ivm gevoelige dieren (evt hb etc)

Dan is compost en lavameel misschien een betere optie dan kunstmest

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:46

Wij laten er een korrel met bacteriën op gooien, daarmee zou het bodemleven weer een beetje lucht moeten krijgen

Quarter1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:10

JudithO schreef:
Als gras te lang wordt en er wordt niks aan gedaan, dan sterft het inderdaad af. Het verstikt elkaar en de bodem. In het voorjaar komen er wel weer nieuwe scheuten tussendoor, maar om het weer goed te krijgen zul je het dan eerst moeten maaien of af laten grazen.

Dankje wel vroeg me gewoon me af
Is duidelijke meeste bloemen maak zaad die valleb sterf af houde zich zo in stand

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:13

Gras doet dat ook. Dat groeit, zaait uit en zal uiteindelijk omvallen en afsterven. Maar het heeft dan al wel uitgezaaid.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:49

Ik bemest met pavo fieldcare, vrijdag de voorste wei nog een keer gedaan.
Van de week de bosmaaier laten maken, dan kan ik mijn draden weer vrij maken, hier helaas ook de ellende van bramenstruiken. -O-

Dan zou eigenlijk de tractor nog gemaakt moeten worden zodat ik met de cyclomaaier een keer rond kan als de pony's van de achterste wei af komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:19

De bovenste is hondsdraf charaz. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:51

amoj schreef:

Nee, geen hondsdraf. Dit is hoefblad.
Irritant kruipspul wat de bodem verstikt waardoor er niks anders groeit.

foxytoffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:04

Wij hebben veel brandnetel en ridderzuring staan. Brandnetel maaien we en de zuring steken we uit (idd behoorlijk werk, maar wel voldoenend). Kalk op een klein stukje gedaan, maar dat lijkt niet per se te helpen - staat er nu alweer...

Wat doen jullie aan bemesting? Wij halen de paardenmest eruit en proberen de stalbedekking (paarden gaan snachts op stal) en de mest om te zetten naar compost. Met kalk en multitask. Dat rijden we dan weer uit over de weilanden om de bodem minder zuur te krijgen en sws overall gezonder...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:46

JudithO schreef:
amoj schreef:

Nee, geen hondsdraf. Dit is hoefblad.
Irritant kruipspul wat de bodem verstikt waardoor er niks anders groeit.

Foto is niet heel duidelijk maar ik denk toch ook hondsdraf. Als het dat is komt er als je het lostrekt ineens een hele sliert mee. Ruikt speciaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:55

welke volgorde aanhouden. spuiten, bemesten en doorzaaien? hoeveel tijd ertussenin en welke periode het beste
spuiten moet vooral op het duizenblad.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:21

Wij hebben een wei van 1h. Zeer goed bemest (vorige eigenaar). Klein maandje geleden zijn er 12 grote ronde balen voordroog vanaf gehaald. Echt fijn spul. Nu staat het op sommige plekken alweer tot over de knieen, dus er wordt nog een keer gemaaid.

Nu mijn vraag:aan de randen is er redelijk wat brandnetel, maar daar kan ik wel mee omgaan. In het midden van de grootste weide staat flink wat ridderzuring. Dat is vervelend, maar het is (nog) niet vreselijk veel. Ik ga proberen de (4weken oude) bladeren uit te steken. Tot zover kom ik er wel uit.

Maar dan....fluitekruit. Het is aan het oprukken, vanuit de grasranden op het erf is het naar het weiland aan het verhuizen. Het groeit vreselijk snel en niet alleen aan de randen. Wat doen jullie hieraan? Ik heb er weinig ervaring mee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:18

Heb even de foto's opgezocht het is inderdaad hondsdraf.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:45

Charaz ,ík denk ook Hondsdraf hoor, het is giftig in verse en droge vorm,hooi.
Het paard kan er van gaan kwijlen,moeilijk ademen en overmatig zweten,
Ik zou het verwijderen ,want het is een enorme woekeraar. :(

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:24

Ik heb een 4 tal plantjes waarvan ik niet weet wat het is. En of het gevaarlijk is.
Plantje 1:
Afbeelding
Afbeelding
Plantje 2:
Afbeelding
Plantje 3:
Afbeelding
Afbeelding
Plantje 4:
Afbeelding

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:28

Is die onderste niet gewoon zuring ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:29

ClauH schreef:
Is die onderste niet gewoon zuring ?

Of weegbree?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:36

Even gegoogeld. Ik denk weegbree inderdaad. Het is geen plantje wat heel groot is, dus denk geen zuring.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:53

Onderste lijkt idd op Plantago lanceolata - smalle weegbree. Als het die is dan is het een gezond en handig plantje
O.a. voor brandnetel bultjes en voor gezonde luchtwegen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:03

Die derde zou trouwens zilverschoon kunnen zijn. Komen er gele bloempjes aan?
Die is wel giftig voor paarden.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:11

Dank je wel Deoiridh. Had al even gegoogled op de weegbree, deze mag blijven staan.

Tot nu toe heb ik geen bloemetjes gespot. Nu staan deze voornamelijk samen op een bult en die gaat sowieso weg. Maar helaas ook al een aantal tussen het gras zelf.
Afbeelding

Dan nog een vraag. Er staat ook een esdoorn. Deze wordt zo goed als weg gehaald. In ieder geval alle takken met bladeren. Maar nu wil ik graag op een stal een schuurpaal maken met bezems. Kan de stam van de esdoorn ook kwaad als ze hier een knabbelen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:23

Ik las op de vorige pagina iets over bekalken. Ik ging eens opzoeken hoeveel kalk nodig is per hectare om het te verbeteren.

Om bij grasland op zandgrond de bovenste 10cm grond de ph-waarde 0.4pH omhoog te laten gaan, moet je 880kg Dolokal gebruiken per hectare. Giften van meer dan 2000kg/ha is bij sommige graslanden ook nodig, maar dan wordt aangeraden om het te verdelen over een voorjaarsgift en een najaarsgift.

Die zakjes van 25kg bij de welkoop schieten dus vaak niet zo op. Het verstandigste is een pH-meting te laten doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:33

Varekaj schreef:
2. mijn weide ligt aan de ene kant en de halve achterkant aan een koeienweide die jaarrond gebruikt wordt, en de andere halve achterzijde en zijkant aan een maïsveld. Beide worden zeer regelmatig bemest. De achterkant ligt lichtjes hoger dan de voorkant, dus ondergronds stroomt alles bij wijze van spreken onder mijn weiland door naar het laagste punt en het slootje in. En bij ernstige regenval stroomt het over mijn weiland heen. (zanderige grond met daaronder wss leem of klei of een mix)

-> ik heb zo'n gevoel dat er al meer dan genoeg meststoffen ondergronds in mijn weiland terecht komen, en ik wil de boel absoluut niet doen exploderen of helemaal kapot laten branden.

Daar zou ik niet te veel op rekenen.
De mest zal in hun perceel benut worden op worteldiepte. Dat wat uitspoelt zal ook te diep zitten voor de wortels van jouw planten. Ik denk dat je toch echt zelf zult moeten bemesten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:43

Wij lijken wel succes te hebben met het uitsteken van JKK. 3 jaar stug volgehouden en kom het bijna niet meer tegen.
Op het kleine weitje aan huis blijft het wel makkelijk terug komen maar dat perceel heeft het ook redelijk zwaar. Dat is te veel ingeklonken en wordt te veel mishandeld. Dat is ook het enige preceel waar we met paardenmest bemesten. De grote wei doen we met drijfmest.
We hebben hier ook veel last van duizendblad en het jaar daarvoor vogelmuur.

Grappig is wel dat er ieder jaar een andere vijand lijken te hebben, dan weer boterbloem dan weer zuring. Het zal wel een soort natuurlijke balans zijn.

Spuiten is tot nu toe nog niet nodig geweest. We willen nu wel experimenteren met deels open scheuren en dan doorzaaien met engels raaigras op het 'slechte' weitje. Dan krijgen we hopenlijk een goede mix tussen voedzaam gras en 'kruiden'.